http://www.kela.fi/web/sv/foraldradagpenningMåste man ta ut föräldradagar då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.kela.fi/web/sv/foraldradagpenningMåste man ta ut föräldradagar då?
Måste man ta ut föräldradagar då?
Hur länge planerar ni att jobba?
Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?
Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?
Ni som jobbar mindre än 100%, hur funkar det med FP? Beräknas den på era t.ex. 75% (och man då får 80% av dom 75% om man maxar)?
Våra närmaste har vetat om att vi gjort ivf så de har alla bara blivit glada för vår skull.Vi berättade för barnen om lilla nytillskottet i fredags dottern (5 år) blev jätteglad och nyfiken och sonen (3 år) kunde inte ha brytt sig mindre. Ungefär de reaktioner jag väntade mig med andra ord
Idag hade vi kalas för dottern och jag va en egoistisk morsa som snodde åt mig lite av uppmärksamheten och berättade (fast dottern tyckte nog mest att det va skönt, hon är inte den som trivs med att stå i centrum). Så nu vet de flesta av våra närmsta vänner och släktingar! Alla blev glada och rätt förvånade.
Har varit lite nojig för min familj är lite ehh... speciell så man vet aldrig hur de reagerar på lite större nyheter. De reagerade minst sagt underligt när vi berättade om första graviditeten. Den gången gick alla iväg utan att säga nåt, haha! Men den här gången var det lite mer normal reaktion så att säga.
Har ni berättat för släkt och vänner? Hur har reaktionerna varit?
Oj kan du rida, jag mår så dåligt och blir flåsig av att gå upp i trappan! Har inte ridit på kanske 2 veckor. Är bara i v 8 så hoppas det blir bättre efter v 12... Min plan är att kunna sätta igång under våren igen. Min kan köras så med groom som hjälper mig med att sela på och åka med hoppas jag kunna köra ganska länge. Sedan blir det vila för hästen, familjen hjälper till med skötseln. Får se om kanske någon i stallet vill hjälpa till att rida eller köra ibland.Börjar bli lite stressad över hur jag ska göra med hästen i sommar.. Än så länge går det utmärkt att rida och hoppträna (v 15) men jag inser (motvilligt) själv att jag måste hitta någon annan som kan rida sen. I mitt huvud gör jag en Malin Baryard och tävlar i 7:e månaden men det är väll inte riktigt realistiskt..
Ni andra som har häst, har ni någon plan för hur ni ska lösa det?
Jag kollade också på detÄr dum nog och tittar på En unge i minuten. Inte för att smärtan kvinnorna upplever skrämmer mig (så mycket ), däremot ökade min puls rejält när den som tar emot barnet - innan det är ute - säger "öppna ett återupplivningskit" och tio sekunder innan tryckt på akutalarmet.
Det verkade dock gå bra. Bebisen var blå när den kom ut (bajsat i livmodern) men fick snabbt fin färg .
Jag börjar dock gråta av både det och odramatiska förlossningar just nu .
Undrar just om de beviljar gravpenning för kontorsjobb om man har smärtor?