Sova på rygg eller på mage

Sv: Sova på rygg eller på mage

Läste på bvc att fallen med psd sänktes med 25% när bebisarna fick börja sova på rygg istället. Barnen kanske inte sover lika djupt eftersom naturliga sovställningen egentligen är magläge.. Nu tvingar vi bebisarna på rygg, och bebisarna bara slumrar och vaknar i ett, klart dom inte dör då ;). Ibland blir det så att vissa bebisar inte sover ALLS, så fr o m 2 veckors ålder fick våran bebis ändå sova på mage, och då började hon sova hela nätter nästan med det samma. Men hon hade en del krångel med magen- rena tortyren att ligga som en platt fisk på rygg då!

Hur vet man att den naturliga sovställningen är magläge?

Är det inget annat land än Sverige som har haft som tradition att ha barnen sovandes i magläge?

Mvh

Nyfikna Tora
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Det har aldrig förr varit så många kvinnor som röker som nu, även gravida. Rör inte min cigarett, ungefär. :cool:

Är det där verkligen sant? Jag vet att rökningen har ökat bland kvinnor, men bland gravida?! Jag trodde att det var fler gravida som rökte förr, när man inte riktigt visste hur farligt det är.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Tyvärr är det så. Det har aldrig förr varit så många kvinnor som röker som nu. Fler kvinnor än män röker. Och likaså gravida. Och röker de inte så snusar de!

Tyvärr är de allra flesta MVC-mottagningarna jättemesiga och de som inte vill eller "kan" sluta, får rådet att fortsätta eftersom "det är bättre att de mår bra än att de blir nippriga och nerviga av att sluta". Visst, det finns affischer och planscher uppsatta om att man inte ska röka när man är gravid, men det är i stort sett allt.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

min dotters naturliga sovställning är ryggläge eller på sidan, hon blir jättearg om man lägger henne på mage. På dagarna låter jag henne ligga på mage för att hon behöver sprattla och röra sig på mage, men hon tycker inte om det.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Det kan inte stämma. enligt socialstyrelsen så minskar ju antalet rökande gravida hela tiden.


Bland barn som är födda under 2005 rökte över 19 procent av mödrarna tre månader före graviditeten. Andelen rökare tre månader före graviditeten har minskat med 3 procentenheter från 2000 till 2005. Sedan 1983 har en stadig minskning av antalet rökare under tidig graviditet observerats, från över 30 procent till 8,5 procent 2005. Sedan 1991 registreras även gravidas rökvanor i vecka 30 till 32. Andelen som röker sent i graviditeten var drygt 6 procent. Västerbottens och Jämtlands län har lägst andel kvinnor som röker under tidig graviditet medan gravida i Blekinge län röker mest i landet.

Den ålderskategori som röker i störst utsträckning under graviditeten är kvinnor som är 19 år eller yngre: nästan 55 procent rökte tre månader före aktuell graviditet, drygt 28 procent i början av graviditeten och nästan 22 procent i slutet av graviditeten. De som röker i minst utsträckning under graviditeten är kvinnor i åldern 30 till 34 år, knappt 6 procent av dessa rökte under tidig graviditet.

/Socialstyrelsen
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Verkligen? Jag har iofs inte fått infon via socialstyrelsens hemsida, utan genom tidningar, nyheterna, BM på BVC mm. Det är ju jättebra ifall det jag skrev inte stämmer, men samtidigt tycker jag att man ser både rökande gravida och framför allt rökande småbarnsmammor (inräknat riktigt små bebisar i vagnarna) i väldigt stor omfattning. Jag har t.o.m. sett (unga, dvs yngre än jag) kvinnor röka samtidigt som de ammar. Och inte som enstaka fall, även om man såklart lägger märke till dem lite extra.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Det låter som du skriver att man låter barnen sova på mage, alltså i nutid.
Men det rekommenderas ju inte allt, snarare tvärtom & det får man alltid veta på bb, i broshyrer & på bvc.
vad vissa föräldrar gör eller vad vissa författare skriver om egna metoder har inget med de allmänna rekommendationerna att göra.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

samtidigt tycker jag att man ser både rökande gravida och framför allt rökande småbarnsmammor (inräknat riktigt små bebisar i vagnarna) i väldigt stor omfattning.

Jag har aldrig sett en rökande gravid kvinna, men min man har sett en. Jag har däremot sett en snusande gravid kvinna.

Men jag har hört några kvinnor berätta att de rökte under graviditeten - alla är över 45.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Jag rökte fram till 5 månaden... Men enligt min BM var det inte skadligt för ens 7-9... Tror det finns lika många rekomendationer som det finns BMar i sverige...
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Det låter som du skriver att man låter barnen sova på mage, alltså i nutid.
Men det rekommenderas ju inte allt, snarare tvärtom & det får man alltid veta på bb, i broshyrer & på bvc.
vad vissa föräldrar gör eller vad vissa författare skriver om egna metoder har inget med de allmänna rekommendationerna att göra.

Fast som jag har förstått det så var det bara fram tills för några år sedan som den allmänna rekommendationen var att barnen skulle sova på mage här i Sverige. Om man då tittar i andra länder så har rekommendationen snarare varit (om det nu har funnits någon rekommendation) att de skall sova på rygg. Så jag är nyfiken på varför man i Sverige rekommenderade barnen att sova på mage.

Mvh

Tora
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Jag har aldrig sett en rökande gravid kvinna, men min man har sett en. Jag har däremot sett en snusande gravid kvinna.

Men jag har hört några kvinnor berätta att de rökte under graviditeten - alla är över 45.

Wow! Var bor ni? Det är kanske vanligare i/runt storstäderna? Allting är väl som vanligt relativt och man dömer kanske efter det man upplever själv?

Det kanske är vanligare öht med rökare i/runt (stor/större)städer än på landet? Eller så har jag fördomar om att folk på "landet" är friskare och sundare. :D
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Wow! Var bor ni? Det är kanske vanligare i/runt storstäderna? Allting är väl som vanligt relativt och man dömer kanske efter det man upplever själv?

Det kanske är vanligare öht med rökare i/runt (stor/större)städer än på landet? Eller så har jag fördomar om att folk på "landet" är friskare och sundare. :D

Jag får nog ta tillbaka lite av det jag skrev. Jag har fortfarande inte sett någon rökande gravid, men maken har sett flera. Det var bara det att han bara hade berättat om en. (Han springer tydligen inte hem till mig och skvallrar så fort han ser gravida som röker.:p Borde jag kanske ha tänkt på...:o)

När jag frågade honom ikväll sa han ungefär som du; att han sett flera, och framför allt många med cigg i ena handen och bebis i babyskydd i andra.

Hans förklaring till varför jag inte sett några: "Du är ju knappt ute bland folk." :crazy:

/föräldraledig tvåbarnsmorsa isolerad på landet:p
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Fast de flesta vet ju ändå att rökning och graviditet inte är bra, så jag undrar om alla rökare verkligen erkänner för sin BM att de röker.

Där tror jag att du har en väldigt stor poäng. Varför erkänna något som man vet kommer att ge bannor och troligtvis övertalningsförsök om att sluta? Sen så är det ju numera väldigt många kvinnor som snusar. Och jag tror att en del av dem (många?) inte likställer sitt nikotinintag med rökning. Men nikotinet kommer likväl in i kroppen och till bebisen! Både under graviditeten och amningen. Det skulle dessutom vara intressant att få reda på hur många som går över från rökning till snusning när de är gravida? För jag tror att somliga/många? tror att det är mindre skadligt eller t.o.m. nyttigare att snusa än att röka. :crazy:

Och jag har hört (+ läst tex på Familjeliv) väldigt många berätta att deras BM sagt att det var bättre att de rökte/snusade än att de slutade och blev "nerviga". :eek: Ljuger folk eller har BM på MVC resignerat?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 512
Senast: Imogen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 720
Senast: Dino
·
Småbarn Jag lärde mig precis i en annan tråd här att man i Österrike rekommenderar att inte låta barn som inte kan sätta sig själva sitta (annat...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp