Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Hur fungerar det med sådana där majskrokar (har sett det på apoteket) som hon kan hålla i själv. Har en kompis vars barn totalt vägrade bli matad ända från början men fick barnet själv sleva i sig gick det bra.

De var någon som fragade om det sist vi hade foraldrartraff pa bvc. BM tyckte inte man skulle börja ge de innan det fungerar med smackisar.

J har snart fatt smackisar i en manad. De hon gillar mest ar babangrot. Till de kan jag nu ge lite paronpure. Tidigare gick inga fruktpureer. Men det galler att tajma nar hon ar hunrig och pigg. I bland sluckar hon en stor portion och nästa dag bara ett par skedar. Har borjat ge valling pa kvallen, och hoppades hon skulle sova langre pa de men marker ingen storre skillnad.

I dag har vi varit pa kyrkis och J gillar verkligen nar man sjunger och dansar.

Och jag trodde ju att det var banan när Bubbaz hade pratat om det.. haha

JAA, banan! :D Tvärt emot bvc's råd ;)

(Fast ris är nog inte långt efter :) Och sen gör väl knappast alla i Thailand på exakt samma sätt, precis som vi i Sverige inte heller gör det. Tyckte bara det var lite roligt eftersom just banan ofta ses som big no-no att börja med här)

Ok, det var intressant att höra! Men får man det inte att fungera alls med smakisar så hade jag nog provat majskrokar ändå, bara för att se om man får någon slags positiv respons.

KL

Nu var det längesedan jag skrev något. Läser en hel del, men är dålig på att själv uppdatera. Nåja!

Lillkillen fyller 5 månader om några dagar. Vi har börjat med smakisar lite så där halvsporadiskt. Potatis och palsternacka är bläh liksom köpt morots- och mangopuré. Hemmagjord morotspuré funkar hyfsat, mycket kommer ut (tror det är en kombo med ovana att få något "fast" i munnen, ny smak och att han inte riktigt vet vad han ska göra med det), men han kniper inte igen munnen i alla fall.

Hur funkar det med majskrokar? Blir det inte torrt? Eller suger de liksom på dem? Kan man börja prova med sådana redan nu? Alltså mest i syfte att han ska få hålla i "maten" själv.

Håller med. Men va BM sa att är det inte intresserade är det bättre att ta paus någon vecka och sen försöka igen. Enligt henne är majkrockar inte mat utan mera ett tidsfördriv. Men som sagt jag skulle nog också testa om det inte funkar alls med smackisar efter en längre tids försök.

Äntligen är J och jag av med våra ögoninflammationer. Jag blev dunderförkyld också men J har klarat sig. :)

Kletigt blir det iallafall :D H suger och småtuggar på dem, de blöts väldigt snabbt upp och smälter :)

*delvis kl*
Minns inte om jag skrivit det, men en god vän som är tandläkare förfasar sig över majskrokarna efter barnen fått tänder eftersom majsstärkelsen lägger sig som ett klister på tänderna där sedan allt sött (bröstmjölk tex..) får extra bra fäste. Hon har sett många små majskroksätare med stora kariesproblem och tycker inte att det är speciellt roligt att borra i små munnar. Bara ett tips alltså, att borsta tänderna ordentligt om ni ger krokar efter tänderna tittat fram!

Nu när H en gång för alla knäckt koden för hur man ålar framåt istället för bara bakåt så är det största nöjet att kasta iväg saker och åla efter dem :D Vad roligt det är att se när de lär sig något nytt, särskilt efter att ha kämpat så hårt och länge :)

Förresten så kom avtrycken i gjutsten (som han fick i namngivningsgåva, lång leveranstid) igår. Riktigt bra blev det! Hoppas han uppskattar det i framtiden :)

Majskrokarna smälter i munnen väldans fort. M började med att suga i sig dem, men nu biter hon av tuggor trots att hon inte har tänder än. Jag tror att det kliar lite skönt i tandköttet.

Modett, ja det är så skoj när de lär sig något nytt :)
Igår lärde M sig på riktigt att leka tittut med vadsom, hon sätter det framför ansiktet och drar ner det med en väldans fart och så blir hon skitglad och stolt om man säger tittut :D

KL

Idag har Vera fått smakat på potatis för första gången. Det var smaskens. Hon sa mmmmm hela tiden hon smaskade på skeden. :D Det blev väl ca en halv tesked, varav en del hamnade på kläder och i håret när hon skulle hålla skeden själv och äta.
Hon sitter numera med oss i egen stol vid bordet.

J har också börjat sitta i barnstol vid matbordet nu (med viss uppstöttning. Försöker ge henne lite att äta varje gång vi äter. Testade ella's ekologiska smoorhie i lördags och det är redan en favorit. Perfekt mjuk förpackning som e lätt att ta med sig.
I dag va vi på Babysim, tyvärr så var temperaturen "bara" 30 och både jag och J frös efter ett tag. Men J var glad och fridök 4 gånger.

Jag tänkte prova drikki o se om det var kul men det fanns inte en enda förpackning i affären idag.... Men det kommer väl till nästa gång...
Något jag kan sakna när jag ska iväg är portionspåsar med välling o gröt- typ de man få hem som provpåse :) Det hade varit smidigt att se på hyllorna.

Ellas är toppen som reserv i skötväskan :)

M blir helt galen när hon får se en sån påse, hon älskar dem och då har hon bara fått de ett fåtal gånger :D
Hon sörplar som en galning när hon får de...

Vi har en hokuspokusstol, de är jättebra för så här små och inte riktigt stadiga bebisar eftersom den har så hög kant runt och framför. Så Vera sitter jättebra i den, visst använder hon sidorna som stöd men vi behöver inte stötta!

Men det är betydligt lättare att ta med en termos med vatten än en micro när man är på vift ;)

Jo- men den är nog inte tillräckligt god då ;) Förhoppningsvis blir min skrabba snart lika duktiga som era o äter vanlig mat och lite frukt. Hon är ju nere i en svacka nu ;) gosig välling funkar i alla lägen ;)

Men gör som med ersättningen och mät upp i doseringsburken!(får plats 4msk i ett fack) Åså tar man med termos! Lika plättlätt som med ersättningen!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
730
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 639
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 123
· Visningar
58 764
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar