Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Tänkte prova potatis nästa vecka, eller har nån nåt annat tips på nåt som kan vara gott?

Majs!

Är det smaken eller konsistensen bebisen reagera på, för övrigt? Jag gjorde puréer själv i början, men fick inse att sonen tyckte betydligt bättre om konsistensen på de köpta.

Vi började med potatis och sedan palsternacka. Just palsternackan var lite svår att få rätt konsistens på (blir lätt trådig) så jag tror jag fick tips om att köra den genom vitlökspressen. Palsternacka brukar vara rätt uppskattat av bebisar, så även majs.

Fast pumpa är ju äckligt :s
Prova ärtor, majs eller broccoli då?

Eller så testar du något sött bara!

Majs!

Är det smaken eller konsistensen bebisen reagera på, för övrigt? Jag gjorde puréer själv i början, men fick inse att sonen tyckte betydligt bättre om konsistensen på de köpta.

Det är smaken, bebis ser nöjd ut ända tills maten träffar tungan, då ser det ut som jag bjudit på rutten fisk.

Polenta hade jag redan på listan, så det kanske kan vara värt att prova då. :laugh:

Fast pumpa är ju äckligt :s
Prova ärtor, majs eller broccoli då?

Eller så testar du något sött bara!

Inte då, pumpa är gott! Ärter däremot... uäck! ;)

Frågan är kanske hur länge man ska hålla på - eftersom varje smak tar en vecka kommer vi ju vara framme i nästa år innan vi klarat av potatis, majs, palsternacka, ärter, broccoli... Hur länge höll ni andra på med grönsaksveckor innan barnet började tycka om maten och äta lite mer?

Senast ändrad:

Jag hade återkommande potatis eftersom vi äter det ofta. Annars har jag provat lite vad som passat. Efter ett par veckor så vågade jag prova lite vad som.
Jag tror inte de andra pratar om polenta majsgryn utan färdig blandad med potatis...

Men efter ett par veckor hade du väl bara hunnit prova två grönsaker, man ska ju köra samma grönsak sju dagar innan man får byta? Vilka två hade du provat då innan du började köra vad som? Och hur lång tid tog det tills bebisen åt mer än en tesked?

Med tanke på att bebis i bästa fall får i sig en tesked, så har jag ingen större lust att köpa stora burkar som jag sen får kasta. Så det blir hemmalagat ett tag till. Polenta är ju majs det med, det borde inte vara någon större skillnad.

Det finns även ren majspuré att köpa.
Vi har än så länge provat palsternacka, majs, morot, potatis (ingen hit!) och ärtor. Jag har varvat med egengjord och köpt, jag märkte att med egengjord så är det viktigt att jag haft med lite kokvatten när jag har mixat det och när det serveras blandar jag alltid i lite ersättning. Palsternacka och majs är det som har varit godast hittills :) Vi har nog gett varje smak i nästan en vecka, kanske 5 dagar.

Jo, att blanda med mjölk eller ersättning har jag också hört, problemet är att bebisen bara dricker mjölk, och den får jag inte ut på egen hand, så jag har liksom ingen extra mjölk att ha i smakportionerna. Kanske skulle köpa en tetra ersättning att blanda med?

Måste säga att det bär emot att köpa burkar, när det går på fem minuter att koka en bit morot och mosa själv. Och då kan man ju göra den där teskeden som går åt, istället för att öppna en burk som man får kasta sen.

Hur länge tog det för er andra tills era bebisar började tycka om maten och äta mer än en tesked?

De sa 3 dagar i sträck hos mig... Men det gällde bara i början med de första sakerna. Sen har jag inte varit så försiktig :)
Jag resonerade precis som du- inte tänker jag köpa en burk sm jag bara får kasta. Men faktiskt så har hon ätit bättre av burkmaten. Kocken i mig är väl inte så glad för det ;)

Jag fick henne att äta potatis efter frukten. Då mosade jag bara den med margarin och gav den först på fingret. När hon fick lite mer intresse så gav jag henne med sked. Hon åt inte mkt mer än din bebis i början :)

På vårat bvc sa dom 5-7 dagar så längden kan man väll känna lite på själv.
Hon sa även att mängden ökades av sig självt. Vill barnet ha mer så ge mer, ungefär så!

Jag tror det tog 2 v innan hon åt "bra". Alltså en halv dl kanske.
Håller fullständigt med dig med burkarna. Vänta ett tag till :)
Det finns ju så mkt man kan göra själv :)

Gröt är det som funkat enklast efter ett tag ;)

H har ätit potatis i 1 vecka och potatis/morot i snart en vecka. De första 2-3 dagarna grimaserade han men nu äter han sin iskub med god aptit (typ 1,5-2 tsk per kub har jag tryckt ner). Tror vi går in på ärtor härnäst eller den där palsternackan som aldrig förr satt sin fot i vårt kylskåp..

Funkar inte det heller blir det nog frukt. Lite fånigt det där att man absolut inte får ge frukt ifall de vänjer sig vid sött - de är ju redan vana vid bröstmjölk, som är jättesött. Då skulle man inte ge dem bröstmjölk alls i första läget i så fall, om detta med det söta är så farligt..

Det sket jag högaktningsfullt i och Isabella har då ätit nästan allt ändå trots att jag började med "fel" mat. Bara banan och potatis som hon inte har ätit som jag kan komma på nu.
Min mamma började också med frukt till mig och brorsan och har inte heller haft några problem med att sedan ge oss grönsaker m.m..

Det är ju inte så många år sedan man skulle börja med fruktpuréer och de äter mat nu ;)

Tycker det är fjantigt att man ska börja med potatis eller liknande och att det ska vara en så stor grej av det. Tycker gott att man kan börja med vad man vill, som sagt det är inte många som bara äter frukt för att allt annat inte sött nog.

Med Alice så försökte vi med potatis och morötter först, men hon totalvägrade. så då testade vi mangopuré och det blev en favorit. Numera älskar hon potatis och morötter, men allra bäst är broccoli.

Kl

Vera är en riktig snabbätare för hon har inte tid att äta. Det är mycket roligare att ligga och le åt mig. Idag har hon dessutom charmat hela Alice gympagrupps föräldrar och en del av barnen. :D

Tycker det är fjantigt att man ska börja med potatis eller liknande och att det ska vara en så stor grej av det. Tycker gott att man kan börja med vad man vill, som sagt det är inte många som bara äter frukt för att allt annat inte sött nog.

Hugger lämpligt citat ;) för jag tror inte heller att det ska vara så überilla att börja med det söta. Känns snarare tvärt om, varför inte göra dem intresserade av allt det goda som finns, så blir det mindre goda också intressant?

Nu började jag ju med potatisen baraföratt, men hade han tyckt att det var råäckligt hade jag utan tvekan börjat i "fel ände" istället. :laugh:

Om man nu gör så att man köper burkar så antar jag att det måste fungera att frysa ner i istärningsblock om man bara ska ta en tesked? Det enda jag funnit värt att köpa i burkar just i början av smakportionerna är just palsternacka.

Det borde det väl göra..... eller kan det vara så att vitaminer försvinner (har ingen aning om det kan bli så)?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 402
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar