Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir alltid lite förbannad när jag hör sånt. Jag var oxå akutsnittad och lik förbannat skulle jag sättas igång med med min ängel. Och då är det tydligen ännu större risk att sättas igång och föda ett dött barn...
Spelar i gen roll idag men hade de tänkt annorlunda hade jag sluppit 2 dygn av fysisk tortyr...
Fy fan, en annan kan ju inte ens föreställa sig vad du och @Rosen-Knoppen gått igenom... Min skräck över att bli igångsatt grundar sig mest i att det verkar bli långdragna och "onaturliga" förlossningar där man får gå in och styra en massa med värkstimulerande osv.

Blir alltid lite förbannad när jag hör sånt. Jag var oxå akutsnittad och lik förbannat skulle jag sättas igång med med min ängel. Och då är det tydligen ännu större risk att sättas igång och föda ett dött barn...
Spelar i gen roll idag men hade de tänkt annorlunda hade jag sluppit 2 dygn av fysisk tortyr...

Helt galet! Usch vad arg jag blir!
Att dom resonerar så olika på olika ställen.
Jag har förklarat för sambon att jag vägrar och att om nån läkare ändå skulle propsa på igångsättning så får han stötta mig..
Jag är född med skin på näsan, mamma har kallat mig "lilla My" sen jag var liten. Men vet inte hur jag skulle reagera i den situationen ändå

Men oj..stackare, så skröplig är inte ens jag! Kollat hästar nu på morgonen och följde med sambon på lite blåbärsplock efter det. Känner mig ju absolut inte fräsch men får kanske vara tacksam ändå för det lilla.

Jag märker också av magen. Inte rutinmässigt att jag är dålig men känner tydligt när magen arbetar och förvärkarna/sammandragningarna blir värre, då drar det igång.
Men du har ju hållt igång och jobbat med kroppen hela graviditeten, du "ska" inte vara så skröpplig då. Du kommer ha en snabb återhämtning efter förlossningen tack vare att du hållt igång så bra, det är toppen! :)

Jag sa innan att jag skulle träna mer den här graviditeten än förra, och då höll jag igång rätt bra förra gången med spinning i v 36 och styrketräning dagen efter bf, men sen försvann orken fullständigt. Jag har varit tvungen att välja bort träningen för att orka med jobb och familj. Och jag har aldrig i mitt liv varit så otränad som nu :( Som tur är har jag bra muskelminne så jag vet att jag relativt snabbt kan komma i form igen.

Helt galet! Usch vad arg jag blir!
Att dom resonerar så olika på olika ställen.
Jag har förklarat för sambon att jag vägrar och att om nån läkare ändå skulle propsa på igångsättning så får han stötta mig..
Jag är född med skin på näsan, mamma har kallat mig "lilla My" sen jag var liten. Men vet inte hur jag skulle reagera i den situationen ändå
Min logiska sida ser ju att det är bättre att föda "naturligt" jämfört med en rätt stor operation och vården vill väl ge chansen att göra minsta möjliga skada.
Det hade kanske i mitt fall varit mindre bra att göra snitt direkt. Behövde nog lite tid att landa i allt. Och de hade ju koll hela tiden.

Men det.är nog bra att du vet vad du vill och är tydlig. Man blir så lätt överkörd när man hamnar i sånna utsatta situationer.

Samma här! Förra gången hade jag noll känningar innan det satte igång men nu är det väldigt diffust. Jag är för övrigt också rätt risig i magen men jag tror det hänger ihop med sammandragningar och förvärkar (jag känner igen det från när jag löptränade mycket, hög belastning på magmusklerna sätter fart på tarmarna).

BF imorgon = max 15 dagar kvar. Jag är inte orolig för igångsättning men jag vill verkligen inte gå 42 fulla veckor med den här skröppliga kroppen. Jag fyllde diskmaskinen och bytte soppåse i morse och sen fick jag lägga mig på sängen en kvart för att molvärken i magen skulle gå över :meh:
Usch, låter kämpigt. Hoppas att det är något på g. 15 dagar är lååång tid när man inte mår så bra.

Usch, låter kämpigt. Hoppas att det är något på g. 15 dagar är lååång tid när man inte mår så bra.
Jag tar det en dag i taget. Jag är inte så risig varje dag som tur är. Men jag hade både lite förhöjt blodtryck och lite äggvita i urinen hos bm i måndags, så en del av mig hoppas att det ska förvärras (lite grann) så att jag blir igångsatt. Jag ska in på ny koll imorgon...

Alltså jisses vad jag är trött idag! Vaknade strax innan 07 efter en natt med rätt bra sömn, kom hem 12 och gick raka vägen och la mig och sov tills nu. Vet inte om det beror på vädret (kvavt) eller om kroppen bara behöver vila upp sig, tycker jag har rätt mycket mensvärk nu när jag ligger ner men det försvinner väl om jag ställer mig upp..

Grattis @IdaV och bra kämpat!!

Här är vi 9 veckor idag och ska ha första mamma träffen kl 11. Ska ni andra vara med i mammagrupp eller vad det heter i Sverige?

Normalt mitt i hennes sovtid så har försökt gå upp extra tidigt idag mitt hopp om att hon somnar tidigare.. :nailbiting: Har annars lyckats pricka in sovtiden i stallet et y par gånger på sista tiden och därmed också kunnat rida lite :love:

Babygymmet blir mer och mer spännande och hon låg där helt själv i 5-10 min morse.
I natt sov hon för första gången nästan 7 timmar efter att ha fått nappen en enstaka gång, det brukar dock vara 5-6 h. Dock somnar hon vid 20 tiden och eftersom jag inte själv kommer i säng förrän omkring kl 22 så blir det ändå inte jättemånga timmars sammanhängande sömn. Är nästan tröttare nu än när hon var nyfödd och sov kortare tid, tror adrenalinet har lagt sig lite :p.

Jag är med i en mammagrupp och det är verkligen guld värt! Vi är sju mammor och åtta bebisar. Alla verkar väldigt trevliga så här långt. Vi har hunnit med två uppstyrda träffar med allihopa, sen har vi också varit några som promenerat ihop ett par gånger. Jätteskönt att träffa andra i samma sits som en själv, som förstår när man måste stanna och amma mitt i allt och sådant. Jag uppskattar redan gruppen jättemycket, speciellt då jag inte bott på denna ort så länge och alltså inte har så stort nätverk här i övrigt.

Härligt att du fått rida @MalanMjöl! Så himla skönt när det funkar. Jag var på en timmes ridtur i skogen i söndags :love: Och idag ska jag träffa en tjej som ev är intresserad av att bli medryttare då den förra flyttat. Hoppas hon inte springer åt andra hållet när hon ser hästens sommarmage, och hoppas att han kan klämma fram lite entusiasm fast han blir hämtad från betet :D

Milo är också allt mer intresserad av babygymmet och babysittern, kan faktiskt vara där själv och "leka" i typ en kvart innan han är uttråkad :D Rätt skönt att kunna lägga ner honom och få händerna fria i några minuter.

Sen ville jag också bara nämna till dig @Fritidsryttare angående igångsättning, två i min mammagrupp blev igångsatta och båda har jättepositiva upplevelser av det, så det kan bli bra även om det blir så :)

3 dagars gråten har man ju hört om. Jag är lite sen på det men 1 v och 3 dagars gråten smyger på.
Blir helt sentimental för allt... Tårarna bränner för tv reklam, igelkotten som hunden bet, s8mmarlovet som snart är slut, livet som är så kort ... Buhu:cry:

3 dagars gråten har man ju hört om. Jag är lite sen på det men 1 v och 3 dagars gråten smyger på.
Blir helt sentimental för allt... Tårarna bränner för tv reklam, igelkotten som hunden bet, s8mmarlovet som snart är slut, livet som är så kort ... Buhu:cry:

Jag fick "3dagars" gråten senare med sonen också, det var nog efter en vecka också..
Och jag grät verkligen för allt! Från gott vattnet från kranen smaka till hur vackert hår min sambo har (lockigt som sonen ärvde :love:)

Jag är såååå trött idag, har varit trött innan men idag är en helt ny nivå. Det är som att kroppen går på sparlåga för att plocka upp järnet jg fick genom dropp igår. Hade kunnat sova hela dagen/kvällen/natten. Men var bara att pallra mig upp för vi får gäster ikväll. Behöver ta en sväng med dammsugarn och plocka i och ur diskmaskinen.

Första dagen för sonen på förskolan och Johan var överlycklig, så det var med gott samvete jag lämna honom där. Han har 100gånger roligare där än hemma med mig.

• Gilla
Reactions: Ray
Sitter till uppföljande glukosbelastning, 1.5 h kvar. Normal glukosnivå på fasteprovet men magkänslan är dålig inför resultatet efter belastningen. :(

@Omega härligt att du också kommer iväg till hästen och vilken super svärmor! Min följer också gärna med när hon är på besök, dock bor dom 4 h bort :p. Men imorgon kommer min mamma och är barnvakt så hoppas hon uppför sig där. Kan vara jag ska utnyttja tillfället och också ta en tur i skogen, blir ridhus och bana annars när jag är själv.

Sitter till uppföljande glukosbelastning, 1.5 h kvar. Normal glukosnivå på fasteprovet men magkänslan är dålig inför resultatet efter belastningen. :(

@Omega härligt att du också kommer iväg till hästen och vilken super svärmor! Min följer också gärna med när hon är på besök, dock bor dom 4 h bort :p. Men imorgon kommer min mamma och är barnvakt så hoppas hon uppför sig där. Kan vara jag ska utnyttja tillfället och också ta en tur i skogen, blir ridhus och bana annars när jag är själv.
Jag klarade mig utan diagnos, normal nivå även efter, vågar inte helt andas ut ännu men ska försöka släppa det iaf!

Skönt att det gick bra på glukosbelastningen @MalanMjöl! :)
Ja även för mig blir det ju bara ridbana om jag inte har barnvakt. Man får verkligen passa på att rida ut när möjligheten ges! Idag sov Milo två timmar i sadelkammaren, det skulle jag gärna ha vetat om i förväg så hade jag vågat rida under tiden. Nu blev det "bara" veterinärbesök och mys i stallgången.

Bf idag och firar med ryggont och magont som bara den. Var vissen redan när jag vaknade i morse men har genomfört seminundersökning på morgonen följt av 1,5 timmes bilresa för att hämta semin, envis som en gnu är man för det finns ju inte på kartan att berätta att man har ont liksom, klart vi ska seminera...! Hade inte fått gå in genom stalldörrarna i morse om jag sagt ett knyst...
Givetvis att märren står med ett prima ägg samma dag som bf också och tokbrunstar..

Bara att le och se glad ut när den snälla och väldigt tillmötesgående hingsthållaren ville småprata i 30 graders värme i en kvart. Innan vi åkte frågade hen när det var dags. Minen när jag svarade "idag".:D

Det är ju helt fantastiskt om du slipper diabetes nu efter graviditeten. Extra kul eftersom läkarna väl trodde att det skulle bestå?
Läkaren trodde jag var på väg att utveckla det men menade också att jag kunde vara frisk ett par veckor, månader eller i bästa fall ett par år för att sen plötsligt bli "riktigt sjuk". Det uttalandet i kombination med att jag efter graviditeten själv mätt värden som visserligen legat under deras max men ändå i den högre delen av skalan och högre än vad en normal person borde ha gör att har svårt för att helt släppa det och andas ut.
Men jag ska försöka, blir jag sjuk så blir jag det oavsett om jag äter godis och vitt bröd (vilket jag har ätit men hela tiden med blodsockret i tankarna). Funderar skarpt på att köpa lösgodis ikväll och njuta så länge det varar :p.

@Omega ja tänk vad bra det hade varit om man på förhand visste om de skulle sova 15 min eller 2 h :D. Hoppas det gick bra med blivande medryttaren!

Läkaren trodde jag var på väg att utveckla det men menade också att jag kunde vara frisk ett par veckor, månader eller i bästa fall ett par år för att sen plötsligt bli "riktigt sjuk". Det uttalandet i kombination med att jag efter graviditeten själv mätt värden som visserligen legat under deras max men ändå i den högre delen av skalan och högre än vad en normal person borde ha gör att har svårt för att helt släppa det och andas ut.
Men jag ska försöka, blir jag sjuk så blir jag det oavsett om jag äter godis och vitt bröd (vilket jag har ätit men hela tiden med blodsockret i tankarna). Funderar skarpt på att köpa lösgodis ikväll och njuta så länge det varar :p.

@Omega ja tänk vad bra det hade varit om man på förhand visste om de skulle sova 15 min eller 2 h :D. Hoppas det gick bra med blivande medryttaren!
Jaha, då förstår jag verkligen att du inte kan slappna av, men det låter vettigt att njuta så länge det varar. Det behöver ju inte komma tillbaka :)

• Gilla
Reactions: Ray
Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet, Algot född 5/7, 3510 g, 51,5 cm.

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm) - Olle född 24/7
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 - Manhattan_2006 31 år första barnet, Noel född 29/7 3090 gr, 49 cm.
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
28/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet

Grattis till alla som fött den senaste tiden:)

Nu kanske jag kan ta mig lite tid att skriva en kort förlossningsberättelse, imorgon är han 2 veckor.
Vaknade av att vattnet gick torsdagnatten, han hade varit ovanligt lugn kvällen innan och även rätt lugn på dagen så jag anade ugglor i mossen, sedan hade mina fötter och ben svullnat upp ännu mer de sista dagarna innan. Jag hade haft på känn ett tag att han skulle komma innan BF...
Iallafall så började jag få lite värkar några timmar senare, jag sov därför ingenting, vi hade tid för koll på bb på förmiddagen. Allt såg bra ut så vi åkte hem igen, sedan hade jag värkar hela dagen och kunde inte sova till slut på natten fick jag väcka min man att vi får åka in för Alvedon hjälpte inte och jag ville bara sova. Väl där så var jag inte tillräckligt öppen för att bli inskriven men vi blev erbjudna att sova kvar på BB hotellet med smärtstillande, jag tog dock ingen sovdos vilket jag ångrar för jag fick inte sovit nåt med ökande värkar, vid 09 på morgonen så väckte jag mannen och vi åkte ner till förlossningen då var jag äntligen öppen 4 cm och fick bli kvar. Jag fick antibiotika i förebyggande syfte pågrund av tidig vattenavgång. Jag badade sedan i fyra timmar och andades lustgas. Jag ville aldrig gå upp ur badet haha det var verkligen min grej. Sedan så kom inte BM in till oss och kollade till oss på jättelänge detta gjorde mig orolig då jag tyckte tiden kändes som en evighet, vi larmade men ingen kom, sedan till slut kom en annan men då skulle hon gå av sitt pass så hon stannade inte så jag kunde fråga om det gick väldigt sakta eller vad det var som hände. Vi var själva i 1,5-2 timmar och här någonstans förlorade jag mitt lugn och fick såklart mycket mer ont.

Fick sedan en ny BM och fick då EDA, då avtog mina värkar så fick dropp som gjorde att de tilltog. Jag kände hur jag inte hade några krafter kvar och tyckte inte det hände någonting när jag krystade allt jag hade. Till slut så blev det bråttom då hans hjärtslag gick ner och jag blev väldigt orolig när det vällde in folk och dom säger att dom ska få ut han med sugklocka. Jag hade svårt att känna när jag skulle krysta och inte och det var verkligen en kraftansträngning när man inte sovit eller ätit på så länge men till slut så kom han ut. Känslan går inte att beskriva, helt underbart att titta in i min mans ögon och se honom gråta och känna att allt gick bra, världens häftigaste känsla! Tyvärr fick jag sy en del då de gjorde ett klipp så jag har haft väldigt ont där men nu är det bättre. Amningen går bra och han har gått upp bra i vikt, har fortfarande ont i bröstvårtorna ibland men såren har läkt.
Lycka till ni som har det framför er<3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 348
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 192
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
802
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London