Sommarföräldrar 2017

Angående KUBen så tror jag att alla erbjuds hos oss, vi blev iaf erbjudna.
Däremot verkar det vara vanligt att blanda ihop KUB med fostervattensprov. Min kompis trodde hon inte hade gjort KUB när det i själva verket var fostervattensprov de hade tackat nej till men KUB hade de tagit. Vet flera som påpekat risken för missfall vid KUB när det i själva verket gäller fostervattensprovet som man erbjuds om man får ett sämre värde på KUBen.

Jag var helt inställd på att ta bort om vi hade fått bekräftat missbildning vid KUB/fostervattensprov, det var också därför jag valde att göra det.

Vi blev också erbjudna Kub och valde att tacka ja, förra gången blev vi erbjudna och valde att tacka nej.
Vi ska på KUB 15/2 så det är ganska snart

Tror väl att dom är ganska tydliga med när det är något man måste ta ställning till på KUB- det är ju inget beslut man behöver ta helt själv.
Hade vi blivit rekommenderade fostervattensprov hade vi gjort det trots missfallsrisk. Men siffermässigt hade jag mer än 10 000 bättre förra året och det känns såklart lite märkligt. Det var tur att de var tydliga med att siffrorna betyder ingenting så länge risken är låg. Den kan liksom aldrig bli mindre än låg.
Jag grunnar såklart ändå på varför de skiljer och det har ju lite med ålder att göra och sen var det hormonhalten i blodprovet. Jag är ju väldigt "ohormonig" denna graviditeten. Känner inget i brösten, mår inte illa, inga konstiga grejer mer än att jag drömmer mer och sover sämre .

Här blir man också bara erbjuden kub om man är över 35, vilket jag tycker borde vara likadant i hela landet. Varför bakar man inte ihop det vanliga ultraljudet med någon form av kub test? För som jag förstått det så säger dom inget om ev kromosomfel på ett vanligt rul? Eller ännu bättre varför ingår det inte att bli erbjuden ett blodprov där man kan se det. Just nu så känner jag nästan att jag ångrar att jag inte gjorde iallafall ett tidigt ultraljud för det är väldigt långt till vecka 20, känns som en evighet dit även om det just nu bara är 1 månad dit.....verkar som det är väldigt många som gör ett tidigt ultraljud bara för att de vill och då känner man sig nästan konstig som inte gjort det men det var inget som jag trodde man fick göra bara för att.;)

Här blir man också bara erbjuden kub om man är över 35, vilket jag tycker borde vara likadant i hela landet. Varför bakar man inte ihop det vanliga ultraljudet med någon form av kub test? För som jag förstått det så säger dom inget om ev kromosomfel på ett vanligt rul? Eller ännu bättre varför ingår det inte att bli erbjuden ett blodprov där man kan se det. Just nu så känner jag nästan att jag ångrar att jag inte gjorde iallafall ett tidigt ultraljud för det är väldigt långt till vecka 20, känns som en evighet dit även om det just nu bara är 1 månad dit.....verkar som det är väldigt många som gör ett tidigt ultraljud bara för att de vill och då känner man sig nästan konstig som inte gjort det men det var inget som jag trodde man fick göra bara för att.;)
På rul märker de ju stor del av alla missbildningar och om det är allvarligare kromosomfel brukar det ju vara i kombination med annat.

I Stockholm erbjuds alla, så vi valde att göra det. Men då pratade vi en del innan om just vad vi skulle göra med resultatet om det inte såg bra ut.

Nu väntar jag på RUL om en vecka, börjar bli lite nervös för om allt ska se bra ut.
Avundsjuk på er som kände rörelser tidigt, fortfarande inte känt ett dugg, är i vecka 19 nu. Men det kommer väl snart hoppas jag.

Du är inte ensam om att inte finns rörelser tidigt. Jag är i vecka 28 nu och nu känner jag rörelser varje dag, fortfanande bra mjuk rörelser trots att hon på ultraljud och hjärtlyssningar visar att hon är himla aktiv. Jag kände typ inget alla förens efter vecka 20, knappt u ha känt något innan men inte fattatill att det var hon eftersom det är min första ;) De kommer i sinom tid, men jag förstår dig jg var också avis på alla i vårtråden som kände tidigt:angel:

Kan man tänka sig att betala så kan man gå på ultraljud när man vill.

Fler och fler landsting kommer erbjuda NIPT istället för kub som trots allt bara är en uppskattning.

KUB måste göras vissa veckor (tror det är 12-14) för att kunna mäta nackspalten. RUL å andra sidan kan inte göras förrän typ v 18 för att man ska kunna se och mäta allt som ska kollas på det ultraljudet. Så att baka ihop dem går inte. Däremot håller jag med dig om att det är knasigt att olika landsting har olika regler.

Här erbjuds det bara om man är 35 eller äldre. Tror det vanliga är att man gör det om det erbjuds men inte annars?

Här verkar det erbjudas till alla och av de jag pratat med verkar verkligen alla göra det, därför jag blev nyfiken. Har flyttat under graviditetens gång så blev alltså erbjuden både i första kommunen och även nu på nya stället. På förra stället hade det varit enkelt att bara göra det men vi valde ändå att tacka nej. Här på nya stället hade vi behövt åka långt och stanna där över natten osv, nu var det förstås inte därför vi tackade nej, men ändå. Saken är väl den att vi inte diskuterade eller funderade över det särskilt mycket, och nu plötsligt har jag börjat fundera. Men men, det blir som det blir :)

• Gilla
Reactions: Ray
Här verkar det erbjudas till alla och av de jag pratat med verkar verkligen alla göra det, därför jag blev nyfiken. Har flyttat under graviditetens gång så blev alltså erbjuden både i första kommunen och även nu på nya stället. På förra stället hade det varit enkelt att bara göra det men vi valde ändå att tacka nej. Här på nya stället hade vi behövt åka långt och stanna där över natten osv, nu var det förstås inte därför vi tackade nej, men ändå. Saken är väl den att vi inte diskuterade eller funderade över det särskilt mycket, och nu plötsligt har jag börjat fundera. Men men, det blir som det blir :)
Tror inte du ska ångra att du inte gjort det. Det är häftigt med ultraljudet men det kommer ju sen ändå.
Jag kände mig nästan tvungen och det var lite obehagligt att bli klassad som nån slags gammal tant...

Vi gjorde inte KUB med första barnet. Vi ville slippa ställas inför oron och de svåra beslut som man kan tvingas ta om resultatet skulle vara dåligt (det kan man ju dock utsättas för även vid RUL). Jag var 31 då. Nu fyller jag snart 34 och risken för kromosomavvikelser ökar ju med åldern. Vi har som jag skrivit tidigare vänner som fått avbryta graviditeten halvvägs (jätteovanligt kromosomfel, fyra kända fall i världen, ingen överlevande) och det gjorde att jag också ville göra KUB.

Att ta reda på om fostret är friskt i tidig graviditet tillhör mest troligt det man anser vara till medicinsk nytta.

Ungefär som att högrisk kan ultraljudas varannan vecka hos landstinget.
Det man avråder ifrån är ju ultraljud för nöjes skull.
Och du skrev om att betala för det.
Om det är medicinsk nytta så får man ju de ultraljud som behövs via landstinget.
T.ex. så finns ingen medicinsk nytta med att veta könet på fostret.

Det man avråder ifrån är ju ultraljud för nöjes skull.
Och du skrev om att betala för det.
Om det är medicinsk nytta så får man ju de ultraljud som behövs via landstinget.
T.ex. så finns ingen medicinsk nytta med att veta könet på fostret.

Njae det var en kommentar kopplad till varför inte alla får KUB och det är ren fosterdiagnostik, det går att betala sig till både NUPP och blodprovet om man vill. Vissa landsting anser att kub är motiverat för alla och andra bara vissa.

Sedan hur definierar man nöje?
Om jag oroar mig för tillväxten men landstinget inte har resurser att lugna min oro så skulle jag se ett privat TUL som i allra högsta grad motiverat (jag har gjort efter hur man resonerar i andra länder kring de blodprovsvar jag fick vid kub). Går jag privat så får jag bättre bilder än hos landstinget men båda erbjuder bilder i samband med undersökning.

Om jag oroar mig för tillväxten men landstinget inte har resurser att lugna min oro så skulle jag se ett privat TUL som i allra högsta grad motiverat
Jag skulle aldrig utsätta mitt ofödda barn för onödiga risker.
Mödravården i Sverige är så god att den har kontroll på sådant som går att påverka.
Mina 2 första barn växte dåligt men det behövdes inget ultraljud för att avgöra det.
Det mäter man med måttband utanpå magen.

Jag skulle aldrig utsätta mitt ofödda barn för onödiga risker.
Mödravården i Sverige är så god att den har kontroll på sådant som går att påverka.
Mina 2 första barn växte dåligt men det behövdes inget ultraljud för att avgöra det.
Det mäter man med måttband utanpå magen.

SF-måttet mäter storleken på livmodern, inte storleken på barnet. Att mäta SF-måttet är dessutom ett trubbigt mått med mätosäkerhet och felmarginal. Det är en indikator för vidare utredning om barnets tillväxt. Inte något man konstaterar enbart genom det. Jag tror inte det finns någon graviditet idag där man genom mätning av SF-mått uppmärksammar misstänkt dålig tillväxt hos fostret och sedan inte går vidare med TUL.

Däremot håller jag med om att det blir väldigt märkligt om var och en ska göra bedömningen ifall ett ytterligare ultraljud är medicinskt motiverat. Det kan man som lekman såklart inte göra. Samtidigt som vårdpersonalen verkar tänka på lika många olika sätt som det finns personal.

Jag tror inte det finns någon graviditet idag där man genom mätning av SF-mått uppmärksammar misstänkt dålig tillväxt hos fostret och sedan inte går vidare med TUL.
Må så vara, men då så har vården med ett måttband bedömt att det är medicinskt motiverat.
Det är något helt annat än att kvinna för sin egen del tycker att hon vill ha det.
Man börjar ju med det där måttbandet och går inte direkt på ultraljud.

Gjorde varken KUB eller tog tidigt ultraljud med sonen (nu 22 mån) helt enkelt eftersom vi inte ville. Jag var 25 när jag väntade honom och eftersom risken för kromosomfel är lägre när man är under 35 så kände vi inte något behov av det. Men jag kunde också känna mig lite konstig eftersom det verkar vara väldigt många som gör det i min ålder.

Checkar in i tråden igen efter tre veckors semester i australien. Vi har haft det fantastiskt med 100 % avslappning, en massa promenader och sol och bad. Lång tid sedan jag har njutit så mycket av en semester.
Magen växer hela tiden (säkert med god hjälp från mat och snacks ;)) och jag börjar nu mentalt att förlika mig med den och inte bara känna mig diffust tjock. Måste dock hitta på något med jobbyxorna till måndag för de lär inte passa längre. :p
V. 23 nu och sparkarna blir starkare och starkare.

Här i DK erbjuds alla KUB och vi var helt överens om att göra det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 150
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar