Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

*kl*

Vidar är snart 9 månader nu, kryper för fullt och ställer sig upp mot precis allting. Hårdbevakning är det som gäller!

Han sover hela nätter (ca 20.30-07.30) förutom ett uppvak kring 2-tiden då han antingen vill rapa, prutta eller är lite hungrig och vill snabbamma. Jag ammar fortfarande ngn gång per dag, en gång per kväll samt på morgonen. Det märks dock att mjälken inte alls mättar på samma sätt som när han var yngre. Han får en flaska ersättning då han ska lägga sig och det fungerar klockrent.

Julia är 8 1/2 månad. Hon ålar riktigt snabbt och jag tror hon kryper på riktigt inom några veckor. Nu får man dammsuga varje dag för annars hamnar de i munnen. ;) I dag plockade vi en fästing som satt sig på hennes öra, äckligt.
Vi har ställt J i dagiskö till aug 2012, då hon blivit 2 år. Mest troligt är att jag är hemma till dess.

Kul att få en liten uppdatering av alla!

Mathilda är nu dryga 10 mån och idag märkte jag att hennes första tand äntligen är påväg upp! Annars är det fullt ös här hemma, hon kryper runt i racerfart och ställer sig/går mot allt. Hon äter bara mat på dagarna, varav två mål är lagade. Till kvällen dricks välling och under natten ersättning. Vi har ju en tjej som aldrig sovit speciellt bra, inatt hade vi dock en natt vi i vanliga fall bara drömmer trötta drömmar om, ett uppvak med mat vid 1 och sedan sov hon till 7, underbart! Annars vaknar hon i normalfallet 3-5 ggr under natten...

Annars så vinkar hon, klappar händerna, vet var lampan och magen är, säger Hej, kisse, titta, där och mamma :)

Edit, ang dagisplats så står Mathilda i kö för att börja så smått i augusti.

Ebba har hunnit bli 11mån. Går ngt enstaka steg utan stöd men har ganska långt kvar till egna promenader... Fast står man still en sek så står hon o håller sig i benet...
Annars kryps det friskt o fort... Över 70 cm lång nu- väger snart 10kg...
ÄLSKAR att leka med hundvattnet, i duschen mm mm.. Mycket kläder byts ;) Ute kan man äta allt typ.... Stenar är skitkul att stoppa i munnen :crazy:
Men som tur är så brukar inte hon svälja saker hon inte får sönder ;) Stenar har hon inte fått leka med så länge ;)

Lite tillägg: J var på 8 månaders kontrollen 72 cm och väger 7880. Hon vinkar, säger mamma:laugh: och pekar på lampa. När det gäller mat så äter hon barnmat 4 gånger om dagen, får välling innan em tuppluren och på kvällen och natt. Hon sover oftast bra men får välling 1 eller 2 gånger. Hon har senaste tiden sovit från 21 till 8 och sover en stund på fm 44-60 min och en lite länge på em 1-2 timmar.

Här kämpar vi på med maten, det år långsamt framåt. Nu har vi hittat majskrokar, biffstroganoff och kalkon med rotsaker, men det är i stortsätt det hon gapar frivilligt för. Annars ammar jag typ var tredje timme dygnet runt fortfarande, snark.....
Lampan vet Vera var den är och hon har börjat peka lite smått på mig genom fönstret när jag är i stallet.
Rutchkana, storasyster och hästarna är favoriter. Hon har dessutom lärt sig smacka :D

Tackar! Åldersskillnaden blir 1 år och 4mån ca om allt går bra. Är bara i v. 8 än.
Oj ni bli hemma länge, va skönt och roligt! :)

Rapport om Milton kommer imorgon. :)

*kl*

Sova hela nätter drömmer jag fortfarande om, har inte sovit en hel natt (12-06) en enda gång det senaste året. Ska erkänna att jag börjar märka rätt ordentligt att det sliter nu, särskilt sen jag började jobba heltid. I normalfallet så somnar bebis vid 19, vaknar till vid 22, vaknar och är hungrig runt halv ett (ammas), vaknar igen vid fyra, ammas och somnar sen förhoppningsvis om, vaknar och vill stiga upp fem och sex på morgonen. Ungefär så brukar våra nätter se ut.

I princip ammar vi bara nattetid, och ibland på kvällen, nu. Annars är det mat som gäller, gröt morgon och kväll, fruktyoghurt som mellanmål på förmiddagen, och sen mat till lunch och middag. Måltider vid 07, 10, 13, 16 och 19, ungefär.

Kryper, går med stöd, förstår enstaka ord (Katten, Mamma, Pappa, Gröt, osv), har börjat säga "En de!" som betyder typ "Kolla!" och går att använda på allt från ankorna i dammen till favoritboken därhemma. Leker gärna med lite pyssliga saker, typ att sortera saker och plocka in och ur lådor, och älskar böcker. Favoriterna är Knacka på, Petter och hans fyra getter och Prinsen av brabant, kan dem utantill vid det här laget...:D Resten av tiden går åt till att ösa runt, gå och krypa. Vårt hem är inte särskilt barnsäkrat, så man måste hålla koll hela tiden så inte blomkrukorna åker i golvet. Tack och lov inte jätteintresserad av att stoppa saker i munnen, alltid något...:angel:

74 cm lång och väger knappa 9 kg, vikten har planat ut sen bebis kom på hur man kryper och går, och håller igång hela dagarna...

Diskuterar dagis/dagmamma rätt mycket just nu, har inte ställt honom i kö ännu då jag inte vet hur länge jag vill vara hemma (i all evighet om ekonomin tillät hade varit toppen :angel:) är tjänstledigt tom september men funderar på att stanna hemma till årsskiftet o sen skola in honom på dagis/dagmamma. Vill helst ha honom hos dagmamma men det kryllar inte av dom här i närheten. Har förvisso funderat på att börja som dagmamma själv men tänkte att M ska få ett lilla syskon först, får min sambo sin vilja igenom så blir det nästa vår någon gång..

Oj, vad olika det är! Jag började jobba i oktober, jobbar heltid sen en månad tillbaka ungefär. Riktigt roligt att vara tillbaka på jobbet, tycker jag uppskattar det mer nu när man inte behöver hålla på med det för jämnan utan är jobbfri kvällar och helger. Vara hemma i all evighet - hu, vilken ångest! ;) Skönt att ha ett jobb att gå tillbaka till, tycker jag, visst är det mysigt att vara hemma, men det är väldigt roligt att jobba också!

Vi ställde i kö i höstas, hoppas på att få plats i augusti. Men det vet man ju aldrig, vi har tagit höjd för att min man får förlänga sin pappaledighet om förskoleplatsen dröjer.

Låter ganska likt som vi har det! Har heller inte sovit någon hel natt på över ett år, som bäst har han sovit till ca 04.30 men det är sällsynt och underbart. Ammar också nattetid, ibland även mellis på för- eller eftermiddag.

H älskar också att läsa och peka, favoriten här är "Puss och kram" ur Willeserien. Annars är han mer av en vild typ, som kryper fram i världens fart och klättrar, går efter möbler och bankar med allt som går att banka med på allt som går att banka på.

Jag tycker riktigt synd om er. För fy va skönt det är att sova 6h i sträck... Att jag inte sover längre är väl för att jag nte blr färdig att komma i säng.
Man får ju bara saker gjorda när E sover.... Hon hjälper gärna till att stöka upp när hon är vaken ;)

Jo, så är det ju. Kunde jag gå och lägga mig samtidigt som H så vore jag säkert betydligt mer utvilad, men när skulle då något bli gjort?! Funkar inte riktigt för oss.

Fast för det mesta går det rätt bra, har väl vant mig att leva på sömnminimum. Men det krävs inte många stök-och-böknätter för att vara helt utmattad, finns liksom ingen buffert att ta av.

Precis så är det här också, sömn är inget vi är bortskämda med. Jag ammar dock inte utan hon får ersättning på natten.

Jag har skippat ersättnngen helt nu- så skönt... Hon håller sig så mkt mättare på 1årsvällngen än hon varit på allt annat jag provat...
Jag trodde inte det var sån skillnad på olika vällngsorterna... Jag har ju fuskat o börjat vid 10mån ålder

Jag har en kartong med ersättning kvar, men kommer inte att köpa mera sen. Ersättning brukar J få på EM innan hon sover, på kvällen och natten är det 8 månaders fullkornsvälling som gäller. Köpte välling pulver och blandade själv nu på kvällen, det var INTE uppskattat. Hon vägrade dricka, så det var bara att gå och hämta tetra. När jag var på 8 månaders kontroll sa vår BM att hon inte ska få välling/ersättning under dagen utan bara vanlig mat. Jag blev lite förvånad eftersom att rek. är att man ammar tills barnen är 6 månader. Hur ska man så hinna gå över till att bara ge dem mat på 2 månader. Nu får hon ersättning/välling en gång under dagen. Har någon av er fått höra samma sak?

Att M får ersättning under natten är för att det inte ska bli för mkt gröt/välling. Hon äter gröt till frukost och får välling kväll och natt, restrerande nattmål blir ersättning.

Charlotte, min BVC har inte sagt något alls om maten, men M går upp och växer på längden som bara den så jag antar att hon får vad hon behöver.

Kan inte minnas om det var vår bvc-sköterska eller någon annan som sagt att rekommendationen är max 3 mjölmål (välling och eller gröt) per dag. Men att det såklart är bättre med välling än inget om barnet inte vill äta mat. Äh, rekommendationer i all ära men man måste ju göra det som passar ens barn bäst! H hade inte börjat äta 2 lagade mål mat sist vi var där, strax innan 8 mån ålder. Men hade till och med ökat en liten aning på viktkurvan trots att han börjat krypa och fara omkring. Vår sköterska lät inte alls stressad över det utan utgick ifrån att vi skulle börja med middag när han verkade behöva det. Vilket dröjde ytterligare nästan en månad :)

Äsch, nu pladdrade jag iväg lite :D

Förresten så kikade Hs första övre framtand fram idag - båda har legat och tryckt en bra stund. Gissa vem som direkt kom på att det lät fränt om man gnisslar dem mot varandra..?

Jo men jag gav ju lika ofta till Ebba innan- det var därför jag berättade det. Den har ju verkligen gjort UNDERVERK här hemma...
Innan var hon ju "kräkfull" och spydde bara man tog henne på magen. Nu äter hon 3 mål välling om dagen. Kl 20.00 och kl ca 6.00 äter hon 1års och på dagen en flaska med välling, 6+8mån blandad. Ebba vägrar ju gröt.
Sen får hon 1 macka, 1 yoghurt och middag med mest grönsaker. (hon tycker mest om det)

Vikten ligger precis på kurvan och hon verkar mycket nöjdare :)
Jag som har låtit bli att prova den innan trots att folk sa det till mig...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
716
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 115
· Visningar
58 061
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 240
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod