Ok, ska försöka summera hur vi gjorde
Utgångspunkt: Somnar endast (men ganska snabbt!) med liggamning. Uppvak varje 1-2h
1. Införde läggdagsrutin, samma visa varje kväll: På med en playlist med lugna låtar, byt blöja, sätt på pyjamas, läs en bok i sängen, släck lampan. Liggamning som vanligt
2. Läggdagsrutin följt av att inte liggamma utan somna själv bredvid förälder (lättast med ickeammande förälder). Ledsen bebis men förälder bredvid som stöttar och tröstar. Jättearg bebis första nätterna men sedan blev det bättre. Liggamning vid alla uppvak
3. Steg 2, men alla uppvak innan en viss tid på natten (vi körde på kl. 4 ish för då hade hon gått lång tid utan mat) så får hon somna om utan liggamning, men med tröstande förälder bredvid. Här började den stora skillnaden, att hon började somna om av sig självt ibland
4. Steg 3, men egen säng i samma rum som oss. Vi testade först med sängen en bit bort, men vi flyttade den till bredvid vår säng för det hjälpte att stryka henne över armen/huvudet ibland (hon var van vid det sen tidigare). Egen säng gjorde att hon började sova längre stunder innan uppvak!
5. När vi hade ett miljöombyte så passade vi på att testa att låta henne sova i eget rum. Steg 4, men eget rum. Här hade vi riktigt flyt och hon köpte läget direkt och började sova 8h i sträck??? Jag går till hennes rum när hon vaknar runt 3-4 och ammar och sover med henne resten av natten. Hon sover dock sämre med mig bredvid så funderar på att köra en flaska välling eller ersättning istället för då kan jag gå tillbaka till min säng efteråt och förhoppningsvis sover hon ett längre pass till efter 4. Just nu vaknar hon typ 1 gång i timmen mellan 4 och 7 och vill inte riktigt låta bröstet vara trots (eller på grund av) att det inte kommer så mycket mjölk
Nu är dottern så pavlovad att hon blir pömsig så fort vi börjar spela hennes läggningsspellista
![Upside-down face :upside_down: 🙃](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f643.png)
Under resans gång har hon absolut gråtit och varit arg, men hon har liksom aldrig legat ensam och gjort det, utan vi har alltid varit bredvid henne. Har inte varit jättemånga nätter som varit totalkaosiga dock. Vi började införa sömnrutinen när hon var ungefär 6 månader gammal, och nu är hon snart 10. Från att vi släcker lampan brukar det ta 3-40 min innan hon somnar, men oftast runt typ... 10-15?