Sommarföräldrar 2017

Igår red jag!!! Var jättehärligt medan det varade, men rygg- och bäckensmärtorna efteråt alltså.. :crazy: De håller tyvärr fortfarande i sig. Jag känner mig som världens mes som inte klarar någonting utan att få ont trots att jag "bara" är i vecka 24. Känns som att alla kan rida i åtminstone två månader till, men jag börjar verkligen fundera på om det är dags att lägga av nu och enbart köra arbete från marken med hästen, och så får medryttaren rida de två dagar hon har. Kanske att jag kan ta mig någon skrittur då och då..

Jag fick lägga ner ridningen runt v18 pga sammandragningar. :( Känns surt då jag inte har några andra direkta problem och krämpor. Fogarna var väl inte jätteförtjusta i ridningen men det fungerade i alla fall om man anpassade sig lite. Tyvärr kommer jag nog inte kunna jobba hästen från marken heller då fogarna inte alls var nöjda över det och brukar krångla när jag går längre sträckor.

Överdragsbyxor med resår, oknäppta ridbyxor och lång tröja över är det som gäller här med! :D Och bara gravidbyxor till vardags, har slängt upp alla vanliga byxor på översta fyllan i garderoben dit jag inte når utan pall. Ska bli skönt när det blir varmare och frusna jag vågar ha tights och klänning!

Igår red jag!!! Var jättehärligt medan det varade, men rygg- och bäckensmärtorna efteråt alltså.. :crazy: De håller tyvärr fortfarande i sig. Jag känner mig som världens mes som inte klarar någonting utan att få ont trots att jag "bara" är i vecka 24. Känns som att alla kan rida i åtminstone två månader till, men jag börjar verkligen fundera på om det är dags att lägga av nu och enbart köra arbete från marken med hästen, och så får medryttaren rida de två dagar hon har. Kanske att jag kan ta mig någon skrittur då och då..

Jag fick låna ett par gravidbyxor av en kompis, hon hade köpt ett par i XL när hon själv var gravid. Det är distansbyxor så känns som att ha joggingbyxor på, jättesköna de sitter dock väldigt löst i rumpan så snygg är jag inte :D
I övrigt känner jag igen mig, gick in i vecka 25 igår och i måndags och igår hade jag riktigt ont i fogarna efter att ha ridit. Tyckte annars det gick bra i förra veckan men hade nu inte ridit på 3 dagar. Red idag igen och tog min gamla träningssadel från galoppen istället för dressyrsadlen, den är lite smalare och det känns iaf än så länge mycket mindre än i måndags. Ska prova dressyrsadlen imorgon igen och se hur det går annars får det bli galoppsadel framöver. Är inte helt parat till att ge upp ridningen ännu men det kan jag ju såklart bli tvungen till :cry:

För övrigt så har vi börjat kolla på barnvagn och jisses vilken djungel. Ni som har barn sen innan, har ni några tips/råd? Kombivagn/duovagn/liggvagn? :confused::crazy:

Jag fick låna ett par gravidbyxor av en kompis, hon hade köpt ett par i XL när hon själv var gravid. Det är distansbyxor så känns som att ha joggingbyxor på, jättesköna de sitter dock väldigt löst i rumpan så snygg är jag inte :D
I övrigt känner jag igen mig, gick in i vecka 25 igår och i måndags och igår hade jag riktigt ont i fogarna efter att ha ridit. Tyckte annars det gick bra i förra veckan men hade nu inte ridit på 3 dagar. Red idag igen och tog min gamla träningssadel från galoppen istället för dressyrsadlen, den är lite smalare och det känns iaf än så länge mycket mindre än i måndags. Ska prova dressyrsadlen imorgon igen och se hur det går annars får det bli galoppsadel framöver. Är inte helt parat till att ge upp ridningen ännu men det kan jag ju såklart bli tvungen till :cry:

För övrigt så har vi börjat kolla på barnvagn och jisses vilken djungel. Ni som har barn sen innan, har ni några tips/råd? Kombivagn/duovagn/liggvagn? :confused::crazy:
Vi la väldigt lite energi på vagn, vilket visade sig vara väldig tur när sonen väl kom för han hatade vagnen. Så vi införskaffande sjalar och selar istället :).

Våra krav på vagn var egentligen bara att vi ville ha stora hjul som klarar av att gå i lite jobbigare terräng. Vi hade liggdel till den och när han blev större så han kunde sitta tog vi bara bort liggdelen.

Tror inte vi kommer skaffa ny vagn nu när vi ska få tillökning. Vi använder den gamla till något av barnen och sen köper vi nog till ståplatta. Troligtvis kommer vi bära även denna bäbis mycket, och då får sonen sitta i vagnen istället. :)

@MalanMjöl barnvagnar är en riktig djungel!

Fundera på det här:
1. På vilket underlag ska ni köra vagnen? För ojämnt underlag rekommenderas stora luftfyllda däck. Det behöver inte nödvändigtvis vara fasta framhjul för svängbara framhjul kan (oftast) låsas.
2. Behöver den vara liten och lättsvängd (ex om den ska med in i butiker, om ni ska åka kollektivtrafik eller åka liten hiss)? Vissa vagnar är onödigt breda och gör att det är svårt att ta sig fram i smala utrymmen. Svängbara framhjul rekommenderas starkt.
3. Ska ni åka mycket bil med vagnen? Då är det bra om vagnen är lätt att fälla ihop och inte väger så mycket.

Vi hade en Kronan Duo S med första barnet. Istället för liggdel hade vi en mjuklift som klickas i i sittdelen. Vi bor tre trappor upp utan hiss så vi lämnar vagnen i porten, därför var det väldigt smidigt med mjuklift. Vagnen är robust, relativt liten, hög sittyta och har stora luftfyllda hjul. Framhjulen är svängbara (kan låsas). Vi har varit jättenöjda med den men jag tycker att den är så trögrullad numera så vi kanske byter ut den nu till nr 2. Eller egentligen behöver den nog bara en rundsmörjning och mer luft i däcken...

Är lite nyfiken på hur länge ni andra har tänkt jobba innan ni går hem? Börjar bli dags att tänka på den biten nu.

Jag är så naiv att jag hoppas kunna släpa mig runt här ute hela sommaren typ. Men då har jag ett väldigt självständigt arbete, sköter i stort mina uppgifter och tider själv och det är inte riktigt heltid. Sen älskar jag mitt jobb men det beror helt på hur jag mår så klart. Jag har ett jobb där jag går mycket, kanske är det bättre än ett stillasittande?

Jag har ansökt om graviditetspenning och får med största sannolikhet den beviljad (peppar peppar), går då hem 60 dagar för BF, dvs i mitten av April. Ska bli skönt, men kan tänka mig att risken finns för långtråkighet...

Vad gäller vagn så vill jag ha en med lufthjul och fasta hjul så att man kan ta sig fram i snö och lera, samt gå hyfsat offroad med hunden. Tänker mig en begagnad Emmaljunga City Cross, den känns som ett säkert kort. Nån med erfarenhet som kan hissa eller dissa?

När det gäller vagnar så kommer jag med det tipsen jag alltid kommer med :p "Strunta" i liggdelen och fokusera på sittdelen! Nu menar jag inte att man inte ska köpa en liggdel, utan att man ska välja den vagnen som har den sittdel som man vill ha. Liggdelen används i max 6 månader och bebisen ligger mest ändå bara där (förhoppningsvis :p ). Sittdelen har man mycket längre och med ett rörligt barn.

Sen vad man gillar för typ av sittdel är ju en annan fråga. Här är lite att tänka på.

- Vändbar eller inte (vändbar är självklarhet tycker jag)
- Ergonomisk sits eller "vanlig"
- Hur stor sittdelen är. Många sittdelar är väldigt korta i ryggen och barnen blir för långa tidigare än man önskar.
- Hur högt upp från marken den är. Är man lång kan det vara jobbigt för ryggen med en låg vagn.

Sen är det bra att tänka på vad man vill ha för hjul (luft, inte luft, svängbara, fasta, stora, små osv) :)

Djungel som sagt!

Jag är så naiv att jag hoppas kunna släpa mig runt här ute hela sommaren typ. Men då har jag ett väldigt självständigt arbete, sköter i stort mina uppgifter och tider själv och det är inte riktigt heltid. Sen älskar jag mitt jobb men det beror helt på hur jag mår så klart. Jag har ett jobb där jag går mycket, kanske är det bättre än ett stillasittande?
Om jag fortsätter må bra har jag tänkt jobba till drygt 2 veckor innan BF. Ändras måendet får väl den planen revideras.

Jag fick lägga ner ridningen runt v18 pga sammandragningar. :( Känns surt då jag inte har några andra direkta problem och krämpor. Fogarna var väl inte jätteförtjusta i ridningen men det fungerade i alla fall om man anpassade sig lite. Tyvärr kommer jag nog inte kunna jobba hästen från marken heller då fogarna inte alls var nöjda över det och brukar krångla när jag går längre sträckor.

Jag känner lite samma, att det känns surt då jag inte har några andra direkta krämpor, åtminstone inte konstanta sådana. Jag kan också få sammandragningar efter ridning, men det är främst fogarna tror jag. Tråkigt att fogarna sätter stopp för arbete från marken för dig! Jag har börjat känna av det också, men än så länge tror jag att det ska gå om jag tar det lite försiktigt, hoppas!

"Skönt" att någon känt samma, även om det är tråkigt att du fått ont förstås! Jag har bara en sadel, en allround, så det är den eller inget som gäller. Har fått ett par sköna ridleggings av svärmor som jag tänkt använda, men frågan är hur mycket ridning det blir nu då. Hon tar nog för givet att jag ska rida fram till födseln dock :D

När det gäller barnvagnar så håller jag med dig, verkligen en djungel! Vi har helt bestämt om för kombivagn efter att ha läst på, det verkar smidigt och bra, men vilken det blir sedan är en helt annan fråga. Vi ska åka till Stockholm en dag i mars och då köper vi helt enkelt en då tänker vi, svårt att göra här på hemmaplan då vi gärna vill få se vagnen irl innan vi bestämmer oss.
Jag har dock hittat en jättevacker som jag vill ha :love: men den har fasta hjul vilket gör mig osäker..

Är lite nyfiken på hur länge ni andra har tänkt jobba innan ni går hem? Börjar bli dags att tänka på den biten nu.
Jag jobbar nog fram till ca en månad innan BF, sen går jag på semester. Det passar bra för mig som har BF 10/8. Ev går jag tidigare om jag hunnit lämna över till mina ersättare (som ännu inte är utsedda men som måste till). Med det jobbet jag har (projektledare) kan jag inte bara packa ihop och gå hem utan det kommer komma frågor efter jag gått hem, så lika bra att gå hem tidigt :D

Jag lämnade in ansökan om moderskapsledighet till min chef igår och fick det beviljat direkt! :) Kommer att gå 30 vardagar (vardagar=mån-lör om jag inte förstått det helt fel) innan bf då man måste göra det här där jag bor. Första dagen på ledigheten blir alltså 4/5 för mig som har bf 9/6.
Hade jag bott kvar i Sverige hade jag nog velat försöka jobba i ytterligare två veckor, men nu känns det faktiskt lite skönt att jag inte direkt får välja, tror att jag kommer behöva den tiden till att ta hand om mig själv och förbereda inför nedkomsten. Hoppas dock verkligen att det inte blir att gå mycket över tiden! :nailbiting:

Jag lämnade in ansökan om moderskapsledighet till min chef igår och fick det beviljat direkt! :) Kommer att gå 30 vardagar (vardagar=mån-lör om jag inte förstått det helt fel) innan bf då man måste göra det här där jag bor. Första dagen på ledigheten blir alltså 4/5 för mig som har bf 9/6.
Hade jag bott kvar i Sverige hade jag nog velat försöka jobba i ytterligare två veckor, men nu känns det faktiskt lite skönt att jag inte direkt får välja, tror att jag kommer behöva den tiden till att ta hand om mig själv och förbereda inför nedkomsten. Hoppas dock verkligen att det inte blir att gå mycket över tiden! :nailbiting:

Är man alltså tvungen att gå på föräldraledighet 30 dagar innan beräknad födsel? Alla yrken eller är det berorende på vad man har för jobb? Vad får man för lön eller ersättning då?

Graviddrömmar del 2.
I natt drömde jag att jag blev så vaaaansinnigt arg på sambon att jag höll på att smälla till honom i ren ilska. Hela kroppen bubblade liksom. Anledningen? Han gjorde inte kaksmeten i drömmen på rätt sätt......
Stabila hormoner!

Jag är realist och gissar att jag inte kommer kunna komma tillbaka till jobbet 100%..
Har jobbat min första dag idag efter 100% sjukskriven och då bara 50%.. och illamåendet är hemskt, fogarna skriker och jag känner av sammandragningar nu tidigt (precis som förra graviditeten). Då gissar att jag kommer fortsätta vara sjukskriven på 50% alt 25% fram till Juni/Juli innan min kropp ger upp helt. Blir jag inte beviljad gravpenning så lär jag med största sannolilkhet bli sjukskriven 100% igen..
Den här gången tänker jag lyssna på min kropp och inte skynda tillbaka till 100% pga av dåligt samvete för mina kollegor, det gjorde jag sist efter att ha varit sjukskriven fram till v.15 och det höll knappt 10veckor innan jag blev sjukskriven 50% pga av kraftiga sammandragningar, tidiga förvärkar och foglossning från hell.
Hellre orka med mig själv och min familj..

Nu är jag ur idet och har berättat på jobb. Kommer jobba till midsommar och sen ha semester. Kanske inte heltid dock, det får jag se.

Min tanke är att jobba till ca 2 v innan BF men jag misstänker att kroppen kommer att säga ifrån innan dess men det är sånt som visar sig.

Angående barnvagn så är planen att använda bärsjal/sele om det fungerar, jag tycker det känns mycket smidigare. Däremot är det nog skönt med en vagn att ha i stallet och parkera bebis i vid borstning och när man är på banan men det lär nog bli något billigt begagnat, jag tycker i övrigt att det är aptråkigt att promenera så vagnen blir säkert inte direkt utsliten. :p

Jag har tänkt jobba till två veckor innan bf. Hoppas det går bra utan för mycke besvär.

Vagn har vi börjat prata om men jag förstår inte hur det fungerar. Vi vill ha stora fasta lufthjul och då trodde jag det bar nästan klart. Men det verkar som man kan få vilket chassi som helst till de olika modellerna (vi tittar på emmeljunga). Sitt o liggdelar verkar vara ännu svrare att förstå. Någon som har tips?

Vi funderar oxå på hur vi bäst gör med föräldraledigheten. Jag har fast jobb och kan vara ledig hur länge jag vill. Jag tjänar dessutim mer än maken. Om maken ska vara lidig har han inget jobb att gå tillbaka till o det är i en bransch där det är svårt att hitta jobb. Byta jobb är inte aktuellt.

Jag tycker det är viktigt både för barnet o maken att han är ledig så just nu verkar bästa lösningen vara att han tar en eller två dagar i veckan efter att jag börjat jobba deltid. Hur vi än gör verkar det bli jag som får ta merparten av ledigheten. Kreativa tips?

@hvala + andra: Tack för alla tips! Vi bor ju för tillfället inne i Köpenhamn men kommer nog flytta ut inom det första året. Samtidigt skal vagnen kunna användas i stallet och skogen där omkring så satsar nog på en med svängbara framhjul som kan låsas. Vi har fåTT en emma ljungström lift från sambons syster så blir nog till att leta efter en vagn som den kan vara i. Men får inte vara alltfär stor då vi också lär köra en del och vår bil är inte speciellt stor..

Jag har rätt till att gå av 6 veckor innan bf med full lön. De veckorna kan inte sparas till senare så jag tänker sluta när jag får vilket är den 25/4.

[QUOTE="Omega, post: 17950349, member:
"Skönt" att någon känt samma, även om det är tråkigt att du fått ont förstås! Jag har bara en sadel, en allround, så det är den eller inget som gäller. Har fått ett par sköna ridleggings av svärmor som jag tänkt använda, men frågan är hur mycket ridning det blir nu då. Hon tar nog för givet att jag ska rida fram till födseln dock :D

När det gäller barnvagnar så håller jag med dig, verkligen en djungel! Vi har helt bestämt om för kombivagn efter att ha läst på, det verkar smidigt och bra, men vilken det blir sedan är en helt annan fråga. Vi ska åka till Stockholm en dag i mars och då köper vi helt enkelt en då tänker vi, svårt att göra här på hemmaplan då vi gärna vill få se vagnen irl innan vi bestämmer oss.
Jag har dock hittat en jättevacker som jag vill ha :love: men den har fasta hjul vilket gör mig osäker..[/QUOTE]

Provade dressursadel idag igen och det gick bättre när jag koritade stigläderna och undvek arbetstrav. Galopp jobbet blir dock inte så kvalitativt då jag inte helt kommer ner i sadlen. Men glad för att det funkar en tid ännu iaf. Hoppas det blir bättre för dig med igen!! Vi hade tänkt köpa begagna men får se vad där finns...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar