Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni tänkt med säng till bebis? 😊 Vi funderar på att köpa både ett babynest och en bedside crib. Svårt att veta vilket märke/modell man ska köpa..

Vi har en Gulliver från Ikea där man kan ta bort långsidan och höja upp bädden så den är i höjd med vår säng. Blir som en bedside crib. Sonen på snart 3år kommer in till oss varje natt och sover mellan oss så den extra ytan kommer behövas. Ska bli intressant att se hur storebror tar bebisskrik på natten. Han sover visserligen som en sten, han kanske vänjer sig vid ljudet.

Vi hade aldrig något babynest, sonen ville helst sova på oss på mage eller i sele dagtid. Vi hade också vagnen inne mycket pga. hunden vi hade då, han var inte helt pålitlig med bebisar.

Hur har ni tänkt med säng till bebis? 😊 Vi funderar på att köpa både ett babynest och en bedside crib. Svårt att veta vilket märke/modell man ska köpa..

Har beställt ett babynest så jag tänkte försöka få bebisen att sova i den. Vi hade spjälsäng från Ikea till både dottern och sonen men lyckades aldrig få dem att sova i den. Nu sover de dock större delen av natten i sina egna juniorsängar även om sonen ibland kommer över till oss efter ett tag. Men vi har en stor säng (har byggt på dubbelsängen med en 90-säng) och tänker att bebisen får sova på min sida i sitt babynest och med eget täcke. Om de större barnen kommer över får de sova på andra sidan, eller om vi sätter en madrass på golvet under första tiden.

Läste något supergulligt i en föräldratidning! Tänkte bara att jag skulle dela med mig :)

Bifogade filer

• 20180508_190015.webp
    20180508_190015.webp
    142,3 KB · Visningar: 92
Besök hos nya BM idag. Flummigare kvinna får man leta efter. Var ute för sent så hade inte hunnit begära ut mina papper (måste tydligen göras skriftligt) så hon hade inget att gå på. Skrev av den info som fanns i mitt kort, med två pekfingrar så tog 15 min bara det. Sedan tyckte hon att de kanske inte var så viktigt att begära ut pappren i alla fall (mähä, bara en riskgraviditet men kanske de inte är så viktigt då, ingen skillnad för mig)

Frågade om jag borde ta nytt urinprov för odling. Inte hört nått om de förra jag lämnade pga sammandragningar men kollat mina egna uppgifter och där står det blandflora. Har ju själv jobbat med att analysera urinprov (odling) och vi brukar begära nytt prov. Hon tyckte jag skulle ta en sväng via intimhyllan på apoteket och titta på deras utbud i stället :confused: för där finns de säkert ett preparat som hjälper. Som tur tror jag inte att jag har UV

Sf mått på mittlinjen (minns ej måtten) och hjärtljud på 140-160 slag/min. HB nere på 106 igen så får boosta med tabletter. Tänkte ta i ordentligt nu och ta två per dag trots magen.

Tänkte att nåja, klarar väl 6 veckor med denna dam, blir ju inte så många besök. Men tydligen jobbar hon på barnsidan också så kommer inte bli av med tanten:cry:

Vet någon annars vad som gäller med vattkoppsvaccin? sonen borde få de nu 30.5, men har hört att man inte bör träffa imunsvaga (som spädbarn räknas som) på 4 veckor efter vaccineringen. Hittar dock ingen tillförlitligt källa varken åt ena eller andra hållet och fick inget svar alls när jag fråga idag (hon tyckte det var helt ok att skjuta upp det bara)

Säkert kan man byta men vet inte om jag orkar (hon är min tredje denna graviditet) och är bara 6 veckor till BF

Som tur hör jag även till spec.mvc och skall dit om två veckor för bedömning om igångsättning.
Ok, jag förstår om du inte orkar. Se bara till att sammanfattningen är ordentligt skriven. Det är den som förlossningen läser i första hand.
:)

Vi har haft två riktigt varma dagar här, och natten till idag sov jag asdåligt pga att mina fötter kändes som att dom skulle självantända. :meh:
Så nu har jag snott hundens kyldyna. :D Kan vara den bästa idén jag fått någonsin. :up:

Kisset var inte så farligt att pricka i toastolen/handfatet, det blir en samlad stråle. Amningsbajs ala vulkanutbrott däremot kunde hamna lite överallt om jag hade otur :angel:. Men, jag fick kanske inte riktigt in snitsen och han var så liten att det mest bara kom av sig självt. Inte så lätt att säga till en nyfödd att hålla sig, man får vara snabb :D

Anledningen att vi kom av oss med ec var för att han till 90% bajsade under tiden han åt. Lite svårt att potta samtidigt.
Hoppar också in (från vårtråden). Just det där med att bajsa medan de äter var en stor anledning till att jag inte fick kläm på ec med sonen. Det och att jag mest stressades av det. Eller så gav jag upp för tidigt.

Funderar ju på att ”gå” hem direkt efter förlossningen, eller de var planen när vi hade 10 min till sjukhuset. Man får åka hem tidigast 6 timmar efter vilket varit planen. Visade sig att de även skulle vara möjligt nu trots 10 mil. Jag kunde ju inte sova på BB förra gången pga alla skrikande barn, en natt sov tom sonen på kansliet för att jag skulle få någon sömn men de hjälpte inte.
Och jag blev nu osäker på om jag orkar sitta i bilen så länge hem. Fast som omföderska kastas man ju ut i alla fall tidigare (om allt är ok) så kanske inte så stor skillnade på tiden

Igår var ju vi på TUL då mitt sf mått gått från att ligga strax under medelkurvan till att hamna på översta kurvan.
Allt såg toppen ut, tänk att det bor en krabat på 2kg därinne :love::love:
Dem trodde det skulle bli en bebis i stl med stora syster dvs runt 3500gr
Fostervattnet låg på 4.5
( skulle ligga mellan 2-8)
Så jätteskönt att allt såg bra ut.
Hon förklarade att på omföderskor o särskilt om det är tätt emellan håller inte magmusklerna tillbaka livmodern på samma sätt så det kan bli större mått. V33 nu o jag börjar fatta att jag ska genomgå en förlossning igen
:nailbiting::arghh::D:o:turd::heart:heart

Igår var ju vi på TUL då mitt sf mått gått från att ligga strax under medelkurvan till att hamna på översta kurvan.
Fostervattnet låg på 4.5
Hon förklarade att på omföderskor o särskilt om det är tätt emellan håller inte magmusklerna tillbaka livmodern på samma sätt så det kan bli större mått. V33 nu o jag börjar fatta att jag ska genomgå en förlossning igen

Skönt att det såg bra ut :) dem där SF måtten kan vara luriga :cautious:
jag är också i vecka 33 men för mig känns det väldigt långt borta ännu att jag ska genomgå en förlossning O_o

Fostervattnet låg på 4.5
Skönt att det såg bra ut.

Jag som är gravid med tredje barnet har ett SF-mått som ligger på övre kurvan. Där har det i sig legat stadigt vid de mätningar som varit hittills utan att hoppa åt något håll.

Fostervattnet låg på 4.5

Intressant. Ligger på medelkurvan denna gång och med sonen på översta. 18 månader mellan dem. Och då skall denna grabb vara för stor för sina veckor

Det blöjor jag fått i babyboxarna har ju till och med kissindikator, så käckt!

Är det någon som har tänkt prova med potting eller EC? Läste om det förut och det ville jag prova. Men hade ett mycket bättre badrum på den tiden. Nu är det pluttigt och jag får inte ens plats med skötbordet där. Sämre förutsättningar kanske, men man kan ju prova.
Hoppar in från en annan tråd☺️ Vi körde EC på dottern, och det är det bästa beslutet vi tagit tror jag😁 Bytte nästan aldrig bajsblöjor och fångade mycket kiss också. Gick väldigt lite blöjor! Sen var kommunikationen med bäbis väldigt mysig också, när man inser att man förstår vad bäbis vill. Vi använde handfatet medan det bara var amningsbajs. Aldrig haft så väl rengjort handfat nån gång😂
Hoppar också in. Vi körde också ec på dottern. Knappt bytt en bajsblöja förutom vid sjukdom sen hon var 5 månader. Använt bumbo sen hon va 3 månader.

Hoppar också in från annan tråd! Vår dotter är 3 månader och vi har kört babypotting sen hon var en vecka gammal ungefär. Vi har också väldigt få bajsblöjor, det mesta kommer i vasken i tvättstugan där vi har skötbordet. När vi är bortresta brukar vi hålla henne över toaletten (jag vill helst inte potta i andras handfat av hänsyn till dem) och det fungerar också! Min upplevelse är att vi sluppit en del magknip tack vare babypottingen, men det kan jag ju förstås inte vara säker på. Jag och min sambo är i alla fall mycket positiva :)

Jag ska nog sluta ställa mig på vågen. :arghh: Vägde mig nu i kväll och jag har gått upp 17-18 kg. Jag gick upp totalt 15-17 med första barnet, beroende på hur man räknar.

Träffade en kollega/kompis för första gången sedan i fredags i dag och hon tyckte att min mage såg ut att ha sjunkit. Det är ingenting jag sett eller tänkt på själv, men när jag tänkte efter så har det blivit lättare att äta och jag har börjat behöva kissa på nätterna - och det har börjat senaste dagarna. Så kanske att magen sjunkit då. Det kan kittla/ila lite oftare nere i bäckenet också.

V 31 - går in i v 32 på lördag. Nästa BM-besök på måndag.

Nojar också över vikten. Har sedan graviditetens början gått upp 6 kg i v. 29 vilket känns lagom, om det inte hade varit för att jag började på +7 redan innan. Så egentligen ligger jag på +13 från normalvikten

Samtidigt känner jag lite whatever. Går ju inte göra mycket åt just nu ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar