Jag blev lite konfunderad när jag läste råden (mina barn är stora nu). Ursäkta trådkap.
Råden är ologiskt formulerade och skulle aldrig gå hem på Buke! Källhänvisningar hade begärts.
De är skrivet som om mottagarna skulle ha svårt att förstå, till skillnad från många andra texter på 1177, som är både välgenomtänkta och informativa
Å ena sidan, så "vet man inte varför plötslig spädbarnsdöd uppstår".
Samtidigt så propagerar man för att sluta röka och snusa, eftersom nikotin gör över till barnet, och det skulle kunna leda till plötslig spädbarnsdöd...
Helt utan källhänvisningar och förklaringar.
Förklaringar får man leta efter själv, de går dock att hitta. Det handlar om att "väckningsreceptorer" blir försvagade av nikotin, vilket gör att de små barnen, upp till ca 12 månaders ålder, i vissa fall helt enkelt inte vaknar till av de vanligt förekommande andningsuppehåll som spädbarn har. Det finns ett statistiskt samband, men är en supertydligt.
"Ligga på rygg" har ett mycket tydligare statistiskt samband.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...om-plotslig-spadbarnsdod-men-inget-genomslag/
Om barnet väl är fött, och om man INTE ammar, så kan nikotin från snusande föräldrar inte "gå över till barnet", det saknas mekanismer för det. Att passiv rökning påverkar ja, men problemet med passiv rökning är ju inte att stora mängder nikotin "går över" till mottagaren, utan att diverse ämnen från röken irriterar och skadar lungor och andningsorganen och kan orsaka astma och försvåra infektioner.
Att nikotin går över i bröstmjölken, och alltså till barnet när föräldern ammar, är givet.
Och att nikotin förändrar blodflödet i moderkakan under graviditet, och ökar risken för högt blodtryck hos modern, är en helt annan sak. Nikotin ska inte nyttjas under graviditet.
Mitt problem med texten är att dels så försöker man skrämmas, och att man är icke vederhäftig. Vilka andra texter på 1177 är så där "konstiga"? (Retorisk fråga)