Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Jag vill tillägga att alla i min mammagrupp verkar ha det enklare att ge mat än jag. Vet inte om det är för att de har mer rutin på det eller om deras barn helt enkelt är mer intresserade.

Det är ju inte jättekul att höra hur de alla sover hela nätterna och bara äter gröt, mat och välling nån gång om dagen....
De behöver inte amma/ ge ersättning mer. Och jag vet inte om jag ska göra mitt barn mer "hungrigt" för att få henne att bli mer "som hon ska" så att man kommer närmare en vällingfri natt ;)

Jag förstår...
Förresten så har vi inte hållt på med mat i månader, en månad ganska exakt och vi har fortfarande inte kommit upp i någon hel portion. Gröt äts det ung ½ portion och maten som hon får till lunch varierar kraftigt i hur mycket hon får i sig. Det var efter dryga två veckor som hon började äta lite mer, ffa av gröten. Maten äter hon en isbit av eller 1/3 dels liten burk om hon äter bra.

Nja, det är ju bara några veckor kvar tills sexmånadersdagen, så jag vet inte om det är så mycket att vänta på.

Okej, om du är övertygad om att det bara beror på smaken tipsar jag om att banan och katrinplommon har varit smakfavoriter hos ett gäng bebisar i bekantskapskretsen.

Ersättning känns verkligen jättetråkigt att ge, när jag har mjölk. Mat är ju åtminstone bra för barnet, men ersättning skulle ju enbart vara för min bekvämlighet, inte alls för att göra barnet något gott. Ersättning när amningen inte funkar eller mjölken inte räcker är en annan sak, men att ge ersättning för att man inte ids amma känns slött i kubik.

Ersättning är fullvärdig mat för en bebis, smakprover av enstaka frukter eller grönsaker är det knappast (medan mat, när man väl kommer till mer kompletta måltider, naturligtvis är det). Därför tycker jag att det låter märkligt att resonera att det skulle vara bättre att ge bebisen en grönsakspuré än ersättning. Att inte ha möjlighet att amma för att man arbetar är väl dessutom knappast att inte "idas" amma? Visst, har man en flexibel arbetssituation så kanske det går att fortsätta (i princip hel)amma trots att man arbetar, men det verkar svårt att hinna få något vettigt jobb gjort då.

Nä- det är ju verkligen en fördel att det smakar ok eftersom de knappt vet vad de ska göra... Har du provat ge majskrokar någongång? Jag tycker det är bra att lära de lite finmotorik att det är kul att peta in något i munnen. Sen hur mycket de sväljer av de första vet jag inte. Det mest kladdar o kletar ;) Men intresset att få in den i munnen finns där iaf.

Nej, så bra är inte finmotoriken än.;) Dessutom har jag blivit lite avskräckt av alla som berättar hur kladdigt det blir när barn försöker äta dem. Jag är inte så mycket för att medvetet öva saker som jag tycker bebisen borde lära sig, jag tänker att allt får utvecklas i sin takt istället. Iofs brukar bebis på eget bevåg öva på det där med saker-till-munnen med sin napp. ;)

Mango har jag köpt på burk. Tycker det är svårt att få en som är riktigt god i affären. Den luktade jättegott och där är ju inte burken så stor heller.

Nej, den färska är inget vidare, tycker aldrig den där rödgröna sorten verkar bli riktigt mogen. Gul pakistansk mango är fantastisk, men den har ju så kort säsong. Jag brukar köpa ICAs frysta, den är jättegod! Så det blir nog den som bebis kommer få också, den är i sockerbitsstora tärningar, perfekt att peta ner ett par stycken i vitlökspressen! :)

Senast ändrad:

Ersättning är fullvärdig mat för en bebis, smakprover av enstaka frukter eller grönsaker är det knappast (medan mat, när man väl kommer till mer kompletta måltider, naturligtvis är det). Därför tycker jag att det låter märkligt att resonera att det skulle vara bättre att ge bebisen en grönsakspuré än ersättning. Att inte ha möjlighet att amma för att man arbetar är väl dessutom knappast att inte "idas" amma? Visst, har man en flexibel arbetssituation så kanske det går att fortsätta (i princip hel)amma trots att man arbetar, men det verkar svårt att hinna få något vettigt jobb gjort då.

Men vägen till mat går ju via smakprover. Det ger på sikt något annat än mjölk, och är något som bebisen förr eller senare behöver lära sig äta. Men ersättning är ju just ersättning för mjölk, det är ingenting bebisen behöver om den kan få mjölk istället. Om man inte kan amma så är det bra att ersättning finns, men jag kan ju amma. Dessutom gillar bebisen att amma, så jag skulle ju knappast kunna hävda att det är för bebisens bästa som jag skulle avbryta amningen, det vore bara för min egen bekvämlighet.

Jag har ett flexibelt jobb, så jag kan jobba hemma utan större problem. Självklart blir det lite krångligare, man får ha lite disciplin och verkligen bara ta bebisen de minutrarna man ammar, och sen kompensera amningspauserna med längre arbetsdagar så att man hinner det man ska, men det går. Alltså vore det bara min lathet och brist på självdisciplin som skulle göra att jag slutade amma för att ge ersättning istället, och det känns som en dålig anledning.

Kl

Men, det var först när jag började ge henne gröt som poletten trillade ned :) så nu får hon gröt till frukost varje morgon med någon fruktpure i. Tog högst fem dagar från att hon käka smakisportion till att hon började äta en hel portion :)

Jag upplevde också att gröt var toppen just för att lära sig äta.

Kul låtval på dopet!

Ang mat.

Jag har nu gett J smackportioner i 5 dagar. Hon har hela tiden tyckt det varit OK, även om hon inte fått i sig så mkt. Men hon smaskat och varit nöjd. I morse så åt hon nog ca 2 teskedar. :) Har även bytt ut ersättnignen till nr 2 på kväll/natten, för jag tycker att hon börjat vakna oftare och varit hungrig.

Åhhh- jag har inte tänkt på att det finns frusen :) VA bra!
Helt ärligt så tror jag att om man bara äter bra mat själv kan man ganska snart ge det till bebis med. Man får ju kka istället för att steka men Ebba gillade kotlett o potatis. Jag mixade köttet och mosade ner potatisen. Potatis blir bara KLISTER i min stavmix... Skitäckligt säger Ebba ;)

Det är lite så jag har tänkt också, att bebis ganska snart kan börja smaka på vår mat. Vi äter inga halvfabrikat själva, och jag tror det är därför det bär emot lite att köpa burkar till bebis det första jag gör. Säkert kommer man köpa burkar sen nån gång när man har bråttom, men att gå och handla färdigkokt mosad potatis när man är hemma hela dagen och lätt kan fixa det själv... Det känns lite konstigt.

Jo håller med. Nu när de äter en matsked el så behöver det ju inte ha rätt sammansättning på näring ens eftersom deras eg kost är det andra.
Men nu när jag helst ska byta ut ett mål så vill man ju att hn ska äta rdentligt. Både mängd och näringsriktigt.
Äter man själv fel så är det bättre att köpa burkar då men det bästa är kanske att ta lite tid o lära sig äta riktigt. Jag tänkte faktiskt gå på äta lite "snällare" mat nu ett tag för att komma igång rdentligt med oss båda.
Jag har ju ätit på jbbet sen jag tog studenten så det där med att sakerna ska finnas hemma är väl mitt bekymmer...

Sen vill jag förtydliga lite- öva finmotorik med majsbåge o plckmat är inte bara för att hn ska hitta munnen utan även för att hn ska förstå att det som severas där kan vara gott i magen ;)
pasta blir inget klet alls och man kan äta själv i "lugn o ro".

Tycker du det är roligt att laga mat eller gör du det för att du måste? Det spelar ju stor roll det med :)

Jag ska väl inte påstå att det är höjden av matlagningsnöje att stå och koka en bit morot precis, men nåt större jobb är det inte heller. Det är mer jobb att klä på mig och bebis och gå och handla en burk morotspuré.

Så det handlar nog mest om att jag är för lat för att gå och handla burkar, när det är så enkelt att koka själv på sånt man ändå har hemma.

Jag är van vid att laga maten själv, snarare än att värma från burk, så om jag behöver lite mosad potatis är min första tanke inte "Jag måste gå till affären och se om de har mosad potatis på burk!" utan snarare fram med kastrullen och potatisskalaren, om du förstår hur jag menar.

Haha! Har de inte mos på burk i affären ;) Pulvermos ;) haha!!!
Jag tänkte om du gillade att laga mat till dig och din sambo/make... Det är ju roligare om man gillar att laga mat i grunden. Iaf senare när de ska ha mer sammansatt kost från maten :)
Jag menade eg mer om du tar dig tid och laga rotmos från grunden eller om du köper en färdig korv typ. PulvermosVS potatisskalaren ;)

Nja, vår bebis är dryga fem månader, så vi har verkligen inte börjat tidigt, Det syns ju här i tråden - min bebis är äldst i hela skaran, och alla andra har gett mat i flera månader redan.

Måste rätta det fetstilade ;) H har t.ex. smakat i 14 dagar och flera har inte börjat än.

*kl*
Hade matprat idag med föräldragruppen så passade på att fråga ang. att frysa ner iskuber av färdigköpta puréer och det skulle gå hur bra som helst :laugh:

Just ja!
Idag har Ebba gått igenom besiktningen ;) Läkaren var nöjd med henne och hon gillar honom :)

E 6 mån: 64.5cm lång och vägde 7480g.
Det känns som m hon hade växt ännu mer- jag blev lite chockad att hn inte var ännu större.

Samma här vid förra besiktningen :) Trodde han skulle vara minst 68 cm med tanke på att han börjat ha 74 i kläderna men han var bara 66,5. 7100 vägde han då för 2 veckor sedan.

*kl*
Nu har H ett par dagar kvar med morot så har lagat lite fler kuber idag :laugh: Blev potatis/palsternacka, palsternacka och eftersom det fanns pottis kvar även en potatis/broccoliblandning för framtiden. Känns som att det kan ge gas (?) så tänkte vänta ett tag med boccolin, men när det är dax så finns den färdiglagad :banana:

Hade tänkt göra ärtor också, men de skulle förvälla i minst 6 h så det får kanske bli imorrn.. eller nån annan dag. Sen köpte jag en burk majspuré. (Hade ju tänkt köpa palsternackspuré men fanns icke, fanns däremot med bild och allt i grönsakshyllan :D)

Haha! Har de inte mos på burk i affären ;) Pulvermos ;) haha!!!
Jag tänkte om du gillade att laga mat till dig och din sambo/make... Det är ju roligare om man gillar att laga mat i grunden. Iaf senare när de ska ha mer sammansatt kost från maten :)
Jag menade eg mer om du tar dig tid och laga rotmos från grunden eller om du köper en färdig korv typ. PulvermosVS potatisskalaren ;)

Aha, du menar så! Jag lagar allt från grunden (inte fond och kryddblandningar typ harissa eller thaicurry och sånt, men resten). Det blir godare, tycker jag. Plus att jag är väldigt intresserad av matlagning.

Du får rapportera hur potatisen blir som har varit fryst, jag tycker att den blir konstig då så jag fryser aldrig potatis.

Idag hade vi nog "matrekord" här, det slank ner 2 kuber ärtor och 2 stora tsk mango (Hade nog gått i mer, men det var vad hon fick) till lunch och så var det nog nära på en hel portion gröt nu ikväll efter babysimmet.

Mabuse, jag kom på att jag alltid erbjuder vatten när jag ger mat/gröt och när jag kom på att göra det gick det bättre för henne att äta. Hon älskar vattnet och det sköljer nog ner maten bra också :)

Dessutom har hon sedan 2 dagar börjat kunna sitta själv också. Hon tippar såklart ibland, men kan sitta på filten länge och väl och fnula med vad hon nu håller på med.

Kul att du gillar laga mat. De flesta ska bara ha något att ställa fram på bordet...
Bara för att jag har sagt att E har blivit lite kinkig md maten har hon idag ätit en hel prtion med gröt- med resten av min burkmango. Den var faktiskt suverän, där tänker jag köpa burk igen. Bra o ha med sig i skötväskan om det blir kris ;)
Sen ikväll har hon ätit potatis, morot o korv- mixat. Åt upp hela portionen :) Tror nästan 1 dl.
Allt Ebba har smakat med korv har slunkit ner faktiskt....

Det kanske vore nåt, bebis är extremintresserad när vi dricker! Ger du i nappflaska eller pipmugg?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 362
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V