Shit vad tiden går fort..v. 30 här nu. Är ju inte långt kvar egentligen
Jag är lite missnöjd med livet, eller det var värre i helgen ska sägas. Fick inte ok på glukosbelastningen, när de tog fasteprovet visade det 5,6 och det skulle vara 5,3. Undersköterskan brölade ut diagnosen graviditetsdiabetes på momangen. Blev hemskickad med broschyrer om att ändra kost och motion, ihop med en blodsockermätare och en tydlig order om att ta egna tester från och med nu i lördags.
Jag tog det inte så bra faktiskt (tog det rätt dåligt för att vara ärlig), för jag ville egentligen göra om glukosbelastningen då jag har mina starka aningar om vad utslaget berodde på (hade ätit på tok för sent, väldigt mycket och mycket kolhydrater), men ordinarie barnmorska lyssnade inte. Jag är väldigt noga med min mat dessutom, är sockerhatare och aktar mig för alla snabba kolhydrater. Har absolut ingen osund kosthållning, men det kändes som att den anklagelsen kom direkt och ett hot om att jag behövde dietist. Har nu gått upp 15 kg sen jag blev gravid och jag känner mig som en säl. Ändå har jag kunnat hålla mina 3 mål om dagen, sunda sådana, varit i stallet varje dag, hållit igång, så att bli "anklagad" för att leva osunt tog väldigt hårt.
I alla fall, jag har mätt mina värden över helgen och de ligger helt inom referensvärdena.
Blev idag uppringd av en väldigt trevlig barnmorska som sa att hon inte tyckte vi skulle konstatera något för fort utan jag kunde få testa hemma nu ett par veckor och sen skulle vi ha ett nytt samtal. Hon tyckte faktiskt att jag borde fått göra om testet, men vi kom överens om att det funkar att test hemma också. Så det kändes ändå bra till slut. Hon följer mina värden via appen och nu känns det bra i magen efter samtalet med henne