Sorgenfri=sorglös

Om man inte har tillräcklig kunskap så kan man inte veta vilka val man har.
Romer har i flera hundra år på olika vis förhindrats att gå i skolan så då är det svårt.
Man kan inte lägga ansvaret på att resa sig ur förnedringen på den som är förföljd utan det ansvaret måste man lägga på förföljarna.
D.v.s. på sådana som du och jag som tillhör den andra delen av samhället i Europa.

Annars så blir det som att kräva att den mobbade skall reda ut sin situation i stället för att lägga skulden på mobbaren.
Hur är det idag? Har svenska myndighet svårt att få Romska barn att stanna kvar i skolan så att ungdomarna får en reell möjlighet att etablera sig?
Är detta skolavhoppande myndigheternas fel eller Romernas val?

Nedskräpning, olovlig camping, ockupering av mark eller fastigheter är inte tillåtet.
Lagstiftningen måste kompletteras så att det inte tar en evighet att rensa ett läger.
Men det problemet är ett helt annat problem än Romernas problem.
Och det måste absolut lösas även med "Vildcampande", rika Tyskar.

Då återgår problemet till dem som har ansvaret, deras hemländer.
Det är inte så enkelt.
Romerna har förföljts i hela Europa i flera hundra år så egentligen om man skall se till det moraliska ansvaret så vilar det på hela EU.
Om vi skall se till hur Romerna ser på saken så spelar gränserna mellan nationer ingen roll för dem.
De har inget land som är deras.
Vad är hem då?

Absolut kan det vara så. Men deras icke-samsyn gäller likväl, sen behöver man inte tycka att det är fel men det är förklarligt att de inte respekteras av övriga samhället.
Det är fel men skulden är inte Romernas.
Så problemet måste lösas av dem som har skapat situationen.
D.v.s. de som har förföljt dessa Romer i flera hundra år.

Jag blir intresserad. Vart vill du komma med resonemang som dessa?

Jag antar att ingen av oss tror att de personer (romer, tiggare, eu-migranter) det gäller, läser inläggen?

Vad är ditt syfte med att gång på gång peka ut ansvaret som helt och hållet de här personernas eget, och att dessutom i nedlåtande, raljanta syften kalla dem turister?

Om man tex jämför tonen i dina inlägg - och en del andra lite likartade - med till exempel tonen i Inte_Ungs eller Philosophias inlägg. De senare resonerar i tydliga försök att förstå en mycket komplicerad och komplex situation - medan du talar om för oss alla att de där romerna bannemej borde ta och skärpa sig? Vad syftar du till?

Syftar till?

Jag ger uttryck för en åsikt, försöker inte ge råd till någon specifik person eller grupp av personer.
Jo, jag inser också att situationen är komplex - men anser inte att det är mitt - eller ditt - ansvar att lösa den komplexa situationen.

Min åsikt är att alla individer - du och jag också - har ansvar för sin situation.
Vad gäller att individerna befinner sig i Sverige så är det helt och hållet deras eget val.
Eller menar du att det är så att någon någonannanstans sitter och tvingar dem att resa till Sverige?
Vad gäller att individerna i strid mot gällande lagar väljer att göra en läger/boplats, så är det deras val.
Nej, de kanske inte har råd att bo på hotell eller liknande - men det heller ingen som tvingar dem att vistas i Sverige.
De är erbjudna hjälp hem - men har avböjt eftersom de hellre väljer att befinna sig här.

Det handlar faktiskt om val man gjort och då tycker jag att man måste ta konsekvensen av valen även när de blir fel.
Jag tycker inte att det är Malmö stads eller Sveriges ansvar att erbjuda bostad till den här gruppen människor.

Det kan säkert ses som väldigt hårt att anse att människor har ansvar över sin situation och att man är högst delaktig i sin egen tillvaro genom de val man gör, men det är också ett sätt att se verkligheten.

Situationen är svår och komplex.
Och låt den som äger problemet stå för lösningen.

För inte så länge sedan delades det på facebook om en svensk ung man som åkt till Japan för att studera, blivit sjuk och inte har råd att resa hem pga att han inte köpt "rätt" försäkringar.
Där faller tydligen ansvaret på honom och hans familj att finansiera hemresan.
Det tycker jag är rimligt.
Det blir mycket pengar men killen är frivilligt i Japan och det är inte rimligt att lägga ansvaret på svenska staten för att få hem honom när han är utomlands.

Omvänd situation: en svensk har satt sig i en krånglig situation och får lösa själv.
Här handlar det om rumäner som satt sig i en krånglig situation och bör lösa själva.

Hur är det idag? Har svenska myndighet svårt att få Romska barn att stanna kvar i skolan så att ungdomarna får en reell möjlighet att etablera sig?
Ja.
Bättre nu är för 20 år sedan men fortfarande dåligt.
Är detta skolavhoppande myndigheternas fel eller Romernas val?
Det är myndigheternas fel.
Att tillhandahålla en bra skola för alla är nämligen myndigheterna ansvar.
Och det är myndigheternas ansvar att se till att alla barn går i den skolan.

Ja och det är fanimig inte malmöborna iaf.
Det kan man ju se på olika vis.
Malmöborna tillhör ju den andra delen av befolkningen, den som inte är Romer, och därmed den del som har varit delaktiga i förföljelsen.
Vilket även du och jag gör.
Vi = De Andra.
De som har fått vara bofasta och gå i skolan i flera hundra år.

Det är så lätt att påstå det när man inte har varit förföljd i generationer.
Och så svårt att förstå vad det gör med människor när de är förbjudna att vara bofasta.

Fast någonstans måste man ju börja. Jag tycker att det är att göra det enkelt för sig att alltid skylla på myndigheter, omgivningen, strukturer m.m. för att man inte kommer vidare i livet på det sätt man vill. Allt är alltid någon annans fel och det egna ansvaret, vart är det?
Det är klart att det är lättare för vissa än för andra men att alltid hänvisa till att det är någon annans sak att ordna upp det för sig är det nog bara i Sverige man tycker.

Sedan kanske man inte vill ha ändring och då är det ju en annan sak.

Syftar till?

Jag ger uttryck för en åsikt, försöker inte ge råd till någon specifik person eller grupp av personer.
Jo, jag inser också att situationen är komplex - men anser inte att det är mitt - eller ditt - ansvar att lösa den komplexa situationen.

Min åsikt är att alla individer - du och jag också - har ansvar för sin situation.
Vad gäller att individerna befinner sig i Sverige så är det helt och hållet deras eget val.
Eller menar du att det är så att någon någonannanstans sitter och tvingar dem att resa till Sverige?
Vad gäller att individerna i strid mot gällande lagar väljer att göra en läger/boplats, så är det deras val.
Nej, de kanske inte har råd att bo på hotell eller liknande - men det heller ingen som tvingar dem att vistas i Sverige.
De är erbjudna hjälp hem - men har avböjt eftersom de hellre väljer att befinna sig här.

Det handlar faktiskt om val man gjort och då tycker jag att man måste ta konsekvensen av valen även när de blir fel.
Jag tycker inte att det är Malmö stads eller Sveriges ansvar att erbjuda bostad till den här gruppen människor.

Det kan säkert ses som väldigt hårt att anse att människor har ansvar över sin situation och att man är högst delaktig i sin egen tillvaro genom de val man gör, men det är också ett sätt att se verkligheten.

Situationen är svår och komplex.
Och låt den som äger problemet stå för lösningen.

För inte så länge sedan delades det på facebook om en svensk ung man som åkt till Japan för att studera, blivit sjuk och inte har råd att resa hem pga att han inte köpt "rätt" försäkringar.
Där faller tydligen ansvaret på honom och hans familj att finansiera hemresan.
Det tycker jag är rimligt.
Det blir mycket pengar men killen är frivilligt i Japan och det är inte rimligt att lägga ansvaret på svenska staten för att få hem honom när han är utomlands.

Omvänd situation: en svensk har satt sig i en krånglig situation och får lösa själv.
Här handlar det om rumäner som satt sig i en krånglig situation och bör lösa själva.

Sammanfattningsvis: du fastslår än en gång din egen moraliskt indignerade förträfflighet och tycker att alla andra helt enkelt borde vara likadana som du och fatta de beslut du finner rationella.

Men det handlar inte om det fenomenet.
Om vi skall dra in USA så är det närmast jämförbart med alla de illegala invandrare från Mexico som uppehåller sig i USA för att skaffa sig ett bättre liv.
Nej, precis, det handlar inte om det fenomenet.
Men min poäng är att jag inte tycker att amerikanska medborgare heller får bete sig på det sätt som man gjort.
Min poäng var att försöka peka på att min åsikt inte grundar sig på etnisk tillhörighet utan på beteende.

Fast någonstans måste man ju börja.
Jag tycker att det är lämpligt att Europa inklusive Sverige börjar med att se vad man har utsatt Romerna för.
På 1960 talet fick de fortfarande inte vara bofasta så som du och jag.
Svenska Romer som är jämnåriga med mig är födda i läger som Myndigheterna bestämde att Romer skulle bo i.
Det blir litet svårt då att reda ut sitt liv.

Sammanfattningsvis: du fastslår än en gång din egen moraliskt indignerade förträfflighet och tycker att alla andra helt enkelt borde vara likadana som du och fatta de beslut du finner rationella.
Och så gör inte du?

Nej, jag anser inte att jag är "moraltiskt förträfflig".
Men ja, jag anser att andra bör fatta beslut som är till fördel för dem, och att man inte ska skjuta över sitt eget ansvar på "myndigheter" eller "samhället".
Det är att göra det enkelt för sig att se att det mesta är samhällets ansvar (och nu syftar jag inte enbart på den situation som tråden handlar om, utan även exempelvis synen att det är sammhällets ansvar att jag som ung person ska ha jobb, bostad eller vad som helst).

Jag förstår det.
Men man måste också sätta saken i sitt rätta sammanhang.

Fast bara för att det "är synd om" en grupp människor får de inte bete sig hursomhelst. Jag har inte ens reflekterat över vilken hudfärg bosättarna i Malmö har (bara utgått från att de är romer), man bara gör inte så.

Det samma gäller polacker och thailändare (etc etc) som bygger bärplockarläger. De är ingen minoritet, de är inte förföljda. Men man gör inte så.

Vi har egentligen alla en stor skuld till Romerna genom att vara de priviligierade i samhället, de som i århundranden har förtryckt Romer.

Nu så måste jag samla ihop mig och åka iväg.

Fast bara för att det "är synd om" en grupp människor får de inte bete sig hursomhelst. Jag har inte ens reflekterat över vilken hudfärg bosättarna i Malmö har (bara utgått från att de är romer), man bara gör inte så.
Får och får.
Det är massor av saker som man inte får göra.
Men om det inte finns alternativ så gör man det ändå.

Det är lätt att stå med pekpinnar.
Dessa människor behöver alternativ annars så har de inte råd och möjlighet att bry sig om vad man får och inte får.
Det handlar om en nöd som vi inte riktigt kan begripa.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama