Spån i valplådan!

Sv: Spån i valplådan!

Jag tycker det är lätt hänt att valparna blir "smutsiga"!

Speciellt när de är 6-7 veckor och börjar bli små "bajsande pirayor". ;)

På dagtid när de kan vara ute mycket och man dessutom kan vara lite extra nitisk vad gäller tidningarnas skick i lådan är den en sak. På natten däremot när tiken börjar sova utanför lådan och de små hinner ha några egna bus-race...och brottas osv i "toalett-delen" av lådan...

Mina valpar brukar i alla fall mellan varven hinna kliva i bajs och hoppa på ett syskon = bajs i pälsen!

/Swat

Ok, jag trodde du mest tänkte på när de var så små så de inte var utanför valplådan.

Men jag tycker det fungerar ganska bra ändå. Från de är 4 veckors ålder är de med oss i köket men sover i en valphage på natten.
Men då när vi går upp, så är vi himla snabba att ta dom till köket, så hinner de inte bli skitiga :D
Sen när de vant sig vid köket, så är de där både natt och dag. Då gör vi så att när vi kommer till köket på morgonen så får de antingen gå ut eller så får de hoppa in i valphagen tills man städat. Sen torkar man ju mest skita hela dagen :angel:

Varför inte? Min enda anledning till att fasa ut toalätt så fort som möjligt är att jag inte vill att de ska använda kattlådan som sovlåda permanent :D

101024_009.jpg

Men katter är ju knäppa djur som har någon slag medfödd kärlek till kartongliknande material. Nu pratar vi om normala husdjur. Dvs hundar. :angel:

Nu har jag förmånen att ta mitt spån från ett litet finsnickeri så det kommer vara helt fritt från terpentin.

Huruvida vissa sedan verkar se det som "oansvarigt" att ha spån till sina valpar får stå för dem!

Kanske kommer jag ångra mej och återgå till tidningar som underlag, men spån kommer införas på försök!

/Swat

Nu har jag förmånen att ta mitt spån från ett litet finsnickeri så det kommer vara helt fritt från terpentin.

Huruvida vissa sedan verkar se det som "oansvarigt" att ha spån till sina valpar får stå för dem!

Kanske kommer jag ångra mej och återgå till tidningar som underlag, men spån kommer införas på försök!

/Swat

Använder de inte barrträd där då?

Nej, inte till det spån som jag får. De säckar jag har hemma i dagsläget består av äppelträ-spån och björk-spån.

/Swat

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 976
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
716
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 612
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka