R
Raderad medlem 68338
Förresten, hur är det med den här 3 månaders regeln som man läst om? Många har ju bott flera år i lägret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vet du det?Förresten, hur är det med den här 3 månaders regeln som man läst om? Många har ju bott flera år i lägret.
Jag tänker att det är väl helt tillåtet för dessa 400 personer att "sittstrejka".När lägret nu tömts (alldeles för sent) sittstrejkar 400 personer och kräver Malmö stad på en bostad. Situationen är ju knappast bra men vad har egentligen Malmö för skyldighet att erbjuda boende till rumänska medborgare?
Jag kan ju inte åka till ett annat EU-land och förvänta mig att landet ska försörja mig. Det låter inte rimligt helt enkelt.
Men är det inte så det gör om deras föräldrar inte klarar av att hålla adekvat boende, renlighet, mat o kläder.
Det är ingen gråzon. Det är inte ok att ockupera mark för boende men ok att tigga för sitt uppehälle. Jag har även funderat över den löparen från Öckerö (?) som levde flera år i en kåta någonstans i Jämtland. Är det någon som läst boken? Jag förmodar att han hörde sig för om han fick bo där.Vi har ett samhällssystem där människor förutsätts göra rätt för sig. Betala för sitt boende, sina kläder och sin mat.
Nu existerar en laglig möjlighet att utan vidare resa till Sverige för att utnyttja en gråzon. Där man ockuperar mark för sitt boende, tigger för sitt uppehälle och vid behov kan snikna till sig svensk sjukvård.
Ja, så långt.
Men det behöver inte vara ett större problem för oss än att begära att turisterna följer svensk lag.
Att erbjuda bostäder till turister som inte har skaffat husrum är inte vårt ansvar.
Det är tillåtet att campa - och då ska man följa campingområdets regler, annars blir man avhyst.
Ja, det finns "risk" att de här individerna kan komma att bli avhysta på plats efter plats efter plats.
Men skälet är ju i så fall deras eget beteende och det är ett val de träffar om/när de inte följer ordningsregler eller lagar. Konsekvensen kan bli att man blir avhyst.
Den höggravida kvinnan sa ju att hon bott 3 år i Sverige. Om hon åkt hem efter varje tremånadersperiod sa hon inte, men det tvivlar jag på.Hur vet du det?
Där jag bor (Skåne) brukar de flesta stanna i just 3 månader och sedan åka hem en kortare tid, för att därefter återvända, osv osv. Den kvinnan som jag har kontakt med, reste nyss hem till Rumänien men kommer tillbaka i december. Jag vet inte om lagen säger att man måste stanna kvar utanför Sveriges gränser en viss tid innan man får resa in igen?Förresten, hur är det med den här 3 månaders regeln som man läst om? Många har ju bott flera år i lägret.
de har ju själva som argument för att ska få stanna sagt just detta vid intervjuer...Hur vet du det?
Problemlösning vore väl att samhällets företrädare använder de lagliga medel som står dem till förfogande....Fast när utändska medborgare bryter mot lagen i Sverige är det fortfarande Sveriges problem att hantera det. Det kan hanteras på olika sätt. Vissa sätt kan vara inhumana, andra verkningslösa och en tredje variant välfungerande. Att bara begära att människor följer lagen är ingen problemlösning - hade det varit så enkelt hade vi inte behövt ha några brottslingar alls.
Vilken höggravida kvinna?Den höggravida kvinnan sa ju att hon bott 3 år i Sverige. Om hon åkt hem efter varje tremånadersperiod sa hon inte, men det tvivlar jag på.
Lite off topic eller nåt, men även Storbritannien har en liknande problem med sina sk (New Age) Travellers, som ockuperar fält och andra "lediga" platser där de sätter upp tält, husvagnar, husbilar etc. De avvisas ideligen men flyttar bara på sig en bit. Situationen för dem är lite annorlunda, och mer ordnad sas, men det rör sig om människor som själva valt just den livsstilen och som INTE vill byta den mot fast boende och svenssonliv.Vi har ett samhällssystem där människor förutsätts göra rätt för sig. Betala för sitt boende, sina kläder och sin mat.
Nu existerar en laglig möjlighet att utan vidare resa till Sverige för att utnyttja en gråzon. Där man ockuperar mark för sitt boende, tigger för sitt uppehälle och vid behov kan snikna till sig svensk sjukvård.
Fast när utändska medborgare bryter mot lagen i Sverige är det fortfarande Sveriges problem att hantera det. Det kan hanteras på olika sätt. Vissa sätt kan vara inhumana, andra verkningslösa och en tredje variant välfungerande. Att bara begära att människor följer lagen är ingen problemlösning - hade det varit så enkelt hade vi inte behövt ha några brottslingar alls.
Så om föräldrarna inte klarar av att ta hand om ungarna så fråntas man vårdnaden?
Problemlösning vore väl att samhällets företrädare använder de lagliga medel som står dem till förfogande....
Är det inhumant att begära att en turist har tillgodosett sitt behov av bostad under vistelsen här?
Som intervjuades i TVs direktsändning på söndagen.Vilken höggravida kvinna?
Så då kan socialen med lagen i ryggen strunta i ungarna?Svar nej. Att frånta någon vårdnaden är en domstolsprocess, inget socialtjänsten gör. Och då föräldrarna inte är hemmahörande i Sverige är det domstolen där de är skrivna som hanterar en vårdnadsändring.
Om en person skriven i Sverige inte kan betala för sin bostad kommer kronofogden med polis om så är nödvändigt och gör en "human" avhysning eller hur?Ja, som är väl fungerande och som är humana. Det kommer inte dröja många dagar förrän det finns ett läger någon annanstans. Det är inte problemlösning tycker jag, utan man flyttar bara runt det.