Sova på mage utan larm och utan panikslagen mamma

vindvissla

Trådstartare
När började ni låta barnen sova på mage? Sam tumlar ju runt själv och sover gärna med ansiktet rakt ner i kudden. Han andas lugnt och fint men jag tycker inte det känns ok, så jag petar tillbaka honom på sidan. Problemet är ju att jag också måste sova ibland...

Ska jag låta honom sova på mage? Vad har ni gjort? Jag har inget andningslarm.

Sv: Sova på mage utan larm och utan panikslagen mamma

Mina barn sov på mage redan från början, men det var innan man visste att det eventuellt var en bidragande orsak till PSD.

Lovisa får sova som hon själv vill, det brukar sluta på alla möjliga håll och kanter i sängen, dock har hon ingen kudde. Hon ligger ändå aldrig med huvudet på något vettigt ställe.

Från början. Jag sov på mage som bebis och dog inte och mina barn vände sig båda tidigt till mage från sida från rygg för de mådde bättre och sov bättre. Och inga larm ingenting körde vi.

När de är så stora att de kan vända sig själva så är det okej att låta dem fortsätta sova på mage.

Jag har haft en "ryggsovare" och en "magsovare" - den första med händerna ovanför huvudet och den senare hopknölad med rumpan högst.. (gör så ibland än idag 6 år gammal).
Jag var själv (o är fortfarande) magsovare.
Försökte hålla magsovaren på sidan eller ryggen men hon vände sig raskt tillbaka själv och då lät jag henne sova så.

Chloe sov bara pa mage de forsta 12 veckorna, ocksa utan andningslarm, utan kudde, i sin egen spjalsang som stod bredvid min. Jag kande mig inte panikslagen en enda gang :)

Numera verkar hon foredra att sova pa rygg :)

När mina var små (kolik)barn :angel: lät jag dem sova hur som helst de få stunder de sov... Ren självbevarelsedrift till slut.

Det gick bra, som tur är.

Min flicka (9 mån) har sovit på mage sedan två veckors ålder. Hon ville helt enkelt inte ligga på rygg- vaknade i ett. När hon fick börja sova på mage sov hon i princip hela nätter.. Har aldrig funderat över några risker, psd är ju så himla sällsynt.

Linni-Pinni somnar helst på magen och det låter jag henne göra (är 3,5 mån). Blev som en ny unge när hon fick börja sova så. Men för att lugna den ngt stirriga mamman lägger jag henne på sidan innan jag somnar själv...;)

Tack för alla era svar, det verkar ju inte vara någon fara!

Såhär sover han och det ser ju inte jätteskönt ut....

Ska jag försöka vända huvudet åt sidan?

Vrid honom sakta på sida med tanke på kuddar mm :) ge honom en puss från mig

Men snutte, så sött! :)

Jag hade nog gett honom en lägre kudde, trots att det blir mindre mjukt.

Till mej sa bm & bvc sköterskan att det inte är ngn fara när de väl kan rulla över till mage, då kan de rulla åt andra hållet oxå & de kontrollerar det där själv.
Du kan inte vara vaken & vakta barnet hela nätterna, när de väl börjat vända sig så bestämmer de själva hur de sover.

Ja alltså kudden är inte till honom egentligen, han sover lite längre ner i hrm brösthöjd... Men när han vaknar till rullar han över på mage och börjar krypa med fötterna... Suck lille galningen. Han ligger likadant nu igen.

Mina gillar att sova på rygg, så jag har aldrig haft det problemet. Tror knappt att den äldsta (2 år) sover särskilt ofta på mage. Han ändrar ställning ideligen under natten, men det är sällan jag ser honom ligga på mage.

Emil har aldrig varit intresserad av att sova på mage, han sov bara på rygg till han var ungefär 6 månader. Då började han att sova lite på sida och gör det fortfarande nattetid. Väljer aldrig magläge då.

Däremot nu då han sover på dagen, så har han börjat sova på mage sedan en tid tillbaka. Har inte heller något andninglarm, men han får sova så ändå iom att han själv väljer att sova så.

Sådär sover min lille med! (också 6 mån). Jag har plockat bort kuddarna och har bara den jag själv sover på i sängen.

Ett tag vände jag honom varje gång jag såg att han låg på mage men självklart vaknade han då och somnade inte om förrns han fått rulla över på mage igen. :p

Har för mig att BVC sa till mig när 1:an var liten att det är ok att dom sover på mage när dom kan vända sig själva (som även chrysler skrev).

Men jag fattar inte varför huvudet ska vara nedåt, det kan ju inte vara så bekvämt, min grabb somnar inte om han inte får ligga och "gno" med ansiktet mot madrassen! (förutom i vagnen, då sover han alltid på rygg)

Nä precis, och kan de i alla fall inte tänka liiite på deras stackars mammor som måste kolla om de andas en gång i minuten.... Igår drog jag bort kudden så han hamnade lite på sidan istället och han somnade om ganska snabbt igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 638
Senast: Imogen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar