Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Så där, då var dopdagen överstökad. Den inleddes för min del med en grymt tidig morgon i stallet och nu har jag legat däckad i soffan och sovit två timmar.

32146574.jpg

32146579.jpg

32146618.jpg

OBS! Jag lägger här ut en första bild av mig själv. Någon kanske känner igen mig med ett annat nick som jag har här och på andra internetforum, men jag är tacksam om jag får vara fortsatt "anonym" med mitt Luden-nick här på föräldraforumet (och på några andra ställen också på Buke. Tack :)

Yes, hade gått bra! Vi fick några mms under kvällens gång: "äter kvällsgröt", "somnat". :D

+ Aaricia

Lillkillen hade slumrat ordentligt under förmiddagen och var därför pigg och glad under dopet. Jättekul tycker jag, att han liksom var vaken och "med" på vad som hände.

Men hallå sommarmammor vart e ni? Nu har vi hamnat på sid 2 igen.
Hoppas ni är ute o njuter av det underbara vädret, bara M vaknar så ska vi ge oss ut o njuta av det härliga vädret o grilla lite.

Jättefint dop Luden, lilleman ser bara nöjd ut ;)

Idag har vi varit på mäta-väga koll. M nu 6 1/2 månad väger 8,5 kg o är 70 cm lång.
Den senaste veckan har han kommit på hur man spelar på läpparna, lärt sig "morra" som ett lejon och att om man lägger huvet på sne får man uppmärksamhet. Det sistnämda har han nog lärt sig av sin kusin 3 månader äldre ;)

Ganska jämnstor med vad H var vid samma tid (8600 och 71,5 cm) :laugh: Skönt att de inte växer lika förskräckligt längre, H har kunnat ha strl 74 sedan innan jul, fast nu börjar de sjunga på sista. Trevligt att hinna använda kläderna lite innan de vuxit ur dem!

Apropå ljud så varvar H überljust falsettprat med "bilbrummande" (läs spotta). Och första tanden har börjat spricka fram under helgen!

Haha! Ebba kan fortfarande tryckas ner i 68.... Men jag använder 74 mest o köper det nya i 80. Men de är minst 5cm för långa.. Ska mäta o väga nu i slutet av mån tror hon är runt 70cm..

Framtänderna verkar vara på väg. Mkt gnälligare än underkäken ... :( Och jag känner de inte ens ännu- bara ser att det blir vitare o vitare. Sist tog det tid. Jobbigt om det gör det nu när hon verkar ha ont redan.
Fördel med henne är att hon inte dreglar o har sig ändå iaf ;)

H dregglar oavsett :D

Har på tal om klädstorlekar använt ett par byxor i strl 62 på honom idag. Men de är gigantiska! Mer som felmärkta 74-or.

Herre Gud va tiden går. J blev 7 månader i fredags. Hon sitter riktigt bra själv nu och tycker inte det är så kul att ligga ner längre. Vill sitta upp och se vad som händer.

I går blev hon rädd för första gången, vad vi märkt. Har köpt en stor bok med flikar som man öppnar med olika djur. När jag vek upp en giraff blev hon super rädd och började grina och blev stel i hela kroppen. Alla andra djur va kul men så fort giraffen kom så blev det panik. :( stackarn, undrar varför den va så läskig. Har ni varit med om något liknande.

I dag var sista gången på Babysim 2, men vi fortsätter på nästa kurs på en gång. I morgon är det undervattens fotografering, hoppas på lite fina bilder.

Ja tiden går så sjukt fort! Appråpå att bli rädd så är Mathilda rädd för min svåger, jätterädd för honom. Jag tror att det är hans röst som är mest läskig, men bara han visar sig blir hon stel och underläppen börjar darra.

Mathilda är 8,5 månad nu och ålar/kryper fram överallt, det är en tjej med drag i så det ska hända nåt hela tiden och sova är inte hennes paradgren... I kläder har hon 74, var 71 lång vid 8 mån, men kan ha lite 68 om de inte är små i stoleken.

Tuva blev nio månader igår. Hon är hemma med sin pappa hela dagarna nu när jag har börjat jobba igen. Det är faktiskt ganska skönt å ha kommit in i rutiner igen, även om de är annorlunda mot hur de var innan. Om det blir syskon kommer jag dock vara hemma längre. Mycket längre (eller så mkt som går fast sambo också ska vara hemma)

Hon kryper omkring i hela lägenheten och ställer sig mot saker hela tiden. Tycker det är jätteroligt att stå. Hon älskar sin gungelefant (som heter Gunnar Jönsson...) och smackar varje gång hon sitter på den. Sötnöt!

Älskar mitt lilla pyre såååå mycket! :love:

Oj va stor alla "bebisar" börjar att bli :o !
Ang storlekar på kläder så M kan fortfarande använda 68 men byxorna börjar bli lite korta o bodysarna lite stora i halsen (läs förkorta i kroppen). Fast någon vecka till måsta det ju gå :angel:

M fick igår någon typ av magsjuka (kräktes 20-30 min efter varje måltid) men det verkade han totalt oberörd över, sov möjligen lite mer men annars var/är han bara go o gla' hela tiden. O peppar peppar han verkar bättre idag.
Det som gör mig mer ställd är mina "mammakompisar" på FB som utbrister lite hysteriskt "se till att han får i sig mycket vätska minst 1 liter om dagen". Visst nog har jag kolla på att det är viktigt med vätska men det jag reagerade på var minst 1 liter. Började räkna lite smått o inser att han får i sig runt 1/2 liter vätska (välling, vatten till maten, mjölk i gröten) om dagen i normala fall. Är det för lite :confused: Han verkar ju som må bra o så men visst han dricker lite dåligt det gör han, tycker inte om vatten ur flaskan o får han i mugg så "leker" han mest med det. Tycker ni att jag borde vara oroligt??

När Ebba får i sig för lite vatten blir hon hårdare i magen. Det kommer kluttar då istället för mos ;) urk vilket snack, haha
Då brukar jag göra en fruktsmoothie till henne för då dricker hon vattnet utan att leka med det...

Är han som vanligt i magen så är det säkerligen lugnt. Såvida han inte har maginfluensa såklart. Men det hade nog märkt...

Nu får ju H förvisso mesta delen av vätskan via amning fortfarande så det är lite svårt att säga exakt hur mycket han dricker. Men dricker han 50 ml vatten till ett mål mat (äter frukostgröt, lunch, kvällsgröt) så är det bra, oftast dricker han mindre. Jag tror, och då är jag förvisso ingen expert, att de är rätt bra på att reglera själva hur mycket de behöver. Erbjud ofta så dricker han nog det han vill ha :laugh:

Eller ring 1177, och få råd från någon som vet vad den snackar om ;)

Jag frågade på BVC en gång om ungerfär hur mycket de små bör dricka pch fick bara svaret att erbjud ofta så dricker de vad de behöver :)

Ojdå här inne har det varit lugnt den sista veckan, sida 3 hittade jag oss på :o

Har haft en lite trist vecka här då M inte riktigt hämtat sig från magsjukan förra veckan, han har ätit o sovit lite dåligt.
Nu bara för o toppa allt så har han blivit förkyld, ja hela familjen har åkt dit, så sömnen har inte blivit bättre då han hostar o vaknar o gråter några gånger per natt, gissar att han har ont i halsen. Men efter omständigheterna är han på tämligen gott humör.

Har börjat fundera på att låta M flytta ut i eget rum, han snarkar ganska duktigt på nätterna :p sen vaknar han av sambons väckare också o det känns inte så roligt att han ska vakna halv 6 på morgonen.
Började städa ur hans tilltänkta rum, vårt datarum så vi måste flytta datorn till vardagrummet etc, här om dagen men energin tog som slut i ett tidigt stadium så nu ser det ut som en härlig röra istället :angel: Sen har jag då ingen aning om hur jag ska inreda rummet heller, lite roligare än en byrå o spjälsängen skulle det kunna vara. Tips?

styleroom.se har mkt idéer :)
Själv så har jag massor som inte går att genomföra i det lilla rummet... :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
718
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 578
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 116
· Visningar
58 262
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 240
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar