Sova på mage

taccotad

Trådstartare
Om ert spädbarn visat att det sov hur bra som helst när det sov på mage, hade ni haft det på mage då?

Min mamma testade idag att lägga vår lille på mage och han sov hur länge som helst jämfört med annars. Men jag blir kluven...självklart vill jag att han ska sova bra och länge men ska man kanske köpa sig ett andningslarm då och låta han sova på mage.

Sv: Sova på mage

Skulle absolut låta barnet sova på mage, andningslarm skulle jag nog inte köpa. Skulle bara bli ännu nojjigare då! I stället skulle jag kanske ta bort kudden om den är "fluffig", ett tunnare täcke (fast niu behövs ju knappt täcke if) och sen en napp (om barnet tar napp dvs)

mina barn har fått sova på mage endast när de legat på bröstet på mig och vi har gosat/sovit tillsammans. Annars bara på rygg.

Jag hade nog låtit sova på mage om det var så att barnet var nöjdare med det.
Personligen hade jag nog inte köpt ett andningslarm men är man orolig så absolut.

Emilia sov helst på sidan hennes första veckor, vände sig själv från rygg till sidan. Det är ju inte heller helt ok, men vad ska man göra.

Första veckorna vet jag inte om jag hade vågat låta bebisen sova på mage utan andningslarm. Men jag har för mig att ditt barn är ungefär lika gammal som Emilia är nu och jag tror jag hade vågat låta henne sova på mage utan larm nu.

om man säger så att den lille bara sov några få minuter åt gången på rygg och 2-3 timmar på mage. nu har inte vi det riktigt så men skillnaden var stor mellan mage och rygg

Emilia blev 7 v idag så då är dom i samma ålder. Lyssna på dig själv, vågar du låta honom på mage så skulle iaf jag låta honom göra det.

jag är så dålig på att lyssna på mig själv... får väl testa nån mer gång, det var kanske en tillfällighet att han sov så bra

Jag skulle absolut låta honom sova på mage om han ville det! Andningslarm skulle jag inte heller köpa.. Dom kan drabbas av PSD hur dom än sover och jag använder inget larm på sonen som bara sover på rygg/sidan..

När syrran fick barn så la tillomed personalen på BB henne på mage eftersom hon sov bäst så..

Ella sover bäst på sidan och det får hon göra, jag hade kanske övervägt att låta henne sova på mage också om det var stor skillnad på sovtimmar ..

Vi har andningsalarm, respisense :)

Jag hade låtit barnet sova på mage om han trivs bäst med det MEN med andningslarm. Jag har det dock hur som helst (och fattar inte varför man skulle bli MER orolig av det?), och Ludde har provat att sova både på mage och rygg. Dock trivs han bäst på rygg.

Någon skrev att de kan drabbas av PSD hur de än sover, och det är ju sant, men fallen har minskat betydligt sedan den allmänna rekommendationen blev att de skulle sova på rygg, så något ligger det i det (tror att det handlar om att det minskat från 1 av 1000 barn till 1 av 4000, så det är ändå skillnad).

Ett larm kan i allafall inte göra någon skada, och fy tusan vilket samvete man skulle ha om man låtit olarmat barn sova på mage och faktiskt det värsta hände... I alla fall skulle jag ha det. Med larmet har du ju chansen att agera om det skulle vara så oturligt att han faktiskt skulle få ett andningsstopp. Dock bör du ju till din lille magsovare ha ett "sänglarm", alltså en platta under madrassen, och inte ett larm man sätter på blöjan - det blir nog obekvämt för lillen om han sover på mage.

Angående ålder så är det faktiskt nu som den största risken är; de allra flesta fall av PSD inträffar mellan 4 o 16 veckors ålder.

Lycka till :)!

AKO -påläst efter att en bekant drabbades för många år sedan :(.

Oj vilket utförligt svar!

Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om han skulle sluta andas och vi inte haft larm. Då har man iaf gjort vad man kunnat. Nu sover han ofta på sidan, rullar ju över själv. Just nu ligger han i vagnen och sover...på sidan.
Kanske skulle köpa mig ett andningslarm...eller önska mig då jag fyller år om en vecka.

Oj vilket utförligt svar!

Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om han skulle sluta andas och vi inte haft larm. Då har man iaf gjort vad man kunnat. Nu sover han ofta på sidan, rullar ju över själv. Just nu ligger han i vagnen och sover...på sidan.
Kanske skulle köpa mig ett andningslarm...eller önska mig då jag fyller år om en vecka.

Praktiskt med födelsedag när man vill ha något lite dyrare :). Grattis i förskott!

Då kan jag absolut tips om Respisense, är jätte nöjd med det larmet och jag tror att Ako också har ett?

Respisense kan användas överallt: Vid samsovning, i vagnen, i bilskyddet m.m

Nackdelen kan vara att det fellarmar något oftare än det mer stationära larmet ( stationär kan man i princip bara använda i bebisens egna säng ).

Vårat har fellarmat en gång, trodde att jag skulle bli hysterisk men jag behöll lugnet och kollade Ellas andning ( som var ok ).

Men tänk om larmet inte fungerar då :crazy:

Kom inte det med att bebisarna bör sova på rygg samtidigt som rökningen? (Någon som vet hur de ser ut med PSD i danmark? Har ni sett på unga mödrar förstår ni vad jag menar :crazy: de röker massor och överallt...)

Men funkar det om dom sover på mage då?

Usch innan har jag inte haft en tanke på andningslarm men nu när jag börjar fundera och leta information blir man ju mer nojjig... Får väl prata lite med sambon om det.

Men alltså jag förstår liksom inte vad du har emot larmet i de trådar där larm diskuteras.

Var förälders beslut tycker jag, du väljer att inte ha och andra väljer att ha.

Om det inte fungerar så är det väl lika "illa" ( hittar inget bättre ord ) som när vilken bebis som helst sover utan larm?

Bara för att man har larm så struntar man ju inte i att kolla både bebis och larm med jämna mellanrum..

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 241
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 400
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar