Sommarföräldrar 2017

Jaha, då har man varit inne för blödning igen... Inte alls lika nervös den här gången i alla fall då den kom när jag gick upp och förmodligen redan avstannat samt att jag kände att bebis rörde sig och inga som helst smärtor. Vi fick vänta någon timme på läkaren eftersom vi lyckades komma in strax efter skiftbyte och han var lite upptagen med annat. Allt såg bra ut och jag fick väl inget riktigt svar på vartifrån det kom, kan vara moderkakan men även tappen som blöder.

Annars verkar bebis tycka att den är trångbodd då det nya är att försöka pressa sig ut genom magen, ganska märklig känsla. O_o

Sedan hur definierar man nöje?
Om jag oroar mig för tillväxten men landstinget inte har resurser att lugna min oro så skulle jag se ett privat TUL som i allra högsta grad motiverat (jag har gjort efter hur man resonerar i andra länder kring de blodprovsvar jag fick vid kub). Går jag privat så får jag bättre bilder än hos landstinget men båda erbjuder bilder i samband med undersökning.

Nöje blir väl per definition alla ultraljud som vården anser vara onödiga. Vården har väl då antagligen bedömt att det inte medicinskt är motiverat med ett TUL. Det blir ju då helt orimligt att var och en då anser sig göra en medicinsk bedömning. Det är klart att såna ultraljud är för "nöjes" skull.

Sen anser jag iofs att om det är så dåligt med onödiga ultraljud, då ska det vara någonting som kräver remiss. Det blir ju också helt orimligt med situationen att man som gravid ska göra dem bedömningen när möjligheten finns. Klart folk lockas av det.

Men det är ju inte samma sak som att man som gravid tror att man gör en medicinsk bedömning av nyttan av ultraljud och klarar det bättre än vården.

Personligen tycker jag att det är ett gissel med alla dessa test, ultraljud, dopplers, andningslarm och gud vet vad. Skapar bara mer oro i vårt kontrollsamhälle än lugnar. Och sen när barnen blir större fortsätter det med gps-sändare och allt vad det är.

Nöje blir väl per definition alla ultraljud som vården anser vara onödiga. Vården har väl då antagligen bedömt att det inte medicinskt är motiverat med ett TUL. Det blir ju då helt orimligt att var och en då anser sig göra en medicinsk bedömning. Det är klart att såna ultraljud är för "nöjes" skull.

Sen anser jag iofs att om det är så dåligt med onödiga ultraljud, då ska det vara någonting som kräver remiss. Det blir ju också helt orimligt med situationen att man som gravid ska göra dem bedömningen när möjligheten finns. Klart folk lockas av det.

Men det är ju inte samma sak som att man som gravid tror att man gör en medicinsk bedömning av nyttan av ultraljud och klarar det bättre än vården.

Personligen tycker jag att det är ett gissel med alla dessa test, ultraljud, dopplers, andningslarm och gud vet vad. Skapar bara mer oro i vårt kontrollsamhälle än lugnar. Och sen när barnen blir större fortsätter det med gps-sändare och allt vad det är.

Om det skapar oro eller lugnar skulle jag säga är högst personligt.

Problemet med vården är att den inte är likadan överallt vilket gör att det en BM anser medicinskt motiverat tycker nästa är onödigt.

Titta bara på vikten. En del (barnmorskor) hetsar över minsta hekto, andra bekymrar sig inte alls och koncentrerar sig på blodtryck etc.

Om det skapar oro eller lugnar skulle jag säga är högst personligt.

Problemet med vården är att den inte är likadan överallt vilket gör att det en BM anser medicinskt motiverat tycker nästa är onödigt.

Titta bara på vikten. En del (barnmorskor) hetsar över minsta hekto, andra bekymrar sig inte alls och koncentrerar sig på blodtryck etc.

Det är klart att det är många som lugnas av alla dessa hjälpmedel. Jag menar mer var behovet skapas och om oron hade funnits där från början. Det handlar ju inte enbart om graviditeter utan om hur hela samhället ser ut.

Jag håller helt med om att det är ett stort problem att vården gör olika bedömningar och att det finns olika regler i olika landsting. Men det gör ju inte att den rimliga lösningen är den gravida själv går runt och tror att hon gör medicinska bedömningar som vården inte klarar av.

Konkret exempel; om du och en kompis går till varsin barnmorska i varsitt landsting och beskriver vad som i era ögon är samma problem. Din barnmorska säger att det är normalt och din kompis blir skickad på TUL. Om du då betalar för ett privat TUL har du inte gjort en medicinsk bedömning utifrån din oro kontra ditt problem. Du har gjort ett TUL för nöjes skull (även om det såklart kanske inte är ett glatt nöje om man är orolig).

Rätt eller fel är en annan fråga och där diskussionen började från början. Och rätt OT för den här tråden, sorry!

Och nu har jag provat att rida igen efter semestern, var orolig för att det inte skulle gå när jag varit borta från det i 3 veckor. Det gick OK, inte så behagligt att sitta ner i traven men annars fungerade det fint. Dock gjorde fogarna lite ont efteråt och gör fortfarande lite ont. Men hoppas på att kunna fortsätta några några veckor ännu!

Och nu har jag provat att rida igen efter semestern, var orolig för att det inte skulle gå när jag varit borta från det i 3 veckor. Det gick OK, inte så behagligt att sitta ner i traven men annars fungerade det fint. Dock gjorde fogarna lite ont efteråt och gör fortfarande lite ont. Men hoppas på att kunna fortsätta några några veckor ännu!
Vilken v är du i?
Jag kan känna en dov molvärk i svanskotan när jag lägger mig på kvällen om jag ridit och sprungit under dagen.
Men det är.över på morgonen igen!

Vilken v är du i?
Jag kan känna en dov molvärk i svanskotan när jag lägger mig på kvällen om jag ridit och sprungit under dagen.
Men det är.över på morgonen igen!

V. 23 (24 på tis) mitt brukar också försvinna igen så hoppas det fortsätter så lite till iaf!

Puh, dessa hormoner... Jag är världens fryslort av mig vanligtvis, men har märkt att jag har lättare att hålla värmen nu. I natt vaknade jag av att jag svettades som en gris verkligen - på benen! O_o Det var så där så att lakanen var blöta, sjukt äckligt...
Sen drömmer jag mardrömmar... har haft i snitt en per natt sista dagarna, ofta flera på varandra. Är det vanligt att man drömmer mardrömmar under en period? Jag brukar väldigt sällan ha det nämligen men nu är det extremt, och ofta avlöser den ena mardrömmen den andra.

Puh, dessa hormoner... Jag är världens fryslort av mig vanligtvis, men har märkt att jag har lättare att hålla värmen nu. I natt vaknade jag av att jag svettades som en gris verkligen - på benen! O_o Det var så där så att lakanen var blöta, sjukt äckligt...
Sen drömmer jag mardrömmar... har haft i snitt en per natt sista dagarna, ofta flera på varandra. Är det vanligt att man drömmer mardrömmar under en period? Jag brukar väldigt sällan ha det nämligen men nu är det extremt, och ofta avlöser den ena mardrömmen den andra.
Just att man blir så varm gör ju att det lätt blir mardrömmar. Drömmer oxå massor.

Mardrömmar och galna drömmar generellt är vanliga under hela graviditeten är jag rädd. Jag minns att mina drömmar förra graviditeten antingen handlade om att min man lämnade mig eller att jag på något sätt inte fick mat (ex att jag bodde på hotell och hotellfrukosten tog slut) :cautious:

Mardrömmar och galna drömmar generellt är vanliga under hela graviditeten är jag rädd. Jag minns att mina drömmar förra graviditeten antingen handlade om att min man lämnade mig eller att jag på något sätt inte fick mat (ex att jag bodde på hotell och hotellfrukosten tog slut) :cautious:
Jag har köpt kanin som hunden nästan ätit upp och haft hoppträning på gatan med vinterväg och ingen broddar. ..

Igår orkade jag ta mig till gymmet - kors i taket! Kollade min träningskalender och jag snittar knappt ett pass i veckan sedan i somras. Tre pass i januari :meh: Innan första barnet tränade jag minst fem dagar i veckan så det är rätt stor skillnad. Den största förändringen är nog att jag bytte jobb för ett år sedan så att jag inte längre kan (hinner) cykla till jobbet och sällan kan träna på lunchen.

Det blev i alla fall 5 km på löpband igår. Första 3 km gick jättefint, sen blev jag väldigt andfådd (höjde tempot stegvis, från 5:45 till 4:50 min/km). Inga känningar i bäckenet, så himla glad för det! Följde upp med coreövningar.

• Gilla
Reactions: Ray
Haha @Ray och @hvala vilken tur att jag inte är ensam om att drömma hela störda drömmar. Jag kommer inte ihåg dem så här långt i efterhand men jag vet att jag ofta ligger länge och försöker analysera dem när jag vaknat precis vaknat. Just att jag blir så varm är rätt fantastiskt, vanligtvis lever jag i mitt underställ och raggsockar mellan oktober - april. Får nog sänka värmen i sovrummet framöver. :p

Märklig känsla att veta att jag sett en krabat på plats och ändå känna mig helt ogravid?
Förutom sånna märkliga grejer som mardrömmar och extra extra varm då. Undrar om det är för att jag nyss var gravid och jämför allt med att vara höggravid- eller om jag verkligen mår bättre nu?

Märklig känsla att veta att jag sett en krabat på plats och ändå känna mig helt ogravid?
Förutom sånna märkliga grejer som mardrömmar och extra extra varm då. Undrar om det är för att jag nyss var gravid och jämför allt med att vara höggravid- eller om jag verkligen mår bättre nu?
Spökveckorna kallas det ;)

• Gilla

Förstår att det måste vara en märklig känsla med den förra graviditeten i så pass färskt minne. :heart

• Gilla
Aha, jag tolkade dig fel och trodde att du börjat känna dig ogravid nu. Hade du mycket krämpor förra gången?
Jag minns att jag låg och sov på jobbet på golvet...Var åksjuk. Ömma bröst. Ont i magen. Var tvungen att äta mellanmål varannan timme för att inte kräkas.
Framförallt så otroligt trött - men det kan ju varit att det var höst och mörkt och nu blir det ljusare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 150
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka