Håller helt med! Det finns en anledning till att jag kommer vägra amning med lillen i magen, och det är att det var en sån EXTREM press och stress över det när jag fick sonen. Han kom ju lite för tidigt, hade dåliga sugreflexer, och jag hade verkligen nästan NOLL mat. Eftersom han var lite tidig så blev vi kvar ett tag på bb, och som jag berättat tidigare så var det under renovering så vi bodde minst 4 mammor (och bebisar) i samma rum med skynke emellan. Hela grejen var ju skitjobbig som den var, och att han också kom för tidigt då jag inte alls var mentalt förberedd, och en skitlång förlossning eftersom de skulle prova att stoppa den först, men utan resultat mer än att det gick på halvfart istället och drog ut på tiden. Så allt var ju jobbigt redan. På det så pressades det för fullt med amningen, ”han måste upp i vikt” ”amma konstant så kommer det igång” ”pumpa hela tiden” ”han måste öva vid bröstet för att lära sig suga” ”tänk på det, tänkt på det, och tänk på det” medans dom stod och slet i både mig och sonen.
På sin höjd att jag tillslut kunde täcka botten (knappt) i flaskan när jag pumpade, då var det från båda brösten. Jag hade ont, var ledsen och frustrerad att jag inte lyckades, sonen var hungrig och ja, allt var verkligen bara skit och så här i efterhand så inser jag att det där gav mig så mycket ångest tillslut så jag mådde verkligen skit konstant, hela dagarna, och jag kände mig så dålig, och det gick nästan till att jag inte tyckte om att vara mamma, för jag hade bara ångest över att han skulle vakna igen så vi skulle behöva börja om.
En vacker dag bestämde jag mig för att sluta försöka, och det var det bästa beslut jag tagit. Hade inte ont och fick ingen mjölkstockning, utan det var bara att sluta rakt av, utan det minsta problemet. Efter det kunde jag börja njuta av bebisen.
Idag får jag krypningar i hela kroppen av att bara höra andra prata om amning. Ångesten bara sköljer över mig och den där klumpen i magen är där direkt. Tanken på att behöva göra det själv igen ger mig fullständig panik. I början sa jag att går det smärtfritt så kan jag tänka mig att försöka, dvs att det bara rinner på och bebis blir mätt, men det kändes inte rättvist mot mig själv iallafall. Tillslut så sa jag att ”nej, jag vill verkligen inte, jag mår jättedåligt av bara tanken” så det står inskrivet nu att jag inte kommer amma, och jag kommer bli erbjuden en tablett på bb för att stoppa mjölkproduktionen (OM den nu skulle komma igång)
Det är det bästa beslutet jag tagit! Jag tänker att det hade säkert sett annorlunda ut om det inte var en sån extrem hets över mat, vikt och grejer där i början. Självklart ska bebis inte rasa och koll lär dom ha, men man kan ge råd på ett fint och peppande sätt också, istället för kort och nästan dömande. Det var aldrig någon fråga om jag ville testa något annat, eller hur jag kände eller tänkte, utan bara att jag skulle sitta där helt utsatt med antingen han eller pumpen, medans dom grejade och ändrade läge, suckade och beklagade sig, och med tre andra mammor inne på rummet som det bara flöt på bra för.