Varför det?[/QUOTE][QUOTE="Philosophia, post: 17208885, member: 6724"
@kryddelydd: Googla begreppet "rectificatory justice" och läs!
För att du ska få en djupare förståelse om det som @Inte_Ung talar om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför det?[/QUOTE][QUOTE="Philosophia, post: 17208885, member: 6724"
@kryddelydd: Googla begreppet "rectificatory justice" och läs!
Jag tycker att det är lämpligt att Europa inklusive Sverige börjar med att se vad man har utsatt Romerna för.
På 1960 talet fick de fortfarande inte vara bofasta så som du och jag.
Svenska Romer som är jämnåriga med mig är födda i läger som Myndigheterna bestämde att Romer skulle bo i.
Det blir litet svårt då att reda ut sitt liv.
Får och får.
Det är massor av saker som man inte får göra.
Men om det inte finns alternativ så gör man det ändå.
Det är lätt att stå med pekpinnar.
Dessa människor behöver alternativ annars så har de inte råd och möjlighet att bry sig om vad man får och inte får.
Det handlar om en nöd som vi inte riktigt kan begripa.
Nej det har de inte.Fast de har ju haft alternativ innan de kom med i EU. Så det där är bara BS. Jag förstår absolut att de alternativen var sämre, men det är ändå inte Sveriges ansvar.
Jag har skrivit exakt två inlägg, av vilka det ena är det du citerar i sin helhet.I mina ögon är det du som framställer dig som både moraliskt och akademiskt förträfflig i den här tråden.
Nej det har de inte.
I gamla Rumänien härskade Nicolae Ceaușescu och då så hade ingen i Rumänien några val alls.
Och Sverige har ett kollektivt ansvar bl.a. p.g.a. hur Romerna har behandlats här och att de inte släpptes över gränsen som flyktingar när de var förföljda.
Jag har skrivit exakt två inlägg, av vilka det ena är det du citerar i sin helhet.
Och så gör inte du?
Nej, jag anser inte att jag är "moraltiskt förträfflig".
Men ja, jag anser att andra bör fatta beslut som är till fördel för dem, och att man inte ska skjuta över sitt eget ansvar på "myndigheter" eller "samhället".
Det är att göra det enkelt för sig att se att det mesta är samhällets ansvar (och nu syftar jag inte enbart på den situation som tråden handlar om, utan även exempelvis synen att det är sammhällets ansvar att jag som ung person ska ha jobb, bostad eller vad som helst).
Det är fel slutsats.Hur många i denna tråd tycker så här:
Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta romer bilda ett läger på min mark?
Men det fungerar ändå så att det är bara de priviligierade som kan lösa problemen som de historiskt priviligierade har ställt till med.MEN jag vägrar ärva ansvar för vad någon gjort innan jag blev född! Jag är inte kristen så jag tror inte på arvssynden
Som en parallell tror jag inte någon lastar dagens tyskar i min ålder för Förintelsen?
Är det inte just det som denna tråd handlar om - den privata marken i Malmö?Det är fel slutsats.
Med hänvisning till hur romer har behandlats och förföljts i Sverige historiskt sett, så har vi svenskar ett moraliskt ansvar att lösa problemet - och därför är jag villig att låta en del av mina skattepengar gå till detta.
Det där med marken fungerar inte då en markägare får alldeles för stora problem med myndigheter om de får ett läger på sin mark.
Men visst.
Om jag fick bygglov och ersättning för att hålla med de sanitära förhållanden som behövs, så har jag mark som skulle passa.
Men jag har inte råd att få alla de problem som Myndigheterna skulle ge mig om jag upplät mark till ett läger.
Med risk för gräl och smutskastning:Jag har ju inte skrivit något i sakfrågan, annat än att jag tycker att både Inte_Ung och Philosophia visar hur komplicerad frågan är, på ganska bra sätt. De resonerar på sätt som kan hjälpa andra - tex mig - att förstå frågans mångfacetterade karaktär. Dina inlägg - och andra i samma stil - gör motsatsen.
Du förstår inte.Rumänien kom med i EU 2007 och jag vill påstå att de flesta av bosättarna var födda innan dess.
Du förstår inte.
Men nu måste jag åka.
Förklarar sedan när jag kommer tillbaka.
Regeringens vitbok:Jag tycker att det är lämpligt att Europa inklusive Sverige börjar med att se vad man har utsatt Romerna för.
Men det fungerar ändå så att det är bara de priviligierade som kan lösa problemen som de historiskt priviligierade har ställt till med.
De förföljda är fråntagna dessa möjligheter p.g.a. förföljelsen.
Ja och hur vet vi att inte Rumäniens styrande piskat på den här utvecklingen lite extra för att slippa bry sig? Korruption är ett "fint" instrument till att få saker dit man vill.Frågan är om det borde erbjudas något annat i stället och på så vis låta Rumänien komma undan sitt ansvar.
Vilket de gärna vill.
De verkar tycka att det är toppen om deras problem flyttar ut ur landet.