Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Var på BVC i morse för andra vaccineringen. Men J är lite snorig och kletig i ögonen så vi bestämda att vänta med vaccineringen tills hon är helt kry. Lång hade hon blivit, 69 cm och nästan 2 kurvor över och lite under på vikten med 6,9 kg. Troligen lite under i vikten för att hon är så aktiv, så nu får vi ha lite fett i maten. J gjorde allt de " bör göra" vid 6 månaders kontrollen trots att hon är 5. Nu är vi hemma någon timme för att sen åka tillbaka till BVC för baby massage.

Hihi! Ebba har också varit på bvc idag- 68cm lång och 8615g. Rejält skutt på vågen men det är ju inte konstigt med all nattamat hon äter...
Så nu kunde jag ännu mer försöka få henne att sluta äta. Nu var hon ju lite över kurvan istället för under som hon varit hela tiden.
Sköterskan sa att det var vällingen som gjort det.

Hon skulle göra ett boeltest med men Ebba tyckte det var roligare med henne än sakerna hon höll på med så hon fick gömma sig o göra testet bak ryggen på mig...
Jaja- Hon gick igenom besiktningen idag med ;)

Tuva har oxå varit på BVC idag. 9,3 kg väger vårt lilla michelintroll och är bara 69 cm lång.. Men tanten sa att hon säkert kommer ned på normalkurvan när hon börjar krypa :)

Det tror jag med... De har boostat sig lite... Allt för att slippa sitta stilla o äta ;)
Fast idag har jag faktiskt fått i en halv burk+ frukt.. Men idag vill hon inte sova....
Aldrig blir man nöjd ;) haha

Ojj vilka härliga bilder! Ni ser ut att ha haft det jätte skönt! Är riktigt avis nu! Spec på din fina solbränna! Usch vad jag hatar att vara så blek som man är just nu!

*kl*
Skrev ett långt inlägg igår men så tröck jag på fel knapp och allt försvann, súck!

Ang vikten så hoppas jag att Milton har buffat upp sig lite nu på den här månaden sen vi sist va till bvc. Han låg då nästan -1 på vikten och inte långt ifrån +1 på längden! Så han skulle behöva tjocka på sig lite så han har att ta av när han börjar röra på sig mer! För han lär ju knappast bli tjockare då! Iofs hade han ätit väldigt dåligt förra månaden! Nu äter han iaf massor ibland! :)

Sen så tror jag att det kan vara tänder pågång här! Fingrarna ska tuggas på konstant, även fast han har napp i munnen! Får han tag på en filt/handduk/snuttis så trycker han in den i munnen och biter ihop och låter sen som ett minilejon :love: Dom första 2h av läggningen vaknar han ofta och är ledsen(gråter mest inget argskrik) eller bara vill vara nära! Åså äter han väldigt olika från dag till dag, ena dagen inte mkt alls och nästa dag trycker han i sig mat. Stog någon stans att det också kunde vara ett tecken! Får hoppas på att tanden kommer fram snart bara så han slipper ha det såhär i 1-2mån!

Åh så härligt det såg ut! Jag längtar också iväg massor och om vi inte hade köpt nytt boende, så hade nog vi också dragit iväg någonstans. Nu vill vi lägga alla pengar i boendet och har definitivt inte tid att åka iväg, så det får vänta.

Har inte flyttat än, gör det i feb, men är i full packhysteri typ.
Vi har köpt ett radhus i ett område vi vill bo i, vi hade först tänkt köpa en villa en bit bort, men insåg att vi vill bo här och vi vill inte ge vad en villa här kostar. Så från en 2:a på 63 kvm till 5 rum och ca 120 kvm, en del renovering att göra, men ska bli sååå skönt när det är klart.

Mabuse, jag har missat ditt recept, har du lust att repetera?

(Kl) H's dagar som vegetarian är nu över. Har lagat en kycklinggryta åt honom som han åt med god aptit i 2 dagar, och idag vankades det lax med rotmos på potatis, sötpotatis och morot. Också gott tyckte han! Det är ju väldigt tacksamt att laga själv eftersom det blir så pass många portioner per kok :)

Har kanske du också några recept att dela med dig av?
Vi har bara köpt burkar när vi kört med kött än så länge. Hon har där hunnit prova spaghetti och köttfärssås (gott), Biffstroganoff (avskyvärt) och Rotfrukter & Kyckling (gott).

Jag experimenterar på lite, och det verkar ju gå hem :) Slänger i sådant som han gillat tidigare och lite nytt, så får han vänja in de nya smakerna på så vis! Ärtor och morötter är 2 favoriter.

Kycklinggryta:
1 potatis (grovhackad)
1 morot (grovhackad)
1 dl ärtor
Små skurna bitar av kycklingfilé efter behag (eftersom det var första rätten med kyckling tog jag bara "en näve" typ)
2 msk kokosmjölk
Örtkryddor

Kokade först rotsakerna en stund, lät sedan kyckling och ärtor koka med, rörde ner kokosmjölk och en nypa örtkryddor. Mixade. Blev en 4 portioner :)

Lax med rotmos
1 laxfilé
2 potatisar
1 morot
En skvätt ärtor
Ca ½ sötpotatis
Persilja
(hade tänkt krama ner ett par droppar citron också men den hade möglat :mad:)

Ungefär samma tillagning som med kycklinggrytan! 5-6 portioner.

Jag har ju lite diverse nedfruset sedan tidigare, typ broccoli och palsternacka. Så för framtida variation tänkte jag kanske blanda i en iskub av något lämpligt!

½knapplån

Här har vi börjat med smakisar, men det funkade ganska dåligt. Maten spottas ut. Haft uppehåll två veckor och provat igen. Funkar inte. Så fort purén kommer in i munnen får norpan kväljningar, ser ut som hon ska kräkas, grimserar.
Om maten bara ligger på läpparna smaskar hon men puttar ut den.
Får nog vänta lite till.

Hon brukar se på när vi äter och ser iaf nyfiket på.

Vi har provat gröt och två olika fruktpuréer.

Hon är nybliven 5 månader.

*kl*
Här har vi varit på babysim idag o M verkligen älskar att bada. Idag tog vi oss nästan inte upp ur bassängen. Han bara sprattlar o skrattar sen att få vatten i munnen o ansiktet bekommer honom inte mycket.

På matfronten har vi nu börjat att äta gröt som ett mål mat under dagen och det går toppen bra då han tycker att gröt e smaskens :d

Ska nog pröva dina recept Modett, såg smarrigt ut för en liten mat-nybörjare.

Kl

J har varit lite snorig och kletig i ögonen. Lite tröttare än vanligt men ingen feber. Kändes lite jobbigt då mormor och morfar skulle passa henne på dagen då vi skulle iväg på massage och lunch. Men de hade gått bra och J hade varit på glatt humör hela tiden.

Mabuse, jag har missat ditt recept, har du lust att repetera?

Fruktmoset?

Skär äpplen och/eller päron i småbitar, lägg i kastrull med bottenskyla vatten, smaksätt med t ex vanilj (det finns pulvriserad vaniljstång i små glasburkar att köpa på t ex ICA och COOP om man inte vill ta vaniljsocker) koka tills det blir mjukt, mixa.

Istället för eller förutom vanilj kan man ta t ex kardemumma, kanel, stjärnanis eller ingefära, eller något annat man gillar.

Ja precis, fruktmoset, tack så mycket :).

Kom på, bottenskyla, är det vatten så att det precis bara täcker botten utan frukt i?

Senast ändrad:

Ja, precis, bara så att frukten inte bränner fast innan den blir mjuk. Men ta så lite som möjligt, särskilt päronmos blir rätt löst ändå.

Tack Mabuse och Modett för recepten!

*kl* det har börjat snackas för fullt här hemma! Bha bha bha sägs det hela dagarna!

kl

Här har det börjats tränas på kryprörelser..... "trycker sig upp på raka armar" eller drar in benen under sig och står på knä.... Idag lyckade Vera dessutom vänta sig från rygg till mage helt själv, tvärtom har hon ju gjort länge. Jag tycker att det är galet tidigt, bara 4 1/2 månad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
732
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
4 709
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 131
· Visningar
59 159
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar