Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad synd. Här erbjuder dom föräldragrupper även för de med äldre syskon.
Öppna förskolan är alltid bra.
Jag är med i en grupp på Facebook med föräldrar i närområdet, där har jag fått kontakt med en tjej som är beräknad ungefär samtidigt och som bor nära. Det kanske kan vara ett tips?
Smart! Det ska jag kolla upp :)

Skulle inte ha sett game of thrones innan läggdags igår, drömde att jag födde en drake :laugh:.

Här erbjuds bara föräldragrupper till förstföderskor. Himla synd eftersom vi inte känner någon i denna staden och hade uppskattat lite nya vänner. Får gå på babycafe och öppna förskolan istället :).
Vad tråkigt! Tror de erbjuder föräldragrupper här även för flergångsföräldrar. Fördelen med att bo i storstad är ju att det kryllar av bebisar och man brukar inte ha långt till övriga mammor i gruppen. :) Har normalt sett lite svårt för påtvingade sociala aktiviteter där jag inte känner någon men hoppas på ett bra gäng. :)

Här får alla vara med i mamma grupp men det är liten by så inte så ofta det startas upp. Får se hur jag gör.
Känner ingen föräldraledig- i min ålder har de flesta äldre eller inga barn. Men jag har inget emot att dricka kaffe med yngre:D

Här sover vi 1-3 timmar på natten. I natt kändes ok eftersom han åt koncentrerat och jag kunde stanna i sängen. Annars har jag fått amma gående ...

Jag hoppas att det erbjuds mammagrupper för omföderskor här men jag vet inte än. Vi flyttade i april och har inte varit på nya bvc än. Jag ger inte så mycket för bvc:s träffar men det vore kul att lära känna lite "locals" och ha några andra i samma situation som man kan hänga hos och hinka kaffe efter sömnlösa nätter.

Men vi har i alla fall grannarna som har dotter född samma år som vår dotter och en son född 1/6. Igår när vi gick över till grannen mötte jag också en klart gravid tjej med barn i barnvagn ute på gatan, men tyvärr kom jag mig inte för att fråga henne om hon bor i området :meh:

Igår när vi gick över till grannen mötte jag också en klart gravid tjej med barn i barnvagn ute på gatan, men tyvärr kom jag mig inte för att fråga henne om hon bor i området :meh:

Kan man göra så? :o Det känns så främmande för mig att ta kontakt med andra mammor när jag möter någon med barnvagn/sele/sjal. Potentiellt kanske det enda vi har gemensamt är att vi är föräldrar. Jag är lite tafatt när det kommer till att skapa nya kontakter sådär spontant. Men bor i en stad långt från familjen och har inga vänner med barn här. Vore mysigt att hitta en fikakompis men då får det ju gärna vara någon som även har ett hund- eller hästintresse, för så jäkla roligt kan det väl inte vara att bara diskutera utvecklingsfaser. Eller? :confused::angel:

• Gilla
Reactions: Ray
Grattis @IdaV !

Jag måste säga att det känns väldigt inhumant av vårdpersonalen att inte hjälpa dig när du har så ont och när det har pågått så länge!
Så känner jag också nu efteråt. Men just då var det inte riktigt som om hjärnan fungerade ordentligt. Jag trodde väl bara att det är så här det skall vara. Jag är överlag en person som väldigt sällan ställer några krav eller ens några frågor åt vårdpersonal eftersom allt inom sjukvård är så extremt främmande för mig och jag känner mig helt bortkommen i olika vårdsituationer. Men nästa gång vet jag bättre. ;)

Besök hos både barnmorska och läkare idag.
Allt såg bra ut hos barnmorskan, bebis ligger precis under medelkurvan på SF och följer sin kurva bra. Hon tyckte att han låg med huvudet neråt och troligtvis är fixerad (Heja bebis)

Läkaren kunde bekräfta med ultraljud att bebis ligger med huvudet neråt och hade bra mängd fostervatten (det var därför vi var där, för att kolla fostervatten mängden)..

Så nu ser det ut som att allt är "good to go"..
Dom kommer fortsätta kolla fostervattnet varje vecka nu tills bebis är född..

Men för mig får han gärna leta sig ännu mer nerå nu och komma ut!

Verkar vara en Ok mammagrupp än så länge.

En annan fråga, har biljetter till dressyren vid EM i Göteborg på Ullevi. Svea ska med och började fundera på hur hög ljudnivå där egentligen är inne på stadion, bör man köpa hörselkåpor? Hon är normalt inte rädd för ljud men nu ska vi ju sitta där ett par timmar. Frågan är om man kan knöla in liften på läktaren så hon evt. kan ligga ner..

Verkar vara en Ok mammagrupp än så länge.

En annan fråga, har biljetter till dressyren vid EM i Göteborg på Ullevi. Svea ska med och började fundera på hur hög ljudnivå där egentligen är inne på stadion, bör man köpa hörselkåpor? Hon är normalt inte rädd för ljud men nu ska vi ju sitta där ett par timmar. Frågan är om man kan knöla in liften på läktaren så hon evt. kan ligga ner..

Jag skulle ta med hörselkåpor utifall att.. Ibland kan ju ljudet vara relativt högt..

Har haft en riktig skit natt, bokstavligen!
Har varit kass i magen ett par dagar. Men i natt slog kroppen priset.
Varit jätte lös i magen flera gånger och haft mycket sammandragningar/förvärkar. Dom har dock ändrat karaktär, innan var det bara som mensvärk i magen, nu gör det även ont i ryggslutet.

Mamma berätta att hon var dålig i magen innan alla hennes förlossningar kom igång.
Så antingen kan vi hoppas att kroppen förbereder nåt, även om den inte kommer nu få förvärkarna gärna ha nån slags påverkan på tappen så latensfarten inte blir så lång..

När jag vakna hade även magen sjunkit en bit, nåt den aldrig gjorde med sonen efter som han låg i säte. Tom sambon sa att den såg lägre ut..

Har haft en riktig skit natt, bokstavligen!
Har varit kass i magen ett par dagar. Men i natt slog kroppen priset.
Varit jätte lös i magen flera gånger och haft mycket sammandragningar/förvärkar. Dom har dock ändrat karaktär, innan var det bara som mensvärk i magen, nu gör det även ont i ryggslutet.

Mamma berätta att hon var dålig i magen innan alla hennes förlossningar kom igång.
Så antingen kan vi hoppas att kroppen förbereder nåt, även om den inte kommer nu få förvärkarna gärna ha nån slags påverkan på tappen så latensfarten inte blir så lång..

När jag vakna hade även magen sjunkit en bit, nåt den aldrig gjorde med sonen efter som han låg i säte. Tom sambon sa att den såg lägre ut..
Inte roligt med magproblemen, men förhoppningsvis kanske det är på g då?
Jag hade också ont i magen i natt, vaknat som av mensvärk några gånger men vet inte om det beror på förvärkar eller om det är att bebis ligger och trycker neråt. En gång vaknade jag av att jag kände hur den liksom stötte med huvudet neråt genom bäckenet... det är som att den gräver och borrar sig ner. Helt sjuk känsla...

2 dagar kvar nu och hoppas verkligen att den bestämmer sig för att komma ut innan vecka 42 + 0 iaf. Har en skräck för att bli igångsatt.

Jag hade också ont i magen i natt, vaknat som av mensvärk några gånger men vet inte om det beror på förvärkar eller om det är att bebis ligger och trycker neråt. En gång vaknade jag av att jag kände hur den liksom stötte med huvudet neråt genom bäckenet... det är som att den gräver och borrar sig ner. Helt sjuk känsla...

2 dagar kvar nu och hoppas verkligen att den bestämmer sig för att komma ut innan vecka 42 + 0 iaf. Har en skräck för att bli igångsatt.
Jag tycker det är jättesvårt att veta vilka känslor som är vad. Har också ett väldigt tryck nedåt, men det gör inte ont. Tror att jag har en del sammandragningar, och vissa känner jag tydligt att det är det, men andra gånger är jag i te alls säker. Synd att det inte finns en manual ;).

Hoppas det sätter igång av sig självt, men vill också passa på att säga (fast jag tror jag sagt det tidigare ;)) att jag är jättenöjd med sonens förlossning trots att jag blev igångsatt. Det kanske inte hjälper dig i och för sig, men så att du vet att det finns folk som upplever det positivt också :).

Låter som förvärkar.
Usch den där känslan när dom kör ner huvudet, väldigt oskönt!

Har också en jätte stor skräck för att bli igångsatt, men kommer troligtvis inte bli det eftersom jag är akutsnittad innan. Risk att värkarna blir för starka och att livmodern brister om det skulle finnas ärrvävnad i livmodern.
Min barnmorska har skrivit en anteckning i min journal att jag inte vill bli igångsatt om det skulle gå så långt..

Jag tycker det är jättesvårt att veta vilka känslor som är vad. Har också ett väldigt tryck nedåt, men det gör inte ont. Tror att jag har en del sammandragningar, och vissa känner jag tydligt att det är det, men andra gånger är jag i te alls säker. Synd att det inte finns en manual ;).

Hoppas det sätter igång av sig självt, men vill också passa på att säga (fast jag tror jag sagt det tidigare ;)) att jag är jättenöjd med sonens förlossning trots att jag blev igångsatt. Det kanske inte hjälper dig i och för sig, men så att du vet att det finns folk som upplever det positivt också :).

Skulle också vilja ha en manual, eller en liten knapp på magen som börjar lysa grönt när det är dags. Så man vet liksom :p

Skulle också vilja ha en manual, eller en liten knapp på magen som börjar lysa grönt när det är dags. Så man vet liksom :p
Kan ingen uppfinna det? Hade varit så smidigt.

Jag är faktiskt lite orolig över att fixa barnvakt inför förlossningen denna gången. Våra föräldrar bor 35, respektive 20 mil från oss och de kan snabbast vara på plats 3 timmar från det att de sätter sig i bilen. Eftersom jag blev igångsatt vet jag ju inte hur fort det skulle ha gått om det satte igång av sig självt. Troligtvis går det inte så himla kvickt att de inte skulle hinna hit, men risken finns såklart.

Låter som förvärkar.
Usch den där känslan när dom kör ner huvudet, väldigt oskönt!

Har också en jätte stor skräck för att bli igångsatt, men kommer troligtvis inte bli det eftersom jag är akutsnittad innan. Risk att värkarna blir för starka och att livmodern brister om det skulle finnas ärrvävnad i livmodern.
Min barnmorska har skrivit en anteckning i min journal att jag inte vill bli igångsatt om det skulle gå så långt..
Blir alltid lite förbannad när jag hör sånt. Jag var oxå akutsnittad och lik förbannat skulle jag sättas igång med med min ängel. Och då är det tydligen ännu större risk att sättas igång och föda ett dött barn...
Spelar i gen roll idag men hade de tänkt annorlunda hade jag sluppit 2 dygn av fysisk tortyr...

Samma här! Förra gången hade jag noll känningar innan det satte igång men nu är det väldigt diffust. Jag är för övrigt också rätt risig i magen men jag tror det hänger ihop med sammandragningar och förvärkar (jag känner igen det från när jag löptränade mycket, hög belastning på magmusklerna sätter fart på tarmarna).

BF imorgon = max 15 dagar kvar. Jag är inte orolig för igångsättning men jag vill verkligen inte gå 42 fulla veckor med den här skröppliga kroppen. Jag fyllde diskmaskinen och bytte soppåse i morse och sen fick jag lägga mig på sängen en kvart för att molvärken i magen skulle gå över :meh:

Det känns skönt att veta att det finns positiva upplevelser från igångsättningar också för jag har nog bara hört negativt annars. Fikade med en kompis som blev igångsatt i februari och hennes förlossning låter som en pina verkligen, även om inget dramatiskt hände. Förstår att varje förlossning är individuell men ja, det hade känts skönt om det satte igång av sig själv. :)

Sambon frågar typ fem gånger om dagen nu om jag har ont i magen. Ja jo, ont har man ju konstant men inte så där så att det är på g. Däremot har den där känslan av mensvärk börjat dyka upp oftare så nåt kanske ändå händer.

Samma här! Förra gången hade jag noll känningar innan det satte igång men nu är det väldigt diffust. Jag är för övrigt också rätt risig i magen men jag tror det hänger ihop med sammandragningar och förvärkar (jag känner igen det från när jag löptränade mycket, hög belastning på magmusklerna sätter fart på tarmarna).

BF imorgon = max 15 dagar kvar. Jag är inte orolig för igångsättning men jag vill verkligen inte gå 42 fulla veckor med den här skröppliga kroppen. Jag fyllde diskmaskinen och bytte soppåse i morse och sen fick jag lägga mig på sängen en kvart för att molvärken i magen skulle gå över :meh:
Men oj..stackare, så skröplig är inte ens jag! Kollat hästar nu på morgonen och följde med sambon på lite blåbärsplock efter det. Känner mig ju absolut inte fräsch men får kanske vara tacksam ändå för det lilla.

Jag märker också av magen. Inte rutinmässigt att jag är dålig men känner tydligt när magen arbetar och förvärkarna/sammandragningarna blir värre, då drar det igång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 348
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 192
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
802
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar