Spån i valplådan!

Swat

Trådstartare
Ni som använder spån i valplådan - istället för tidningar - när börjar ni med detta? Vid vilken ålder på valparna alltså :D

Gissar att även ni har tidningar den första veckan eller så, men när byter ni underlag?

Försöker bestämma mej för om jag skall köra på tidningar lite till eller börja med spånet.

/Swat

Sv: Spån i valplådan!

Jag tycker att spån har en förmåga att lukta jättemycket ammoniak i valplådor.. Jag hade definitivt kört på tidningspapper, eller det allra bästa: Sängskydd som barn/gamla använder.

Vilken typ av spån har du använt som luktar amoniak?!

Jag kommer garanterat använda spån, men funderar lite kring när jag skall införa det i lådan.

Tidningspapper tycker jag ger bajskladdiga valpar på nolltid därav bytet till spån.

/Swat

Den uppfödare jag vet som alltid använder spån har bytt när tiken slutar städa efter valparna.
Vad kan dom vara, 3 veckor gamla kanske?

Som ovan sa, det luktade okay fram tills andra eller tredje veckan, men sen luktade det för mycket ammoniak. Det enda som hjälper mot kladdiga valpar är att göra rent superofta enligt mig. Vanligt "hästspån" på bal. Veterinären rekommenderade inte spån heller, en av valparna fick utslag och det var delvis för att valprummet var lite för varmt och delvis för att det var spån i lådan. Sen får dom lätt spån i ögonen som kan bli riktigt otrevliga ögoninfektioner.Men smaken är som baken! PS. Ammoniaklukten kommer såklart från kisset, och inte från spånet. Men det verkar precis som att lukten blev otroligt mycket skarpare från spånet än från tidningarna.

Mina erfarenheter av spånanvändning hos andra uppfödare är just att det luktar väldigt gott! Och håller valparna rena och fina.

Att städa superofta är ju en baggis på dagarna, men när man kommer upp på morgonen till ett stim "bajsande pirayor" så är det lätt att hålla sej för skratt!

Fler uppfödare med egna erfarenheter?

/Swat

Jag har provat spån 1 gång,korthårs valpar,dom var ca 5v,det var toppen ur städsynpunkt.Men jag oroade mig konstant för att dom skulle stoppa det i munnen (ingen dog och jag var nog mest larvig :o )
Man slapp all lukt som tidningar medför och man hade heller inte en massa svarta sopsäckar med piss/skit tidningar.Städa med kattlådespade och så ut på gödselstan :banana::banana:

Visen är helt enkelt att slippa bajs-kladdiga små valpar!

Hur ofta man än byter tidningar så blir det fort bajsigt både här och där. Spån gör bajsarna till små spåninklädda bollar som inte lika lätt trampas sönder och kladdas på syskonen.

Många av mina utländska uppfödar-vänner har spån som underlag redan från valpningen just pga att det "kapslar in" kladd och förhindrar att tik och valpar får bajs o annat i pälsen.

/Swat

Visen är helt enkelt att slippa bajs-kladdiga små valpar!

Hur ofta man än byter tidningar så blir det fort bajsigt både här och där. Spån gör bajsarna till små spåninklädda bollar som inte lika lätt trampas sönder och kladdas på syskonen.

Många av mina utländska uppfödar-vänner har spån som underlag redan från valpningen just pga att det "kapslar in" kladd och förhindrar att tik och valpar får bajs o annat i pälsen.

/Swat

Jag har då aldrig sett att valpar blir skitiga. Mamman gör ju inte annat än tvättar och håller dom rena.
Tidningar har jag endast från det de börjar kunna gå från sin bädd, tycker de bara halkar runt med tidningarna och inte får stöd när de diar.
Mina valpar har hundblädar som underlag och sen när de börjar gå så får ena delen av valphagen tidningar.

Jag tycker det är lätt hänt att valparna blir "smutsiga"!

Speciellt när de är 6-7 veckor och börjar bli små "bajsande pirayor". ;)

På dagtid när de kan vara ute mycket och man dessutom kan vara lite extra nitisk vad gäller tidningarnas skick i lådan är den en sak. På natten däremot när tiken börjar sova utanför lådan och de små hinner ha några egna bus-race...och brottas osv i "toalett-delen" av lådan...

Mina valpar brukar i alla fall mellan varven hinna kliva i bajs och hoppa på ett syskon = bajs i pälsen!

/Swat

Kom på en annan sak, som ägare till Sveriges äckligaste häst har jag testat alla strömedel som finns på marknaden. Överlägset bäst på att suga upp var halmpellets. Men det är ju just pellets och isf får du vattna det innan du lägger in det för att pelletsen ska lösas upp.

Jag förstår ditt dilemma, då var jag ändå bara valpvakt på heltid en dag nu senast och de blir ju äckliga fort.

*Delvis knapp*
En liten tanke bara på spånets vara eller icke vara i valplådor... Sån här vanligt Toa-Lätt strö som finns då? Används i kattlådor/för gnagare...

Jag minns då jag hade marsvin så var Toa-Lätten guld i jämförelse till allt annat strö. Dammar inte, suger upp bra, enkelt att rengöra, luktar inte på samma vis och är inte lika snusk som tex spån.

ShowUserFile.aspx

Jag har då aldrig sett att valpar blir skitiga. Mamman gör ju inte annat än tvättar och håller dom rena.
Tidningar har jag endast från det de börjar kunna gå från sin bädd, tycker de bara halkar runt med tidningarna och inte får stöd när de diar.
Mina valpar har hundblädar som underlag och sen när de börjar gå så får ena delen av valphagen tidningar.

Det är min erfarenhet också.

Jag är inte riktigt med. När valparna är så små att de är kvar i valplådan så är det dels för små för att fara omkring nämnvärt och dels så är tiken där och tvättar. När de är tillräckligt stora för att fara omkring och tiken har börjat ta "egentid" så är de för stora för lådan, och hur lägger man ut spånet i en hage? Då måste man ha någon slags hage med kant?

Jag och i stort sett alla jag känner som är uppfödare har valparna i en valplåda på nätterna ända tills de flyttar!

Nu när valparna är små är det en liten "valpnings-låda" på ca 1 x 1 meter.
När de blir lite större flyttar de in i hundrummet och efter någon vecka där flyttar jag över dem till en annan valplåda som är ca 2.5 x 1,2 meter. I den kommer de sova på nätterna och även vara på dagtid under de tider då jag inte kan passa dem utomhus eller i övriga huset.

/Swat

Det har jag aldrig sett (kompostgaller är kutym där jag kommer ifrån) men då förstår jag att det går att ha spån.

Spån är ju väldigt dammigt, så jag ser inte vitsen med att använda det.

För att inte tala om att det mesta spån som finns är från barrträd = innehåller terpentin (det gör alla barrträd och således allt barrträdsspån också), vilket jag personligen inte skulle utsätta mina valpar för med tanke på hur ohälsosamt det är..

Så ska man nödigt ha spån så bör man alltså som ansvarsfull uppfödare bemöda sig om att hitta rent lövträspån utan inblandning av barrträd för valparnas skull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 976
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
716
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 612
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka