Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Jag var petnoga när bebis var liten, bytte så fort det var lite kräks eller liknande på bodyn så att det aldrig, aldrig var fuktigt mot huden. Och noga med att torka torrt (håll upp vecket och blås torrt, så att det inte är fukt kvar när du tvättat).

Och annars - tja, ha henne i knät så mycket som möjligt så att det får lufta, tills det har läkt igen? Bebishud brukar som tur är läka fort. Och om hon måste ligga, lägg inte på varma underlag så att hon slipper bli varma och fuktiga, och klä henne inte för varmt, så att hon inte svettas och blir fuktig av den anledningen.

Jag är ingen hudexpert, men rött och kladdigt låter som svamp i mina öron. Kanske finns det något svampmedel för bebisar, men annars skulle jag satsa på att hålla rent, torrt och luftigt. Och vara som en hök på ifall det börjar bli rött någon annanstans för att undvika problem i fortsättningen.

Jag hade nog satt på ett tunt lager med inytyol (stavning?) salva och sedan varit mkt noga med att torka henne där och hålla henne ren och torr. De svettas ju lätt i fettvecken.
När man har "veckiga" ungar så samlas det lätt snusk i vecken. Vidar är så tjock att man inte ser halsen (har 3 stora veck på låren:o:D) så jag får luta honom bakåt för att komma åt att torka med mjuk handduk.

Jisses va söt hon är!! :)

Ang. vecket testat att torkat tort och sen haft på potatismjöl? Sägs att det ska funka. Milton är också lite röd i halsvecken men inte så att det kladdar, än iaf.

Redan i dag ser irritationen i vecket mkt bättre ut. Hoppas det fortsätter åt rätt håll. Ska till BVC i morgon för första vaccineringen så då kan jag låta BM kolla.

Menar du att din bäbis är torr såsm inget kräk och dregel på sig nu? Vissa dagar får jag byta snibb flera gånger om dagen...
Blir nästan värre o värre här hemma.

Charltte- Min kompis barn hade svamp som inte ville gå väck- hn fick en salva. Men jag skulle börja med att se om det försvann av sig själv.

Nu är jag inte riktigt lika petnoga eftersom bebis har blivit större och rörligare, och det inte är lika varmt som i somras heller. Men blir det för dräggligt eller nerkräkt så byter jag body eller tröja - brukar väl bli mellan 2 och 3 ombyten per dag ungefär, plus pyjamasen då. Det är mycket dräggligare nu än i början.:D

Mathilda fick också något rött och irriterat i halsvecket, men det försvann rätt fort efter att vi såg till att vara extra noga på att hålla rent och torrt. Smörjde på Bepanthen en gång också, annars bara höll det så rent och torrt som möjligt.

I morse var vi på BVC och fick första vaccineringen. J skrek vid den andra sprutan men var glad efter 30 sekunder och jag har inte märk något efter det. Hoppas på att det inte blir någon feber i kväll/natt. Hon hade ökat bra i både vikt och längd och vägde nu 5860 och var 64 lång. Frågade BM om det blir någon mammagrupp och fick svaret att det kommer sättas ihop en efter nyår. Då har J hunnit bli 5 månader och de känns som att vitsen med mammagrupp lite har gått förlorad. Personligen känns det som att det varit i början som man gärna träffat andra i samma sits, eller har jag fel ? Jag är inte superförjust i vår BM på BVC för jag tycker hon har dålig koll. Varje gång har hon tex frågat om det går bra med amningen och varje gång har jag fått förklara att jag aldrig helammat pga att jag blev sjuk osv... Frågade i dag om det är bra att ta med vätske ersättning för barn (såg att det fanns på apoteket) när vi åker till Thailand över jul. Fick till svar att jag ska fråga på Apoteket. Borde inte hon veta det ?:cool:

Men vad har hänt med vädret? Pålle skulle få sina tänder kollade i EM, men vi ställde in de. Vill inte ge mig ut på småvägarna till stallet i detta snö kaos. Även fast jag har vinterdäck och 4WD så vet man att det är många som åker runt med sommardäck. Så jag och J är hemma och myser i soffan i stället och kommer inte gå utanför dörren mer i dag.:p Tjingeling....

Äh, din BVC verkar inte vara det stöd du behöver. Funderat på att byta?
Klart föräldragruppen borde dragit igång redan.

Själv körde JAG omkring med sommardäck i morse, men sedan lunchtid är det (2 nya!) vinterdäck som gäller, tur är väl det för hade inte tagit mig till stallet i em annars. Ruskväder!!

Vi var på föräldragrupp idag, pratade om smakportioner och mat.

Passade på att väga och mäta:
Längd 59 cm
Vikt 4820 g
Norpan fyller tre månader om några dagar.

Verkar som om det inte blev någon reaktion på vaccineringen. J har sovit sen 19 i går och ätit 2 gånger, precis som vanligt.

Va skönt!

Milton fick lite feber runt kl 18 på kvällen och va lite små gnällig och otrygg så han fick sova med oss fram till kl 23 för då hade det hela gått över igen!

Tänk va stora våra bebisar också börjar bli! Snart får vi också börja ge smakisar!! :bump:
Vi har nedräkning till den 28:e den här månaden för det ska bli så kul tycker jag! Håller tummarna för att han gillar det bara :p

*kl*
Snön har även kommit hit och jag vill så gärna gå ut och gå en sväng med vagnen men jag får allt sitta inne eftersom jag mår pyton :cry: Min sambo är hemma med tillfällig föräldrapenning för jag orkar inte roa våran söta lilla älskling nå längre stunder :( Känner mig så taskig! Men det va bra skönt att få sova ända till 11.30 idag! Har inte hänt på 3mån! Fast jag går hellre upp på morgonen än mår så här. :(

Jag är tvärtom, ser inte fram emot smakisar och kladd och mindre kul bajsblöjor... Fast vi ska börja lite smått om några veckor, så småningom blir det ju dags att trappa ner amningen.

Nu har jag missat något.. Vad är det för fel på dig? Tråkigt att vara sjuk i vilket fall.... :(
Här har ju smakisarna hållt på ett tag ch det börjar bli riktigt kul nu :)

Man kan ge lite mat när vi äter och ibland får hon bara smaka lite saker. Ibland i småbitar- spagetti, makaroner och så ibland pure vilket naturligtvis fortfarande blir lite kladd men inte som i början...

Det är ganska mysigt att dela en banan eller låta henne sutta på en äppelklyfta faktiskt :)

FAst jag håller lite med MAbuse. Blöjorna är inte så roliga... Nu har stl 3 börjat läcka lite när hn inte gjort nummer 2 på ett tag så jag har köpt hem 4or nu... Men jag vill ju gärna använda upp 3:orna med.
Får väl göra det på Icke bajsdagen ;)

Vadå- hur ofta byter jag??? Bajsblöja byter jag varannan dag men det är olika tider... Ibland är det på FM ibland på EM.
Annars byter jag när hon äter om blöjan inte är full innan :) Hn brukar äta var tredje timme. På natten byter jag inför nattmålet bara.

Jag tänkte att om blöjan blir så full att den läcker så kunde det kanske hjälpa att byta oftare för att lösa problemet med läckage?

Eller du kanske menade att bajsblöjorna blir så rejäla när de väl kommer att storlek 3 inte räcker till? Jag tolkade det som att kissblöjorna läckte, men insåg nu att det kanske inte var det du menade!

Visst det blir kladdigt men det får man ju räkna med, tur det finns vatten i kranen! :)
Visst ser inte fram emot bajs blöjorna men det får man väll stå ut med!
Men ska bli så kul när han sitter med vid bordet och äter han också!
Idag satt han med under middagen i sin tripp trapp stol och fick leka med en sked! Så gulligt! Känndes verkligen som att vi är en familj nu! :love:

EmelieR: Det är inget allvarligt är nog bara någon sorts mini influensa eller något. Mår lite bättre idag så imorgon ska sambon till jobbet iaf!
Men nu börjar Milton låta hes :( Hoppas på att det inte blir så mkt värre! Han har ingen feber iaf!

Där tolkade du rätt ;) Ebba vill minsann inte bajsa i en kissig blöja. Det brukar därimt ta typ 5 min efter hn fått en ny så det berr inte på kisset.
Det är precis som det första som kommer ut nu är trögare o sen när det sista kommer så är det så löst att det smiter upp i ryggen... Mindre skoj....

Det är alltså inte så jättemycket men det bara rymmer. Blöjan ska ta rätt många kg till eg. Hon väger inte ens så att nästa ska passa...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 174
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 477
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar