Spädbarn och rutiner

Javan

Trådstartare
Här har tiden gått och nu är det snart två veckor sedan lille Isak föddes! Är lite nyfiken på hur era dagar med små spädbarn ser ut. isak är en pigg liten krabat och har ganska långa vaken perioder som varvas med lååånga sovperioder så att man funderar på om han inte dör av svält snart?

En ganska vanlig dag ser ut så här just nu:

Vaknar vid 8.00 för frukost och sen är han rätt nöjd och ligger i knät och jollrar och pratar, äter lite mera vid 10.00-11.00 och brukar därefter somna igen och sova en två-tre timmar till för mera mat!

sen är han vaken och äter och är på rätt bra humör, sover ett par timmar till till ungefär fyra-fem på eftermiddagen. Sen är han vaken och glad fram tills klockan närmar sig runt 20.00 då blir han nästan övertrött men han vill inte sova/äta och bara kinkar och är allmänt missnöjd oftast blir han duktigt sur innan han äntligen kan somna kanske vid 0.00 (detta är så jobbigt att han blir så arg man känner sig rätt hjälplös och ge bröstet hjälper men han vill inte äta hur länge som helst och när han inte äter så är han riktigt arg.) Nu har jag i alla fall skickat sambon på apoteket att köpa minifom så får vi se om det är magont som gör att han är så ledsen? man känner sig rätt hjälplös som mamma när han blir så arg.

Efter att ha fyllt upp han med mat tar sambon över själva nattningen och jag går och lägger mig. När isak somnar nu sover han länge. I natt har han sovit mellan 1.00-8.00, dvs jag har sovit från halv tolv till åtta då jag vaknade av mig själv (och fulla bröst) och en sambo och son som sovit uppe som kommer ner ungefär samtidigt. Så nattsömnen är ju alldeles utmärkt men man vill ju inte att han ska vara så arg innan han somnar. (han får somna i famnen och när han sover så lägger vi över honom i insatsen till barnvagnen som vi lägger i sängen) och när han väl somnar är det inga problem att sova "själv", inte heller att sova där på dagen men att somna på kvällen är jobbigt.

Sv: Spädbarn och rutiner

Mattider kl: 08.00, 11.00, 14.00, 17.00, 20.00, 23.00, 02.00, 05.00

Däemellan sover hon. :D

Edith är 3 veckor idag och har haft dessa konstanta rutiner sedan start.

Hon sover oftast när hon äter också.

Och badar. Och blir bytad på.

Jag klagar inte, får sova ordentligt själv och har massor av ork och energi att göra annat.

Det konstanta sovandet ar resulterat i 5 cm ökning i längd på 3 v. :eek:

Och så några hekton extra såklart :love:

Jag tror jag har världens snällaste barn :p

Oj jisses vad lilla Edith sover! Här sovs det inte alls lika mycket :) men nu ligger lilleman faktiskt själv en stund på en filt bredvid mig och bara jollrar och grejar med sina små söta armar ganska skönt att ha armarna fria en liten stund.

Första typ 8 veckorna gjorde jag bara som Elina ville. Matade, sov, kelade. Inte så mycket rutiner alls... ofta hade hon en sextimmars sömnperiod på två dygn, och den inföll lite nu och då :D Senare kom sovmönstrena tydligare. Mat var tredje timme om hon inte sov var väl ganska rutinmässigt på en gång.

Nu har ju Emil hunnit bli 10 månader... men då han var nyfödd och första månaderna så sov han i regel 3 timmar & vaken 1 timme dagtid. Under den vakna tiden så åt han, bytte blöjja & ev kläder, myste, lekte osv. På nätterna sov han osså 3 timmar, men somnade sedan om direkt igen efter att ha fått mat.

Tror mattiderna var ungefär 7.00,10.00,13.00,16.00,19.00,22.00,1.00,4.00...& så rullade det på. :D

Nu får vi snart en lillebror i familjen, 7 veckor kvar till BF, spännande & se vad han kommer att ha för rutiner. Hoppas att han blir lika lättsam som Emil varit i stort sett hela tiden. :)

Sam har alltid också varit livlig, i en engelsk bok benämdes barn som han som "spirited" :D och det stämmer ganska bra (de andra benämningarna var också snälla, t ex angel baby.)

Det verkar som om ganska många har en kinkperiod på kvällen, åh som vi har promenerat runt här med Sam hängandes flygplan. När man tänker tillbaka känns det som om det var så flera månader, men i själva verket gick det över på ett par veckor. Det hjälpte att ge bröstet, så på kvällen åt han typ 18, 19, 20, 21, 22, 23 och sen somnade han. Det ändrades också på ett par veckor när mjölkproduktionen ställt in sej rätt.

Nar mina var sa sma som din sa var de ungefar som CL's bebis, dvs de bara at och sov (vi hade nastan exakt samma matschema ocksa) - det var urlatt att vara mamma :D

Nu ar de 7 manader och deras dag ser ut sahar:

0600 vakna, flaska med ersattning
0800 frukost
0900 sova (varierar hur lange, oftast 1-2h)
1100 flaska med ersattning
1200 sova (uppemot en timme)
13.30 lunch
1600 sova (30-40 min)
1700 middag
1800 bada
1845 flaska med ersattning
1900 sover de!!

Mina har också varit lite åt det hållet ("spirited"), fram för allt min förstfödda.. *pust* :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen är sex veckor idag och kan bara sova längre stunder om han får sova på mage. På rygg så sover han ungefär en timme som mest sen...
2
Svar
21
· Visningar
3 995
Senast: _Flicka_
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 393
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 493
Senast: Keb71
·
Gravid - 1år Dags att tag i sömnproblemet nu. Som jag har berättat tidigare sover Moa (nu 7½månad) svin-illa och har allid gjort. Hon äter bra...
2
Svar
33
· Visningar
2 873
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar