Sv: Sötsaker

Jag har ingen snevriden matuppfattning, utan mår helt enkelt bäst av att undvika socker så långt det är möjligt. Jag vill inte känna beroende eller att blodsockret åker berg- och dalbana. Man blir piggare och orkar mer.

Fast vi behöver kolhydrater. Och kroppen bryr sig inte så himla mycket om var de kommer ifrån. Genom att äta sötsaker tillsammans med andra livsmedel neutraliseras effekten av pendlande blodsocker. Ska du skriva en tenta eller ett prov är en sockerkick eller koffeinkick ganska hjälpsam.

Regelbunda måltider dämpar sockersug automatiskt, så för min del tycker jag inte att socker är ett så stort problem, om man inte är mycket känslig och ligger nära att utveckla diabetes (vilket du kanske gör). Kontentan för mig är att om man äter regelbunda, väl sammansatta måltider var 3:e timme är risken liten för att man ska bli sockerberoende.

Det är klart att vi behöver kolhydrater. Men inte snabba kolhydrater, utan långsamma i flera mindre portioner per dag. "Lågkolhydratsdieter" och alla andra dieter är fullkomligt idiotiska.
Visst kan man behöva en energikick då och då, men till vadags bör man stäva efter att hålla en jämn blodsockernivå. Ät pannkakor med sylt till lunch och man blir först proppmätt och dåsig/trött efteråt, för att ett par timmar senare bli vrålhungrig och sugen på mer mat. Ät proteiner och långsamma kolhydrater och du håller dig pigg och mättare under längre tid. Enda gången man ska äta snabba kolhydrater är efter träning. Och det är viktigt, annars bryter kroppen ner musklerna.

Risk för diabetes har jag knappast. Däremot har jag snabb ämnesomsättning viket gör att jag lätt får lågt blodsocker. Jag måste äta minst 5 ggr per dag för att inte bli yr och konstig.

Det är klart att vi behöver kolhydrater. Men inte snabba kolhydrater, utan långsamma i flera mindre portioner per dag. "Lågkolhydratsdieter" och alla andra dieter är fullkomligt idiotiska.

Ja, det tycker jag också. Vad jag menar är att mat som tar längre tid att förbränna neutraliserar snabba kolhydrater, man får alltså beräkna Gi på hela måltiden. Så man måste inte äta grovt bröd för att inte få pendlande blodsocker, tex, och små barn mår bäst av vitt bröd för magens skull.

Ja, för mycket fibrer kan göra känsliga magar bubbliga. Men fortfarande är min bestämda åsikt att rent socker i form av godis, bullar, kakor, läsk/saft osv inte ska intas oftare än max 1 gg/v och då endast i små mängder. Små barn ska öht inte äta sånt.

Ja, för mycket fibrer kan göra känsliga magar bubbliga. Men fortfarande är min bestämda åsikt att rent socker i form av godis, bullar, kakor, läsk/saft osv inte ska intas oftare än max 1 gg/v och då endast i små mängder. Små barn ska öht inte äta sånt.

Jag har inget emot bestämda åsikter, i och för sig, men skulle det gälla för alla människor, eller beror det på vem man är?

(Jag äter nog fika oftare och mår alldeles utmärkt, har perfekta värden när det gäller allt. Hade inga särskilda begränsningar när jag växte upp heller.)

Jag vill fortfarande tro att det är brist på rörelse som är dagens största problem, bortsett från de familjer där man äter junkfood hela tiden, förstås. Och om dagens unga får 25 procent av sitt kolhydratintag från sötsaker (om det var rätt tolkat) måste det vara något allvarligt fel någonstans, särskilt som var och varannan vuxen person går på Atkins eller någon annan diet.

Hur kan det bli så, undrar man?

:D Nä, proteinpulver behöver inte barnen ha, även om någon skrev så då. ;) Men jag tycker fortfarande att man inte ska äta sötsaker i tid och otid, det gäller både vuxna och barn. Jag älskar godis, glass och bullar, om jag äter det regelbundet. Regelbundet för mig är 1 gg/vecka, inte oftare.

Nyligen hade vi sockerförbud hemma eftersom det är så himla tydligt att man vill ha mer och mer socker ju mer man äter. Vi åt inte ett sockerkorn på över en månad och sen när jag fick en bulle till fikat av mamma så var den riktigt läskig... :eek: Det går fort att bli avgiftad, men lika fort går det att "trilla dit" igen.

Jag har ingen snevriden matuppfattning, utan mår helt enkelt bäst av att undvika socker så långt det är möjligt. Jag vill inte känna beroende eller att blodsockret åker berg- och dalbana. Man blir piggare och orkar mer. Dessutom innehåller det bara en massa tomma kalorier som man gott och väl kan vara utan. Det är faktiskt en enorm skillnad på hur man mår! :idea:

Om jag får barn nån gång så kommer det att vara sockerförbud så länge som det bara går.

Jag håller med sötsaker (även saltsaker som tex. chips) har sin tid. Lördagsgodis är ingen dålig idé. Jag växte upp med lördagsgodis och fikabröd kunde ätas när man hade besök (eller när man var på besök), tårta och glass var kalas. Det var helt enkelt lite festligt med sött (och salt). Det hindrade dock inte våra föräldrar från att låta oss dricka varm choklad till frukost eller att äta vitt bröd (varierat med grovt bröd) och jag plus alla mina syskon har fått en sund inställning till mat.

Ingen skam förknippad med något typ av ätbart, men man äter onyttiga saker med måtta. I snitt kanske 1 ggr/vecka. Att glasskontot ökar när man har semester och det är varmt är dock inget konstigt och semester får man väl räkna som lite festligt.:D

Min sambo växte upp i en familj där de ofta åt godis och kakor och där har alla (inklusive föräldrarna) mer eller mindre problem med sötsaker nu i vuxen ålder. De hetsäter godis och kan inte fika "normalt" mycket. Det har lett till sockernoja hos ett syskon (som ständigt tränar för att inte bli tjock för godiset kan han inte avstå) och min sambo har måttliga viktproblem.

Min sambo har börjat få ordning på sitt godisintag nu, nästan 30 år gammal och det beror mycket på att vi ska få vårat första barn och han vill inte att barnet växer upp och får samma problem.

Visst behöver barn kolhydrater men man ska komma ihåg att de upplever socker som MYCKET sötare än vuxna människor gör vilket medför att de lättare utvecklar ett sockerberoende. Jag är inte ett dugg rädd för socker men det är inte detsamma som att jag anser att det är ofarligt för visst är socker bedrägligt.

För min egen del var det lördagsgodis (upp till högstadiet kanske) som gällde och fika med bulle intogs enbart på helgen. Maten som serverades hemma var ganska normal, mycket kött och potatis, ibland pizza på helgen.

När jag flyttade hemifrån tog jag nog igen lite och började äta mer skräpmat. Det gick bra i några år, men som bekant minskar energibehovet med åren och jag lade på mig något kg eller två. Under några år laborerade jag med maten och det är nog det sämsta man kan göra om man inte vet vad man håller på med.

Jag började bli riktigt intresserad av mat och har läst flera böcker av bl.a Fredrik Paulun. Tycker att han skriver riktigt bra om hur och varför saker och ting fungerar som det gör. Jag följer inte alla hans råd, men 1) Mindre och fler måltider, 2) långsamma kolhydrater, 3) bra fetter, 4) regelbunden motion, har blivit som en aha-upplevelse för mig.

Jag kan mycket väl förstå att man fastnar i olika modedieter och bantning om man saknar kunskap och har lätt för att bli överviktig. Själv har jag aldrig haft anlag att lägga på mig, så jag har nog haft tur att jag inte blivit desperat och tagit till såna metoder.

Jag håller med dig här! Jag förstår inte varför vi som är lite mer strikta med sockerintaget till barnen ska skämmas. Det :bow: åt andra i tråden för att de har en sund inställning till socker och fett, men jag personligen ser inte det som sunt att små barn får dricka läsk eller äta godis i tid och otid bara för att de rör på sig eller för att de ska få smaka på allt.

Dessutom är jag överviktig och pojkarnas pappa var överviktig, men bara för det betyder det ju inte att mina barn är det. De är inte överviktiga någon av dem. Pojkarna har lite att "ta av" när de var upp till 1 år, sedan sprang de av sig det, trots det fick jag höra av vissa med smala barn att mina pojkar var tjocka (Eric var 71 cm och vägde 9 kg, Isaac var 74 cm och vägde 10,7 kg och Elin var 75,5 och vägde 9,6 kg, när Eric var 5,5 år vägde han 14,7 kg och var 99 cm lång, när Isaac var 4 år vägde han 15,4 och var 96,5 lång och när Elin var 18 månader vägde hon 11,2 och var 80,5 cm lång =tjocka?).

Elin är 20 månader om någon vecka och har fått godis någon enstaka gång och första gången var i slutet av juni, 21 tror jag till och med att det var..... Första gången hon fick glass var på kalaset när hon fyllde 1 år. Andra gången var midsommarafton..... Hon har hela tiden varit nöjd med att få en frukt eller några russin ( som trots allt är nyttigare än rent godis), banan tex är hennes favorit. Varför då ge godis?

Släktingarna på pojkarnas sida har ett stört synsätt på godis och snacks och liknande. Det serveras sånt dagligen och där är både barn och vuxna överviktiga. Vilket liv det blev på dem när skolsköterskan tyckte att de skulle hålla igen lite på det söta till ett av barnen som började väga för mycket. Samma barn som har lagat fler hål i tänderna än vad jag tycker är vettigt med tanke på hennes ålder. Samma flicka får alltså lugnande hos tandläkaren för att hon är så rädd. Det där vill jag inte utsätta mina barn för om jag kan undvika det.

En annan släkting till mina barn är en pojke på 5 år som har flera hål i tänderna och går till tandläkaren var tredje månad för fluorbehandling och noga koll så att det inte blir fler hål. Den här pojken har fått coca cola i nappflaskan sedan han var liten.

Jag blir glad när mina barn svarar på frågan " när äter ni godis?" och säger då att " vi får bara lördagsgodis", eller när äldsta sonen berättar att flingor, som ju innehåller mycket socker, får de på helgerna till frukost. Han har äntligen förstått VARFÖR jag är så noga med godis, chips och liknande. Och jag tror inte alls att han blir en envis bantare i framtiden eller får ett stört förhållande till mat.
Jag blir också glad när jag kommer till deras tandläkare och får höra att de inte har hål och att deras matvanor är sunda. Det betyder i mina ögon att jag gör ett bra jobb trots att jag kanske anses ha osunt förhållande till sötsaker enligt visa på buke(?).

Jag ger mina barn ketschup, de älskar det! Det finns dock både ketschup utan tillsatt socker och ketschup med mindre salt och mindre socker, och jag köper de sorterna till mina barn. Jag köper gärna flingor med mindre socker, grovt bröd, samt andra varor utan socker istället för att undvika dem helt.

Jag håller med dig här! Jag förstår inte varför vi som är lite mer strikta med sockerintaget till barnen ska skämmas.

Det är väl ingen som har sagt att ni ska skämmas? Jag bara funderar på hur man kommunicerar budskapet och vad det i så fall för med sig.

För mig är flingor på lördagar lite märkligt. Egentligen är det konstigt att allt sött ska komma på helgen. Jag tror att i förlängningen fungerar inte ett sådant system rent praktiskt. Men det är en annan fråga.

Det är väl ingen som har sagt att ni ska skämmas? Jag bara funderar på hur man kommunicerar budskapet och vad det i så fall för med sig.

För mig är flingor på lördagar lite märkligt. Egentligen är det konstigt att allt sött ska komma på helgen. Jag tror att i förlängningen fungerar inte ett sådant system rent praktiskt. Men det är en annan fråga.

Vad är det som inte fungerar med flingor på helgen? På helgen har vi mer tid till frukost än kl 5:30 på vardagsmorgnarna. Allt sött innebär i det här huset lördagsgodis och flingor på helgen, inte att det söta överdrivs alls för att det är helg. Att servera flingor till frukost på helgerna kom sig av att det var ett sätt för barnen att 1 lära sig skillnaderna på vardagar och helger, 2. lära barnen att inte äta flingor dagligen ( innan de var så stora att de förstod det här med sött som de gör nu) och 3 att helt enkelt ransonera på det här med flingor. Som egentligen varken är speciellt nyttigt eller speciellt mättande.

Måste varje system fungera "i alla år" för att duga?

Livet är i sig själv inte ett system som fungerar på ett sätt i alla år utan det förändras, men får nya erfarenheter, blir klokare och får nya åsikter då och då.

Varför blir det märkligt? Det är väl inte så konstigt att var sak har sin tid och plats, oavsett om vi talar godsaker eller något annat? Så länge man är konsekvent och kan förklara varför vi bara äter godis (eller söta flingor) på lördagar den dag barnen undrar ser jag inte problemet.

Det verkar ha fungerat ypperligt i min familj iaf. Av 4 barn är det ingen som är överviktig, ingen har någonsin varit det, ingen har bantat eller gått på diet och ingen har någonsin haft ett stört förhållande till mat. Vi har alltid haft väldigt bra tänder också. ;)

Varför blir det märkligt? Det är väl inte så konstigt att var sak har sin tid och plats, oavsett om vi talar godsaker eller något annat? Så länge man är konsekvent och kan förklara varför vi bara äter godis (eller söta flingor) på lördagar den dag barnen undrar ser jag inte problemet.

Jag tänker närmast på att övriga samhället inte längre fungerar enligt den rytmen, att vuxna inte äter lördagsgodis utan konsumerar sötsaker,fika, vin, läsk vilken dag i veckan som helst. Då tror jag att det är svårt att vara konsekvent.

Men om man ger sig 17 på det går det kanske.

Jag tänker närmast på att övriga samhället inte längre fungerar enligt den rytmen, att vuxna inte äter lördagsgodis utan konsumerar sötsaker,fika, vin, läsk vilken dag i veckan som helst. Då tror jag att det är svårt att vara konsekvent.

Som vuxen har man också ett eget val och eget ansvar över sin hälsa och sina tänder.

Men det gäller ju allt. Alla gör inte lika oavsett om vi pratar om mat, dryck, veckopeng etc. Det handlar ju om att skapa en vardag för sin egen familj och att den dag barnen frågar kunna förklara varför vi äter godis på lördagar och inte varje dag även fast Kalle och hans familj äter godis varje dag. Så har det ju varit i alla tider... att människor inte gör lika men man måste ju skapa sin egen vardag och sina egna rutiner ändå. Eller hur?

Ska man inte sätta upp regler mot slagsmål bara för att grannen tror på fri uppfostran och ungarna får slåss bäst de vill? Eller för att grannen är en suput som slåss så fort han får möjlighet?

Man kan bara göra något åt sig själv och sin familj, omgivningen går inte att styra.

Absolut, men jag tror att många vuxna faktiskt äter ganska lite godis om än inte på just lördagar.

Tyvärr visar försäljningsstatistik det rakt motsatta. Jag hittade en intressant krönika om detta, ska se om jag kan finna på den.

Men det gäller ju allt. Alla gör inte lika oavsett om vi pratar om mat, dryck, veckopeng etc. Det handlar ju om att skapa en vardag för sin egen familj och att den dag barnen frågar kunna förklara varför vi äter godis på lördagar och inte varje dag även fast Kalle och hans familj äter godis varje dag. Så har det ju varit i alla tider... att människor inte gör lika men man måste ju skapa sin egen vardag och sina egna rutiner ändå. Eller hur?

Jag tänker inte på grupptrycket, utan att det kan vara/låter svårt att som vuxen leva efter de principerna. Dvs, går man ut med en kompis och fikar blir det godsaker, och det råkar vara när kompisen är ledig. Kommer någon på besök åker godisskålen och kaffet fram, förstås. Eller om ett par kommer över på middag en fredag och det är schlagerkväll.

Jag tänker inte på grupptrycket, utan att det kan vara/låter svårt att som vuxen leva efter de principerna. Dvs, går man ut med en kompis och fikar blir det godsaker, och det råkar vara när kompisen är ledig. Kommer någon på besök åker godisskålen och kaffet fram, förstås. Eller om ett par kommer över på middag en fredag och det är schlagerkväll.

Men man får ju försöka leva som man lär och sedan är det klart att man får vara flexibel. När jag var liten var det inget konstigt att bullfikat åkte fram när vi hade besök, men det var ju ett speciellt tillfälle i sig. Gick vi på stan och stannade för att ta en fika fick vi barn någon godsak, men det var också lite extra (vi var inte sådana som gick på stan varje dag... inte ens varje vecka eller varje månad).

Att man byter ut lördagsgodis mot fredagsgodis är väl inte heller något märkvärdigt (man kan ju kalla det helggodis om man vill), men det handlar för min del om att inte göra godsaker till en del av vardagen utan som något man tar till när det är något extra. Inte för ofta utan bara när det är något lite extra.

Inte ett dugg svårt för mig att hålla eftersom det är så jag lever. "Godsaker" ingår inte i min vardag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 568
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV