Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och lillkillen varit med en kompis och hennes barn i badhuset. Benjamin tyckte det var riktigt mysigt. Nu ser jag ännu mer fram emot att börja babysim om två veckor. Kanske att vi åker dit och doppar oss med pappan en gång nästa vecka med :).

Ni som använder bärselar - vilken modell har ni? Jag har kikat på ergobaby och de verkar väldigt bra. Både för bebisen men också ergonomisk för den som bär.

Har ergobaby cool air och tycker den är super. Har inget att jämföra med dock. Bebis sover bra i den och den är bekväm för mig
Jag har inte använt bärsele så mycket men upplever själv och även att andra sagt att t ex babybjörn inte fördelar vikten så bra så man lätt får ont i ryggen.
Får nog bli en ergobaby :)

Ni som använder bärselar - vilken modell har ni? Jag har kikat på ergobaby och de verkar väldigt bra. Både för bebisen men också ergonomisk för den som bär.

Har en 5,5 år gammal Beco och en ca 3 år gammal Manduca. Gillar Becon jättemycket, det är väldigt enkel och smidig, ergonomisk och breda, supervadderade remmar vilket gör den bekväm. Enda nackdelen är att den har rätt tjockt tyg så det blir varmt om det är varmt ute. Manducan gillar jag också jättemycket men föredrar att använda den till ett lite större barn som bärs på ryggen. Den har ett spädbarnsinlägg men jag har aldrig riktigt lyckats få till det så använder det inte.

Liten testade andra mattider inatt. Jag måste säga att jag föredrar denna natts upplägg. Återstår att se om det var en tillfällighet eller om det blir fler.

Vad klär ni era små i nu när ni är ute? Jag tycker det är svårt - särskilt när bilåkning ingår. Liten är typ hälften av gångerna inte så förtjust i det och ledsen - vilket gör honom rätt varm. Så då jobbar vi mer filt.
Men när vi väl är ute. Tittat på en söt vind/lite vattenavvisande overall men funderar på om det är rätt för oss.. behövs de funktionerna? Men tjocklek bra att ha nu, inte minst i stallet.
Men även tittat på en mjuk tjockare att ha när vintern kommer.

Vi har provat ersättning några dagar nu. Första dagen ville han knappt ta flaskan och det lilla han fick i sig kom upp lika fort igen.. Det här kommer ju gå bra tänkte jag. Men han hade nog bara en lite dålig magdag med kräks och ovanligt många bajsblöjor. Han kräks vanligtvis oerhört sällan. Redan dagen efter gick det mycket bättre och ersättning är tydligen mums! Hoppas att det visar resultat på onsdag när vi ska väga oss lite snabbt innan föräldragruppen.

Igår åkte vi in till stan för att träffa mina gamla favoritkollegor. Jag var lite nervös men det släppte så fort vi kom iväg. Vi åkte bla rulltrappa som värsta proffsen! Jag har verkligen världens snällaste bebis :heart:heart han var dock vaken i stort sett hela dagen och slocknade för natten redan vid sju på kvällen. Vi sov bra förutom när jag tänkte vara lite smidig och byta blöja i sängen för att inte väcka honom. Gick ju inget vidare så vi gör nog som vanligt i fortsättningen. Jag är helt enkelt inte smidig...

Tror vi har nån ny ökningsfas här. Istället för att få sova på nätterna vaknar jag svart han ska amma. Och amma och amma...tror det blev 5 gånger i natt mellan 23-08. Och i skrivande stund igen.
Har läst att det är nån sån fas vid 6 månader och det är han om drygt en vecka.

Liten testade andra mattider inatt. Jag måste säga att jag föredrar denna natts upplägg. Återstår att se om det var en tillfällighet eller om det blir fler.

Vad klär ni era små i nu när ni är ute? Jag tycker det är svårt - särskilt när bilåkning ingår. Liten är typ hälften av gångerna inte så förtjust i det och ledsen - vilket gör honom rätt varm. Så då jobbar vi mer filt.
Men när vi väl är ute. Tittat på en söt vind/lite vattenavvisande overall men funderar på om det är rätt för oss.. behövs de funktionerna? Men tjocklek bra att ha nu, inte minst i stallet.
När vi ska till bilen tar jag ofta filt runt honom. I vagnen filt (fleece eller merinoull) om benen och kofta eller jacka på överkroppen. Och mössa mot vinden då.
Kommer skaffa åkpåse i lammull till vintern. Då lär han nog bara behöva en mössa till det, samt vanliga innekläderna (body + byxa + strumpor, ev en kofta).

I bilen har han bara vanliga kläder och en filt över benen. Ute kör vi vindfleeceoverall, tunn mössa, vantar och tossor. Han sitter i vagnen med en tunn åkpåse lite över benen eller i bärselen med min jacka lite över benen (han är jämt lagom annars men lite kall om fötter och ben :meh:

Ingen bra dag för liten idag. Går liksom inte att få honom helt nöjd. Han sov en liten stund i sjalen på hundpromenaden och sen faktiskt två timmar intill mig.
Gråt, gnäll och tutte är vad som gäller annars.
Nu har han somnat vid bröstet och jag tänker inte lägga ner honom, för han smågråter emellanåt ändå. Stackarn.

Vet inte riktigt vad som felas och det är jobbigt :(.

Låter honom amma så fort han vill och gnuggar tandköttet med gel som ska dämpa smärta vid tandsprickning, det verkar vara det enda vi kan göra idag.

När man vill ligga och snutta på bröstet men blir sur över att de kommer mjölk. Inte har små barn det lätt :angel:

Han brukar inte använda napp nattetid så hittade inte den i sängen (brukar ta med den men lägger den vara i nått hörn)

Gud vad det är tufft att ta hand om en liten när man är krasslig och helst av allt bara skulle vilja sova :down:

Men från dåligt till något kul, min lillasyster (och ända syskon förövrigt) avslöjade i söndags att Nora ska få en liten kusin i April :love: Alltså så kul! Speciellt när det skiljer minst 9 år till yngsta kusinen på sambons sida.
Dessutom har vi nyss köpt hus i stan (bor idag på hästgård 2 mil utanför stan), och kommer ha 10 min gångavstånd till min syster. Så förhoppningsvis kommer kusinerna bli tajta och ha mycket kul tillsammans :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 607
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18