Sova i eget rum?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sova i eget rum?

Får jag fråga varför ni flyttade in bebisen i eget rum redan vid två månaders ålder? Varför jag undrar är för att våran påg är drygt 2½ månad och sover hela nätterna och jag har börjat tänka i de banorna, men det känns inte riktigt hundra ännu. Han sover i sin spjälsäng nära vår säng (han valde själv att få sova ensam när han var 8 dagar gammal!) och jag är otroligt lättväckt. Å andra sidan är jag nog inte helt redo... Men tankarna finns där som sagt!
 
Sv: Sova i eget rum?

Mina 5 grabbar har alltid fått somna i eget rum. Men om de har de vaknat och jag har tagit in dom till mig. När de lärt sig gå har de kommit själva. Spjälsäng har jag slutat med så snart de lärt sig gå.
 
Sv: Sova i eget rum?

Lupin skrev:
Får jag fråga varför ni flyttade in bebisen i eget rum redan vid två månaders ålder? Varför jag undrar är för att våran påg är drygt 2½ månad och sover hela nätterna och jag har börjat tänka i de banorna, men det känns inte riktigt hundra ännu. Han sover i sin spjälsäng nära vår säng (han valde själv att få sova ensam när han var 8 dagar gammal!) och jag är otroligt lättväckt. Å andra sidan är jag nog inte helt redo... Men tankarna finns där som sagt!

Tja, varför inte?! Hon vaknade en enda gång på natten för att äta och i övrigt sov hon hela nätterna. Jag gillade aldrig att ligga och amma och att sitta i sängen var bökigt. Så jag föredrog att gå upp och sätta mig i fåtöljen när det var dags. Det var inte särskilt jobbigt att gå upp, eftersom man oftast ändå går upp en gång om natten på toa, och hon vaknade oftast runt 4-tiden då man har lättare för att vakna (att vakna runt 1-2 tycker jag är mycket värre). På så sätt slapp vi smyga in i vårt sovrum när vi gick och lade oss och kunde titta på tv om vi ville det. Bättre för både henne och oss kändes det som.

Men som sagt, den senaste veckan har hon blivit ett monster :cry: Jag har varit uppe sjuttioelva gånger inatt och hon slutade ändå i vår säng. :(
 
Sv: Sova i eget rum?

mimmipigg skrev:
Innan nitton ska inga ungar ens bo kvar hemma speciellt inte pojkarna!

Nähä, var ska de bo då? (med tanke på hur svårt/omöjligt det är att få tag på lägenheter på många ställen) Och varför ska just ojkarna flytta tidigare? :confused:
 
Sv: Sova i eget rum?

Min dotter fick flytta till eget rum när hon var 5-6 månader. Då kändes det som om den största risken för plötslig spädbarnsdöd var över, och hon började bli för stor för den lilla, lilla säng hon hade i början...
 
Sv: Sova i eget rum?

Tack för ditt svar! Min påg äter inte längre på nätterna, förutom nattslurken vid 23, så den biten är ju inget hinder, vilket det iofs inte var för dig i vilket fall som helst.

Såg att din dotter är 8 mån, har för mig att det händer mycket i den åldern, med separationsångest? Säkert därför hon krånglar på nätterna. Är ingen expert men det går säkert över!
 
Sv: Sova i eget rum?

Ja, det är förmodligen separationsångest (det är verkligen ångestskrin) men det är sååå jobbigt för hon har ju varit en ängel hittills och så kom det helt plötsligt. Och flyttar man över henne till vår säng så är hon visserligen tystare men kickboxas med benen och drar mig i håret. *trött Ulda* Eller så möjligtvis är det tänder i överkäken (men med de i underkäken reagerade hon inte alls). Hur som helst så hoppas jag det går över fort, men jag har inga som helst planer på att flytta tillbaka sängen heller.
 
Sv: Sova i eget rum?

PytteLiten skrev:
Ja, jo de e väl det där med allt man läser och hör. Då känns det bra att kolla lite med omvärlden... :)

Han sover visserligen i sin egna spjälsäng fast då i vårt sovrum och eftersom han sover som en stock 12-14 timmar så är man ju lite rädd att förstöra det om han skulle flytta till eget rum. Jag vet att han kan vakna till lite och liksom "kolla" oss om vi sover för att sen somna om.

Så det är inte det att jag vill "bli av" med honom ur rummet. Tvärtom! :love:

Men med första älsklingen så blir man ju lite osäker ibland... :crazy:

Men om både ni och lilkillen sover bra och trivs så låt honom vara kvar så länge ni vill då, det är ju NI och ERAN familj som ska fungera, inte någon annan. Låt andra flytta på sina barn om de vill, men om ni trivs så låt bli! :)
 
Sv: Sova i eget rum?

Förstår att det är jobbigt. Men det är ju något alla barn ska igenom vid den åldern, om jag förstått det rätt. Och det går över! Men fråga mig bara inte vad man gör under tiden eller hur man löser det...min påg är bara knappt 3 månader och jag har ingen direkt egen erfarenhet av äldre! Men jag kan rekommendera boken jag nämnde (Att växa och upptäcka världen). För jag nämnde väl den? Haha! Hormonerna gör mig lite virrigare än vanligt numera märker jag. För övrigt gillar jag Anna W's Barnaboken med, även om jag inte skriver under på allt hon säger.
 
Sv: Sova i eget rum?

Min dotter har haft eget rum sedan innan hon föddes, men hon har aldrig sovit där. Hon sover mellan oss i vår dubbelsäng och har gjort så nu i lite drygt 4 år:love:
 
Sv: Sova i eget rum?

4år!! Herregud vad jobbigt!!

Vår dotter sover i sitt eget rum sedan hon var ungefär 2 veckor gammal. Men jag är medveten om att det är väldigt ovanligt.
 
Sv: Sova i eget rum?

Olius skrev:
4år!! Herregud vad jobbigt!!

Vår dotter sover i sitt eget rum sedan hon var ungefär 2 veckor gammal. Men jag är medveten om att det är väldigt ovanligt.


Varför då jobbigt?
Vår dotter sov hos oss till hon var 6-7 år.
Tyckte det var jättemysigt:love:
 
Sv: Sova i eget rum?

Olius skrev:
4år!! Herregud vad jobbigt!!

Vår dotter sover i sitt eget rum sedan hon var ungefär 2 veckor gammal. Men jag är medveten om att det är väldigt ovanligt.

Nädu, det är inte ett dugg jobbigt. Tvärtom tycker både jag och min man att det är jättemysigt att få vakna upp med henne i sängen, även om jag bara har den lyxen på helgerna. Visst händer det att man får en fot rätt i nyllet men det är bara att vända sig om och somna om igen:D

Men 2 veckor:eek: Det hade jag aldrig klarat av. Behöva springa in i ett annat rum varje gång man skulle amma? Jag började jobba direkt efter att jag blivit utskriven från BB så min sömn har varit helig. Det var mycket lättare att bara lägga dottern och mig själv tillrätta och somna om medans hon ammade. Dessutom har min dotter ända sedan hon föddes krävt väldigt mycket närhet:love:
 
Sv: Sova i eget rum?

Skönt att höra att det finns fler som jag:banana: Alla man pratar med, både IRL och här på Buke reagerar ungefär som Olius.

Jag vet att jag länkat till en artikel i Expressen i en annan tråd för ett tag sedan där det dessutom stod att engelska forskare kommit fram till att barn som får sova tillsammans med sina föräldrar tills de blir 5 år blir lugna och friska som vuxna. Ska se om jag hittar länken igen.

Jo, här var den
http://expressen.se/index.jsp?a=588484
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sova i eget rum?

Och jag känner som Olius att det är ovanligt ati inte vilja ha sina barn i sängen, de reaktionerna jag har fått på det här är just att jag nästan är en dålig mamma som inte vill ge mina barn trygghet och närhet osv.

Såg i andra tråden att Bebben har samma åsikt som jag och det kändes faktiskt jättebra, att inte vara ensam om att tycka att det är skönt att ha barnen i eget rum och egen säng, och ha sin hund i sängen.....
 
Sv: Sova i eget rum?

Ja, det har jag också fått höra. Men det struntar jag numera i faktiskt. Vår säng är vår säng, och där ska vi sova. Barnet får en egen säng, där han ska sova. Självklart i vårt rum i början om det behövs, men det blir eget rum när tiden är mogen för det.

Är det mest numera som barn sover så pass länge med sina föräldrar? Jag har aldrig gjort det, och heller inte något av mina syskon eller kompisar. Blandat från 70 och 80-talet blir det alltså..
 
Sv: Sova i eget rum?

Vi har Elvira bredvid oss, fast i sin egen säng. Dvs hon sover i sin spjälsäng men vi har tagit bort långsidan som är mot vår säng så det blir som en liten filial till vår stora säng :D

Hon är 8 månader och har alltid sovit bredvid vår säng, förutom lite i början när vi försökte ha henne mellan oss istället men det var helt omöjligt att sova då tyckte iaf jag.

Jag har inte tänkt att flytta henne från vårt rum förrens antingen hon eller vi tycker att det är jobbigt på det här sättet. Varför ändra på ett vinnande koncept?

För min del får hon gärna sova hos oss flera år till, det är så mtysigt att ha henne nära och kunna se henne när man vill, höra henne stöka runt i sömnen och så är det praktiskt när hon vaknar och man bara kan sträcka ut en arm och hålla om henne lite.
 
Sv: Sova i eget rum?

*KL*

Min dotter sov i sin spjälsäng hela tiden.. Jag hade henne i mitt rum under tiden jag ammade henne.Då var hon 6 månader när hon inte ville ha bröstet mer då blev det flaska. I samma veva så fick hon eget rum. Hon har alltid sovit hela nätterna och det gör hon än idag. Nu är hon 3 ½ år.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 670
Senast: Soapbubble
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 725
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp