Sorgenfri=sorglös

Jag tycker att det är lämpligt att Europa inklusive Sverige börjar med att se vad man har utsatt Romerna för.
På 1960 talet fick de fortfarande inte vara bofasta så som du och jag.
Svenska Romer som är jämnåriga med mig är födda i läger som Myndigheterna bestämde att Romer skulle bo i.
Det blir litet svårt då att reda ut sitt liv.

Absolut, men det betyder ju inte att romerna (i det här fallet) inte behöver anstränga sig alls på egen hand.

Får och får.
Det är massor av saker som man inte får göra.
Men om det inte finns alternativ så gör man det ändå.

Det är lätt att stå med pekpinnar.
Dessa människor behöver alternativ annars så har de inte råd och möjlighet att bry sig om vad man får och inte får.
Det handlar om en nöd som vi inte riktigt kan begripa.

Fast de har ju haft alternativ innan de kom med i EU. Så det där är bara BS. Jag förstår absolut att de alternativen var sämre, men det är ändå inte Sveriges ansvar.

Hur många i denna tråd tycker så här:
Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta romer bilda ett läger på min mark?

Fast de har ju haft alternativ innan de kom med i EU. Så det där är bara BS. Jag förstår absolut att de alternativen var sämre, men det är ändå inte Sveriges ansvar.
Nej det har de inte.
I gamla Rumänien härskade Nicolae Ceaușescu och då så hade ingen i Rumänien några val alls.

Och Sverige har ett kollektivt ansvar bl.a. p.g.a. hur Romerna har behandlats här och att de inte släpptes över gränsen som flyktingar när de var förföljda.

Nej det har de inte.
I gamla Rumänien härskade Nicolae Ceaușescu och då så hade ingen i Rumänien några val alls.

Och Sverige har ett kollektivt ansvar bl.a. p.g.a. hur Romerna har behandlats här och att de inte släpptes över gränsen som flyktingar när de var förföljda.

Rumänien kom med i EU 2007 och jag vill påstå att de flesta av bosättarna var födda innan dess.

Och så gör inte du?

Nej, jag anser inte att jag är "moraltiskt förträfflig".
Men ja, jag anser att andra bör fatta beslut som är till fördel för dem, och att man inte ska skjuta över sitt eget ansvar på "myndigheter" eller "samhället".
Det är att göra det enkelt för sig att se att det mesta är samhällets ansvar (och nu syftar jag inte enbart på den situation som tråden handlar om, utan även exempelvis synen att det är sammhällets ansvar att jag som ung person ska ha jobb, bostad eller vad som helst).

Jag har ju inte skrivit något i sakfrågan, annat än att jag tycker att både Inte_Ung och Philosophia visar hur komplicerad frågan är, på ganska bra sätt. De resonerar på sätt som kan hjälpa andra - tex mig - att förstå frågans mångfacetterade karaktär. Dina inlägg - och andra i samma stil - gör motsatsen.

Det är fruktansvärt hur romerna blivit behandlade historiskt sett och naturligtvis ska vi (kollektivt genom EU) stötta dem.

MEN jag vägrar ärva ansvar för vad någon gjort innan jag blev född! Jag är inte kristen så jag tror inte på arvssynden :grin:

Som en parallell tror jag inte någon lastar dagens tyskar i min ålder för Förintelsen?

Hur många i denna tråd tycker så här:
Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta romer bilda ett läger på min mark?
Det är fel slutsats.

Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta en del av mina skattepengar gå till detta.

Det där med marken fungerar inte då en markägare får alldeles för stora problem med myndigheter om de får ett läger på sin mark.

Men visst.
Om jag fick bygglov och ersättning för att hålla med de sanitära förhållanden som behövs, så har jag mark som skulle passa.
Men jag har inte råd att få alla de problem som Myndigheterna skulle ge mig om jag upplät mark till ett läger.

MEN jag vägrar ärva ansvar för vad någon gjort innan jag blev född! Jag är inte kristen så jag tror inte på arvssynden :grin:

Som en parallell tror jag inte någon lastar dagens tyskar i min ålder för Förintelsen?
Men det fungerar ändå så att det är bara de priviligierade som kan lösa problemen som de historiskt priviligierade har ställt till med.
De förföljda är fråntagna dessa möjligheter p.g.a. förföljelsen.

Det är fel slutsats.

Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta en del av mina skattepengar gå till detta.

Det där med marken fungerar inte då en markägare får alldeles för stora problem med myndigheter om de får ett läger på sin mark.

Men visst.
Om jag fick bygglov och ersättning för att hålla med de sanitära förhållanden som behövs, så har jag mark som skulle passa.
Men jag har inte råd att få alla de problem som Myndigheterna skulle ge mig om jag upplät mark till ett läger.
Är det inte just det som denna tråd handlar om - den privata marken i Malmö?
Och en hel del annan privat mark, som läger hamnar på?

Idag finns det ingen markägare som får någon som helst ersättning för att det hamnar ett läger på dennes mark. Varför skulle du hanteras annorlunda?

Jag har ju inte skrivit något i sakfrågan, annat än att jag tycker att både Inte_Ung och Philosophia visar hur komplicerad frågan är, på ganska bra sätt. De resonerar på sätt som kan hjälpa andra - tex mig - att förstå frågans mångfacetterade karaktär. Dina inlägg - och andra i samma stil - gör motsatsen.
Med risk för gräl och smutskastning:
nej, det är ju just det.
Du har inte skrivit något i sakfrågan men du använder härskarteknik i ditt "resonemang" genom att gå till personangrepp (när du gör värdering av min personlighet som för allt i världen inte är fullt sympatisk utifrån mina rätt uttalade Asperger-drag). Du försöker förminska mig och mina åsikter genom att lägga in värderingar om mig.
Det är en ganska trist argumentationsteknik.
Och jag tror att det är vad @athena menar med sitt inlägg till dig.

Men det fungerar ändå så att det är bara de priviligierade som kan lösa problemen som de historiskt priviligierade har ställt till med.
De förföljda är fråntagna dessa möjligheter p.g.a. förföljelsen.

Nä.

Det har världen redan försökt med (de forna kolonierna i bla Afrika) och det har inte fungerat. Vill man ha en långsiktig lösning på samhällsproblem måste ALLA delta i processen för att lösa problemen.

Ett utmärkt exempel på vad man kan göra är mikrolån. Visst, det ursprunliga lånet möjliggörs tack vare "de privilegierade" men ansvaret och utförandet ligger på låntagaren (med viss stöttning gällande en del saker men då kunskapsöverföring, inte mer pengar).

Frågan är om det borde erbjudas något annat i stället och på så vis låta Rumänien komma undan sitt ansvar.
Vilket de gärna vill.
De verkar tycka att det är toppen om deras problem flyttar ut ur landet.
Ja och hur vet vi att inte Rumäniens styrande piskat på den här utvecklingen lite extra för att slippa bry sig? Korruption är ett "fint" instrument till att få saker dit man vill.

@kryddelydd Ditt sätt att resonera; är så man gjorde förr. Vi har kommit längre än så nu. Ur vitboken ovan:

"7.9 Avslutande kommentarer

Regleringar, normer och bemötanden har motverkat romers möjligheter att försörja sig, vilket inte bara har fått återverkningar inom arbetslivet utan för romers totala livssituation.
Utmärkande för många av åtgärderna är att de har utgått från den seglivade föreställningen att romer har skuld till sin egen situation.
En annan aspekt av detta är även att man inlät sig blanda samman romers livssituation med föreställningar om romers rasbiologiska karaktär och kultur.

8.2 Antiziganism

1900-talets vetenskapliga synsätt med diagnoser, socialmedicinska-, psykologiska och antropologiska underlag om romer, har många gånger bidragit till att såväl förstärka som vidmakthålla en negativ syn på romer och marginaliseringsprocesser som påverkade gruppens villkor.

Mot bakgrund av vad som har identifierats med vitboken finns det fog för konstaterandet att romer i Sverige under 1900-talet har utsatts för antiziganism, vilket inte på allvar har erkänts eller ifrågasatts. Antiziganism är fortfarande en del av många romers vardag i Sverige och en bidragande orsak till romers låga tillit till samhället och majoritetssamhället i stort. En viktig förutsättning för att övervinna bristen på tillit och vinna förtroendet är åtgärder som ifrågasätter stigmatiserande tankemönster om romer och motverkar antiziganism. Lika viktigt är att erkänna och ta ansvar för de övergrepp och kränkningar som har begåtts mot romer under 1900-talet."

http://www.regeringen.se/contentass...rankningar-av-romer-under-1900-talet-ds-20148

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama