Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar lite på HUR ett tegelhus kan bli så pass förfallet? Jag antar att det är taket som har börjat läcka, och att det har orsakat eländet inne? För det ser ju faktiskt bättre ut från utsidan än vad det gör när man ser interiörbilderna. De är ju förfärliga.... :crazy:

Jag funderar lite på HUR ett tegelhus kan bli så pass förfallet? Jag antar att det är taket som har börjat läcka, och att det har orsakat eländet inne? För det ser ju faktiskt bättre ut från utsidan än vad det gör när man ser interiörbilderna. De är ju förfärliga.... :crazy:

Jag gissar på att ingen har bott där på väldigt, väldigt länge. Åtminstone inte sedan jag hade en gammal kärlek i den trakten för snart 15 år sedan ;) Tollarpsvägen är dessutom bara en trevligare benämning på en del av E22:an som inte blivit motorväg ännu... Inte det mest attraktiva läget men nu när vägen håller på att dras om så kanske det faktiskt går att sälja (tomten).

Jag gissar på att ingen har bott där på väldigt, väldigt länge. Åtminstone inte sedan jag hade en gammal kärlek i den trakten för snart 15 år sedan ;) Tollarpsvägen är dessutom bara en trevligare benämning på en del av E22:an som inte blivit motorväg ännu... Inte det mest attraktiva läget men nu när vägen håller på att dras om så kanske det faktiskt går att sälja (tomten).
Motorvägen kommer ju inte gå där, så helt tokigt ligger det inte. Men väldigt uselt skick! Varför inte sälja tidigare?

Motorvägen kommer ju inte gå där, så helt tokigt ligger det inte. Men väldigt uselt skick! Varför inte sälja tidigare?
Det där har jag faktiskt undrat om många hus, många gånger. Här i trakterna ligger det rätt många gårdar, där nuvarande ägare (förmodligen genom arv) oftast bara är intresserade av att bruka mark och skog, och så står byggnaderna och förfaller. Tycker att det är märkligt att man antingen inte underhåller byggnaderna, alternativt styckar av och säljer....

Det där har jag faktiskt undrat om många hus, många gånger. Här i trakterna ligger det rätt många gårdar, där nuvarande ägare (förmodligen genom arv) oftast bara är intresserade av att bruka mark och skog, och så står byggnaderna och förfaller. Tycker att det är märkligt att man antingen inte underhåller byggnaderna, alternativt styckar av och säljer....

Jag ser massor av sådana ställen när jag är ute och jobbar (och inte bara i Norrland, de är även vanliga i mellersta Bergslagen). Mycket sorgligt :(

Jo, sådant förekommer alltför ofta.

Inte sällan är det t.o.m. "värre" än så. I synnerhet när det gäller gårdar med måttligt med mark (kanske 20-40 hektar sammanlagt jord och skog)
Man behåller gården av nostalgiska skäl, besöker den aldrig eller sällan, ber en granne sköta marken, men denne nöjer sig ofta med vartannat år eller så dra en repa med en betesputs lite mitt på, åkerrenarna växer igen med sly som sakta invaderar åkern, fina naturbetesmarker växer igen med en blandning av gran, björk och hassel som bildar ogenomträngliga snår...Skogen brukas egentligen inte alls, om det inte råkar finnas lite bra timmerskog, som man tar ner, och så struntar man i plantering och/eller röjning, så att skogen antagligen inte kommer att ge så mycket i nästa generation....

Ibland när jag tänker på det här (finns två sådana exempel nära mig) blir jag en bakåtsträvare, som t.o.m. önskar de gamla lantbruksnämnderna tillbaka. Då, så skulle ju Sverige vara rimligt självförsörjande på mat, så om man inte avsåg att bruka jorden, så tvångsåldes den till någon annan...

@skogaliten: Ja, jag blir verkligen sorgsen när jag ser de gårdarna. Min kollega från Skottland var helt chockad när vi åkte runt i Bergslagen på jobb, han tyckte så många av dem var drömställen (han är snickare också) plus att han tyckte det var enormt konstigt att de fick förfalla.

Jag sa åt honom att han borde köpa en av dem :D

Är själva stommen bra spelar det inte så jättestor roll hur det ser ut kosmetiskt om det ändå skall renoveras. Med ett 40-50-tals hus med gamla fönster, elledningar, VA, kök, ej omlagt tak osv. måste i stort sett allt ändå tas bort vid en renovering hur välunderhållet huset än är. För flera gamla, men väl underhållna gårdar här i trakten som renoverats har i princip allt bytts och bara skalet är ursprungligt. Inte min stil direkt förstås, men så gör många.

Är själva stommen bra spelar det inte så jättestor roll hur det ser ut kosmetiskt om det ändå skall renoveras. Med ett 40-50-tals hus med gamla fönster, elledningar, VA, kök, ej omlagt tak osv. måste i stort sett allt ändå tas bort vid en renovering hur välunderhållet huset än är. För flera gamla, men väl underhållna gårdar här i trakten som renoverats har i princip allt bytts och bara skalet är ursprungligt. Inte min stil direkt förstås, men så gör många.
Men gamla fönster - om de har underhållits - är ju jättebra!

Nja, det är bättre att renovera gamla fönster än byta mot nya, gammal el och VA är bra att byta men det finns inget som säger att man måste slänga ut köket? Det går att höja bänkar, lacka om luckor och behålla det ursprungliga om det är bra byggt. Gamla kök är ofta platsbyggda och med riktigt trä istället för skivor.

Men gamla fönster - om de har underhållits - är ju jättebra!
Bra och bra, de är vackra att se på men funktionsmässigt är de oftast inte så särskilt bra. Och gör man inte själv underhållet med målning och kittning kostar det en rejäl slant.

Nja, det är bättre att renovera gamla fönster än byta mot nya, gammal el och VA är bra att byta men det finns inget som säger att man måste slänga ut köket? Det går att höja bänkar, lacka om luckor och behålla det ursprungliga om det är bra byggt. Gamla kök är ofta platsbyggda och med riktigt trä istället för skivor.
Det går om man är intresserad av gamla hus men de flesta jag vet har inte satt tillbaka sitt gamla kök när de renoverat. Delvis en kostnadsfråga, en snickare som först skall montera ned och sedan sätta upp köket igen och en målare som skall slipa, spackla och måla allt kostar nog lika mycket nästan som ett nytt och har man bytt ut golv och annat känns ett gammalt kök inte så kul gissar jag.

Bra och bra, de är vackra att se på men funktionsmässigt är de oftast inte så särskilt bra. Och gör man inte själv underhållet med målning och kittning kostar det en rejäl slant.
Men de ruttnar ju inte? Det är väl bra fönster? Och då säger jag det även om fönster som bara ha fått minimalt med underhåll. Här kostar det faktiskt inte särskilt mycket alls att lämna in ett fönster och få det kittat, och det är ju det som är svårt. Målning är inte särskilt besvärligt.

Men de ruttnar ju inte? Det är väl bra fönster? Och då säger jag det även om fönster som bara ha fått minimalt med underhåll. Här kostar det faktiskt inte särskilt mycket alls att lämna in ett fönster och få det kittat, och det är ju det som är svårt. Målning är inte särskilt besvärligt.
Om man gör arbetet själv, och inte behöver täta energisnåla fönster är de mycket finare men inte alla har tid (eller kanske lust) för det är så mycket annat som måste hinnas med. Jag själv tycker bättre om gamla spröjsade träfönster men jag förstår också dem som byter ut dem mot moderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka