Men hur ska man relatera till andras svårigheter? Inte ha middag klockan 19? Inte kommentera i trådar som den här om att man tycker om sommar och vintertid, utan för att lämna hänsyn till att folk kan ha svårigheter så ska personer utan stora svårigheter absolut inte skriva i tråden? Och inte ha åsikter om de föredrar eller inte föredrar sommar och vintertid? Eller om jag skriver i tråden bör jag inte förklara hur jag menar med att det går att flytta kvälls och morgontrötthet för att inte råka säga någonting som inte relaterar till människor med svårigheter att somna. Jag tror inte jag förstår hur du menar att jag har gjort fel här.
Sedan verkar det ju i tråden vara ungefär lika många människor som har extrema svårigheter med både sommartid och vintertid och med omställningen så det verkar inte finnas en lösning som skulle passa alla med problem som de med mindre problem bör rätta sig efter och anse är bäst för att relatera.
(Med det sagt så mår jag också väldigt illa om jag måste gå upp runt 4-5 tiden på morgonen (men jag kan oftast helt undvika det genom att inte boka flyg och båtar och sådant den tiden). Och när jag går upp min åka till jobbet tid, 06, äter jag inte på en timma.)
Jag skulle självklart försöka kompromissa om middag om jag ska käka med någon som är väldigt kvällstrött, är inte det rimligt? Kl 18 kanske funkar för oss båda?
Men framför allt skulle jag inte kalla henne för tråkig, osocial, patetisk eller något annat nedvärderande. Har vi helt olika vanor kanske vi kommer att glida isär och inte umgås så mycket, åtminstone inte över middag och jag kommer inte heller följa med på hennes fågelskådaraktiviteter kl 05. Men jag ser inte på henne på ett negativt sätt, för att vi är
olika. För mig är det inte konstigare än att vissa har svårt för ljudliga miljöer med mycket nya människor, medan jag tycker sånt är kul. Inget av det är en negativ personlighet, bara olika.
Man får självklart ha de egna preferenser man har. Men jag skulle önska att man när man uttrycker dem och besvarar andras beskrivningar tänker på hur man framställer det.
Om någon skriver "jag mår dåligt om jag stiger upp runt 4-5 på morgonen så jag undviker det om jag kan"...
...så är det skillnad på att svara:
"Jaha, det låter jobbigt och förstår att du undviker det. Själv blir jag lättare illamående på kvällen så jag brukar undvika sena kvällsaktiviteter"
...eller:
"Jaha, det låter jobbigt. Själv sover jag alltid jättebra och kan sova och vakna när som helst och det är jag glad för, för jag förstår att det kan vara jobbigare för andra."
...och att svara i stil med:
"Vad är problemet? Det är ju bara att stiga upp och gå iväg." Och sedan fortsätta på samma spår, och upprepa att det är helt obegripligt att det kan finnas något problem, för det
är ju si och så...
Sedan är det alltid så att vi skriver utifrån våra egna erfarenheter om hur saker och ting fungerar och är, men att kunna förstå att det kan vara på ett annat sätt för andra människor är bra att ha med sig när man svarar på deras inlägg där de har beskrivit något som är svårt för dem i livet.