Du kanske menar "ansvar"?Det är ju Sveriges problem eftersom de befinner sig i Malmö, som ju är svensk mark. De bor här eftersom de tigger. De tigger här eftersom vi låter dem tigga. Min utsvävning handlade delvis om den problematiken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kanske menar "ansvar"?Det är ju Sveriges problem eftersom de befinner sig i Malmö, som ju är svensk mark. De bor här eftersom de tigger. De tigger här eftersom vi låter dem tigga. Min utsvävning handlade delvis om den problematiken.
Jag vet inte det, jag instämmer med kommunens agerande , så så mycket offline är nog inte min verklighetsuppfattning, på TV;n så ser hur man i Malmö följer gällande lagstiftning efter de att beslutet vandrat genom flera instanser.Har du inte trimmat din Bettan än?
Nu skjuter du fel typ avståndet till månen.
På vilket sätt är rättsläget oklart?Jag tror också att rättsläget är oklart när det gäller s.k. EU-migranter som har biståndsbehov och som inte har ordnade förhållande att återvända till i sitt hemland. .
Du kanske menar "ansvar"?
Den röjningen blir en marginell kostnad jämfört med den marksanering som måste göras innan tomten kan bebyggas...Nej, precis. Och det är ännu mindre OK att efter att ockupationen upphört, så blir markägaren ålagd vid vite att ta hand om nedskräpningen.
Men är rättsläget verkligen oklart? Är det inte mer så att rättsläget medger en rad obekväma beslut som myndigheterna fram tills nu inte velat/vågat ta?Nu tänkte jag skriva något drygt om att du kanske inte tycker att lägret i Malmö är ett problem och att du inte tycker att det är ett problem med tiggeriet i Sverige. Men jag avstår eftersom det vore omoget.
Jo, jag tycker det är ett problem, både lägret och tiggeriet. Jag vill gärna komma fram till en bra ståndpunkt och jag tror det hjälper till att ventilera det här. Kan du förlåta ett omoget inlägg från mig?Nu tänkte jag skriva något drygt om att du kanske inte tycker att lägret i Malmö är ett problem och att du inte tycker att det är ett problem med tiggeriet i Sverige. Men jag avstår eftersom det vore omoget.
På vilket sätt är rättsläget oklart?
Men är rättsläget verkligen oklart? Är det inte mer så att rättsläget medger en rad obekväma beslut som myndigheterna fram tills nu inte velat/vågat ta?
Kan du uttala dig om det är på väg att benas ut? I mina öron låter det solklart att vi tar hand om våra egna medborgare och inte andras.Kommuner har enligt socialtjänstlagen en skyldighet att utreda det individuella biståndsbehovet för människor som vistas inom kommunerna. Det är inte klart huruvida det även gäller för människor som inte har uppehållstillstånd i Sverige. Men som sagt, jag är jurist så jag kan inte uttala mig om det.
Kommuner har enligt socialtjänstlagen en skyldighet att utreda det individuella biståndsbehovet för människor som vistas inom kommunerna. Det är inte klart huruvida det även gäller för människor som inte har uppehållstillstånd i Sverige. Men som sagt, jag är jurist så jag kan inte uttala mig om det.
Jag kan upprepa mig en gång till: Det är ju Sveriges problem eftersom de befinner sig i Malmö, som ju är svensk mark. De bor här eftersom de tigger. De tigger här eftersom vi låter dem tigga. Min utsvävning handlade delvis om den problematiken.
Så om föräldrarna inte klarar av att ta hand om ungarna så fråntas man vårdnaden?Det verkar som om socialtjänstlagen träder in om det är barn inblandade, inte annars.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21692095.ab
Så det finns inga andra i Sverige som lever efter egna regler? Jag ser dem varje dag när jag kör bil... För mig är det ok att leva efter egna regler men då är jag också medveten om konsekvenserna.
Så om föräldrarna inte klarar av att ta hand om ungarna så fråntas man vårdnaden?
"En biljett är heller ingen rättighet. Däremot finns det skyldigheter för socialtjänsten att ingripa i nödsituationer. Men då handlar det oftast om att EU-migranterna själva måste söka hjälp, om det inte finns barn inblandade i situationen.
– Här tycker vi att det finns rätt att som nödlidande få akuta insatser. Man ska inte behöva svälta ihjäl. Finns det barn med i bilden då kan socialtjänsten ha rätt att ingripa. Men det är inte så ofta som det är så."
Fast saken är ju att dagsläget inte handlar om hur romer behandlades i Sverige på 1950-talet. Det handlar inte så mycket om vad som är fördomar och rasism - mer än att den historian och vår svenska rädsla att bli kallade rasister gör att vi retirerar.Frågan är komplex och jag ser inga enkla lösningar. Mycket beroende på att jag är för lite insatt. Även om jag har en rejäl skopa empati. Plus allt det som romer i det här landet utsatts för långt in på 1900-talet. Ta kravallerna slutet av 50-talet t.ex. Hur kan man skilja ut vad som är rasism och fördomar och vad som inte är det t.ex.
I mina ögon är det inte OK att "ockupera" annans mark. Men det heller inte OK att inte kunna skaka fram ett vettigt alternativ för dem.
"Bekämpa fattigdom, inte de fattiga"
Men är det inte så det gör om deras föräldrar inte klarar av att hålla adekvat boende, renlighet, mat o kläder.Har du läst artikeln?