Sommarföräldrar 2017

Är man alltså tvungen att gå på föräldraledighet 30 dagar innan beräknad födsel? Alla yrken eller är det berorende på vad man har för jobb? Vad får man för lön eller ersättning då?

Ja, man måste gå på moderskapsledighet (alla yrken) senast 30 vardagar innan, citat från FPA nedan (jag bor alltså i Finland):
"Mamman kan påbörja ledigheten tidigast 50 vardagar och senast 30 vardagar före den beräknade födseln. Mamman kan själv välja när hon vill påbörja sin ledighet. Moderskapspenning betalas för 105 vardagar, det vill säga cirka fyra månader."

Man får full lön från sitt jobb under dessa fyra månader och då betalar FPA moderskapspenningen till arbetsgivaren istället fick jag förklarat för mig igår :) Sedan börjar man få föräldrapenning från FPA.

Här kom vi precis in efter en långpromenad till stallet och tillbaka, på tal om motion. :D Kroppen har varit på osedvanligt bra humör hela dagen faktiskt, det var mest fötterna som strejkade lite i slutet.

På tal om något helt annat så upptäckte jag något högst olustigt idag som jag inte har kunnat släppa.. Vi bor mitt emot ett stort obebyggt gammalt industriområde där det nu har börjat planeras och förberedas för fullt för ett helt nytt bostadsområde, stans nya simhall ska bl.a placeras ute hos oss. Jag är ute och går där i området snudd på dagligen med hunden och jag har sagt huur många gånger som helst till sambon att jag är övertygad om att de kommer hitta ett lik där i krokarna när de börjar gräva. Så svårt att förklara men jag har verkligen haft den starka övertygelsen om att det är ett perfekt ställe att dumpa en kropp på.

För typ 2 veckor sedan så var jag och sambon ute och gick vår vanliga promenad när jag uppmärksammade ett blåvitt band undanskymt i skogen. De har börjat röja upp i skogen inför bygget, så egentligen är det inget konstigt med avverkningsband men vi blev nyfikna för jag fick för mig att det var en polisavspärrning, och visst var det det.
Vi klampade naturligtvis inte runt där, utan höll tyst om det men jag har kikat i lokalpressen sen dess och det har varit knäpptyst. Tills idag då det dök upp i flödet på Facebook att de funnit likdelar som man tror kommer från en kvinna som försvann i området för 8 år sedan. Teorin då var att hon hade mördats av sin ex man, som efter försvinnandet dömdes för grov kvinnofridskränkning men han kunde aldrig dömas för mordet eftersom man saknade kropp.

Så fruktansvärt olustigt, både att det hittades så nära oss (max 500 meter), men kanske framför allt för att jag hela tiden har hävdat att det ligger nåt där i området. Är verkligen inte vidskeplig, men ibland börjar man ju undra ,det är ju inte så att jag går runt och inbillar mig att det ligger lik till höger och vänster i vanliga fall..

Uh - verkligen olustigt. framför allt att du har haft känslan av det hela tiden

Uh - verkligen olustigt. framför allt att du har haft känslan av det hela tiden
Jag brukar verkligen inte vara den som säger "vad var det jag sa", men eftersom jag har sagt det i princip varje promenad vi har tagit där jag och sambon. Värst är det nästan att veta att jag promenerat max 100 meter från stället skelettdelarna låg helt öppet enligt tidningen flera gånger varje vecka, det hade kunnat vara jag och hunden som hittade dem.

Om det är samma kvinna ska det ha varit ett väldigt obehagligt fall när det begav sig, vilket givetvis inte heller är roligt.

Allstå dom här hormonerna :D Nog för att jag är gråtmild och blödig annars men nu kommer vi seriöst få fuktskador (fynd på våra nyinlagda golv) :laugh: Jag gråter för allt, hela tiden!!! :banghead: Kan inte titta på tv, film, läsa tidningen, gråter för fina bra saker, gråter för sorliga saker..

Jag brukar verkligen inte vara den som säger "vad var det jag sa", men eftersom jag har sagt det i princip varje promenad vi har tagit där jag och sambon. Värst är det nästan att veta att jag promenerat max 100 meter från stället skelettdelarna låg helt öppet enligt tidningen flera gånger varje vecka, det hade kunnat vara jag och hunden som hittade dem.

Om det är samma kvinna ska det ha varit ett väldigt obehagligt fall när det begav sig, vilket givetvis inte heller är roligt.

Verkligen obegagligt! :crazy:

Jag har tänkt jobba till två veckor innan bf. Hoppas det går bra utan för mycke besvär.

Vagn har vi börjat prata om men jag förstår inte hur det fungerar. Vi vill ha stora fasta lufthjul och då trodde jag det bar nästan klart. Men det verkar som man kan få vilket chassi som helst till de olika modellerna (vi tittar på emmeljunga). Sitt o liggdelar verkar vara ännu svrare att förstå. Någon som har tips?

Vi funderar oxå på hur vi bäst gör med föräldraledigheten. Jag har fast jobb och kan vara ledig hur länge jag vill. Jag tjänar dessutim mer än maken. Om maken ska vara lidig har han inget jobb att gå tillbaka till o det är i en bransch där det är svårt att hitta jobb. Byta jobb är inte aktuellt.

Jag tycker det är viktigt både för barnet o maken att han är ledig så just nu verkar bästa lösningen vara att han tar en eller två dagar i veckan efter att jag börjat jobba deltid. Hur vi än gör verkar det bli jag som får ta merparten av ledigheten. Kreativa tips?

Hurdå har han inget jobb att gå tillbaka till, om han är föräldraledig? Så kan ju inte arbetsgivaren göra, någon form av kontrakt har han väl? Om han tjänar mindre än du är det väl dessutom snarare smartare att han är hemma mer än du? Det är mitt tips!

Min tanke är att gå hem 4 v innan BF. Jag VILL gärna jobba längre, men är tveksam till om jag klarar arbetsuppgifterna på heltid så pass länge...

Allstå dom här hormonerna :D Nog för att jag är gråtmild och blödig annars men nu kommer vi seriöst få fuktskador (fynd på våra nyinlagda golv) :laugh: Jag gråter för allt, hela tiden!!! :banghead: Kan inte titta på tv, film, läsa tidningen, gråter för fina bra saker, gråter för sorliga saker..
Det hade jag när jag väntade första. Jag kunde ha haft en skitbra dag, och sen kom sambon hem och va inte tillräckligt snabb enligt hormonerna med att ge mig en puss då kunde jag böla i en halvtimme :D Han fasade inför denna grav när jag plussade att jag skulle bli likadan igen :laugh: Denna vändan fick jag bara smärtor i olika utformning :rofl:

Det hade jag när jag väntade första. Jag kunde ha haft en skitbra dag, och sen kom sambon hem och va inte tillräckligt snabb enligt hormonerna med att ge mig en puss då kunde jag böla i en halvtimme :D Han fasade inför denna grav när jag plussade att jag skulle bli likadan igen :laugh: Denna vändan fick jag bara smärtor i olika utformning :rofl:

Jag var mycket mer stabil förra graviditeten :D Tycker jag, frågar man min sambo tycker han säkert nåt annat :D

En sak jag tänk på som jag inte riktigt kan sluta fundera på är att jag tycker jag ser hela tiden på Instagram människor, kändisar, bloggare, u name it som tidigt går ut med sina graviditeter offentligt.
När får ni ut med era graviditeter?
Jag är i v.13 och har berättat för jobbet (sjukskriven så ville förklara varför), våra familjer och närmsta vännerna.
Jag tycker det skulle kännas så tidigt att gå ut helt offentligt, eller tänker jag tokigt?
Med sonen blev vi offentliga runt v.24..
Med offentlig tänker jag; sociala medier men även helt öppet på stan med bekanta etc..

En sak jag tänk på som jag inte riktigt kan sluta fundera på är att jag tycker jag ser hela tiden på Instagram människor, kändisar, bloggare, u name it som tidigt går ut med sina graviditeter offentligt.
Jag är i v.13 och har berättat för jobbet (sjukskriven så ville förklara varför), våra familjer och närmsta vännerna.
Jag tycker det skulle kännas så tidigt att gå ut helt offentligt, eller tänker jag tokigt?
Med offentlig tänker jag; sociala medier men även helt öppet på stan med bekanta etc..

Har tänkt gå ut med det först efter ul, är i v 17 nu, har berättat för familj, släkt och nära vänner men verkligen inte till allt och alla. Alla gör väl som dom vill:) men jag tänker att det syns ju inte så mycket i början så då måste man ju verkligen inte berätta om man inte vill.

Vi började berätta för släkt och närmsta vänner runt v. 6-8 och sen på jobb och för övriga vänner efter v. 11. Jag orkar verkligen inte hålla på och smussla och hade heller ingen lust att vänta in att det skulle börja spekuleras. Sen har jag märkt att det inte skvallras så mycket på jobbet (iaf inte om mig) så en del vet fortfarande inte. Jag är i v. 16 nu (vad fort det går!) och det är svårt att missa att jag blivit väldigt rund om magen :D

Vi berättade för min mamma veckan innan KUB då dom iaf var på besök den helgen, sambons familj + min pappa och syskon fick veta efter KUB och sen berättade jag för resten av släkten julafton.

Chefen fick veta runt vecka 10-11 tror jag då vi stod inför ändringar i schemat samt att en av mina kollegor skulle sluta så ville ge besked och mina närmsta kollegor besked då jag kunde se att min graviditet ville påverka deras schema också. Men de höll tyst om det fram tills efter KUB, sen råkade någon försäga sig (efter jag sagt att det var OK att det blev officiellt) och så gick det ca två veckor innan typ alla visste! :D

Har inte gått ut offentligt på sociala medier och lär inte göra det medvetet heller. Berättar för kompisar när det passar typ och så kommer där väl säkert en bild när den är på utsidan. :D

Jag fick ju krypa till korset rätt tidigt med vissa, stallägaren bland annat. Sen har vi tagit det som det kommit men jag har förstått att ryktet sprids betydligt snabbare än jag hinner berätta.... :sneaky: Jag gör ingen stor grej av det och har sagt att det är inte hemligt. Det brukar komma rätt naturligt, igår kände jag att en förklaring var nödvändig när jag stod och flåsade som en brunstig älg efter att ha sprungit upp med unghästen för veterinären. :p

Eftersom jag rör mig mer och mer nu så har kroppen gått ihop sig och nästan blivit sitt vanliga jag, förutom magen då (kan fortfarande inte knäppa byxorna), men det gör inte så mycket. Ett tag kände jag mig jämntjock som en korv liksom, och det var inte så roligt men magen accepterar jag. :)

Jag har fått nåt sug efter glass den här sista veckan, så nu sitter jag och häver i mig glass med smak av salt karamell. Hur gott som helst och en bra avslutning på veckan efter att ha burit in 120 kg hästfoder och tampats med högdräktiga tackor. :D Att hålla på med hästar är _ingenting_ i jämförelse med får som ska utfodras, man blir nästan nersprungen och får dessutom klämskador.

Har varit öppen med hela IVF-resan så har nog outat sedan tja dag ett.

Men hur man gör är ju i allra högsta har upp till en själv!

Vi gick ut med de offentligt direkt efter vi berättat för det närmsta i vecka 12 typ. Min chef fick reda på först, hade inte så mycket val då jag spydde konstant o inte kunde jobba som normalt... Att vi gick ut offentligt med det har lite o göra med mitt yrke, det spekulerades ganska fort när jag helt plötsligt inte red unghästar längre....

Men det är helt upp till var och en, för oss var det viktigaste att vi fick berätta för dom vi ville berätta själva först o som sagt de började spekuleras tidigt pga. Jag inte red unghästarna (helt oinridna) o ville inte att nån viktig människa skulle höra det ryktesvägen... sen är vi väll i den åldern då det är rätt "väntat" att man "får" barn och vi har ju alltid varit öppna med aTT "jag nångång" så det var ju inte så oväntat för någon direkt. Hehe...

Ja det är klart det är upp till var och en :D
Jag har nog bara levt med nån bild av att man berättar efter RUL :D Fast jag egentligen bara vill skrika ut det.. Kanske vågar mig på att vara lite mer offentlig med det, kanske inte basunerar ut det på Instagram men iaf när jag möter folk jag känner :o

Vi berättade för föräldrar i princip samtidigt som jag plussade (v. 6). Har inte pratat för vänner och jobb ännu men har gått in i v. 13 så nu tänker vi berätta för de vi känner när vi träffas och stöter på folk. Ska berätta på jobbet nästa vecka. Tror inte att vi går ut med det på Facebook, gjorde inte det förra gången.

Har ett ständigt sushi-sug! Sambon överraskade mig med sushi i onsdags efter jobbet men hade lätt kunnat äta sushi fler dagar i veckan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar