Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har man spenderat natten på sjukhus.. igår var jag iväg och lämnades stoet på seminstationen, och när kag lastade ur henne trodde jag först att jag sträckte sidan och fick så fruktansvärt ont så jag bara låg på backen och kved en lång stund. Som tur var så kunde sambon ta över och efter en stund lättade det. Efter någon tinme körde det igång igen och jag låg bara och vred mig i plågor och grät. Då förstod jag att de va ingen sträckning, utan kanske en njure som spöka. Ringde 1177 som ville att jag skulle t akuten och dom misstänkte njursten. Tydligen vanligare att få som gravid. Fick något piller som skulle hjälpa mot smärtan. Det tog dock många timmar innan det hjälpte så dom ville ha kvar mig för obs. Det visade sig senare vara någon liten sten samt tryck mot njurbäckenet som gjort att det läckt ut urin. Bebis mår finfint och jag börjar bli människa igen också, trots att jag fick stanna o kräkas 3 ggr på hemvägen :yuck:
Men blä, har haft njursten två gånger och den smärtan var inte att leka med. Hoppas du mår bättre idag!

Då har man spenderat natten på sjukhus.. igår var jag iväg och lämnades stoet på seminstationen, och när kag lastade ur henne trodde jag först att jag sträckte sidan och fick så fruktansvärt ont så jag bara låg på backen och kved en lång stund. Som tur var så kunde sambon ta över och efter en stund lättade det. Efter någon tinme körde det igång igen och jag låg bara och vred mig i plågor och grät. Då förstod jag att de va ingen sträckning, utan kanske en njure som spöka. Ringde 1177 som ville att jag skulle t akuten och dom misstänkte njursten. Tydligen vanligare att få som gravid. Fick något piller som skulle hjälpa mot smärtan. Det tog dock många timmar innan det hjälpte så dom ville ha kvar mig för obs. Det visade sig senare vara någon liten sten samt tryck mot njurbäckenet som gjort att det läckt ut urin. Bebis mår finfint och jag börjar bli människa igen också, trots att jag fick stanna o kräkas 3 ggr på hemvägen :yuck:
Stackare! Skönt att du börjar må bättre och att bebis inte är påverkad.

Jag vet att samsovning inte rekommenderas, men jag och lilleman somnade bägge efter han ammat i morse. Han sov på mitt bröst och vi sov tre timmar - så välbehövligt. Sambon hade dessutom kollat till oss då och då.
Igår sov vi också nån timme tillsammans på eftermiddagen, när vi liggammat.

Jag vet att samsovning inte rekommenderas, men jag och lilleman somnade bägge efter han ammat i morse. Han sov på mitt bröst och vi sov tre timmar - så välbehövligt. Sambon hade dessutom kollat till oss då och då.
Igår sov vi också nån timme tillsammans på eftermiddagen, när vi liggammat.

Utan samsovning hade jag inte fått någon sömn med något av de tidigare barnen under minst första halvåret eftersom de helt enkelt inte gick att lägga ned. Du kan läsa en del om risker mm i dena länk
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/3/3597/LKT0612s955_960.pdf

Och här
https://www.etc.se/kronika/att-barn-ska-sova-sjalva-ar-en-knasig-ide

Utan samsovning hade jag inte fått någon sömn med något av de tidigare barnen under minst första halvåret eftersom de helt enkelt inte gick att lägga ned. Du kan läsa en del om risker mm i dena länk
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/3/3597/LKT0612s955_960.pdf

Och här
https://www.etc.se/kronika/att-barn-ska-sova-sjalva-ar-en-knasig-ide
Ska läsa igenom nån dag. Går bara på vad neo sa (som går på socialstyrelsens rekommendationer).

Det blöjor jag fått i babyboxarna har ju till och med kissindikator, så käckt!

Är det någon som har tänkt prova med potting eller EC? Läste om det förut och det ville jag prova. Men hade ett mycket bättre badrum på den tiden. Nu är det pluttigt och jag får inte ens plats med skötbordet där. Sämre förutsättningar kanske, men man kan ju prova.

Japp, indikatorn är bra innan man lärt sig hur mycket kiss i blöjan som bebis (och ens samvete) accepterar i blöjan :).
Det gör också att man ser att en ny blöja snabbt blir inkissad, ofta innan kläderna är på igen :p, av någon anledning är det väldigt gött att kissa i en ny blöja.

Det finns insatser att sätta på toaletten, bumbo har en som de ska kunna sitta på rätt tidigt tex. Jag började grodhålla sonen lite när han var liten och hade magknip, men det kom av sig för oss när han var lite större. Får se om den här bebisens signaler blir lättare att läsa.

Ajaj, det låter hemskt. Skönt att du börjar må bättre. Gör man något åt stenen?

Det blöjor jag fått i babyboxarna har ju till och med kissindikator, så käckt!

Är det någon som har tänkt prova med potting eller EC? Läste om det förut och det ville jag prova. Men hade ett mycket bättre badrum på den tiden. Nu är det pluttigt och jag får inte ens plats med skötbordet där. Sämre förutsättningar kanske, men man kan ju prova.

Hoppar in från en annan tråd☺️ Vi körde EC på dottern, och det är det bästa beslutet vi tagit tror jag😁 Bytte nästan aldrig bajsblöjor och fångade mycket kiss också. Gick väldigt lite blöjor! Sen var kommunikationen med bäbis väldigt mysig också, när man inser att man förstår vad bäbis vill. Vi använde handfatet medan det bara var amningsbajs. Aldrig haft så väl rengjort handfat nån gång😂

Hoppar in från en annan tråd☺️ Vi körde EC på dottern, och det är det bästa beslutet vi tagit tror jag😁 Bytte nästan aldrig bajsblöjor och fångade mycket kiss också. Gick väldigt lite blöjor! Sen var kommunikationen med bäbis väldigt mysig också, när man inser att man förstår vad bäbis vill. Vi använde handfatet medan det bara var amningsbajs. Aldrig haft så väl rengjort handfat nån gång😂
Ska definitivt kolla upp bumbostol. Kanske en konstig fråga om man tänker grodgrepp och kissning, är det inte knepigt att "sikta" med en pojke? Tänker att det kommer flyga överallt :o men då får jag väl en anledning att städa badrummet..

Hoppar också in. Vi körde också ec på dottern. Knappt bytt en bajsblöja förutom vid sjukdom sen hon var 5 månader. Använt bumbo sen hon va 3 månader.

Ska definitivt kolla upp bumbostol. Kanske en konstig fråga om man tänker grodgrepp och kissning, är det inte knepigt att "sikta" med en pojke? Tänker att det kommer flyga överallt :o men då får jag väl en anledning att städa badrummet..

Kisset var inte så farligt att pricka i toastolen/handfatet, det blir en samlad stråle. Amningsbajs ala vulkanutbrott däremot kunde hamna lite överallt om jag hade otur :angel:. Men, jag fick kanske inte riktigt in snitsen och han var så liten att det mest bara kom av sig självt. Inte så lätt att säga till en nyfödd att hålla sig, man får vara snabb :D

Anledningen att vi kom av oss med ec var för att han till 90% bajsade under tiden han åt. Lite svårt att potta samtidigt.

Hur har ni tänkt med säng till bebis? 😊 Vi funderar på att köpa både ett babynest och en bedside crib. Svårt att veta vilket märke/modell man ska köpa..

Hur har ni tänkt med säng till bebis? 😊 Vi funderar på att köpa både ett babynest och en bedside crib. Svårt att veta vilket märke/modell man ska köpa..
Har köpt en bedside crib (troll) pga att storasyster sover i vår säng så då vill jag inte ha lillebror där också.
Men tänkte ha ett babynest också just för att det är så smidigt att flytta bebis i ett sånt även om han sover och han har en trygg plats som man kan ha med sig.

Vi har vanlig spjälsäng, troll royal, intill min säng. Idag ska vi hämta ett babynest, tänker att då kan liten somna i det intill oss i soffan tex och så bär vi hela nestet till spjälsängen när vi lägger oss.
Om det blir en unge till i framtiden blir det nog en bedside crib.

Vi tänkte först köra på bedside crib, men det känns olönt, tänker att barnet växer snabbt och att man snart får köpa en vanlig spjälsäng ändå och nya tillbehör till den. Så vi har köpt en Troll Lux med sänkbar långsida, den står intill min sänghalva och den blir som en bedside crib när långsidan är nedsänkt och botten på spjälsängen är på det högsta läget.

Har även köpt ett babynest, tänker att det kan vara smidigt att ha i soffan bl.a och flytta runt sovande bebis smidigt...

Skall hämta ut en bedside crib idag. Har ett rätt litet sovrum och storebror har redan en spjälsäng. Han kommer troligen att i ställe få byta till en växasäng när bedsiden blir för liten åt lillebror

Jag har ett nest som jag tänker blir användbart i början. Sen en "korg" som får stå i sovrummet. I barnkammaren står spjälsängen redo, min gamla, och där kan botten sättas på olika höjd. Tänker att vi kanske gradvis går över till att sova ensam, eller så har vi bara lite olika alternativ att lägga ner barnet på beroende på var han somnar. Sedan hade jag funderat på växasäng, eller kan man lika gärna köra på "riktig" säng på en gång så slipper man byta? Sen får vi se, man vet ju aldrig om det kommer syskon i framtiden. Då kanske det blir våningssäng.

Vi har ju spjälsäng mm kvar sedan de tidigare barnen. Våra har legat hos oss i dubbelsängen väldigt länge, Josephine på drygt 2 år vill fortfarande inte sova själv så vi ställde helt enkelt gästsängen bredvid dubbelsängen så vi får plats. Eller iaf någorlunda plats. inte ens 270 cm bred säng räcker alltid när barnen lägger sig på tvären och en hund eller två hoppar upp och lägger sig i fotändan.

Men vi föröker träget med överflyttning i egen säng. Därmed har växa-säng varit uteslutet för vår del. Vi har direkt köpt sängar som en vuxen kan ligga bredvid i, för att underlätta övergången från vår säng till egen säng.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar