Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

*knapplån och uppdatering...*

Underbara foton ni bjuder på!!

Jag är lite dålig på att skriva i tråden, tycker inte jag har så mycket att tillägga då vårt liv är ganska enkelt och... tja... inte så spännande utåt sett iaf.

Min tjej växer och mognar. Jättesöt :love: och snäll. Väldigt tålig när vi flänger runt på dagarna. Stallet, öppna förskolan, vänner, handla, hundpromenader, och hinna mysa hemma... tiden räcker inte till :)
Har tur med sömn. Hon sover 21-09 nästan varje natt, med någon eller några matstunder som jag knappt minns, går på rutin med mig halvsovandes. Sover på dagarna någon timme här och där.

Är hos hästen varje dag, men pga hälta ingen ridning. Var på kliniken med hästen nyligen och varvade röntgen, bedövning och longering med amning och trösta bebis. Hade förstås hjälp med mig, men blev ganska stressigt.

Jag har köpt en potta som vi regelbundet sätter henne på. Mestadels vill hon använda den på morgnarna. Hon väcker oss vid 06 med gnäll och brukar inte vilja göra nr 2 i blöjan, utan väntar tills hon sitter på pottan.
Hon sitter kanske 5 gånger på pottan varje dag, en liten stund i taget. Gissar att det blir "utfall" 3 av gångerna, typ. Olika dag för dag. Så visst hajar hon när hon ska lätta på trycket och inte. Och vi börjar också kunna höra när hennes gnäll beror på att hon är nödig, men inte alltid förstås.

Helammar fortfarande, men snart dags att börja med smakportioner, kul!

Föresten fick hon 3månaders-vaccinering här om dagen. Det var lite skrik precis i sticket, men sen har hon varit sig själv. Det passerade ganska obemärkt. Och vi hade planerat så att både jag och pappan skulle vara hemma och hjälpas åt om hon blev gnällig osv. :p

Ja visst är den mysig :)

EmelieR, Vi har också större olyckor här ibland, mest hände det dock när hon hade strl 2 på blöjor, då läckte det nästan varje gång. Hon ligger inte i övre skiktet på blöjstorleken? Här har det funkat bäst att gå upp så fort som möjligt. Jag fick även ett tips om att sätta på blöjorna så att fästena sitter lite snett uppåt mot mitten om du förstår? För att de ska smita om benen så bra som möjligt. Att kolla att kanterna runt benen gör du väl redan? På sättet det läcker tänker jag mig att det är för att de inte smiter om benen tillräckligt, för då borde det ju hamna i blöjan...

Appråpå att få bajs på kläder, bilstol eller dyl kan jag tipsa om att ta bort fläcken med galltvål och sen tvätta som vanligt.

Jodå- jag har tom provat nästa stl vilken ska sträcka sig till 18kg... och där är vi inte nu...
Hon har 2 nätter nu kissat igenom blöjan med. Vid 23 när vi byter är den nästan torr o sen nu vid 7 är hon plaskvåt... Vet inte men jag får väl byta mitt i natten.
Provat både pampers och Libero.

Tipset med att kolla benen lärde jag mig efter första olyckan ;) Vet inte vad som blir fel faktiskt... Får se hur det går med nr 2 idag ;)

Aaricia. Så du har fortsatt med att försöka utan blöja- eller vad man ska kalla det. Fungerar det bra? Gnäller hon om ni inte är hemma?
Jag vill ju inte vara berende av att vara hemma. Blir lätt lappsjuk ;)

Aaricia;13995878Jag har köpt en potta som vi regelbundet sätter henne på. (...) Föresten fick hon 3månaders-vaccinering här om dagen.[/QUOTE skrev:
Kan hon sitta utan stöd redan?? Eftersom ni kan sätta henne på pottan, menar jag.

Nej, man får ju hålla i henne. Hon sitter på ena kanten eftersom den är lite stor ännu. Och hon blir alltid glad när hon sitter där.

Aaricia. Så du har fortsatt med att försöka utan blöja- eller vad man ska kalla det. Fungerar det bra? Gnäller hon om ni inte är hemma?
Jag vill ju inte vara berende av att vara hemma. Blir lätt lappsjuk ;)
Alltså vi var väldigt mycket hemma första månaden, men nu är vi ute på äventyr varje dag. Hon gör det helt enkelt i blöjan om inget alternativ finns.
Har hållt henne ovanför handfatet när vi varit borta någongång, men oftast blöjan.
Jag tycker det går bra. Är inte direkt överflitig med potträningen, men märker att norpan verkligen skiner upp när hon sitter på pottan. Och gör det hon ska. Hon ser liksom nöjd ut! :D Fast hon har blöja på sig dygnet runt ändå. Behöver kanske inte byta lika ofta bara.

Va gullig hon är! Ser verkligen helnöjd ut! :)
Vi skulle aldrig lyckas med det där tror jag.

*kl*
Nu äntligen har lilleman somnat! Han har ju såklart blivit sjuk han med nu efter att jag varit det och även hans pappa är sjuk nu! :( Så trisst! Första gången han är "riktigt sjuk" Han hostar och snorar och har nog även ont i halsen, stackarn! Slemmet lossnar iaf i halsen när han hostar, tur nog!
Så vi får se hur mkt sömn det blir i natt, försökte lägga honom på en lite tjockare kudde så huvudet skulle komma upp lite men det ville han inte alls. Han skulle ha sin vanliga kudde. (Vill inte böka nu med att lägga böcker under sängen) Men nu låter han mkt bättre än för en stund sen, får se hur länge det går innan det korkar igen. :( Tycker så synd om honom :(

Här har vi omgång 2 i förkylning på g.... Nässpray och näsfrida är inte kul men väldigt bra!!!

Men vad händer??? Vår tråd var på andra sidan.... Händer det inget alls längre?? Eller har ni inte tid att sitta vid datorn ;)

Vi har varit på BVC idag och pratat barnsäkerhet. Fick den cylindern där man ska prova leksaker o så med. + lite böcker och en plansch där man kan läsa vilka åtgärder som ska göras när barnet råkat få i sig olämpliga saker...

Imorgon ska vi på 6månkontroll :) Hon har växt som ett ogräs så det blir spännande :)

Här är vi sömniga.
Jag sov till halv ett idag! :eek:
Maken är hemma och han har haft hand om lillan under tiden.
Går runt i mjukisbrallor och inväntar kvällen. Det är final i Biggest loser Sverige.

Där platsar jag snart till nästa säsong ;) Kanske inte helt men det hade nog varit bra med en camp med lite peppning och framförallt resurser :)

Samma här...

Här är vi för övrigt också rätt sömniga, eller rättare sagt jag är sömnig. Tänder på gång och sömnen är fortfarande väldigt dålig...

Här händer det inget med tänderna heller ;) Hon bara dreglar o vill att jag ska klia. Ser likadant ut nu som för 2 mån sen ;)
Men de kommer nog tids nog.

Och här ammas det till förbannelse. Senaste dagarna har han ätitätitätit, tex var det 6 amningar mellan 23-07. Gäsp..

Annars är han bara så himla go och rolig, ständigt glimten i ögat. Smakar just nu potatis/morotsblandning. Kämpar för att komma framåt och vägrar acceptera att 4 mån är väldigt tidigt ur krypsynpunkt :D

Ni som har börjat ge mat, vad tycker era bebisar? Vi började förra veckan, enligt bvc ska man ge varje "smak" en vecka, så vi kämpade med morötter förra veckan - skitäckligt tyckte bebis. Den här veckan är det pumpa, lika äckligt det.

Mat i sig är roligt, och bebis tittar intresserat när vi äter, gapar glatt när första skeden kommer - och sen förvrids hela ansiktet, man ser verkligen att det uppenbart smakar apa.

Tänkte prova potatis nästa vecka, eller har nån nåt annat tips på nåt som kan vara gott?

Här hinner jag inte sitta så mkt vid datorn med en sjuk och tidvis storgrinande bebis :( Stackarn! Skönt nog har han inte feber, bara snorig och hostig men säkert ont i halsen ocså. :(

Ang vikten så vägade jag mig på bvc idag och vågen börjar sakta ticka neråt! Lite grann iaf, men bättre det än uppåt iaf! :) Säkert min ändrade kost som börjat gjort nytta! :)

Milton vägde iaf 6355g och 63,7cm lång! :) Vikten skulle kanske ha varit högre om han inte varit sjuk nu sen i fredags! Nu fick han alldeles nyss smaka vatten, tänkte om det skulle vara skönt för halsen med rumstempererat/kallt vatten. Han verkade gilla det! :) Potatis blir det på söndag på 4mån dagen!! :)

Annars så är jag sur på tre eftersom jag aldrig får min iPhone. Folk som beställt efter mig har fått den redan! *mutter*

Testa och blanda i något lite sötare i något av det äckliga så kanske det inte blir fullt så äckligt. Palsternacka då annars?

Alltså- min BVC har också sagt potatis, morötter o så men Ebba tyckte inte det var alls intressant.
Jag fuskade och gav lite fruktpuré - bara nån tsk o sen dess så sväljer hon :)
För någon vecka sedan gick det toppen med mat- allt jag serverade åkte ner. Nu har hon ätit några middagar med kött o så med.
Fast nu denna veckan som var så var det inte alls intressant igen. Hon äter- men knappt en 3dels burk.

Testa och blanda i något lite sötare i något av det äckliga så kanske det inte blir fullt så äckligt. Palsternacka då annars?

Pumpa är sötare än palsternacka, och eftersom pumpa var äckligt är jag lite skeptisk till palsternacka som har starkare smak. Tänkte prova ris eller polenta, det smakar ju nästan inget alls?

Funkar inte det heller blir det nog frukt. Lite fånigt det där att man absolut inte får ge frukt ifall de vänjer sig vid sött - de är ju redan vana vid bröstmjölk, som är jättesött. Då skulle man inte ge dem bröstmjölk alls i första läget i så fall, om detta med det söta är så farligt.

På tal om vikt har jag äntligen kommit tillbaka till min pre-graviditet-vikt, jätteskönt att äntligen kunna ha alla byxor igen! Fast de sista kilona var verkligen seeeega - helamning, styrketräning en gång i veckan, ridning två gånger, en timmes promenad om dagen, och det har ändå inte gått fortare än kanske ett kilo på tre-fyra veckor.

Senast ändrad:

Ris kan ge hård mage. Jag vågade inte prova det till Ebba... Magen är ju lite trögare i starten redan på henne...
BTW så har vi fått ordning på blöjorna igen tror jag. Iaf har det inte skett några olyckor på ett par dagar nu :)
Jag mutar Ebba då&då med lite sött bara för att hon inte ska tröttna.

I helgen fick hn prova lite fralla med smör- bara det mjuka såklart :) Tycker nästan hon äter bättre med bitar. Majskrokar och ljust bröd är en favrit. Liksom mosad banan

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 160
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 434
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024