Sv: Sötsaker

Vi har inga lättprodukter alls hemma. Och riktigt smör, standardmjölk, vanliga yoghurtar och normalost. Trots att jag äter väldigt fettsnält med tanke på vikten, så är det tänket ingenting jag vill överföra på barnen.

Precis som du försöker vi minska på sockret, inte fettet. Använder ingen ketchup, utan tomatpuré t.ex.

Jösses, skulle jag äta den mängden fett som ettåringen gör skulle jag absolut inte gått ner så mycket som jag gjort.

Ettåringen är rätt, milt sagt, kräsen med mat. Han vill mest ha välling. Men sedan ett havlår tillbaka har jag kommit på att han glatt äter maten så snart det finns en rejäl smörklick på. Gärna också lite majonnäs. :d

kl

Tänkte bara kasta in en reflektion jag har angående ämnet. I min familj när jag växte upp drack vi ingen läsk i veckorna, godis/chips endast lördagar och en skål som hela familjen i princip slogs om framför TVn. Stor skål godis/chips tog slut på en fem-tio minuter.

Min sambo kommer från en familj där det konstant står en godisskål på vardagsrumsbordet, flera olika sorter chips, läsk, you name it. I den familjen äter folk när de är sugna på det, ibland varje dag, ibland lång tid emellan. Men inga stora mängder.

När jag och min sambo flyttade ihop tyckte han att jag var helt dum i huvudet, så fort vi hade något sött framme kastade jag mig över det och åt tills det tog slut. Men efter ett tag insåg jag att det inte var riktigt vettigt, och har kämpat för att lära mig äta på ett vettigt sätt, och nu har vi sötsaker hemma jämt, äter dock inte på samma sätt jag gjorde förut (tills det tog slut, och snabbt skulle det gå!).

Jag tror helt klart på varianten att ha saker hemma men att lära barnen att äta på ett vettigt sätt. Det vill säga att äta när man känner sig sugen, men inte ersätta mat och inte vaneäta utan bara äta tills man inte är sugen längre. Det är den planen jag har tänkt applicera på mitt barn. (Sedan får man se hur det går, sitter ungen klistrad vid godisskålen får man väl tänka om.)

Det där med fettet känner jag också igen, vi äter Becel och lätt/minimjölk, annars är det inte mycket lightprodukter som hittar ner i våran varukorg... Och våran lille matoman här hemma ÄLSKAR när man tillsätter liter mer fett i hans mat, men det ska vara SMÖR, inte något annat!

Majonäs måste jag prova med honom också, jag gillar det inte, men han kanske skulle uppskatta det!

Ja, att ha saker hemma men inte äta är ju också stort, men då gäller det ju att man kan klara det. Och det går inte hemma hos oss, eftersom jag själv haft problem med vikten. Har vi hemma, så äts det. Därför faller det sig naturligt att inte köpa hem, mer naturligt än att köpa hem och låta stå i skafferiet.

Jag tycker inte heller om majonnäs, hostar av den där vinägersmaken :o

Men så länge sonen gillar det så får han det. Visst, han är lite knubbig, men jag tror inte det är någon fara. Heller lite knubb och riktigt mat, än knubb på välling.

Precis, och det knubbet springer de bort sen! Jag har fått höra att min är för tjock och stor, och att han kommer bli fet när han blir större.... Grejen som personen missar är att han dessutom är lång, han rör sig kopiöst och behöver energin för att inte sura ihop helt. Dessutom var syrran hemma för ett tag sedan, hon har inte sett honom på några veckor, och enligt henne har han börjat tunna ur nu sedan han började gå! Ha! Säger jag till viktigpettrar som tror att 70talets filosofi alltid går hem :devil:

Det tror jag med, att de springer bort det sedan. Exakt så säger min svärmor :D

Det är en sak jag gillar med henne, att hon inte lägger sig i maten till barnen, eftersom hon vet vad de äter. Min sambo var visst väldigt rund som liten, och dåtidens BVC tyckte hon skulle banta honom (det är ju 30 år sedan nu). Då slutade hon gå dit och väga honom. Och han har aldrig haft ett överviktigt kilo. Däremot är han en friluftsmänniska ut i fingerspetsarna, och älskar att jobba och röra på sig. Jag hoppas det blir så för mina söner också.

Alvin är ju också i farten hela tiden, värre än vad Elis någonsin var. Så jag är inte ett dugg orolig över hans hälsa.

Alvin är ju också i farten hela tiden, värre än vad Elis någonsin var. Så jag är inte ett dugg orolig över hans hälsa.

Problemen tror jag är större i familjer där även föräldrarna är klart och tydligt överviktiga, eller lever ett inaktivt liv. Så jag håller på er.

kl

Tänkte bara kasta in en reflektion jag har angående ämnet. I min familj när jag växte upp drack vi ingen läsk i veckorna, godis/chips endast lördagar och en skål som hela familjen i princip slogs om framför TVn. Stor skål godis/chips tog slut på en fem-tio minuter.

Det blir konkurrensen om födan som får en att hetsäta då, snarare än maten/godiset i sig. Som när hästarna jagar hö-högar... :D

Charlotta Flinkenberg berättar i sin bok "Viktiga boken" om att hennes familj var likadan som din, dvs ytterst återhållsam med sött. När hon blev myndig fick hon för första gången smak för O'boy och började hetsäta i smyg. Så jag tror att du har rätt - det är psykologiskt viktigt att se mat och kunna välja - "jag är inte hungrig just nu, jag kan ta lite chips i morgon om jag skulle bli sugen".

Jag tror också att man kan se på föräldrarna vilket liv en familj lever. Är båda föräldrarna överviktiga så är det inte sällan barnen också är runda.

Dessutom, om man ser till att röra på sig regelbundet finns det mer plats för gott. Den dagliga glassen (som för oss nu på sommaren) blir inte speciellt farlig då barnen springer, badar och far i allmänhet hela dagarna.

Det tror jag verkligen du har rätti, vet man att man måste vara snabb för att få något ser man till att vara snabb.

Min 3 åring får äta bulle/kaka när vi har det till fika (dock har vi nästan aldrig det hemma utan det är hos andra)

Han får nån klubba eller någon tablettask på lördagen (om jag minnas)

Glass om det är varmt eller vi har det hemma (kanske någon gång i veckan)

han får äta tårta/glass om något barn fyller år på dagis,nu har de tagit bort det för att det var föräldrar som klagade,nu får vi köpa någon frukt om barnet fyller år.

Chips-Ja litegrann om vi har det hemma (varannan månad eller nåt)

Äter överlag ganska lite sötsaker här hemma förutom glass då jag nästan aldrig köper hem.

Dock tycker jag att det är ok så länge det inte går till överdrift,jag TROR att kör man för strikt för länge så ger det snarare ätstörningar på sikt än om man ger barnen en sund inställning till sötsaker (tex godis på lördag osv)

Ok att neka mindre barn men känner en 7 åring som absolut inte får äta glass,bulle till fikat mm även när alla andra barn får. Det tycker jag känns taskigt.

Ok att neka mindre barn men känner en 7 åring som absolut inte får äta glass,bulle till fikat mm även när alla andra barn får. Det tycker jag känns taskigt.

I den typen av fall känns det nästan som föräldrarna utövar ett regelrätt maktmissbruk och kontrollerar för att de kan, inte för att de borde. Jag tror inte det finns någon näringsexpert eller medicinskt kunnig i världen som skulle rekommendera en sådan behandling av ett barn... :(

I den typen av fall känns det nästan som föräldrarna utövar ett regelrätt maktmissbruk och kontrollerar för att de kan, inte för att de borde. Jag tror inte det finns någon näringsexpert eller medicinskt kunnig i världen som skulle rekommendera en sådan behandling av ett barn... :(

Nej det tror inte jag heller.

Och vad händer med henne sedan på sikt,när hon får egna pengar och kompisarna köper godis och hon får smak på det? När hon flyttar hemifrån och skall köpa egen mat...Jag skulle gissa på att antingen kan det bli nyhetens behag och väldigt mycket godis när dottern inser att hon bestämmer själv och godis är en tabulagd spännande grej. Alt att hon får stora skuldkänslor när hon väl vågar sig på att smaka någon gång.

Jag skulle gissa på att antingen kan det bli nyhetens behag och väldigt mycket godis när dottern inser att hon bestämmer själv och godis är en tabulagd spännande grej. Alt att hon får stora skuldkänslor när hon väl vågar sig på att smaka någon gång.

Ja, inte kan man må bra av det i alla fall.

När man hör sådant kan jag bara se framför mig rena kontrollfreak till människor som har läst i något magasin någonstans om den senaste hollywood-dieten och tycker att de är jätteduktiga som uppfostrar sina barn med disciplin. Om barnet är allergiskt är det en sak, men annars verkar det enbart destruktivt.

*kl*

Min dotter ska fylla 7 nu och enda restriktionen hon har är att hon inte får dricka läsk, men hon vill inte ha det heller.
Godis får hon bara på lördagar och om det är något speciellt, tex kalas eller marknad eller tivoli eller så.

Glass däremot äter hon mycket, en av de få saker hon tycker om. Hon har fått äta lite bullar och så sedan hon var liten men godis fick hon inte smaka förrän hon fyllde 3. Sen började det bli svårt eftersom hon blev bjuden på kalas och då var det lite synd om henne tyckte vi. På dagis fick man alltid säga till vid festligheter och så att hon inte fick äta den typen av 'mat' eller dricka läsk.
Förskolan jag jobbar på har sockerfri diet så vi har inte det problemet, men det kan jag tycka är för mycket på andra hållet.

Har däremot en tjej som är extremt nojjig på sin vikt och har varit det sen hon var 4 och en fröken sa att man blev tjock om man åt....*suck* så vi har väldiga bekymmer att få henne att äta. Hon skulle hellre dö än att äta något som påminner om sås osv...Och tjejen är snart 7, 1.20 lång och väger under 20 kg så det är inte direkt ett problem med vikten.
Därför låter jag henne äta glass varje dag osv just för att det inte ska bli ännu en 'grej'. Hon vägrar tex äta McDonalds-mat eller pizza för det är onyttigt och hon äter helst bara frukt. Äter hon nåt sånt vill hon ut och springa efteråt för att inte bli tjock...

Kan ju nämna att jag själv är rund men eftersom hon har den problematiken hon har så skulle jag ALDRIG prata om att jag vill gå ner i vikt osv eftersom hon ska förstå att man är bra oavsett om man är smal eller rund...Vi hemifrån har aldrig sagt något sådant alls. Så tänk på att en förflugen mening kan ställa till väldigt mycket.

Där har vi mig...OT men eftersom jag skrev om min dotter så...Jag hade en sån uppväxt, min mamma lät mig aldrig äta något gott alls, inget onyttigt alls över huvudtaget.
Vad händer? Så fort jag blev lite större och upptäckte skräpmat, godis, läsk osv så hamstrade jag. Jag gömde mat under sängen överallt, mamma upptäckte och tyckte jag var dum i huvudet och ville jag bli ännu fetare?
Angelwings får ännu mer skuld och äckelkänslor- äter ännu mer osv osv...Det sitter i än idag kan jag säga det här med skam och skuld.

Min dotter är ännu bara 9 månader så än så mycket är inte godis och sötsaker på tal ännu, riktigt.

Hon har fått smaka tårta en gång och kanelbulle en annan, båda var på kalas och hon hade förmodligen vart nöjd med en leverpastejssmörgås, men så speglar man sina egna känslor lite och tycker att det är klart att hon också ska få festa till det.

I övrigt, tycker jag att det finns en dag i veckan för godis och snacks, om det inte är något speciellt som kalas och liknande, då tycker iaf jag att man kan bända lite på reglerna.

Nu låter jag väl som barnhem hitler där ingen får smaka godis men så är det ju inte riktigt, jag tycker bara att man ska hålla det till en eller ett par speciella dagar i veckan och inga mägnder. När jag har min systers ungar så brukar vi festa till det med en fruktsallad eller grönsaksbitar att dippa på kvällen framför en mysig film istället. - inte alla gånger, men då och då, så de får uppskatta annat gott än bara socker och fett.

KL

Min son älskar sötsaker... Ham kan höra prasslet av en godispåse långt ifrån. Han älskar alla sorters godis och kakor och glass. Läsk är med gott men vatten är minst lika gott.

Min son äter det mesta. Han får smaka allt som jag äter i mer eller mindre mängder.

Min son är ca 16 månader och har stora potential att bli lika stor godisälskare som mamma. :o

Och OJ vad idiotförklarad jag blev för att jag gav barnen milkshake som mellanmål... :crazy: Jag fick förslag från någon att de skulle ha lättmjölk och proteinpulver i stället - ehh :eek:, aldrig i livet, typ.

Man behöver inte applicera sina egna snedvridna matfunderingar på sina barn. Om de i övrigt äter bra, av en välbalanserad kost, så anser jag att det inte finns någon anledning att undanhålla dem lite godsaker.
:D Nä, proteinpulver behöver inte barnen ha, även om någon skrev så då. ;) Men jag tycker fortfarande att man inte ska äta sötsaker i tid och otid, det gäller både vuxna och barn. Jag älskar godis, glass och bullar, om jag äter det regelbundet. Regelbundet för mig är 1 gg/vecka, inte oftare.

Nyligen hade vi sockerförbud hemma eftersom det är så himla tydligt att man vill ha mer och mer socker ju mer man äter. Vi åt inte ett sockerkorn på över en månad och sen när jag fick en bulle till fikat av mamma så var den riktigt läskig... :eek: Det går fort att bli avgiftad, men lika fort går det att "trilla dit" igen.

Jag har ingen snevriden matuppfattning, utan mår helt enkelt bäst av att undvika socker så långt det är möjligt. Jag vill inte känna beroende eller att blodsockret åker berg- och dalbana. Man blir piggare och orkar mer. Dessutom innehåller det bara en massa tomma kalorier som man gott och väl kan vara utan. Det är faktiskt en enorm skillnad på hur man mår! :idea:

Om jag får barn nån gång så kommer det att vara sockerförbud så länge som det bara går.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 568
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV