Sv: Sötsaker

:D Nä, proteinpulver behöver inte barnen ha, även om någon skrev så då. ;) Men jag tycker fortfarande att man inte ska äta sötsaker i tid och otid, det gäller både vuxna och barn. Jag älskar godis, glass och bullar, om jag äter det regelbundet. Regelbundet för mig är 1 gg/vecka, inte oftare.
Jag bjöd mina barn "milkshake" (eller vad man nu ska kalla det) kanske en gång varannan eller var tredje vecka...
Det kan man knappast kalla "i tid och otid".
Jag tänker närmast på att övriga samhället inte längre fungerar enligt den rytmen, att vuxna inte äter lördagsgodis utan konsumerar sötsaker,fika, vin, läsk vilken dag i veckan som helst. Då tror jag att det är svårt att vara konsekvent.
Håller med dig där.
Jag själv är inte uppvuxen med lördagsgodis, utan fick äta godis lite då och då, när andan föll på.

Jag själv är ibland väldigt godissugen och då köper jag godis till både mig själv och barnen, oavsett vilken veckodag det är. Samma med bullar och kakor - även om jag jobbar hårt på att inte ha kakor hemma, eftersom jag är gift med ett kakmonster värre än jag själv någonsin varit.

Jag har varit en storkonsument av sockerhaltiga saker såsom godis, kakor, läsk etc. Men jag har dragit ner kraftigt på det på senare år. Jag har numera jättesvårt för att hälla i mig läsk, mer eller andra sockerbomber. Samma med kakor, varför ska det vara så bedrövlans mycket socker i dem? (jag själv tar ofta halva sockermängden när jag bakar kakor)
Man behöver inte utesluta socker helt, det räcker med att begränsa intaget.

:eek:Om din unge är för stor och tjock, vad är då min?? :eek:

Näe, hans enormt tjocka lår har börjat tunna ut då han rör sig skitmycket, är typ aldrig stilla. Bara när han sitter i vagn eller matstol.

Vår dotter äter godis/kaka/bulle/tårta ibland. Dock ej mer än 1 gång i veckan. Saft får hon dricka ibland (vid kalas tex.) Glass kan det dock bli oftare, speciellt nu när det är så varmt!:d
Läsk dricker hon ej, smakade en gång och tyckte det var äckligt! Chips etc. köper vi nästan aldrig, men då kan hon få smaka.
Hon får smaka, men vi är strikta med att intaget är i SMÅ mängder, alltså inga godispåsar här, snarare EN godisbit. Försöker ge henne så goda matvanor som möjligt och vänta så länge som möjligt med fet-mat och socker.

Hon är 2,5 år.

... Läsk får de ALDRIG dricka, skulle vara lite julmust på julafton då.
Saft max ett glas per dag ...

... Jag vill inte att de blir tjocka och jag vill inte att de får hål i tänderna. Hör om allt fler ban som har hål i tänderna när de kommer till tandläkaren för första gången vid 3 års åldern. Det känns inte så bra, tycker jag. Eric har inte haft hål ännu och jag hoppas verkligen att han slipper det.

Jag är bara lite nyfiken på hur du resonerar angående skillnaden mellan saft och läsk. Varför saft är tillåtet, men inte läsk?
Anledningen till att jag undrar är för att båda innehåller ju lika mycket kalorier och är lika skadliga för tänderna. Är det för att du är rädd att läsken ska skapa en starkare vana/beroende?

Jag är bara lite nyfiken på hur du resonerar angående skillnaden mellan saft och läsk. Varför saft är tillåtet, men inte läsk?
Anledningen till att jag undrar är för att båda innehåller ju lika mycket kalorier och är lika skadliga för tänderna. Är det för att du är rädd att läsken ska skapa en starkare vana/beroende?

Skillnaden beror i största del på okunnighet då jag alltid sett läsk som betydligt farligare än saft och i andra hand på att läsk är godare och det då riskeras att drickas mer läsk än saft. Saft kan man dessutom späda rätt bra utan att de protesterar!:angel:

Skillnaden beror i största del på okunnighet då jag alltid sett läsk som betydligt farligare än saft och i andra hand på att läsk är godare och det då riskeras att drickas mer läsk än saft. Saft kan man dessutom späda rätt bra utan att de protesterar!:angel:

Då är jag med :)

Här har låren också börjat anta en mer långsmal form, lite mindre lika små limpor:D I ansiktet syns det också att han tunnar ur lite nu när han springer runt så in i bängen!

Saft är väl dessutom slemlösande? Min sambo dricker kopiösa mängder saft i pollentider, och säger att han gjort det sedan han var liten när han haft svårt att andas.

Det har jag absolut ingen aning om faktiskt. Jag gillar inte saft direkt så jag har ingen lust att testa :D
Vad är det som skulle vara slemlösande i saften?

Jag har faktiskt ingen aning om vilket ämne det är som gör det slemlösande, har heller ingen källa på det annat än att min sambo sagt det, så jag kan inte svära på att det är sant. Mer än att han blir bättre, men det kan kanske vara placebo också?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 568
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV