Jag blir intresserad. Vart vill du komma med resonemang som dessa?
Jag antar att ingen av oss tror att de personer (romer, tiggare, eu-migranter) det gäller, läser inläggen?
Vad är ditt syfte med att gång på gång peka ut ansvaret som helt och hållet de här personernas eget, och att dessutom i nedlåtande, raljanta syften kalla dem turister?
Om man tex jämför tonen i dina inlägg - och en del andra lite likartade - med till exempel tonen i Inte_Ungs eller Philosophias inlägg. De senare resonerar i tydliga försök att förstå en mycket komplicerad och komplex situation - medan du talar om för oss alla att de där romerna bannemej borde ta och skärpa sig? Vad syftar du till?
Syftar till?
Jag ger uttryck för en åsikt, försöker inte ge råd till någon specifik person eller grupp av personer.
Jo, jag inser också att situationen är komplex - men anser inte att det är mitt - eller ditt - ansvar att lösa den komplexa situationen.
Min åsikt är att alla individer - du och jag också - har ansvar för sin situation.
Vad gäller att individerna befinner sig i Sverige så är det helt och hållet deras eget val.
Eller menar du att det är så att någon någonannanstans sitter och tvingar dem att resa till Sverige?
Vad gäller att individerna i strid mot gällande lagar väljer att göra en läger/boplats, så är det deras val.
Nej, de kanske inte har råd att bo på hotell eller liknande - men det heller ingen som tvingar dem att vistas i Sverige.
De är erbjudna hjälp hem - men har avböjt eftersom de hellre väljer att befinna sig här.
Det handlar faktiskt om val man gjort och då tycker jag att man måste ta konsekvensen av valen även när de blir fel.
Jag tycker inte att det är Malmö stads eller Sveriges ansvar att erbjuda bostad till den här gruppen människor.
Det kan säkert ses som väldigt hårt att anse att människor har ansvar över sin situation och att man är högst delaktig i sin egen tillvaro genom de val man gör, men det är också ett sätt att se verkligheten.
Situationen är svår och komplex.
Och låt den som äger problemet stå för lösningen.
För inte så länge sedan delades det på facebook om en svensk ung man som åkt till Japan för att studera, blivit sjuk och inte har råd att resa hem pga att han inte köpt "rätt" försäkringar.
Där faller tydligen ansvaret på honom och hans familj att finansiera hemresan.
Det tycker jag är rimligt.
Det blir mycket pengar men killen är frivilligt i Japan och det är inte rimligt att lägga ansvaret på svenska staten för att få hem honom när han är utomlands.
Omvänd situation: en svensk har satt sig i en krånglig situation och får lösa själv.
Här handlar det om rumäner som satt sig i en krånglig situation och bör lösa själva.