Sova i eget rum?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sova i eget rum?

Enya skrev:
Och jag känner som Olius att det är ovanligt ati inte vilja ha sina barn i sängen, de reaktionerna jag har fått på det här är just att jag nästan är en dålig mamma som inte vill ge mina barn trygghet och närhet osv.

Såg i andra tråden att Bebben har samma åsikt som jag och det kändes faktiskt jättebra, att inte vara ensam om att tycka att det är skönt att ha barnen i eget rum och egen säng, och ha sin hund i sängen.....

Fast...

Jag är visserligen för att barnen har eget rum (både för deras skull och min egen) men det är inte alltid så lätt att låta bli att ha dem i sin säng. Jag hade som ENDA princip innan jag fick barn (vilket jag högljutt deklarerade för alla) att det inte skulle sova några barn i min säng. Men sen blev det kejsarsnitt och jag kunde inte resa mig ur sängen och hade inget val än att låta dottern sova brevid mig på BB. Upptäckte då att det var mysigt (något jag inte alls hade nån som helst förståelse för innan jag fick barn - jag var väldigt bestämd där, men det har jag fått äta upp). När hon var strax över 1-2 veckor gammal klarade jag av att resa mig upp ur sängen utan hjälp och då fick hon flytta över och sova brevid oss i spjälsängen. Och vid 2 mån flyttade vi som sagt in henne till sitt rum.

Och numera, vad gör man om hon så fort man varit uppe till hennes rum och stoppat i nappen och gått tillbaka och lagt sig igen börjar skrika för att hon tappat nappen... Om och om igen. När man varit uppe 7 gånger har man tröttnat och så vet man ju att hon sover så gott mellan oss och det är nära till nappistoppning... :crazy: Ja, man flyttar över henne ändå. Jag som SVOR på att aldrig ha henne i sängen. Varför jag började? Jo, vi flyttade över henne om mornarna men sen tenderade tiderna bli tidigare och tidigare och numera flyttar hon över nästan varje natt vid 3-4-tiden.

Fast hon somnar alltid i sin säng, och det är jag väldigt tacksam för.
 
Sv: Sova i eget rum?

Visst kan man ändra åsikt, det tycker jag dessutom är helt ok att göra, man lär ju sig allt eftersom. Men jag har ännu inte gjort det. Har aldrig haft en anledning till att ha barn i sängen, de har alltid sovit i egen säng coh minstingen i eget rum från början. Det har aldrig varit några större problem faktiskt och det är jag väldigt tacksam för. Jag koemrm att göra samma sak med denna bebisen för nu är ju hundarna vana att ligga där och jag ska skaffa mindre säng hade jag tänkt. Men man vet aldrig:angel:
 
Sv: Sova i eget rum?

Våran äldsta flyttade inte förrän vid ca 2år, men det berodde mest på att vi inte fixade till rummet förrän då. Vår yngsta flyttade till vårt nu gemensamma barnrum vid ca 15-16mån ålder. Hade nog kunnat gått även en månad innan eller så, men av praktiska själ så blev det i samband med då vi flyttade till ny bostad.
 
Sv: Sova i eget rum?

Tom fick eget rum på sin ett årsdag. Vi ställde in en 120 säng utan ben. Jag sov mycket med honom i början. Vi började så att jag sövde honom i egen säng och smet iväg och sov i vårt sovrum tills han kallade på mig genom att skrika.

Nu vid 19 månader sover han nästan hela natten själv. Jag sover för närvarande i vardagsrummet för att inte springa till honom för minsta pip. Söver vid 20 och som bäst har han inte vaknat förrän 07.

Visserligen har han väckt sin pappa ett par gånger, men han går inte in utan väntar ut ett tag.

Han är så duktig vår lilla prins.
 
Sv: Sova i eget rum?

Kl

Vår lilla:love: som nu är 14 månader sover i spjälsäng men i vårat sovrum. Jag tror det skulle funka utmärkt att flytta henne till eget rum men vi trivs med hur vi har det nu så jag ser ingen anledning till att ändra på det:)
 
Sv: Sova i eget rum?

*kl*
Det är som när man är nykär, inte vill man sova
själv. Ett barn är väldigt "kär" i sina föräldrar.
Det kan vara en väldigt onödig och traumatisk
upplevelse för ett barn att bli förvisad till att sova själv.
Att bli utestängd, utelämnad ur en trygg och
varm närvaro.
Jag minns själv hur jag kände som barn!
Vad mysigt att få sova tryggt mellan mamma och pappa
om man själv vill. Det blir ändå en speciell närhet.
 
Sv: Sova i eget rum?

us_lover skrev:
Min dotter har haft eget rum sedan innan hon föddes, men hon har aldrig sovit där. Hon sover mellan oss i vår dubbelsäng och har gjort så nu i lite drygt 4 år:love:

Vi planerar oxå att ha sängen full av hundar och barn lång tid framöver. Vi ska köpa nya sängar nu, och då skippar vi ben/ram, så det inte gör något om lilleman ramlar ner. Det är ju så mysigt när alla är samlade!:love: :love:

Fast än sover lilleman i vagga bredvid vår säng till morgonen, för vi har andningslarm. Men när han vaknar får han komma över till mig och så ligger vi och drar oss till 9-10.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 670
Senast: Soapbubble
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 725
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp