Visst är det så! Det händer ofta att jag gillar av bara farten och sedan läser om eller ser en kritik av inlägget och går tillbaka och ändrar mig.
Sedan läser vi förstås inläggen olika också, och jag ser inte det du ser i inlägget vi pratar om. :)

Om du inte ser det hånfulla i inlägget och du inte tycker att patetisk är negativt att kalla någon annan, så läser vi inlägget väldigt olika ja.

Själv hoppas jag att sömnforskningen ska bestämma och inte vad enskilda upplever.

Det hoppas jag också men det har pratats om folkomröstningar för att välja varje lands tid, och då tror jag tyvärr inte att forskningen väger så tungt när folk prioriterar att rida ut eller påta i trädgården. Men än har jag inte gett upp hoppet, hoppas gör jag! 🙂

Jag är lite förundrad kring detta med morgon eller kvällsmänniska. Har aldrig funderat på det, jag är konstant trött och har en gång vaknat pigg och det var 2014. Det är så ovanligt så därför jag kommer jag ihåg det.
Hur räknas man som kvällsmänniska? Eller morgonmänniska? Jag går upp 06.00 varje dag, året om och lägger mig 22.00. Varje dag, året om. Ibland har det hänt att jag lagt mig 22.30 men sällan.

Jag är lite förundrad kring detta med morgon eller kvällsmänniska. Har aldrig funderat på det, jag är konstant trött och har en gång vaknat pigg och det var 2014. Det är så ovanligt så därför jag kommer jag ihåg det.
Hur räknas man som kvällsmänniska? Eller morgonmänniska? Jag går upp 06.00 varje dag, året om och lägger mig 22.00. Varje dag, året om. Ibland har det hänt att jag lagt mig 22.30 men sällan.
Som jag förstått forskningen på området så har vi alla en "inre klocka" för sömn, vakenhet, mat osv. som funkar delvis oberoende av ljuset - stänger vi in oss själva i ett mörkt isolerat rum så fortsätter vi ha regelbundna vanor och ett dygn på ca 24 timmar. För vissa människor är dock det "inre dygnet" aningen längre än 24 timmar - de blir kvällsmänniskor som gärna lägger sig lite senare för varje dag och stiger upp lite senare för varje dag. Och omvänt finns det de som har ett inre dygn som är aningen kortare än 24 timmar och därför vill lägga sig och stiga upp lite tidigare för varje dag - de är morgonmänniskorna. Och så finns det givetvis en hel del människor som ligger ungefär i mitten och har ett inre dygn som motsvarar det verkliga dygnet.

Som skrivits i den här tråden så är omställningen till sommartid antagligen jobbigare för de som är utpräglade kvällsmänniskor - plötsligt ska de ju då förskjuta sitt dygn åt "fel håll" jämfört med sin inre klocka. Jag känner själv av omställningen i en vecka ungefär innan jag vant mig och jag ser mig som kvällsmänniska, men ändå med hyggligt lätt för omställningar. Jag gillar dock sommartiden ändå - älskar de ljusa kvällarna vi får såhär års! :)

Som jag förstått forskningen på området så har vi alla en "inre klocka" för sömn, vakenhet, mat osv. som funkar delvis oberoende av ljuset - stänger vi in oss själva i ett mörkt isolerat rum så fortsätter vi ha regelbundna vanor och ett dygn på ca 24 timmar. För vissa människor är dock det "inre dygnet" aningen längre än 24 timmar - de blir kvällsmänniskor som gärna lägger sig lite senare för varje dag och stiger upp lite senare för varje dag. Och omvänt finns det de som har ett inre dygn som är aningen kortare än 24 timmar och därför vill lägga sig och stiga upp lite tidigare för varje dag - de är morgonmänniskorna. Och så finns det givetvis en hel del människor som ligger ungefär i mitten och har ett inre dygn som motsvarar det verkliga dygnet.

Som skrivits i den här tråden så är omställningen till sommartid antagligen jobbigare för de som är utpräglade kvällsmänniskor - plötsligt ska de ju då förskjuta sitt dygn åt "fel håll" jämfört med sin inre klocka. Jag känner själv av omställningen i en vecka ungefär innan jag vant mig och jag ser mig som kvällsmänniska, men ändå med hyggligt lätt för omställningar. Jag gillar dock sommartiden ändå - älskar de ljusa kvällarna vi får såhär års! :)
Jag har mycket märkbart ett dygn i mig som är längre än 24 timmar. Och jag är nattuggla.

Jag älskar sommartid just för de ljusa kvällarna, men det är helt klart en lite destruktiv kärlek för jag kommer ännu senare i säng! Jag hade kommit senare i säng även utan sommartid, hela grejen med sommaren är ju de ljusa kvällarna, tycker jag.

Den här veckan har jag sovit asdåligt, men jag tror inte att det är en timmes förskjutning som gör att jag somnar flera timmar senare än jag borde. Det är en slump. Och det händer då och då orelaterat till sommartid.

Och solen och månen ändras jämfört med Sverige. Sedan om det är en timme hit eller dit jämfört med när zenit är gör inget på en semester.
Egentligen så kanske vi med tiden skulle kunna leva med olika tider i hela landet igen. Så att alla alltid har 12 när solen står i zenit. Så som "förr".

Ja nej vaknar pigg gör jag typ aldrig :) det är olika versioner av trött mest. Har inte reflekterat över det som en faktiskt sanning att vakna "pigg och utvilad" när folk skriver det i krönikor osv. Det är väl mer så att man vaknar till sedan när man gått upp. Å andra sidan är jag sällan heller så att jag går och lägger mig för att jag är trött, man brukar ändå vakna till när man går och lägger sig, så jag kör efter klockan. Däremot så är det ju onekligen så att om jag går upp ett par timmar tidigare än vanligt så mår jag illa, (dock bara en känsla inte en handling), jag blir däremot yr i huvudet när jag är riktigt trött på morgonen en vanlig tid.

Jag är kvällsmänniska och älskar sommartid.
På kvällen fungerar min hjärna som bäst, jag är kreativ, löser problem och får saker gjorda. Ju längre kvällsljus desto smartare blir jag.
Morgnar däremot är inte kul, jag tvingar mig upp efter att jag har tvingat mig i säng, och piggnar egentligen inte till förrän framåt elva.

Min kompis som är väldigt morgonpigg strålar av energi på morgon, är väldigt aktiv och börjar bli trött framåt eftermiddagen.

Numera har jag ordnat det så att jag slipper sitta på kontor hela dagarna utan kan styra tiden som jag vill på ett annat sätt än de senaste 35 åren typ, och blir naturligt trött vid 01 och sover till 09.

Jag är kvällsmänniska och älskar sommartid.
På kvällen fungerar min hjärna som bäst, jag är kreativ, löser problem och får saker gjorda. Ju längre kvällsljus desto smartare blir jag.
Morgnar däremot är inte kul, jag tvingar mig upp efter att jag har tvingat mig i säng, och piggnar egentligen inte till förrän framåt elva.

Min kompis som är väldigt morgonpigg strålar av energi på morgon, är väldigt aktiv och börjar bli trött framåt eftermiddagen.

Numera har jag ordnat det så att jag slipper sitta på kontor hela dagarna utan kan styra tiden som jag vill på ett annat sätt än de senaste 35 åren typ, och blir naturligt trött vid 01 och sover till 09.
Jag är i grunden som du, men mina funktionsnedsättningar och hjärnans trötthet med intryck och allt har gjort att jag är som piggast när jag vaknar-hjärnmässigt alltså- och sedan dalar förmågan att tänka allt eftersom dagen går. På kvällen är jag fortfarande pigg och energirik rent fysiskt, mer än på morgonen, precis som jag alltid varit, men skillnaden mot förr är att hjärnan inte kan lösa några större problem på kvällen längre, den har varit vaken för länge helt enkelt.

Det är häftigt det där att man kommer in i någon slags andra andning plötsligt, medan andra går och lägger sig kommer man själv på 3000 olika idéer och har olika projekt igång, sedan börjar man se vad klockan närmar sig och man vet att samhället fortfarande är pissigt morgonpiggt och att allt ska ske så okristligt tidigt... och man får svärande tvinga sig med släpande långsamma steg mot tandborstning och sedan sängen. Med en djup suck och "jag är inte trött!!" :D Och så blir det semester och ingen begränsning och man kan vara uppe längre och sova till rätt tid på morgonen :D

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 272
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 752
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 650
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär