Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Skönt att ha hittat nåt som funkar! Mhar inte kunnat äta varesig havre el majsvälling utan att få ont i magen så hon får fortfarande 6-mån ris och vetevälling, verkar inte finnas någon annan heller.

Natten här har varit värre än värst och jag kan nog närmast beteckna mig som ett lik. Vi gick och la oss vid 23 igår och vid 1,2,3 och 4 vaknade hon och ibland nån gång däremellan. Vid 5 skulle hon upp. Så min dag kommer förutom möte med chefen bestå av kaffe.

Usch då... Nä- då är det inte lätt att välja :/
Och jag är verklgen inte avundsjuk på er natt heller.... :(

Hoppas det blr bättre snart :)

Inspirerad av dig köpte jag faktiskt fullkornsvälling idag, för att prova igen, vi har inte provat sen hon var runt 7 månader så det kan ju vara värt att testa. Tänkte att hon får det till frukost imorgon för att inte behöva ha ev magont till natten. Nu ska jag själv hoppa i säng och innerligt hoppas på en bättre natt i natt.

..och jag har laddat en termos med vatten och ett mått med pulver - allt färdigdoserat så att det ska gå räsersnabbt att skaka ihop. Brukar ju amma på natten men det kanske hjälper att ta in det tunga artelleriet. Kan ju knappast bli värre ;)

Jag har skippat ersättnngen helt nu- så skönt... Hon håller sig så mkt mättare på 1årsvällngen än hon varit på allt annat jag provat...
Jag trodde inte det var sån skillnad på olika vällngsorterna... Jag har ju fuskat o börjat vid 10mån ålder

Så var det för oss med Vidars storasystrar, det blev rätt tydligt när det var dags att fasa ut ersättningen och ge välling istället eftersom de inte blev nog mätta. På Vidar märker jag definitivt skillnad på mättheten när han ammar på natten kontra när jag ger ersättning, han sover betydligt längre på ersättningen.

Så har det varje natt ;) vi har en smidig doserare som är fylld inför varje natt, har tre fack.

M har käkat vällingen med god aptit nu på morgonen, hon vägrade även dricka havrevällingen förut. Än så länge är hon på bra humör så jag hoppas att det funkar även på natten när hon inte rör på sig.

Det verkar vara många i tråden som ger välling, när ger ni det?

Vi har gjort lite försök med morgonvälling, men bebis äter dåligt av den, får inte ner mer än kanske en halv dl, och det blir man ju inte så mätt på. Samma sak på kvällen, det går inte ner några mängder, det är nästan meningslöst att ge. Maten går ner utan problem, vare sig det är gröt eller frukt eller vanlig mat, men detta att man kan dricka sig mätt också (annat än vid bröstet då) verkar inte riktigt gått fram.

Vi gjorde några försök förut med välling men det gick inte ner, däremot gröt är en stor favorit, och om jag inte fattat helt fel så är det ju i princip samma sak bara olika konsistens :)
Vi ger gröt till frukost och innan sängen på kvällen o det funkar toppen, vaknar oftast inget under natten och isåfall är det mest nappen som är orsaken :)

Ger alltid välling på kvällen innan sovdags. Ibland äter hon halvsovande i sin säng och ibland är hon klarvaken... Hon får också välling när hon vaknar alldeles för tidigt på morgonen, då brukar hon somna om en sväng efteråt. Sen går vi upp och då får hon gröt och lite macka :)

Hon har börjat äta lite smått av vår mat också. Än så länge är det inget som ratas, hon äter verkligen allt. Speciellt när hon får äta själv. Sötnöten!

Hur gör ni med er mat då, iom att de inte får äta saltad, rökt eller stekt mat innan ett år? Eller ni kanske inte äter sånt?

Frågar därför att jag tycker det är lite knixigt det där, tycker det är sällan som vår mat passar kriterierna för att man ska kunna ge barnet. Det är ju salt i alla charkuterier, exempelvis, lagar man soppa har man i en skvätt fond, osv. Så även om man inte direkt saltar maten så blir det ju salt ändå, indirekt.

Senast ändrad:

Jag ger precis som Zazzarazz- morgon o kväll...
Sen ger ju inte jag gröt för det smakar urk ;) Men hon slaskar i sig 3dl på kvällen i ett nafs. Vet att det tog lååång tid innan jag kom över dl med ersättningen.

Hur dircker ditt barn annars? Ebba är ju värdelös- kan inte dricka utan att sätta i halsen:crazy:. Jag har provat alla sorters muggar o nappar men utan bra resultat...
Sen kvittar det om vi serverar vatten eller juice eller ens saft. Det funkar bra i nappflaska med napp 1 men inga mängder. Så jag har väl tur att hon dricker på natten. Ger även en omgång välling på dagen (6mån havre) för vätskans skull. Och att hon äter dåligt med lagad mat. Nästan bara grönsakerna går ner.

Ang salt I maten så får man väl börja när de är 8mån. Jag har ju gett korv längre än så eftersom hon äter det. Ebba har gnaskat i sig ett bacon med någon gång. Däremot saltar jag inte grönsaker o så.

Vi har provat olika vällingsorter. Havrevälling ratades totalt och även majsvälling efter ett tag, hon fick ont i magen. Då köpte vi risvälling som hon har druckit med god aptit och nu provar vi 8 mån mild fullkornsvälling. Vi har gett henne gröt på morgon och välling på kvällen. Just idag provade jag välling på morgonen för att se att hon inte fick ont i magen av den sorten.

Anledningen till att hon får ersättning fortfarande är att vi håller oss till de av BVC rekommenderade max 3 gröt/vällingmål per dag.

Milton lever på sin majsvälling :o Han gick inte upp i vikt när han åt gröt till frukost och sen ersättning resten av dagen. Så då ville bvc att vi gav välling ist eftersom han totalvägrat mat fram tills för någon månad sen. När han började gilla mat så valde han att totalvägra gröten ist så nu lever han nästan enbart på välling, För den lilla mat han får i sig blir han inte tillräckligt mätt på. Han äter välling på 2dl vatten var 3-4:e timme. Misstänker att majsvällingen som han får nu som är från 6mån inte mättar lika bra längre så måste kolla efter något annat i affären nästa gång. Men är ju fullkorn i allt och vill inte riktigt ge det då han livnär sig på vällingen.
Men dröjer nog inte länge innan han börjar få i sig mer mat så han kan leva på det ist. Hoppas jag iaf. :p

H har ratat välling fram till denna vecka, han hade magsjuka förra helgen och hade ingen matlust. Men kom visst fram till att det var gosigt att sitta i famnen och dricka välling. Så nu får han det morgon och kväll, egentligen har jag väl tänkt att det ska bli morgongröt och kvällsvälling sinomtid men först får matlusten komma tillbaka - och så är det rätt mysigt för mig med att sitta och gosa med vällingflaskan istället för att mata gröt :)

*delvis kl*
Testade ju välling förra natten, tänkte att "nu jäklar kommer ungen sova som en stock" efter att ha klämt 250 ml välling + ammat omkring 00-snåret. Men närå, han tyckte ändå att det var morgon klockan 04..

Underverk på en natt blev det inte här heller... Men efter en vecka så har jag inte behövt vakna en gång ens ;)

Håller tummarna för er också. Och håller fullständigt med om att det är både lättare o mysigare med välling än gröt... Men så har jag en riktig slaskpelle med maten med ;)

H skulle få välling även inatt vid midnatt, men spottade bara efter några klunkar. På morgonen visade det sig varför. TröttisPappis hade inte ens hällt i en tredjedel av pulvret :angel:

Testade gröt i morse och det var inte poppis. Han som bara har gapat och svalt förr.. Men spela roll, då får han väl mysa med välling även på morgnarna :laugh:

Hihi!
Jag undrade en dag i vintras varför skrabbi inte var nöjd med ersättningen jag... Jag hade glömt pulvret helt... Så hon åt ljummet vatten i 4 omgångar istället ;) Hon vaknade ju så tätt att jag fotsatte på samma flaska 2 ggr...
Konstigt att hon inte stångade sängen som hon brukar göra när hon är hungrig ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
716
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 115
· Visningar
58 061
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 240
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar