Sv: Sötsaker
Får era barn äta sötsaker och gottsaker såsom chips, godis, salta pinnar etc? hur ofta? Varför/varför inte? Hur mycket får dom äta när dom väl får äta? Läsk och bakverk räknas in här.
Om ett barn på ert barns dagis/skola fyller år och tar med sig tårta till skolan, får ert barn äta då? Hur gamla är era barn?
Berätta!
Eric 6.5 år och Isaac snart 5 år får lördagsgodis, inga stora godispåsar, kanske en hal tom och jerry påse. Kakor har vi i stort sett aldrig hemma så när vi har får de någon eller några, beroende vad det är för kakor. Chips får de kanske en gång i månaden om ens det, men då på en lördag. Läsk får de ALDRIG dricka, skulle vara lite julmust på julafton då.
Saft max ett glas per dag.
De får äta allt på dagis, inte att jag kan förbjuda dem att göra det, det vore inte rätt mot barnen att behöva sitta och titta på, men det gör att jag drar in lite mer hemma istället. Som tex att de gärna dricker juice på dagis, då blir det mindre saft hemma.
Jag tycker dock att det är tröttsamt att dagis serverar så mycket sött, men jag tror att det är fel väg att gå och förbjuda sina barn att äta det utan jag tror snarare att man ska gå till rektorerna som har hand om förskolerna, om man är missnöjd med vad de serverar. Nu börjar mina barn hos damgmamma om en månad, men jag tror att jag ska försöka prata med rektorn ändå om det här.
Som mellanmål har de tex fått chokladpudding..... Jag förstår inte vad chokladpudding tillför barnen för nyttigheter?
Elin som är 1,5 år får inte äta godis eller liknande. Pojkarna når på lördagar när hon lagt sig, och skulle det bli innan hon lagt sig brukar hon få lite russin eller liknande. Saft har hon bara druckit några få gånger, aldrig läsk, och godis har hon fått två gånger och då bara någon bit, typ smågodis.
Min äldsta son gillar att tänka nyttigt och brukar säga att han hellre vill ha något annat för att han vill inte att det ska innehålla så mycket socker. Han säger också att han ska bli tandläkare när han blir stor ( av alla yrken man nu kan välja mellan....
).
Jag vill inte att de blir tjocka och jag vill inte att de får hål i tänderna. Hör om allt fler ban som har hål i tänderna när de kommer till tandläkaren för första gången vid 3 års åldern. Det känns inte så bra, tycker jag. Eric har inte haft hål ännu och jag hoppas verkligen att han slipper det.