Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Aha, så palsternacka finns på burk :idea: Kanske slår till på en sån då, för jag vet knappt hur de ser ut i grönsaksdisken..

*kl*
Kanske rent av ska försöka lägga mig i tid ikväll. Hästarna är motionerade, H sover och jag kan alltså rent teoretisk gå och borsta tänderna och därefter hoppa i säng sådär ett par timmar tidigare än normalt. Att det ska vara så svårt att omsätta i praktiken, jag är ut i fingertopparna en kvällsmänniska. Fast just nu en väldigt trött sådan, den här intensiva amningen har tömt ur alla reserver och mer därtill.

Lite så tänker jag också och som sagt de är bara potatis, banan och avocado (visste att det var något mer hon smakat). Potatis har vi provat i alla varianter nu tror jag.
  • Ren potatis
  • Potatis med smör
  • Potatis med smör och mjölk
  • Potatis med mjölk
  • Potatis i puréform
  • Potatis som bit
  • Potatis i mosform med/utan klumpar

Kan någon komma på fler varianter kan ni höra av er, annars låter vi det bara vara nu, vi har ju ändå provat i 2 månader i olika omgångar. Fungerar om man blandar potatis med annan smak, inte annars.

På vårat bvc sa dom 5-7 dagar så längden kan man väll känna lite på själv.
Hon sa även att mängden ökades av sig självt. Vill barnet ha mer så ge mer, ungefär så!

Ja, så sa min BVC-sköterska också. Frågan var hur lång tid det tog för er andra tills era bebisar tyckte det var gott och fick i sig mer än en tesked? Två veckor? Två månader? Ännu längre?

Eftersom vår bebis tycker det jag ger är så äckligt är portionerna snarast mindre nu efter två veckor än när jag började, tyvärr. I början så var det kul att prova, men nu är nog förväntan att det ska vara äckligt, och då blir matlusten därefter.

Senast ändrad:

*kl*

Suck internet ska alltid strula när man skrivit massor, suck!
Orkar inte skriva om allt nu, får bli imorgon!

Nu ska jag krypa ner brevid Milton eller om han ska få hoppa över i sin säng det visar sig!
God Natt med er!! :)

Eftersom vår bebis tycker det jag ger är så äckligt är portionerna snarast mindre nu efter två veckor än när jag började, tyvärr. I början så var det kul att prova, men nu är nog förväntan att det ska vara äckligt, och då blir matlusten därefter.

Ta en paus?

Vi gav de första smakportionerna när E var ca 3 månader korrigerat (dvs 6 månader gammal), och höll på rätt sporadiskt ett tag. Jag upplevde det lite som du - han kunde i och för sig verka uppskatta smaken, men "tröttnade" för varje dag på det man gav och vi var nog knappt ens uppe i mängderna av en tesked... Eftersom vi var uppmanade att se till att han började få i sig mat bakade jag bröd åt honom, och det tyckte han var rätt roligt att snutta på - då var han nog runt fyra månader korrigerat. När han tröttnade även på brödet gav jag upp och vi tog några veckors paus. Sedan blev vi påsparkade igen att vi måste få i honom mat, så någonstans runt fem månader så gjorde vi ett ryck på nytt. Sambon fick ta hans om all matning för jag upplevde att E tyckte att jag hade bättre mat att bjuda på, och den här gången gick det något bättre. Vi körde på godspåret och gav fruktpuréer tills vi började komma upp mot någon matskeds portionsstorlek. Efter ett tag lossnade det och E kom på hur det hela fungerade - till exempel att det hjälper att gapa ;) - och nu är han sju månader korrigerat och äter 1/2 + 1/4 burk (dvs ca 1,5 dl) två gånger om dagen.

Ah, du har ingen pump eller kan pumpa ut lite för hand? Jag har i väldigt lite till smakportionerna, men ändå lite för att smaken ska vara lite bekant. Min har också ätit lite bättre av köpeburkarna, de är ju helt släta och vissa verkar gilla det bättre. Köper du tetror håller de ett dygn öppnade har jag för mig.

Det tog nog dryga 2 veckor innan hon började gapa efter maten, men det är fortfarande inte speciellt mycket mat som hon äter. Däremot får hon gröt också och det tycker hon mycket om och äter ca ½ dl pulver, de senaste 5 dagarna har hon även fått lite mangopuré på gröten ibland, mycket uppskattat!

Nja, vår bebis är dryga fem månader, så vi har verkligen inte börjat tidigt, Det syns ju här i tråden - min bebis är äldst i hela skaran, och alla andra har gett mat i flera månader redan.

Bebis är intresserad av mat, gapat snällt, men tycker det jag gett hittills smakar grävling, rent ut sagt. Så det känns mer som att det är smaken på det som bjudits än mat i sig som är problemet.

Jag har börjat jobba nu, och så länge bebis bara ammas så blir ju det lite krångligt. Därför vore det väldigt bra om man kunde börja ge lite mat också, så att pappan kan mata också.

Men visst, skulle jag vara hemma ett år hade man säkert kunnat vänta längre, iofs har jag för mig att de behöver lite mer än enbart mjölk oavsett när de blir över sex månader?

JAg förstår dig- allt meck och så är det ändå inget kul...
Men kan du inte "fuska" och prova med frukt en gång? Jag la ner äppelklyftor i kokt vatten som jag sedan mixade. Den är iaf populär till gröten.
Idag fick hon prova mango- det gick ner jättelätt trots att hon inte varit spec glad i att äta på ett par dagar...
Gröt är nog det som är lättast att ge Ebba nu- förutom tuggbitar då.
Havregryn/bananpinnen jag bakade är ganska populär.

Ah, du har ingen pump eller kan pumpa ut lite för hand? Jag har i väldigt lite till smakportionerna, men ändå lite för att smaken ska vara lite bekant.

Nej, har ingen pump. Ska jag få ut något för hand nu måste brösten vara så sprängfyllda att de nästan värker, problemet är att bebis normalt blivit hungrig och druckit upp mjölken redan långt innan dess. :angel:

Jag skapade en tråd här när vi var mitt i det hela, och det genomgående rådet var just att ta paus ;). Alla bebisar behöver ju inte vara redo för mat vid samma ålder, och jag upplevde att det gick rätt fort att öka mängden mat när det där "redo:t" väl kom. Jag tyckte att det var jättejobbigt att truga med mat innan dess, och skulle hellre kompletterat amningen med ersättning i sådana fall. (Och jo, det är från 6 månader de behöver lite annan mat. Men tills dess kanske "redo:t" kommit ;))

JAg förstår dig- allt meck och så är det ändå inget kul...
Men kan du inte "fuska" och prova med frukt en gång? Jag la ner äppelklyftor i kokt vatten som jag sedan mixade. Den är iaf populär till gröten.
Idag fick hon prova mango- det gick ner jättelätt trots att hon inte varit spec glad i att äta på ett par dagar...
Gröt är nog det som är lättast att ge Ebba nu- förutom tuggbitar då.
Havregryn/bananpinnen jag bakade är ganska populär.

Mango och (kokt) äpple är faktiskt det jag funderat på, känns ju precis som du skriver lite halvtrist att försöka mata bebis med nåt som uppenbarligen smakar apa. Tråkigt också att se hur bebis gapar förväntansfullt första skeden, och sen hur hela ansiktet förvrids när smaken landar på tungan. Man känner sig inte så trevlig som förälder då, särskilt inte när man dag tre och fyra ska fortsätta ge mat som man vet bebisen tror ska vara god men kommer vara äcklig.

Kl

Ang mat
Vi började med potatis på fyramånadersdagen. Var helt ok första två-tre dagarna. Men när vi la till morot kom de första protesterna. Så jag orkade inte riktigt ha någon kontinutet med det hela... Så när vi var hemma och hade tid fick hon smaka olika saker. Upplevde att majs/potatis var dt som var enklast och päron var riktigt yammi!

Men, det var först när jag började ge henne gröt som poletten trillade ned :) så nu får hon gröt till frukost varje morgon med någon fruktpure i. Tog högst fem dagar från att hon käka smakisportion till att hon började äta en hel portion :) Efter att gröten blivit en hit äter hon allt som bjuds. Har börjat käka spaghetti, kalops och kyckling&rotfrukter. Alltid minst en halv burk och lite frukt som efterrätt. Det är faktiskt riktigt roligt att mata henne nu när allt går ned :) Hon är väl fem och en halv månad nu, så ca en månad tog det för henne att vänja sig och tycka om mat :)

Igår hade vi dopdag. Min bebis som ALDRIG i sitt liv varit otröstlig blev så himlans rädd för orgeln i kyrkan så hon skrek halva akten... Det märktes så tydligt att hon var rädd och jag och sambo gjorde allt vi kunde för att trösta. Men hon var iaf tyst när hennes gudmödrar läste varsin dikt och när vi dansade ut ur kyrkan till låten "Snart är det jag som är kung" :)

Jag skapade en tråd här när vi var mitt i det hela, och det genomgående rådet var just att ta paus ;). Alla bebisar behöver ju inte vara redo för mat vid samma ålder, och jag upplevde att det gick rätt fort att öka mängden mat när det där "redo:t" väl kom. Jag tyckte att det var jättejobbigt att truga med mat innan dess, och skulle hellre kompletterat amningen med ersättning i sådana fall. (Och jo, det är från 6 månader de behöver lite annan mat. Men tills dess kanske "redo:t" kommit ;))

Nja, det är ju bara några veckor kvar tills sexmånadersdagen, så jag vet inte om det är så mycket att vänta på.

Ersättning känns verkligen jättetråkigt att ge, när jag har mjölk. Mat är ju åtminstone bra för barnet, men ersättning skulle ju enbart vara för min bekvämlighet, inte alls för att göra barnet något gott. Ersättning när amningen inte funkar eller mjölken inte räcker är en annan sak, men att ge ersättning för att man inte ids amma känns slött i kubik.

Nä- det är ju verkligen en fördel att det smakar ok eftersom de knappt vet vad de ska göra... Har du provat ge majskrokar någongång? Jag tycker det är bra att lära de lite finmotorik att det är kul att peta in något i munnen. Sen hur mycket de sväljer av de första vet jag inte. Det mest kladdar o kletar ;) Men intresset att få in den i munnen finns där iaf.

En dag när jag åt spagetti fick hon 1 i bitar om ca 1cm långa. Dessa hade hon jättekul med- och svalde ju iaf en o annan. Likadant en halv makaron. Brödbitar har också varit intressanta.

Jag kände igen mig lite i Zazzarazz inlägg- förutom att jag fått ett litet bakslag nu då. Men hon har varit lite gnällig och så den sista veckan så det är ingenting som är bra. VÄXER enormt... Antagligen känns det också. Päron kan du också göra själv så du slipper köpa burk om hon inte gillar det. Blir det något över får du koka gröt till dig själv o lägga på ;)

Mango har jag köpt på burk. Tycker det är svårt att få en som är riktigt god i affären. Den luktade jättegott och där är ju inte burken så stor heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 403
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar