Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Vilken mardröm familjen går igenom... igen. Styrkekramar till er alla, men systern och hennes familj speciellt.

usch ja... men nu får vi inte ha det bara tråkigt i tråden så vi livar upp den med att tänka framåt :)
På Lördag blir ebba ett ½år !!!
Tänk va fort det gick!!!

Ojj va stor hon är!!
Ska ni fira dagen som en födelsedag?

*kl*
Igår vände sig Milton för första gången från mage till rygg!! :)
Är inte långt kvar till han vänder från rygg till mage heller skulle jag gissa på! Det händer så mkt varje dag nu! :love:

Usch, beklagar verkligen sorgen.

*kl*

Har så smått börjat dricka vin igen, förvisso bara till "finmiddagen" under helgen men ÅHHHH så gott det är, 1-2 glas har jag druckit utan att känna ånger ang amningen men har det blivit fler glas har M fått ersättning. Längtar till första helgen i december då jag o 2 vänner ska fira att vi fyller 30 alla 3. Då ska det partas lite för första gången på 1 år! M ska vara hos farmor o farfar (dom anmälde sig frivilligt :bump:).

M har den sista veckan chockat oss med att äta mer o oftare än vad han gjort tidigare. Nu vaknar han 2 gånger per natt istället för 1 (ok jag har varit bortskämd :p) o äter minst 1 mål mer om dagen än han gjort tidigare. Jag som trodde att det skulle bli tvärt om när han blev äldre :confused: gissar att det är någon utvecklingsfas han går igenom o behöver mer näring. Han sover i övrigt ganska lika som förut.
Jag blir så glad varje gång han ligger där i sitt babygym o jag ser hur han utvecklats, han pratar inte bara utan nu försöker han även få tag i grejerna som hänger o dinglar. Det är så att han lockar en till glädjetårar varje dag. :love:

I morgon bär det av till BVC för att mäta o väga sen ska jag ha "mammasamtal" också..

Här har tyvärr bebin och en av döttrarna åkt på ögoninfektion, hoppas det är snabby övergående!

Ang mattider:
Milton har lite underliga mattider nu tycker jag!

Han går och lägger sig ca 19-20 och då brukar han vakna efter en halvtimme och äta och sen sover han en halvtimme till för att sen äta igen efter det så sover fram till kl 7-8 ca med matpaus vid 02 och 05 ca! Men den så ska han inte äta igen förens det är lunch!!!:eek: Det blir ju ca 7h ifrån seneste målet. Har försökt få i honom mat på fm men han bara spottar ut och blir arg på mig så nu väntar jag in honom tills han säger till och det blir mellan kl 12-13 sen efter det äter han ca varannan timme tills det är läggdax. Man tycker ju att han kan äta på fm ist för på natten men icke då! :grin:

Åh, jag är så glad att jag äntligen har börjat få lite rutiner med maten. Börjar med ersättning mellan 5-6 och sen grötfrukost vid 9-10, Lunch ca kl 13, idag blev det spagetti med köttfärssås, YAMMI sa Tuva. Ersättning vid 17-tiden (ca, ibland sover hon då) och sen kvällsflaska ersättning vid 22 ca. Och sen sover hon till 5-6 :)

Men med risk att jag får äta upp det här inatt, då hon somnade mycket tidigare än 22 i kväll och jag vill inte vecka henne för matning. Får se om hon ändå sover till imorrnbitti, eller om hon vill ha mat vid 3 nu istället :)

Har en fullsmetad vecka framför oss som avslutas med dop på söndag. Kul ska vi ha, även om det nog kommer bli den stressigaste veckan sedan jag slutade jobba...

Apropå jobb loggade jag in på min jobbdator idag och kollade lite grejer... Och oj vad jag kände ett sting av att sakna jobbet på riktigt. Det är tudelat, för jag gillar att vara hemma med Tuvs-lus. Men jag saknar verkligen jobbet också! Är glad att jag och min sambo bestämde oss för att dela så mycket som vi gör på föräldraledigheten :)

Här kommer några bilder på busloppan:

img_0935_116765363.jpg

img_0915_116765555.jpg

img_0907_116765432.jpg

Åh, jag är så glad att jag äntligen har börjat få lite rutiner med maten. Börjar med ersättning mellan 5-6 och sen grötfrukost vid 9-10, Lunch ca kl 13, idag blev det spagetti med köttfärssås, YAMMI sa Tuva. Ersättning vid 17-tiden (ca, ibland sover hon då) och sen kvällsflaska ersättning vid 22 ca.

Vad olika det är, våra bebisar är väl jämngamla i princip, och vi kör fortfarande på helamning, har inte ens börjat med smakisar. Och ni är redan framme vid gröt och riktig mat!

Angående jobb så tyckte jag det var lite svårt i början att komma in i jobbet igen när man varit borta ett par månader och inte använt "jobbhjärnan" alls, men nu funkar det rätt bra att kombinera jobb och föräldraledighet. Så om man har möjlighet så är det definitivt värt att testa, man får liksom det bästa av två världar. :laugh:

Mmm, det är verkligen olika... Och jag trodde verkligen att jag skulle amma i sex månader, innan hon föddes, men insåg rätt snabbt att det blev en ohållbar ekvation om jag skulle lyckas ha kvar och hålla igång tottis. Och ärligt talat så tycker jag att det är sjukt skönt att slippa amma. Inte så mycket för själva amningen, det lärde jag mig tycka om. Men gu så skönt det e att inte ha bröst som läcker och/eller spänner i tid och otid. :)

Mathilda äter smakportioner av både gröt och rotfrukter, majs har hon provat också. Hon får lite "mat"smakis till lunch och ersättning och så får hon gröt till middag och ersättning även efter det.

Ang alkohol så dricker jag ibland 1-2 glas vin till mat under helgen, men inte mer än så. Jag vill inte hantera henne om jag skulle dricka så mycket mer.

EmelieR, jag beklagar verkligen, stackars, stackars din syster med familj! Hoppas att det åtminstone gått så bra som det nu kan idag. Vilken mardröm!

Vad stor hon har blivit!

När denna vecka är äver kanske vi skulle ses på "rätt" sida om stan?!!

Oj, har du alltid varit så lättrörd, eller är det nåt som kommit nu efter förlossningen?:)

Har funderat över detta faktiskt o tror att det kommit under både graviditeten o sen M kom att berika mitt (vårt) liv. Det är bara helt enkelt så underbar att känna så villkorslös kärlek för någon, älskar min sambo oxå ;)

Var till BVC på mammasamtal idag, inget nytt kanske insåg nog bara hur lycklig jag eg är sen jag blev mamma (har iof inte varit olycklig innan) även om jag har svårt att släppa kraven jag har på mig själv och allt som jag vill hinna med på dagarna. Önskar bara att jag verkligen kunde ta tag i att sätta igång häststackar'n igen. Hon har ju stått sen Juli, inte för att hon kanske mår så dåligt av det men jag får så dåligt samvete. Kanske det händer i veckan att jag lyckas?? :bump:
M är nu 12 veckor! Vikt o längdmässigt hade det inte hänt så mycket sedan sist, 62 cm lång o 5200gr tung.

Läste tidigare i tråden kring det här med VÅR egen vikt efter förlossningen. Tyckte väl inte att jag gick upp mycket under graviditeten så jag har varit ganska nöjd, men jäklar när jag för några dagar sedan skulle prova kläder som jag hade innan, går fortfarande omkring i mammabyxor. Vilken chock det var när jag insåg att dom INTE passade, fick lite panik så nu är det till att försöka röra sig ännu mer o äta "mindre" (läs mindre potioner).
Jag som trodde att jag skulle amma bort kilona inte lägga på fler :angel:

Det här med jobb- saknar det absolut inte! kan iof bero på att vi har så fantastiskt dålig stämning på jobbet att man mår nästan dåligt av att vara där, får nästan ångest när jag tänker på att den här tiden nästa år måste jag nog jobba..

Senast ändrad:

Känner igen mig lite, hade trott att jag skulle komma igång mycket snabbare med hästarna men nja..
Kl

Nu har H smakat på potatis i en vecka, ''äter'' ca 0.5-1 tsk per mål så det är inte mycket men gärna :) börjart blanda i lite morot idag. Härnäst, om ca en vecka, blir det ärtot tror jag. Vi sikyndar långsamt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 173
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 461
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024