Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Vi har köpt ett paket med wallies, havstema som vi hoppas blir bra. Sen tänkte jag köpa puffar i form av en spindel och en nyckelpiga, någon bokhylla för förvaring i backar och en klädbyrå. Längre än så har jag inte kommit i tanken ;)

Har varit och gjort "Boeltest" på vc med Vidar. Var drygt 7 mån, 73 cm lång och vägde knappt 10,2 kg. Allt gick bra men han sitter inte riktigt stadigt än.
Han har börjat masa och äter med fantastiskt god aptit, ammar fortfarande men inte alls lika mycket som tidigare.
Han älskar verkligen att bada i badkaret, sitta i hoppgunga och kiknar av skratt när hans storasystrar busar med honom, så roligt att se!:love:

Senast ändrad:

Tiden rasar iväg och mitt lilla troll är nu 7 1/2 månad. Hon sitter bra själv och snurrar runt som en tok och förflyttar sig utan att kunna krypa.
Hon har sovit lite oroligt nu i några nätter, så i dag blir det att sova lite på EM för mig också. Äter era fortfarande på nätterna, och i så fall hur ofta och mkt?

Hon har så mkt hår nu så vi får ha tofs för att inte få det i ögonen.

Vår bebis är nio månader lite drygt, äter varannan/var tredje timme på nätterna. Samma som det varit sen början. Fast numer är det nog egentligen lika mycket tröst som mat, vi har separationsfas med stort S härhemma, så man kan inte få nog av närhet och trygghet om man ska sova!

Låter jobbigt med separationsfas... Jag har faktiskt tur. Visst kan E bli ledsen om jag lämnar rummet... Men oftast så glömmer hon bort det o gör något annat ...
10mån idag :)
Lite friskare med. Har haft hööög feber hela helgen, jättejobbigt :( Är förkyld också.

Och helt OTROLIGT nog så har hon inte ätit på natten på en HEL vecka. Hon äter ibland vid 23 men inget mellan midnatt och som idag 5,20. Brukar vakna runt 6 men det tycker jag är helt ok då vi ändå kommer få den tiden såsmåningom :)

Fast då har vi det nog likadant - självklart är bebis inte ledsen lång stund om jag går.

Skillnaden är väl att förut blev bebis aldrig ledsen när man gick. Bryr sig din bebis fortfarande inte om ifall det är du eller en främling som är med henne?

Som jag har fattat det går alla bebisar genom separationsfasen, det är en del av en normal utveckling. De fattar att föräldrarna kan försvinna, liksom.

Här käkas det också under natten, 1 till 2 flaskor per natt. Vi har också långt hår, har redan behövt frisera luggen en gång och det är hög tid för en till frisering.

Som tur är så gillar hon fortfarande främlingar... Men visst märker man att hon helst är hos m&p..

Har själv fått lite nojja över att folk säger att man bör skola in på förskola innan de blir lite äldre... Jag får ju inte lov att skola in Skrabban innan. Misstänker att ÖF är stängd hela sommarlovet med...

Delvis knappen...

Vi har sökt dagisplats till aug -11 då hon är ett år. Hoppas vi får plats på det dagis vi helst vill ha!
Samtidigt undrar jag hur hon är som ettåring. Är det för tidigt för dagis? KOmmer hon ens kunna gå då? Äta själv?

Med risk för att jag missat om ni redan dividerat ämnet, men hur tänker ni göra med dagisinskolning?

Här hemma tragglar vi på med smakisar. Har gett gröt, potatis, sötpotatis, banan, äpple, majs, blomkål, broccoli, morot....bla...bla...
Ja, alltså smakisar i snart 3,5 månader :eek:, men min envisa tjej som är 7,5månader helammar och vill inte ändra på det. Någon enstaka blyg liten sked har hon svalt, men i princip allt kommer ut. Grimaser och blääää. Intresset finns inte. Hon dricker inget ur flaska heller.

Vilket långt hår din söta tjej har fått! Vidar har också mkt hår men det har börjat krulla ihop sig så det ser inte ut att bli längre.
Han brukar vanligtvis amma en gång på natten och sedan kan han amma på morgonen och sedan somna om sväng. Men det händer att han sover hela natten utan att amma också.

Han äter mat med mkt god aptit, har inte stött på något som varit dåligt hittills.

Vi planerar att skola in när han är 1,5år, precis som med hans storasystrar. Jag kommer inte att acceptera ngt annat än 14 dagars inskolning men det är vad som är brukligt på våra förskolor (har hört om andra kommuner som kör med 3 heldagar). Jag hoppas att han kommer på samma avdelning som vi har haft till tjejerna (som går vidare till förskoleklass nu i höst) men det är många andra som fått yngre syskon och då har de ju syskonförtur.

H 8,5 mån har äntligen dragit ner på nattätandet: gröt 19, ammar en gång vid 03 och sen får han amma igen strax innan vi kliver upp vid 06 (mest för mysfaktorn). 23-målet började han skippa självmant i samma veva han började få 8-månaders fullkornsgröt. Innan dess fick vi ta ett par nätters dust för att bryta mönstret "amma varje gång han vaknade till", eftersom han var inne i en orolig period innebar det amning ett par gånger/timma och det vart ohållbart.

Annars så äter han frukost/lunch/kväll, mellis på fm och em bestående av frukt eller amning och vi har precis börjat med en middagsportion på eftermiddagen. Så amningen lär väl fasas ut ytterligare nu..

Ang inskolning: Vi planerar inskolning efter jul, antingen från januari eller februari. Vi bor i ett barntätt område och det har (som på andra ställen, antagligen..) fötts extra mycket barn sommaren -10, och majoriteten tycks planera inskolning i januari. Därav funderingarna på om vi ska försöka hålla på det en extra månad. Vi får se, tid att tänka än.

I allmänhet: H har fått börja sova första delen av natten i spjälsäng, eftersom han kryper/klättrar/ställer sig non-stop och med början i samma sekund han vaknar till. Ville inte att han skulle behöva ramla ur sängen ;) Svettigt att hinna skriva ett inlägg, vet inte hur många gånger jag hunnit springa och hämta honom redan :D

Senast ändrad:

Här ammas det var tredje timme på natten och dagen. Vi har gett upp det där med smakisar i puréform. Vera spyr utav det och vägrade tillslut att öppna munnen för skeden. Så nu har vi gått över till det som kallas BLW, alltså plockmat. Det fungerar utmärkt, hon får väl inte i sig så värst mycket men en del slinker ner. Apelsin och majskrokar är favoriter. Potatis och morötter är okej, äpple är peck!

2011-03-181801051.jpg

Åhhh- en likadan som min skrutt ;)
Här är nog mackor favoriten... O så grönsaksblandningar från frysen ;) De e grejer det...
Tom hundarna äter broccolli.
Mat från sked är inget gott överhuvudtaget- lite jobbigt...

Ja just det din tjej är ju likadan.
Broccoli står högt hos storasyster så jag hoppas att det smittar av sig.
Det är så skönt nu med lugna måltider.....

Jo de e ju verkligen så. Skönt när det inte är slagsmål om vad som ska komma in och inte...
Fast ibland går det ner lite fruktpure.... Oftast bara några skedar men så ibland smäller hon i sig en halv burk. Päronyoghurt är bäst ;)
Innan kunde vi dela en banan men hon verkar ha tröttnat på det. Synd då det är enkelt att ha med sig som mellanmål.

Fungerar det inte med bananstavar? Det äter Vera.
Vi ska börja med kött och sånt nu, antar att jag kan göra minijärpar, kycklingstavar och fiskstavar. Har du något tips?

Tror J har fått Insomnia. :p Hon vaknade 5.45 i morse och har sovit Max 45 minuter under dagen i dag och är fortfarande piggelin. Jag har stans huvudvärk och är själv hela veckan med J, då sambon är utomlands i jobb. Blir en tidig kväll för mig i dag. Skönt med snälla stallkompisar som ställer upp med kort varsel, och tar hand om pålle.

*kl*
Oj här har det varit tyst sista månaden!

Malcom blir idag 8 månader, och jag upprepar säkert mig men, tiden flyger verkligen iväg. Han är nu 72 cm lång och väger 9,5 kg. Igår tog han sina "första steg" dock inte själv utan han höll i mina händer. Det har inte varit intressant alls tidigare men så kom han på att man kan röra fötterna framåt inte bara hoppa upp o ner :grin: Han har även kommit på att man kan vända sig från rygg till mage fast det är inte så kul att ligga på mage, händer inge JU!

Diskuterar dagis/dagmamma rätt mycket just nu, har inte ställt honom i kö ännu då jag inte vet hur länge jag vill vara hemma (i all evighet om ekonomin tillät hade varit toppen :angel:) är tjänstledigt tom september men funderar på att stanna hemma till årsskiftet o sen skola in honom på dagis/dagmamma. Vill helst ha honom hos dagmamma men det kryllar inte av dom här i närheten. Har förvisso funderat på att börja som dagmamma själv men tänkte att M ska få ett lilla syskon först, får min sambo sin vilja igenom så blir det nästa vår någon gång..

Ja tiden flyger verkligen! Här blir det förskola efter nyår, från januari eller februari. Jobbigt bara att tänka på det, tycker jag!

Jag tänkte försöka få in Milton på förskolan till nov. Någon gång(om det finns någon plats) så han är inskolad och klar och kan gå 15/h v när bebis kommer.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
718
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 578
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 116
· Visningar
58 262
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 240
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar