B
Borttaget konto
Det tror jag absolut.Något jag har funderat kring är också att det skiljer på vad man anser vara otrevligt. Vissa saker som bufflighet tycker väl alla är otrevligt. Men sen finns det andra saker tex personen jag nämnde tidigare som tyckte det var otrevligt med folk som inte tittar hen i ögonen då man möts på gatan. Jag hade inte ens funderat över det,
På jobbet med kollegor från olika kulturer har jag diskuterat många sådana situationer som vi uppfattat olika. Så ibland kanske folk också inte är medvetna om att deras beteende är otrevligt? Att det finns olika koder i olika kulturer och sammanhang? Med kultur menar jag inte bara kulturer mellan länder utan kulturer i olika sammanhang.
Vad som ses som otrevligt eller opassande kan skilja oerhört mycket i olika sammanhang, kulturer och subkulturer. Sedan kan det skilja även mellan individer inom de olika grupperna. Det finns vissa saker de flesta tycker är rätt eller fel medan annat ligger i en slags gråzon och kan tolkas på olika sätt utifrån ens egen personlighet, bakgrund, erfarenheter och sammanhang. Den som tex inte säger särskilt mycket, är den snobbigt otrevlig eller neutralt tystlåten eller kanske blyg? Hur saker uppfattas beror ofta på vem du frågar och i vilken kontext.
En av de gångerna jag reagerade starkast över hur olika det kunde vara var när jag hoppade in på en annan arbetsplats än min vanliga, samma stad, samma företag, samma jobb, exakt samma arbetsuppgifter etc, men en helt annan stämning och där sådant som hade varit problematiskt på min andra arbetsplats viftades bort. Så visst kan det skilja väldigt mycket.
Senast ändrad av en moderator: