ameo
Moderator
Sv: Sötsaker
Det kan man knappast kalla "i tid och otid".
Jag själv är inte uppvuxen med lördagsgodis, utan fick äta godis lite då och då, när andan föll på.
Jag själv är ibland väldigt godissugen och då köper jag godis till både mig själv och barnen, oavsett vilken veckodag det är. Samma med bullar och kakor - även om jag jobbar hårt på att inte ha kakor hemma, eftersom jag är gift med ett kakmonster värre än jag själv någonsin varit.
Jag har varit en storkonsument av sockerhaltiga saker såsom godis, kakor, läsk etc. Men jag har dragit ner kraftigt på det på senare år. Jag har numera jättesvårt för att hälla i mig läsk, mer eller andra sockerbomber. Samma med kakor, varför ska det vara så bedrövlans mycket socker i dem? (jag själv tar ofta halva sockermängden när jag bakar kakor)
Man behöver inte utesluta socker helt, det räcker med att begränsa intaget.
Jag bjöd mina barn "milkshake" (eller vad man nu ska kalla det) kanske en gång varannan eller var tredje vecka...Nä, proteinpulver behöver inte barnen ha, även om någon skrev så då. Men jag tycker fortfarande att man inte ska äta sötsaker i tid och otid, det gäller både vuxna och barn. Jag älskar godis, glass och bullar, om jag äter det regelbundet. Regelbundet för mig är 1 gg/vecka, inte oftare.
Det kan man knappast kalla "i tid och otid".
Håller med dig där.Jag tänker närmast på att övriga samhället inte längre fungerar enligt den rytmen, att vuxna inte äter lördagsgodis utan konsumerar sötsaker,fika, vin, läsk vilken dag i veckan som helst. Då tror jag att det är svårt att vara konsekvent.
Jag själv är inte uppvuxen med lördagsgodis, utan fick äta godis lite då och då, när andan föll på.
Jag själv är ibland väldigt godissugen och då köper jag godis till både mig själv och barnen, oavsett vilken veckodag det är. Samma med bullar och kakor - även om jag jobbar hårt på att inte ha kakor hemma, eftersom jag är gift med ett kakmonster värre än jag själv någonsin varit.
Jag har varit en storkonsument av sockerhaltiga saker såsom godis, kakor, läsk etc. Men jag har dragit ner kraftigt på det på senare år. Jag har numera jättesvårt för att hälla i mig läsk, mer eller andra sockerbomber. Samma med kakor, varför ska det vara så bedrövlans mycket socker i dem? (jag själv tar ofta halva sockermängden när jag bakar kakor)
Man behöver inte utesluta socker helt, det räcker med att begränsa intaget.