Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Vi har inte ens börjat med smakisar än och Vera är snart 5 månader.
Välling vet jag inte ens om vi kommer att ge. Storasyster ville aldrig ha det och jag räknar med att amma ett bra tag till. Så det blir nog gröt istället.
Framtiden får utvisa....

Jag har precis klickat hem en Ida T bodysuit från Tradera... Har inte sett märket häromkring så jag blev nyfiken på kvaliten...
Så nu får jag sitta hemma o vänta på paket...

Någon här som har koll på märket?

Jag har en IdaT-body, också köpt begagnad. Bra kvalitet, men väldigt liten i storleken. Den jag har står det 68 på, men det är snarare en 62:a. Det är ett danskt märke, tror jag, debrukar ha enfärgade kläder med något djur i mörkare tryck på.

Mmm, Min var ny i stl 80- En männsika som har affär tror jag. Hade mkt nya kläder ute...
Låter bra att det var bra kvalité... FAst vad kan man jämföra med. POP har ju en del jättemjukt o annat som är tunt och strävt...

Det låter väldigt trevligt... Vi har ju dåligt med bra märken häromkring... Nu så har de skaffat en affär i stan med ganska bra utbud. Och i lillstaden brevid säljer de Ej sikke lej- märkte jag förra veckan... Fyndade en Bodysuit med rådjur på för halva priset :) Det gillas!!

KL

Oj, här har det varit inaktivt. Tråden ligger på halva sidan 2.

Vi har varit och vägt och mätt idag. M som snart blir 5½ månad är lite över normallängd med sina 66,5 cm men väger bara 5970g, borde ligga runt 7500. Kurvan har planat ut dessutom. Är liiite orolig. Vi har ju provat med smakisar lite till och från, men hon är inte intresserad. Lite kladd på läpparna är ok, men ingenting sväljs.
Fick rådet av bvc att prova med smakisar både morgon och kväll tre veckor fram, då vi ska träffa läkaren. Tydligen räcker det inte med helamningen längre.

Vad har era bebisar tyckt varit godast när ni introducerad mat?

Frukt och gröt!

Får jag ett barn till så tänker jag inte hålla på som jag gjorde nu, enligt skolboken med potatis en vecka, morot en vecka, och så vidare. Bättre att börja med något som bebis gillar, istället för att traggla i flera veckor med smakisar som barnet tycker är äckliga. Måttligt roligt att sju dagar i rad prova att ge något som bebis redan första dagen tyckte smakade illa.

Pumpa var väl det som var minst äckligt av de grönsaker vi provade i början, men överlag gick frukt (äpple, päron, mango) mycket bättre. Majs var gott också.

Vi har bara hunnit ge en sorts "smakis" (potatis/palsternacka) som Vidar tyckte var jättegod. Smaken är ju väldigt individuell men minns jag rätt från de äldre barnen så brukar de tipsa om att inte ge allt för "sötsmakande" smakportioner från början. Men om barnet tycker allt är äckligt så har man ju inte så stort val....
Mina äldre barn tyckte potatis var ok men morot var jättegott!

Klippte in lite info, http://www.9manader.nu/blandat/kost/smakportio

"Den första maten
Man bör alltid börja med att införa rotfrukter först eftersom barnet kan bli ovilligt att prova om det fått smak på sötsaker innan. Några exempel:

•potatis
•palsternacka
•morot
Sedan kan man fortsätta med att försöka ge lite frukt och grönsaker
•ris
•majs (kan vara stoppande)
•mango
•avokado (den enda grönsak som kan serveras rå till spädbarn)
•banan (kan vara stoppande)
•aprikos (kan vara lösande)
•katrinplommon (lösande, bra att ha lite puré juice hemma)
•kiwi
•melon
•saftiga päron (kan vara lösande)

Grönsaker som man bör undvika att ge barn under ett år och absolut inte till barn under 6 månader är:
•rödbetor
•spenat
•mangold
•stjälkselleri
•fänkål
•nässlor
eftersom de kan innehålla nitriter, dessa ämnen är deras lever inte är färdigutvecklad att ta hand om. Gröna, små eller skadade potatisar, som innehåller solanin, ska man inte heller ge små barn.

Andra grönsaker man kan vänta med eller vara försiktig och uppmärksam på när man serverar dem första gången är:

•tomater
•paprika
•lök
•jordärtskockor
•olika slags kål (ej broccoli)
eftersom de kan ge utslag eller magknip hos en del barn. "

H har nog också varit allra mest förtjust i frukt (äppelmoset med vanilj och kanel samt mango i topp) och gröt, gärna med lite blåbärspure på. Fast även morötter, palsternacka, majs och ärtor har varit höjdare!

Ett tips är ju att hälla i en skvätt rapsolja eller osaltat smör så får hon lite extra fett :)

Man bör alltid börja med att införa rotfrukter först eftersom barnet kan bli ovilligt att prova om det fått smak på sötsaker innan.

Fast då borde man ju inte ge modersmjölk, den är ju jättesöt?

Känns som att det är lite sent att komma på det när det är dags för mat, har barnet levt på mjölk fram tills dess så är det ganska kört att det inte ska ha fått smak på sött... :angel:

Jag tror ju snarare att man genom att veckor i sträck mata med mat som barnet tycker är äckligt motverkar barnets intresse för mat.

Jag började faktiskt i "fel" ände med M och gav honom banan i början o det tyckte ju han var mums. Kändes som mer naturligt att börja ge något som var gott så att allt som kommer på skeden framöver "måste ju vara gott" om ni förstår logiken. Istället för att gå igenom eländet som Mabuse gjorde, starkt jobbat förresten, när inget dög :crazy:
Nu är allt som serveras toppen! Banan är fortfarande det bästa som finns och potatis o palsternackspuré på burk varit sämst.

Fast då borde man ju inte ge modersmjölk, den är ju jättesöt?

Känns som att det är lite sent att komma på det när det är dags för mat, har barnet levt på mjölk fram tills dess så är det ganska kört att det inte ska ha fått smak på sött... :angel:

Jag tror ju snarare att man genom att veckor i sträck mata med mat som barnet tycker är äckligt motverkar barnets intresse för mat.

Man har ju inte så stort val annat än att ge modersmjölk, jag tror inte att ngn skulle rekommendera att ge något annat på grund av smaken.

Personligen hade jag inte stått ut med att ge bäbisen något den tycker är äckligt flera veckor i streck, jag hade gått vidare och provat något annat.

till alla

Tack för svar. Vi har i dagsläget provat mango och potatis/majs på burk, färsk banan och gröt. Även provat bröstmjölk med sked. Hon grimaserar mest.

Ett tips är ju att hälla i en skvätt rapsolja eller osaltat smör så får hon lite extra fett :)
Största problemet är att hon inte sväljer maten, spelar ju liksom ingen roll vad det är i då. Tror inte hon fått i sig mer än max några kryddmått totalt trots att vi har gett smakportioner kanske 20-25 gånger. Det kommer ut, munnen stängs eller hon hostar som om hon ska kvävas (drama queen :D )

Vi kan ju fortsätta med frukt, kan ge vad som helst. Nu är det bara att väcka intresset som gäller.

Kan tillägga att hon inte vill ha napp, inte stoppar leksaker i munnen och inte suger på händerna heller. Amma går bra, men hon släpper bröstet så snart hon är mätt.

Suger hon om ni tar det på era fingrar?
Det gjorde Ebba i början...

Jag mosade en potatis med lite margarin i början tills hon fattade.. Det var ju ändå lagat liksom.. Gröten var nog det första hon verkligen åt.

Men nu så äter hon iofs inte igen ;) Men hon åt så mkt förra månaden så hon är väl fortfarande mätt ;) haha
Jobbigt är det iaf

Hade en thailändska på besök i helgen och frågade en del om hur de gör med amning, mat och annat barnrelaterat. Gissa vad de började ge? Inte potatis eller rotfrukter utan.. :D

Du får se till att de kryddmåtten är rent fett då ;) :angel: Skämt åsido, det är nog bara att testa sig fram skulle jag tro? Till sist ska ni väl hitta något hon gillar och hon vänja sig vid annan konsistens? Kleta smakisar på brösten om inget annat hjälper :D

Hur fungerar det med sådana där majskrokar (har sett det på apoteket) som hon kan hålla i själv. Har en kompis vars barn totalt vägrade bli matad ända från början men fick barnet själv sleva i sig gick det bra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
732
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 648
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 123
· Visningar
58 857
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar