Sorgenfri=sorglös

NEJ! Det är inte Sveriges problem.
Det är Ungerns, Rumäniens och Bulgariens problem.
Jo det är Sveriges problem men inte ansvar.
Olika.
Om Ungern, Rumänien och Bulgarien inte kan eller vill ta sitt ansvar så får Sverige problem.
Problemet är här just nu.
Det försvinner inte bara för att någon annan har ansvaret.

Så det finns inga andra i Sverige som lever efter egna regler? Jag ser dem varje dag när jag kör bil...
Det finns massor av Svenskar som anser sig ha rätt att leva efter egna regler.
Bygga svart, köra cross i skogen, kringgå hyreslagar, hindra allemansrätten o.s.v.

Problemet är att människor gör så för att de tycker att det är enklast, har rätt till det eller inget alternativ.
I Knivsta just nu.
http://unt.se/uppland/knivsta/hemlos-bor-bakom-korvkiosken-3948019.aspx

Rasism är en öm tå för alla som har minsta uns av skam i kroppen.

Jag är fett trött på folk som du som dillar om "rasistkort" bara för att de själva inte vill se det som rasism. Det är så jävla låg nivå både intellektuellt och etiskt.

Du lägger in tolkningar som inte finns.
Det handlar inte om personernas ursprung i mina ögon; det handlar om deras beteende.
Jag tycker lika illa om "etniska svenskar" som tigger som om de personer den här tråden handlar om.

Det provocerade mig även när en representant för "hemlösas förening" eller vad föreningen nu hette, blev intervjuad och krävde bostad inom Stockholms innerstad och menade att det var samhällets fel att han var hemlös. Detta är för ett par år sedan men gnager.
Han fick väl göra som vi andra som inte hittar bostad eller jobb precis där vi vill ha det: flytta på sig och hitta både bostad och förhoppningsvis jobb.

Jo, i mina ögon visar man, när man begär att någon annan ger en mark där man får slå upp läger, en attityd att det är någon annan som ska ge en det man vill ha.
I min värld får man hjälpa sig själv, och acceptera något annat än det man helst önskar om det mest önskade inte står till buds.
Man måste kompromissa.
Och det är inte samhället som ska kompromissa utan individen.

Men det är ingen idé att diskutera med dig eftersom du har bestämt dig för att jag har rasistiska motiv och att jag tycker som jag tycker pga etniskt ursprung.

visst, nationellt ursprung har viss betydelse för min åsikt såtillvida att det är EU-medborgare och att de därmed har andra sorters rättigheter och skyldigheter jämfört med asylsökande (som jag ju flera gånger påpekat har ett skyddsbehov och därför ska tas omhand; men jag är ju rasist så det spelar ju ingen roll att jag anser att asylsökande har större rätt än EU-migranter som har andra motiv).

Det kommer inte dröja många dagar förrän det finns ett läger någon annanstans. Det är inte problemlösning tycker jag, utan man flyttar bara runt det.
Delvis så är det ju det.
Marken på tomten som var ockuperad är förgiftad och inte tillåten att bo på innan den är sanerad.
Nästa plats är förhoppningsvis inte giftig.

De här personerna har valt att åka till Sverige för att tigga. De är inte i Sverige för att arbeta. De har (utgår jag från men det kan säkert finnas några som gjort det) inte sökt jobb, de har inte sökt permanent bostad. De har inte bokat något boende.

Alla dessa saker är val som personerna har gjort.
Jag tror att det är vad dessa grupper har kvar som alternativ efter flera hundra år av förföljelse.
De kan inte längre något annat och det borde nog vara förföljarnas sak att reda ut det.

"De får ge oss mark nånstans" sa en av de avhysta i SVT nyss, alltså jag blir verkligen djupt provocerad!!
Ja sådana krav är mycket provocerande.
Det kan man kanske kräva i landet där man har medborgarskap.
Men om man inte känner sig som Rumän utan bara som EU-medborgare så blir det i alla fall logiskt.

Jag tror att det är vad dessa grupper har kvar som alternativ efter flera hundra år av förföljelse.
De kan inte längre något annat och det borde nog vara förföljarnas sak att reda ut det.

Nej, så är det naturligtvis inte!
Jag har förstått att skolgången är högst tvivelaktig för många av de personer vi skriver om.
Men ALLA har val: man kan välja att resignera (vilket en hel grupp mycket väl kan göra utan att det är ett medvetet aktivt val) eller man kan välja att bryta sig fri.
Det är inte alltid enkelt att bryta sig fri, det inser jag också. Det kan finnas social press/tryck som är svårt att frigöra sig från (och där bökerna skrivna av/om Katitzi visar tydligt hur svårt det kan vara att socialt bryta sig fri), det kan finnas risker/faror som orsakas av "samhället" dvs myndigheter och andra strukturer.

Jag vill se det som i viss utsträckning brist på fantasi: man ser inte att man har alternativ utan väljer många gånger att följa slitna hjulspår.
Men individen HAR ett ansvar och bör ta det ansvaret, även när det är besvärligt.

Jag har tänkt en del på det här, och hur snäll och medkännande jag än vill vara så hade jag inte velat att det hände hos mig. Det vill säga, om marken hade varit MIN - kanske min hästhage till exempel - inte hade jag då velat att det kommit folk med bilar och husvagnar och helt plötsligt bosatt sig där? Och det gäller ju oberoende av vilket land folket tillhör...
Mycket av det beror ju på att man som markägare blir ansvarig för den sanitära delen samt får problem med kommunens byggnämnd p.g.a. svartbygge.
Så även om det inte skulle göra något så har man som markägare inte råd.
Det kostar för mycket helt enkelt.

Det är väl just precis detta - de är ett resandefolk. De har en diametralt skild syn på äganderätt. De har ju liksom "alltid" bott i husvagn, jag vägrar att tro på att det beror (enkom) på diskriminering. Det är deras livsstil helt enkelt.
Det där är litet av en Hönan och Ägget - fråga.
De har alltid blivit ivägfösta så det kan också vara så att det är numera det enda som de kan.
Livsstilen kan vara påtvingad från dem som har förföljt dem i flera hundra år.

Varför skulle de bli kriminella helt plötsligt? Är inte DET en märklig människosyn?
I Danmark så blev de kriminella när tiggeri förbjöds.
Mestadels därför att de ändå fortsatte att tigga men inte längre öppet.
Så jo de blir liksom kriminella då helt plötsligt.

Jag läste någon utredning om det men hinner inte leta just nu.
Ska ta mig till änden av tråden för att sedan åka iväg ett tag.

Det där är litet av en Hönan och Ägget - fråga.
De har alltid blivit ivägfösta så det kan också vara så att det är numera det enda som de kan.
Livsstilen kan vara påtvingad från dem som har förföljt dem i flera hundra år.

Absolut kan det vara så. Men deras icke-samsyn gäller likväl, sen behöver man inte tycka att det är fel men det är förklarligt att de inte respekteras av övriga samhället.

Rasism är en öm tå för alla som har minsta uns av skam i kroppen.

Jag är fett trött på folk som du som dillar om "rasistkort" bara för att de själva inte vill se det som rasism. Det är så jävla låg nivå både intellektuellt och etiskt.

Jag personligen är fett trött på folk som du som kallar allt för rasism. Det är på grund av folk som du som begreppet rasism numera är så urvattnat så man ofta skjuter rakt förbi målet d.v.s den riktiga rasismen. Den som vi bör bekämpa med näbbar och klor. Att sitta och "dra rasistkortet" d.v.s skrika rasist åt t ex Kryddelydd här när hon inte sagt ett ord som är rasistiskt är att skjuta så långt över mål så man undrar om du ens är med i samma match.

Jag har förstått att skolgången är högst tvivelaktig för många av de personer vi skriver om.
Om man inte har tillräcklig kunskap så kan man inte veta vilka val man har.
Romer har i flera hundra år på olika vis förhindrats att gå i skolan så då är det svårt.
Man kan inte lägga ansvaret på att resa sig ur förnedringen på den som är förföljd utan det ansvaret måste man lägga på förföljarna.
D.v.s. på sådana som du och jag som tillhör den andra delen av samhället i Europa.

Annars så blir det som att kräva att den mobbade skall reda ut sin situation i stället för att lägga skulden på mobbaren.

Jag personligen är fett trött på folk som du som kallar allt för rasism. Det är på grund av folk som du som begreppet rasism numera är så urvattnat så man ofta skjuter rakt förbi målet d.v.s den riktiga rasismen. Den som vi bör bekämpa med näbbar och klor. Att sitta och "dra rasistkortet" d.v.s skrika rasist åt t ex Kryddelydd här när hon inte sagt ett ord som är rasistiskt är att skjuta så långt över mål så man undrar om du ens är med i samma match.

Jag håller absolut med! Man urvattnar ett av våra absolut viktigaste begrepp. Det är inte alls konstigt att främlingsfientlighet normaliseras i vårt samhälle, jag ser det som en direkt följd av att man kallar allt rasism. Och då pratar jag INTE om chokladbakverk eller luciatåg.

Jo det är Sveriges problem men inte ansvar.
Olika.
Om Ungern, Rumänien och Bulgarien inte kan eller vill ta sitt ansvar så får Sverige problem.
Problemet är här just nu.
Det försvinner inte bara för att någon annan har ansvaret.
För det första måste vi tillämpa svensk lagstiftning för alla som är här.
Nedskräpning, olovlig camping, ockupering av mark eller fastigheter är inte tillåtet.
Lagstiftningen måste kompletteras så att det inte tar en evighet att rensa ett läger.
Det ska ta högst ngr timmar från det att en markägare anmäler tills beslut är taget att lägret ska avlägsnas.
Dessa människor reagera och agerar blixtsnabbt utefter förutsättningarna.
Lika kvickt som man insåg det lönsamma i att komma hit, lika kvickt inser man och reagerar man om vi stramar upp regelverket.
Då återgår problemet till dem som har ansvaret, deras hemländer.

Du lägger in tolkningar som inte finns.
Det handlar inte om personernas ursprung i mina ögon; det handlar om deras beteende.
Jag tycker lika illa om "etniska svenskar" som tigger som om de personer den här tråden handlar om.

Det provocerade mig även när en representant för "hemlösas förening" eller vad föreningen nu hette, blev intervjuad och krävde bostad inom Stockholms innerstad och menade att det var samhällets fel att han var hemlös. Detta är för ett par år sedan men gnager.
Han fick väl göra som vi andra som inte hittar bostad eller jobb precis där vi vill ha det: flytta på sig och hitta både bostad och förhoppningsvis jobb.

Jo, i mina ögon visar man, när man begär att någon annan ger en mark där man får slå upp läger, en attityd att det är någon annan som ska ge en det man vill ha.
I min värld får man hjälpa sig själv, och acceptera något annat än det man helst önskar om det mest önskade inte står till buds.
Man måste kompromissa.
Och det är inte samhället som ska kompromissa utan individen.

Men det är ingen idé att diskutera med dig eftersom du har bestämt dig för att jag har rasistiska motiv och att jag tycker som jag tycker pga etniskt ursprung.

visst, nationellt ursprung har viss betydelse för min åsikt såtillvida att det är EU-medborgare och att de därmed har andra sorters rättigheter och skyldigheter jämfört med asylsökande (som jag ju flera gånger påpekat har ett skyddsbehov och därför ska tas omhand; men jag är ju rasist så det spelar ju ingen roll att jag anser att asylsökande har större rätt än EU-migranter som har andra motiv).

Jag blir intresserad. Vart vill du komma med resonemang som dessa?

Jag antar att ingen av oss tror att de personer (romer, tiggare, eu-migranter) det gäller, läser inläggen?

Vad är ditt syfte med att gång på gång peka ut ansvaret som helt och hållet de här personernas eget, och att dessutom i nedlåtande, raljanta syften kalla dem turister?

Om man tex jämför tonen i dina inlägg - och en del andra lite likartade - med till exempel tonen i Inte_Ungs eller Philosophias inlägg. De senare resonerar i tydliga försök att förstå en mycket komplicerad och komplex situation - medan du talar om för oss alla att de där romerna bannemej borde ta och skärpa sig? Vad syftar du till?

Jag håller absolut med! Man urvattnar ett av våra absolut viktigaste begrepp. Det är inte alls konstigt att främlingsfientlighet normaliseras i vårt samhälle, jag ser det som en direkt följd av att man kallar allt rasism. Och då pratar jag INTE om chokladbakverk eller luciatåg.
Ord som rasism, facism har sedan lång tid ingått i ett vokabulär för att smutskasta meningsmotståndare.
Typexemplet är väl att det finns dem som säger att SD är ett rasistiskt och/eller fascistiskt parti.
Det har gjort att ett från början mycket tungt och viktigt begrepp börjar bli uttjatat och blaskigt.
Det är rasistiskt att kräva sin rätt, det är rasistiskt att ställa krav etc etc

Delvis så är det ju det.
Marken på tomten som var ockuperad är förgiftad och inte tillåten att bo på innan den är sanerad.
Nästa plats är förhoppningsvis inte giftig.
Kärnan är väl att man i Sverige har lagar som styr var man får bosätta sig. Varför skall lagen gälla mig och inte vildcampare? Slår jag upp ett tält i ett dygn så gäller Allemansrätten för mig, som har stöd i Brottsbalken bl.a.
Men allmänheten (jag) får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas.
Det har man ju på alla sätt kränkt i Sorgenfri?
Dessutom får markägaren betala för att återställa vildcampingen till ursprungligt skick. Jag hade blivit rätt vresig kan jag säga!

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama