californication

Trådstartare
Får era barn äta sötsaker och gottsaker såsom chips, godis, salta pinnar etc? hur ofta? Varför/varför inte? Hur mycket får dom äta när dom väl får äta? Läsk och bakverk räknas in här.

Om ett barn på ert barns dagis/skola fyller år och tar med sig tårta till skolan, får ert barn äta då? Hur gamla är era barn?

Berätta! :bump:

Sv: Sötsaker

Dottern äter glass ibland, bulla ibland, kakor ibland... svårt att neka då andra äter liksom. Men hon har aldrig druckit saft eller läsk. Nån enstaka gång har hon tiggt till sig en chokladbit men inga chips eller sånt. Försöker undvika sött och salt så långt det går.

Hon är 2,5 år.

Mina söner är dryga två och ett år.

Äldste sonen får dela en 33-cl cola med mig när vi äter pizza på fredagen. Det är hans läskranson från oss, annars dricker han kolsyrat vatten eller mjökt till maten. Bjuder någon honom på läsk så är det okey, men jag köper inte oftare än till fredagen.

Bakverk äter han någon gång ibland, vi äter sällan sådant själva hemma, så det blir inte så ofta. Om vi har besök, eller om vi fikar med gammelmormor på stan så vill hon gärna bjuda honom på något han verkligen gillar och det tycker jag är okey.

Godis är samma sak där, det får han en liten mängd på fredagarna (om han frågar när vi handlar, alla andra dagar blir det ju ett nej från min sida). Oftast ett godishalsband, eller en tablettask.

Chips och ostbågar etc äter vi aldrig, så det äter ju inte han heller. Men popcorn kan det bli någon gång ibland.

Yngstingen får inte eget lördagsgodis eller egen läsk. Han är ju bara ett år. Däremot kan han få smaka någon bit ur storebrors tablettask när han äter.

Hos oss är ingenting förbjudet, och skulle dagis vilja bjuda så är det okey. Vi köper så sällan hem själva, jag tror därför inte vi ger några dåliga vanor av att han får någon gång ibland.

Mina barn får äta bullar, kakor, godis, chips och all andra typer av sötsaker och snacks, i normala mängder. Skulle aldrig falla mig in att låta dem växa upp utan att få smak på godsaker.
Däremot får de inte vräka i sig obegränsade mängder, utan normal konsumtion.

Min lillkille är ju bara 9½ månad ännu, men han har smakat det mesta som vi äter/dricker. Dock har vi i princip aldrig dricka, kakor, godis, chips och andra sötsaker hemma, så det gör sig ju självt att han inte får sådant hemma. Mer än om vi har gäster & bjuder då... Då vi varit bortbjudna har han dock fått smaka tårta, kakor osv. Men det handlar ju om så små mängder...

Mina barn får äta bullar, kakor, godis, chips och all andra typer av sötsaker och snacks, i normala mängder. Skulle aldrig falla mig in att låta dem växa upp utan att få smak på godsaker.

Vad räknar du som normal konsumtion? :laugh:

Intressant att höra hur alla gör. :bow:

Tjejen här får i princip aldrig kakor/bullar/saft/chips/skräpmat osv. Hon fyller tre i september. Det är helt enkelt så bara att vi äter inget sånt, så varför skulle vi köpa hem det bara åt henne. Ibland har jag bakat en paj eller kaka eller gjort chokladpudding men det vill hon oftst inte ha. Ibland ( varannan månad eller nåt) så äter jag och sambon chips eller popcorn men då har tjejen redan gått och lagt sig. Pepsi max eller cola får hon ibland om vi dricker det. Inget regelbundet mönster, inget sug = inget tjat.

Får era barn äta sötsaker och gottsaker såsom chips, godis, salta pinnar etc? hur ofta? Varför/varför inte? Hur mycket får dom äta när dom väl får äta? Läsk och bakverk räknas in här.

Om ett barn på ert barns dagis/skola fyller år och tar med sig tårta till skolan, får ert barn äta då? Hur gamla är era barn?

Min dotter är 5 ½ år. Hon får äta godis en gång i veckan och det är lördag. Visst hon frågar någon gång om hon får något i affären men oftast säger jag nej. Har väl hänt att man har gett det. Men det händer ytterst sällan. HJur mycket ja en liten skål har hon som hon äter som är lagom.
Läsk dricks på helger.
Vi fikar inte varje dag men när vi gör det så blir det mjök. Om det är kalas blir det saft.
Om ett barn fyller år på vårt dagis så får dottern äta det.
Varför vi håller som vi gör är att jag vill inte att hon ska få hål i tänderna.
Glass kanske det blir 1-2 gånger i veckan.

Sen vet jag att det blir mycket mer när hon är hos sin pappa.
Mvh

Gud vad skönt med en så avslappnad attityd till mat! Det tror jag verkligen på - i längden.

Eric 6.5 år och Isaac snart 5 år får lördagsgodis, inga stora godispåsar, kanske en hal tom och jerry påse. Kakor har vi i stort sett aldrig hemma så när vi har får de någon eller några, beroende vad det är för kakor. Chips får de kanske en gång i månaden om ens det, men då på en lördag. Läsk får de ALDRIG dricka, skulle vara lite julmust på julafton då.
Saft max ett glas per dag.

De får äta allt på dagis, inte att jag kan förbjuda dem att göra det, det vore inte rätt mot barnen att behöva sitta och titta på, men det gör att jag drar in lite mer hemma istället. Som tex att de gärna dricker juice på dagis, då blir det mindre saft hemma.

Jag tycker dock att det är tröttsamt att dagis serverar så mycket sött, men jag tror att det är fel väg att gå och förbjuda sina barn att äta det utan jag tror snarare att man ska gå till rektorerna som har hand om förskolerna, om man är missnöjd med vad de serverar. Nu börjar mina barn hos damgmamma om en månad, men jag tror att jag ska försöka prata med rektorn ändå om det här.

Som mellanmål har de tex fått chokladpudding..... Jag förstår inte vad chokladpudding tillför barnen för nyttigheter?

Elin som är 1,5 år får inte äta godis eller liknande. Pojkarna når på lördagar när hon lagt sig, och skulle det bli innan hon lagt sig brukar hon få lite russin eller liknande. Saft har hon bara druckit några få gånger, aldrig läsk, och godis har hon fått två gånger och då bara någon bit, typ smågodis.

Min äldsta son gillar att tänka nyttigt och brukar säga att han hellre vill ha något annat för att han vill inte att det ska innehålla så mycket socker. Han säger också att han ska bli tandläkare när han blir stor ( av alla yrken man nu kan välja mellan....:o:D).

Jag vill inte att de blir tjocka och jag vill inte att de får hål i tänderna. Hör om allt fler ban som har hål i tänderna när de kommer till tandläkaren för första gången vid 3 års åldern. Det känns inte så bra, tycker jag. Eric har inte haft hål ännu och jag hoppas verkligen att han slipper det.

Vad räknar du som normal konsumtion? :laugh:

Intressant att höra hur alla gör. :bow:
Jadu, svårt att definiera, men ungefär så här:
När man fikar äter man en bulle och 2-3 småkakor, eller kanske 2 bullar.
När man äter godis äter man "litegrann", en tablettask eller vad det nu kan vara som bjuds.
Man ersätter inte ett mål mat med godis och man äter inte snacks för att hålla sig mätt.
Vi har inga regler för hur ofta man äter godis, kakor eller snacks. Det kan bli en gång i veckan, flera eller inte alls på 2 veckor.

Gud vad skönt med en så avslappnad attityd till mat! Det tror jag verkligen på - i längden.
Jag också...
När mina barn var mindre frågade jag på Senior om tips på alternativa smaker på hemgjord milkshake. Jag brukade då låta mina barn få sådan som snabbt, lätt mellanmål ibland, bestående av ihopmixade bananer, glass, mjölk och lite oboypulver. Ja, till viss del en sockerbomb, men med bananernas fiberinnehåll också.
Och OJ vad idiotförklarad jag blev för att jag gav barnen milkshake som mellanmål... :crazy: Jag fick förslag från någon att de skulle ha lättmjölk och proteinpulver i stället - ehh :eek:, aldrig i livet, typ.

Man behöver inte applicera sina egna snedvridna matfunderingar på sina barn. Om de i övrigt äter bra, av en välbalanserad kost, så anser jag att det inte finns någon anledning att undanhålla dem lite godsaker.

Senast ändrad:

Samma här. Måttliga mängder och inte alla dagar i veckan.

Min dotter som är 4 ½ år äter av allt men i mkt små mängder. Däremot har jag haft principen att jag aldrig gett henne något som hon inte frågat efter eller velat ha. Det har gjort att hon var väl ca 3år när hon åt godis första gången. Nu äter hon på lördagen ca 100g i en påse eller en tablettask.

Chips, popcorn mm äter vi sällen, men gör vi det så får hon också smaka.

Cola eller annan läsk dricks det ibland på fredag och /eller lördag.

Glass äter hon ganska ofta så här på sommaren, ibland varje dag:crazy:. Men resten av året kanske 1 gg varannan vecka.

Fikar gör vi jättesällan, nu på sommaren kan det bli lite när man är på stranden tex kex till fika.

När/om vi äter på McD så äter hon utan strips och får juice eller mjölk till och då tycker jag inte att det är sämre än något som vi kanske hade ätit hemma....

När vi är i affären kan det hända att hon frågar om saker hon vill ha, godis/leksaker/kläder/skor mm, men hon fär oftast nej och accepterar det utan gnäll....

Jag förvånas också över att de serverar så onyttiga saker på dagis tell mellis. Det är mkt kräm mm med glass till osv, det känns ganska onödigt. Har påpekat det vi några tillfällen men inte fått något vidare gehör.

Sedan finns det alltid undantag vid kalas, fester, långresor och delvis när man är på semester mm.

tillägg:
Angående drycker så får våra barn dricka läsk, men de gör det ändå väldigt sällan för de tycker inte om bubblorna.
De dricker lika gärna vatten som mjölk, juice eller saft till måltiderna. Vi varierar efter tycke och smak.

Och om jag köper "typ festis" till dem att ta med på utflykt och liknande så är jag jätteglad över att ha hittat Sempers barndrycker i sugrörsförpackning - osötade fruktdrycker i några olika smaker, i tre-pack till ungefär samma pris som Festis, Mer och andra liknande sockerbomber. Och barnen älskar dem!

Vi är väldigt avslappnade vad gäller sötsaker åt Loke.

Vi äter det, så gör han, men inte lika ofta eller så mycket. Läsk har han aldrig ått smaka på mn däremot juice, saft och mjölk.

Han är bar 10 månader, så det är ju därför han inte får så mycket.

Men visst kan han få sig ett par matskedar glass 1-2 gånger i veckan.

Ibland får han smaka bulle om man fikar nåntans ute eller så.

Det han får är såpass lite så jag tror verkligen inte att det är skadligt.

När han blir äldre ska han få lördagsgodis.

Jag tror inte på att förbjuda helt totalt, men måttliga mängder då jag inte vill att han blir sockerberoende eller får hål i tänderna.

Här gör vi så att lillen får smaka allt som vi äter, men håller det på en ganska låg nivå. Våran lillkille är snart 11 månader.

Fikabröd: Det smakar han ibland, bulle kan vara gott men han äter lika gärna ett Mariekex. Han får bara en mängd motsvarande 2 normala vuxentuggor om han äter något åt det hållet, och vi själva håller också en ganska låg profil vad det gäller just fikabröd. det äter vi kanske en eller två gånger i månaden.

Glass: Här är vi glassnjutare i stora mått, lillen äter gärna glass med och har just upptäckt tjusningen med isglass. Han får ingen egen glass utan smakar av oss. Vi äter glass kanske 2-3 gånger i vecka nu på sommaren.

Läsk, saft osv: Vi dricker ganska sällan läsk och saft, så det ger sig naturligt. Läsk gillar inte lillen, han älskar däremot kolsyrat vatten! Saft fick han smaka, men det spottade han ut direkt och vill inte ha mer, lika med de barndrycker som finns.... Det enda frånsett vatten han dricker med glädje är Festis med sugrör, och det får han när vi tex är ute på stan och köper dricka till oss. Köper vi vatten får han också vatten, ibland utan kolsyra, ibland med. Ibland kan han smaka lite juice, men han är inte så förtjust i det, ska det vara juice vill han bara ha en liten klunk och helst då apelsinjuice.
Om kaffe räknas hit så dricker han gärna kaffe med mjölk och lite socker i, helst lite avsvalnat - som morsan sin :D

Godis, chips osv: Choklad är gott, och gärna lite mörkare sådan. Han får inte av den mörkaste men det märks att han gillar när det är lite mer smak på det hela. Vi äter godis varannan vecka kanske, och brukar inte ta hem några mängder så det går åt på en kväll. Chips har han provat en gång, en pyttebit han hittade på golvet - men attans vad äckligt det var. Jag trugar inte på honom det heller, jag tror det är bättre om han får utveckla sin naturliga smak för choklad i såna fall. Annat godis har han inte provat ännu.

När han börjar skolan får han SJÄLVKLART äta om det bjuds på tårta, glass eller annat, jag tror inte på förbud när det gäller sånt.

Man behöver inte applicera sina egna snedvridna matfunderingar på sina barn. Om de i övrigt äter bra, av en välbalanserad kost, så anser jag att det inte finns någon anledning att undanhålla dem lite godsaker.

Nej, verkligen inte. Mat ska inte vara känslomässigt laddat, det ska vara - mat! Vi har Zarah Öberg på vår sida också :D.

jag tror att förbud och återhållsamhet i stilen "en kaka, men inte mer" kan leda till frosseri i ensamhet. Alfons var något på spåren när han inte fick spela kort, och så tror jag ofta att det funkar. Många föräldrar som jag har fått mejl ifrån vittnar om att barnen smygäter, bantar och ibland även kräks.

Sedan kan jag inte förstå den här hetsen mot allt socker. Visst, Atkins är bra om man vill gå ner i vikt, under en kort tid, men många tycks leva så nästan permanent. Eller vill att barnen ska leva så. Och visst, man kan få pendlade blodsocker om man bara äter socker. Men barn växer, behöver kolhydrater och föds inte feta. Så vad är problemet, kan jag undra.

Nej, fram för en mer avslappnad attityd. :bump:

Barnen äter detsamma som vi gör (3 år gamla), vi är inga storätare av fikabröd men då vi äter får de äta detsamma. Godis blir det någon gång ca 1-2 ggr per månad, lite oftare på semestern och då är det frågan om en tablettask. Lite popcorn eller chips slinker ner på helgen.

Glass får de när vi vuxna är sugna på det, d.v.s. främst när det är varmt på sommaren.

Barnen formligen älskar mineralvatten så där har jag själv skurit ner på min läskkonsumtion men de får välja själva om vi äter ute eller har något helgmys.

Vi försöker laga så mycket mat som möjligt "från grunden" och använder så bra råvaror som möjligt, inga margarinprodukter kommer in i vårt kök utan det är bregott och riktigt smör i bakverk och i maten som gäller. Däremot har jag börjat gå över mer mot matlagningsgrädde/mellangrädde snarare än vispgrädde.

Jag är själv uppfödd på lättmjölk så det är den mjölk vi dricker här hemma.
Vi äter dock rätt mycket ost.

Skulle jag säga att vi höll igen på någonting är det snarare sockret än fettet. Våra barn rör sig mycket och är smidiga i sina kroppar, jag tror det är mycket viktigare för barnen att få vara ute och röra sig mycket än att försöka till varje pris hålla igen på det som är "gott".
Våra barn är också riktiga "grönsakomaner" så det är lätt att få in hela kostcirkeln i kosten.

Jag gillar dock inte att vissa flera gånger om igen ersätter måltider med snask och jag ser exempel där föräldrarnas faiblesse för fikabröd/snask/chips gör att familjen äter det flera gånger om dagen i kombination med för lite rörelse. Där brukar resultaten synas tydligt på föräldrarnas kroppar och senare på barnens.

Elis fullkomligt älskar mörk choklad, det var bland de första godiset han fick smaka hos oss, och han gillar det verkligen.

Däremot vanlig mjölkchoklad, marabou t.ex, den äter han inte. Konstigt, för den är ju inte så besk som den mörka chokladen är.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 568
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV