Ja, och bl a du har gillat det som en annan skriver om att det är patetiskt att ta upp de negativa effekterna som sommartid för med sig för oss, men däremot högst rimligt att ta upp att vintertid medför negativa effekter för andra.

Och det är 10 till som också gillat det, så det är inte precis som att det är något som blev olyckligt formulerat av någon enskild användare i hast. (Det är skrivet som svar på att jag besvarade det första trista bemötandet, som fick ännu fler gillanden, så det hade funnits utrymme för justering och att inte heja på även det med gillanden om det inte var menat så som det första tolkades).
Jag har läst om posten och jag håller fortfarande med om att jag gillar den. Jag tycker att sjukvårdspersonalen gör ett jättejobb med sitt nattarbete. Och jag håller med om att det är väldigt hemskt att det är så mörkt när man kommer hem hela vintern att man aldrig får se ljuset (jag hade förut huvudvärk hela mars för att jag såg solen plötsligt. (lösningen sportlov med skidor i februari är ganska dyr).

Jag tänkte du menade att i allmänhet skulle man inte ha middagar klockan 19 utifallatt någon inte skulle vilja vara vaken så sent. Att anpassa sig för en enskild person känns självklart.

Dock är det ju uppenbart att det är helt olika för människor med sommar, vintertid och byte.

Nej, jag menar bara att bådas behov bör vägas in i kompromissen. Det är nte självklart att äta kl 5 och vara klara kl 20 pga hennes behov och det är inte självklart att vi ska börja kl 19 och hålla på in på natten för att det passar mig.

I denna tråd är det rätt tydligt att det inte är så självklart att vi har olika lätt för att vakna och somna på olika tider, och att vi har olika lätt för att flytta sömn till olika delar av dygnet.

Jag har läst om posten och jag håller fortfarande med om att jag gillar den. Jag tycker att sjukvårdspersonalen gör ett jättejobb med sitt nattarbete. Och jag håller med om att det är väldigt hemskt att det är så mörkt när man kommer hem hela vintern att man aldrig får se ljuset (jag hade förut huvudvärk hela mars för att jag såg solen plötsligt. (lösningen sportlov med skidor i februari är ganska dyr).

Och du håller med om att det är patetiskt att ta upp sömnbesvär som en del får när dygnet förskjuts till sommartid? Men helt rimligt däremot att lyfta fram de problem andra får när dygnet förskjuts till vinter/normaltid.

Att ta upp viktigheten i vad folk jobbar med har ingen relevans för frågan om hur vi har olika förutsättningar gällande sömn och tider, och visar mer på hur man dribblar bort den egentliga frågan genom att hävda att vissa människor är viktigare än andra. Ni har ju ingen aning om vad jag jobbar med. Det kanske är jag som varit med och byggt sjukhuset så att det finns någonstans att vårda människor. Eller konstruerat maskinerna så att det går att behandla dem. Eller forskat fram kunskap och botemedel så att man vet vad man ska göra när de sjuka människorna kommer in.

Nej, jag menar bara att bådas behov bör vägas in i kompromissen. Det är nte självklart att äta kl 5 och vara klara kl 20 pga hennes behov och det är inte självklart att vi ska börja kl 19 och hålla på in på natten för att det passar mig.

I denna tråd är det rätt tydligt att det inte är så självklart att vi har olika lätt för att vakna och somna på olika tider, och att vi har olika lätt för att flytta sömn till olika delar av dygnet.

Ja när man pratar och bokar personer emellan så anpassar man sig efter varandra, det är naturligt. Ibland så kanske dock någon tänker ha bröllop eller en organisation bokar en fest, då lär tiden hamna där den hamnar och sannolikt blir det ungefär lika många som tycker att festen hamnar för tidigt som för sent, medan andra tycker den hamnar lagom.

Och du håller med om att det är patetiskt att ta upp sömnbesvär som en del får när dygnet förskjuts till sommartid? Men helt rimligt däremot att lyfta fram de problem andra får när dygnet förskjuts till vinter/normaltid.

Att ta upp viktigheten i vad folk jobbar med har ingen relevans för frågan om hur vi har olika förutsättningar gällande sömn och tider, och visar mer på hur man dribblar bort den egentliga frågan genom att hävda att vissa människor är viktigare än andra. Ni har ju ingen aning om vad jag jobbar med. Det kanske är jag som varit med och byggt sjukhuset så att det finns någonstans att vårda människor. Eller konstruerat maskinerna så att det går att behandla dem. Eller forskat fram kunskap och botemedel så att man vet vad man ska göra när de sjuka människorna kommer in.

Alla har uppenbarligen sina olika preferenser gällande sommar och vintertid och vi uppfattar den posten olika. Jag läser den inte så som du gör.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, en hel del inlägg kan man hålla med om en flera saker, men inte allt och därmed välja att gilla inlägget pga det man håller med om. Ibland väljer man tvärtom kanske just pga att inlägget uttrycker sig lite för skarpt för ens smak även om allt annat skulle vara något man håller med om. Lite avvägande.

Jag tror nog ändå att de allra flesta förstår att det dels finns morgon- och kvällsmänniskor (och de som är varken eller) och att det dels finns olikheter i hur lätt eller svårt vi har för att anpassa oss till att t.ex. somna eller vakna en timme tidigare eller senare. Det som var alldeles nytt för mig, och inte så lite förvånande, var att det finns de som hävdar att de har besvär av tidsomställningen under HELA perioden vi har sommartid, alltså ca 7 månader. Jag trodde faktiskt att alla vänjer sig så småningom men att det tar olika lång tid - tydligen trodde jag då fel! Och får tacka den här tråden för att jag lärt mig något nytt :)

Personligen så är jag kvällsmänniska och brukar ha lite jobbigt (dvs har svårt att komma i säng och blir därför trött när jag behöver gå upp på morgonen) första veckan efter omställningen till sommartid. Men jag tycker att jag blir rikligt kompenserad för den veckan av obehag genom det underbara ljuset på kvällarna! :love: Jag hade gärna ställt om till sommartid redan i februari, alternativt haft sommartid året runt!

Jag gillade också det inlägget (nu hittar jag det inte igen) och menar att när man gillar innebär det inte att man citerar eller skulle uttryckt sig exakt likadant, men att man endera håller med i stort eller bara tycker att det är väl skrivet, att man identifierar sig med skribenten... eller för all del bara håller med om ett stycke.

Min sömn i natt. Jag tycker att omställningen är svår. Lägga sig 21.00 och vakna 03.50 😪

Bifogade filer

• Screenshot_20250405_122833_Samsung Health.webp
    Screenshot_20250405_122833_Samsung Health.webp
    25,9 KB · Visningar: 29
Ja när man pratar och bokar personer emellan så anpassar man sig efter varandra, det är naturligt. Ibland så kanske dock någon tänker ha bröllop eller en organisation bokar en fest, då lär tiden hamna där den hamnar och sannolikt blir det ungefär lika många som tycker att festen hamnar för tidigt som för sent, medan andra tycker den hamnar lagom.

Alla har uppenbarligen sina olika preferenser gällande sommar och vintertid och vi uppfattar den posten olika. Jag läser den inte så som du gör.

Har du sett något som antyder att jag eller någon annan menar att hela samhället borde helt och hållet anpassas efter mina eller någon annan kvällsmänniskas behov? Det jag önskat är att 1. Fler ska känna till att det faktiskt finns människor som mår dåligt pga det som andra människor tycker är lätt. 2. Inte bli kallade för patetiska eller ifrågasättas för att de har svårt med det som andra tycker är lätt.

Jag tycker ärligt talat inte att det borde vara alltför mycket begärt, men tydligen är det så.

Ja, en hel del inlägg kan man hålla med om en flera saker, men inte allt och därmed välja att gilla inlägget pga det man håller med om. Ibland väljer man tvärtom kanske just pga att inlägget uttrycker sig lite för skarpt för ens smak även om allt annat skulle vara något man håller med om. Lite avvägande.

Jag gillade också det inlägget (nu hittar jag det inte igen) och menar att när man gillar innebär det inte att man citerar eller skulle uttryckt sig exakt likadant, men att man endera håller med i stort eller bara tycker att det är väl skrivet, att man identifierar sig med skribenten... eller för all del bara håller med om ett stycke.

Man får självklart gilla precis vad man vill, men om man gillar inlägg med flera budskap i så bör man inte bli överraskad över att andra inte kan veta vad i inlägget du håller med om och inte. Ett gilla blir ju en typ av medhåll, hejarop, applåd eller hur man vill se det och många gilla på ett inlägg innebär att det som är skrivet har mycket stöd. Allt eller bara i delar - det kan andra inte veta, och huruvida det spelar roll eller inte beror på vad som är skrivet, och om det uttrycker negativt om någon person eller grupp.

Som @Enya skriver så bör man hellre avstå från att gilla om man tycker att det är för skarpt skrivet och inte kan stå bakom det själv. Om någon skriver att "rödhåriga oftast är konstiga människor, och glass är gott" och 15 personer gillar det för att de också tycker att glass är gott, så tycker jag faktiskt inte att de bör bli överraskade om en rödhårig person ifrågasätter deras stöd till det inlägget.

Jag tror nog ändå att de allra flesta förstår att det dels finns morgon- och kvällsmänniskor (och de som är varken eller) och att det dels finns olikheter i hur lätt eller svårt vi har för att anpassa oss till att t.ex. somna eller vakna en timme tidigare eller senare. Det som var alldeles nytt för mig, och inte så lite förvånande, var att det finns de som hävdar att de har besvär av tidsomställningen under HELA perioden vi har sommartid, alltså ca 7 månader. Jag trodde faktiskt att alla vänjer sig så småningom men att det tar olika lång tid - tydligen trodde jag då fel! Och får tacka den här tråden för att jag lärt mig något nytt :)

Personligen så är jag kvällsmänniska och brukar ha lite jobbigt (dvs har svårt att komma i säng och blir därför trött när jag behöver gå upp på morgonen) första veckan efter omställningen till sommartid. Men jag tycker att jag blir rikligt kompenserad för den veckan av obehag genom det underbara ljuset på kvällarna! :love: Jag hade gärna ställt om till sommartid redan i februari, alternativt haft sommartid året runt!

Inget ont som inte har något gott med sig! :) Och jag har också lärt mig något av denna tråd :) Jag trodde nog inte att det var så ovanligt och okänt hur mycket morgontrötthet kan påverka människor, när de permanent behöver leva efter en rytm som egentligen inte passar dem. Jag ska försöka vara lite snällare mot mig själv i framtiden. Sjukskriva mig för att jag morgonkräkts skulle jag aldrig göra, men åtminstone ge mig själv en mental kram och klapp på axeln kommer jag att försöka komma ihåg att göra. Jag har nog alltid tänkt att jag inte har det så mycket värre än andra, att det är många som kämpar med samma sak liksom.

Eftersom jag är rädd för att det blir sommartid som väljs när omställningen tas bort (åtminstone har det låtit så i media) så kommer jag också se det som positivt att det fortfarande trots allt blir en tillbakadragning i höst igen, får vara glad så länge det varar 🙂

På vintern är det ljust först på f.m. här och mörknar flera timmar innan jag lämnar jobbet, så då är det lunchpromenad som gäller för att se ljuset oavsett. Jag har hellre att det ljusnar tidigare på dagen när det är vinter, och sen tänder jag mycket lampor på kvällen så är det gott så för mig.

Man får självklart gilla precis vad man vill, men om man gillar inlägg med flera budskap i så bör man inte bli överraskad över att andra inte kan veta vad i inlägget du håller med om och inte. Ett gilla blir ju en typ av medhåll, hejarop, applåd eller hur man vill se det och många gilla på ett inlägg innebär att det som är skrivet har mycket stöd. Allt eller bara i delar - det kan andra inte veta, och huruvida det spelar roll eller inte beror på vad som är skrivet, och om det uttrycker negativt om någon person eller grupp.

Som @Enya skriver så bör man hellre avstå från att gilla om man tycker att det är för skarpt skrivet och inte kan stå bakom det själv. Om någon skriver att "rödhåriga oftast är konstiga människor, och glass är gott" och 15 personer gillar det för att de också tycker att glass är gott, så tycker jag faktiskt inte att de bör bli överraskade om en rödhårig person ifrågasätter deras stöd till det inlägget.
Visst är det så! Det händer ofta att jag gillar av bara farten och sedan läser om eller ser en kritik av inlägget och går tillbaka och ändrar mig.
Sedan läser vi förstås inläggen olika också, och jag ser inte det du ser i inlägget vi pratar om. :)

Kan bara beskriva för mig själv.
Jag kommer ta tåget från Göteborg till Stockholm på lördag och jag skulle behöva gå upp under en tid då den största delen av min djupsömn är (mellan 3-5 eller 4-6 beroende på om vi har normaltid eller sommartid). Jag vet att risken är stor att jag inte vaknar alternativ stänger av klockan i sömnen även om jag har larm i annat rum, så blir att sova på kvällen och gå upp innan stor del av min djupsömn börjar för att inte missa tåget.

Somna kan jag göra när som och tar oftast inte mer än 30 min av YT men vakna är det värre med.

Inga problem med att byta tidszon då det inte bara är tiden som byts utan hela dygnet.
Jo för om du tex åker till Storbritannien så är det exakt en timmes tidsförskjutning...

Eftersom jag är rädd för att det blir sommartid som väljs när omställningen tas bort (åtminstone har det låtit så i media) så kommer jag också se det som positivt att det fortfarande trots allt blir en tillbakadragning i höst igen, får vara glad så länge det varar 🙂
Själv hoppas jag att sömnforskningen ska bestämma och inte vad enskilda upplever.

Det finns ju faktiskt möjlighet för många att välja arbete med tider som passar ens egna dygnsrytm.
Jag jobbar ständig kväll eftersom jag trivs bra med att sova mellan 01,30 - 07.30, plus, minus någon halvtimme.
Är dock alltid trött när jag vaknar och hatar att gå upp, detta oavsett när jag somnar eller vaknar och hur många eller få timmar jag sover.

Kommer dock återgå till skift och dagveckorna är en plåga. Dock inte pga att jag går upp tidigt utan eftersom jag är introvert och blir dränerad efter en dag tillsammans med andra människor.
Har lyxen att kunna sova när som helst och var som helst samt att jag mår bäst när jag sover mellan 6 och 7 timmar.

Jag har mycket lange levt med 3 till 9 timmars tidskillnad mellan mig och familj och vanner. 3 timmar kanner jag, men det ar bara att bita ihop sa funkar livet anda, 9 timmar kan vara besvarligt I nagra dagar, upp till en vecka, sarskilt om man reser vasterut.
Om Jag kor bil (6-8 timmar per dag) sa marks det mycket lite avan nar Jag kor vasterut da hjarnan automatiskt reglerar lite for varje dag.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 214
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 741
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 525
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Rumsväxter 2
  • Högerregeln

Hund, Katt, Andra Djur