Sommarföräldrar 2017 del 3

Vi har ett neonate 6500 tror jag modellen heter. En av de nyare modellerna iaf och är jättenöjda. Jag undgår också helst att ha henne i selen när jag tar in/släpper ut men ibland har hon vaknat när hästarna redan var inne. Hade sagt till mig själv att inte ta häst och vagn tillsammans. Men det blev för varmt och dammigt att rida i ridhuset hela sommaren. Har bundit upp tyglarna och tagit hästen i grimma och grimskaft just för att bara kunna släppa henne med lite bättre samvete om det skulle krisa. Men i teorien skulle jag kunna köra ner vagnen först och sen hämta hästen. Skulle dock inte kunna se vagnen under tiden och på förmiddagen är där sällan någon annan i stallet som jag kunde be om hjälp från.
Mitt "galna" fullblod ;) är dock kolugn omkring vagnen och har från dag ett varit nyfiken och inte alls skeptisk till den men är medveten om att det inte är helt ok säkerhetsmässigt.
Måste man så måste man ju, tänker angående barnvagn och häst, man får hitta sätt som funkar. Nu åker fölungen här framöver, det är väl främst han som är en säkerhetsrisk, de gamla tanterna är betydligt lugnare. Jag ska kolla in det larmet iaf, känns som en riktigt bra investering även när man inte är i stallet.

Måste man så måste man ju, tänker angående barnvagn och häst, man får hitta sätt som funkar. Nu åker fölungen här framöver, det är väl främst han som är en säkerhetsrisk, de gamla tanterna är betydligt lugnare. Jag ska kolla in det larmet iaf, känns som en riktigt bra investering även när man inte är i stallet.
Så är det ju, även om man alltid kan argumentera för hur nödvändigt det är att överhuvudtaget ta in hästen eller rida ute;)

Babyalarm är en bra uppfinning, nu bor vi visserligen i lägenhet så hör ju henne alltid men om vi är hemma hos någons föräldrar och hon sover i ett annat rum är det guld värt att kunna lägga alarmet inne vid henne så man är säker på att man hör henne om hon vaknar, samt att kunna låta henne ligga kvar i vagnen om hon sover när man kommer hem (passar dock alltid med att min precis hinner in i lägenheten innan hon vaknar :p). Vår visar dessutom temperatur vilket ju inte är livsnödvändigt men ett plus. :)

För övrigt en ny skitnatt, de blir nästan värre och värre tycker jag :down:. Hon tyckte det var morgon omkring 4.30, låg vi och sprakade i sängen till ca 6.30 när hon äntligen somnade om i två timmar till. Har svårt för att hålla henne vaken till kl 19.30 om kvällarna så blir svårt att försöka lägga henne senare också och när hon som tidigare sov till omkring kl 2 funkade det helt ok.

Annars är hon 4 månader idag och på måndag kommer sköterskan och mäter, väger och ska prata om smakportioner! :eek: Hjälp vad tiden går!

Ett bra babyalarm :D vårat ska räcka ca 800 m, det kan ha lite problem runt hörn eller om där är massor av träd emellan dock.
Tidigare när hon nästan alltid sov 3 h om förmiddagen körde jag när hon började bli trött så hon somnade i bilen och smög sen henne över i vagnen igen/sover om henne när jag mockade. Ställer vagnen utanför stallet under några stora träd så den står i lä och ok skyddad från hästar, på ner babyalarmet, hämtade hästen och höll tummarna för att hon sov vidare :angel:. Nu har vi ridhuset ca 30 m från stalldörren vilket ju underlättar. Några gånger tog jag vagnen i en hand och hästen i den andra och körde ner till utebanan.
Nu när hon inte är lika stabil i sitt sovande är det svårare eftersom hon oftast somnar i bilen och vaknar när jag lägger över henne och tycker ät hon har sovit färdigt och är pigg igen.:cautious: Det hela hänger ju på att hon sover i vagnen i minst 1-1.5 h för att man ska hinna rida något.
Vagnen står så jag kan se den, inte från hela banan/ridhuset men iaf större delen av varje varv. Enda gången jag inte ser den är när jag hämtar hästen i hagen.

Smidigt ändå! Har inte haft en tanke på babyalarm än så länge, tänkte att det inte skulle behövas i lägenheten men det kan ju finnas andra användningsområden då. T.ex. om jag vill gå till tvättstugan när han sover, det har jag struntat i hittills och låtit sambon sköta. :idea:

Min gosse sover oftast bara ca 30-45 min, men med täta intervaller. Med bussbyte är transportsträckan till stallet ungefär den tiden så han vaknar lagom tills vi är framme och då fungerar det att poppa över honom i selen för att hämta hästen. Sedan blir det kaos med ledsen bebis som vägrar vagnen och otålig häst i gången. Eh ja... Inser ju nu att jag har lite för bråttom. Det kanske inte går att göra stallbesöket i ett svep som man brukar. :angel::o

Smidigt ändå! Har inte haft en tanke på babyalarm än så länge, tänkte att det inte skulle behövas i lägenheten men det kan ju finnas andra användningsområden då. T.ex. om jag vill gå till tvättstugan när han sover, det har jag struntat i hittills och låtit sambon sköta. :idea:

Min gosse sover oftast bara ca 30-45 min, men med täta intervaller. Med bussbyte är transportsträckan till stallet ungefär den tiden så han vaknar lagom tills vi är framme och då fungerar det att poppa över honom i selen för att hämta hästen. Sedan blir det kaos med ledsen bebis som vägrar vagnen och otålig häst i gången. Eh ja... Inser ju nu att jag har lite för bråttom. Det kanske inte går att göra stallbesöket i ett svep som man brukar. :angel::o
Jag måste erkänna att jag hellre gör stall utan bebis på kvällen...
Har lyxen nu att kunna anlita farmor som barnvakt. Men tycker charmen med stallet försvinner när man ska parera sov och matklockan. Det går men är inte kul...

Jag och liten måste på flygresa i slutet av månaden på begravning. Inte det roligaste man gör med en spädis men... Har valet att bara flyga över dagen eller övernatta 1 dygn. Vet inte vad som blir bäst för honom...?

Jag använder det också om hon somnar mitt i tvättiden (har tvättrum i källaren).
Men ja, det är otroligt tålamodsprövande. Ska villig erkänna att jag måånga gånger har stått frustrerad i stallet med en halvmockad box med övertrött bebis som inte vill sova, inte vill amma och inte vill ligga i vagnen för att där är för mycket kul att kolla på. Som sen somnar när man är klar och själv är vrålhungrig och inte längre känner för den där ridturen..
Du kan inte åka när han är vaken då så att han somnar när ni är framme istället? Men förstår att det är svårt att hinna på 45 min oavsett.. :(

Jag måste erkänna att jag hellre gör stall utan bebis på kvällen...
Har lyxen nu att kunna anlita farmor som barnvakt. Men tycker charmen med stallet försvinner när man ska parera sov och matklockan. Det går men är inte kul...

Jag och liten måste på flygresa i slutet av månaden på begravning. Inte det roligaste man gör med en spädis men... Har valet att bara flyga över dagen eller övernatta 1 dygn. Vet inte vad som blir bäst för honom...?
Det fördrar jag också, men det funkar bara de dagar sambon kan gå tidigare från jobbet. Måste än så länge vara hemma till hennes nattning vid 19 och skulle visserligen hinna mocka när han kommer hem i normal tid, men inte rida.
Angående flygresan så hade jag nog föredragit övernattning om bebis har det OK lätt med att somna på nya ställen. :)

Jag använder det också om hon somnar mitt i tvättiden (har tvättrum i källaren).
Men ja, det är otroligt tålamodsprövande. Ska villig erkänna att jag måånga gånger har stått frustrerad i stallet med en halvmockad box med övertrött bebis som inte vill sova, inte vill amma och inte vill ligga i vagnen för att där är för mycket kul att kolla på. Som sen somnar när man är klar och själv är vrålhungrig och inte längre känner för den där ridturen..
Du kan inte åka när han är vaken då så att han somnar när ni är framme istället? Men förstår att det är svårt att hinna på 45 min oavsett.. :(

Det fördrar jag också, men det funkar bara de dagar sambon kan gå tidigare från jobbet. Måste än så länge vara hemma till hennes nattning vid 19 och skulle visserligen hinna mocka när han kommer hem i normal tid, men inte rida.
Angående flygresan så hade jag nog föredragit övernattning om bebis har det OK lätt med att somna på nya ställen. :)
Nej det är ju inte möjlugt att göra på annat vis alltid. Men det är en frihetskänsla att vara i stallet själv...
Ang nattning så verkar många göra kväll så tidigt? Vi lägger tidigast vid 22 tiden. Sen sover han till 8 (vaknar och äter 2 ggr och är ofta vaken ett tag vid 4-5) och då är det frukost och sen vill han sova igen och då är det hundrastning och kaffe eller stallet. Tycker om morgontrötta barn...

Vilken dag! Lilleman vrålade sig igenom förmiddagens storhandling. Jag fick bevisa mina mama skills genom att ratta välfylld kundvagn med bebis på armen. Alla varor var väl inte helt genomtänkta - jag tog det som var lättast att plocka ;) Självscanning är en sån himla bra uppfinning, jag hade aldrig klarat det annars! :bow:

Efter det har jag varit bunden till soffan med bebisen (försökte lägga ner, han började genast vråla), spillt en halv förpackning mjölkpulver på golvet och bråkat med min man. Nu har jag fyllt på med kaffe och choklad så nu känns livet okej igen :angel: Om en halvtimme ska jag gå och hämta dottern på förskolan. Jag hade en förhoppning om att få tvätta håret idag, men nej. Jag får väl nöja mig med att ha borstat tänderna :D

Nej det är ju inte möjlugt att göra på annat vis alltid. Men det är en frihetskänsla att vara i stallet själv...
Ang nattning så verkar många göra kväll så tidigt? Vi lägger tidigast vid 22 tiden. Sen sover han till 8 (vaknar och äter 2 ggr och är ofta vaken ett tag vid 4-5) och då är det frukost och sen vill han sova igen och då är det hundrastning och kaffe eller stallet. Tycker om morgontrötta barn...

Verkligen, ska dit själv ikväll och även om jag just nu är dödstrött längtar jag efter det!
Skulle gärna lagt lite senare men hon har sedan hon var ca 1 månad gammal somnat för kvällen omkring kl 20. Om man drog på det när hon var yngre blev hon övertrött, hysterisk och hade jättesvårt fört att somna och sov därmed också dåligt.
Nu tolererar hon det bättre om man drar lite på det men är istället tröttare tidigare så några gånger hade hon somnat vid 19.15 om man inte försökte dra ut det till kl 19.30. Eftersom hon nu är lätt att lägga har jag inte vågat bryta rutinen, men ska nog prova ikväll att ta upp henne när vi lägger oss och ge henne lite mat och se om det gör henne lugnare timmarna efter. :)

Nu har jag precis gjort en kopp kaffe- trodde jag, hade visst glömt att lägga kaffe i kokaren... :p

• Gilla
Reactions: Ray
Vi nattar omkring 22-23. Jag skulle önska att det gick att ligga kvar till 08 men dottern kör upp mig senast 06.45. I natt var det dessutom party i babygymmet mellan 03-04.30 :arghh: Jag borde gå och lägga mig tidigare men dottern brukar kräva att jag ska natta henne och hon är i en fas just nu då hon har svårt att somna och är ofta vaken till 21.

Fy vad sur jag är på försäkringsbolag... Tecknade ju gravidförsäkring i TH redan vecka 22. Så fort vi kom hem från Neo kontaktade jag dem för att teckna barnförsäkring (trots att gravidförsäkringen täcker första 30 dagarna tror jag det var, minns inte säkert). Självklart fick jag nämna att knodd hade haft en infektion, fyllde i alla fält på deras hemsida.
Nu fick jag hem en blankett för "kompletterande uppgifter", precis samma frågor som jag fyllde i på deras hemsida...

Jag målar kanske fan på väggen, är rätt härdad efter att ha försäkrat häst i många år. Men vad är oddsen för att de ger reservation på detta? Blir så sur i så fall, vem ringer och tecknar försäkring på ungen första dygnet på BB? På häst gäller dolda fel vid fosterförsäkring om fölet försäkras om inom 30 dygn. Borde inte samma gälla barn?

Nån kommer ha ett samtal från en väldigt förbannad mamma att vänta om de ger reservation på detta. Ungen är iaf olycksfallsförsäkrad

Fy vad sur jag är på försäkringsbolag... Tecknade ju gravidförsäkring i TH redan vecka 22. Så fort vi kom hem från Neo kontaktade jag dem för att teckna barnförsäkring (trots att gravidförsäkringen täcker första 30 dagarna tror jag det var, minns inte säkert). Självklart fick jag nämna att knodd hade haft en infektion, fyllde i alla fält på deras hemsida.
Nu fick jag hem en blankett för "kompletterande uppgifter", precis samma frågor som jag fyllde i på deras hemsida...

Jag målar kanske fan på väggen, är rätt härdad efter att ha försäkrat häst i många år. Men vad är oddsen för att de ger reservation på detta? Blir så sur i så fall, vem ringer och tecknar försäkring på ungen första dygnet på BB? På häst gäller dolda fel vid fosterförsäkring om fölet försäkras om inom 30 dygn. Borde inte samma gälla barn?
Jag tror inte att man kan teckna barnförsäkringen hos Trygg hansa innan man lämnat BB i vilket fall. Stod i papperna att barnet skulle vara utskrivet därifrån och man fick fylla i fråga om det. Hur stor risk det är för reservation vet jag inte, men det verkar alltså inte gå att komma undan genom att anmäla direkt när barnet är fött.

Nån kommer ha ett samtal från en väldigt förbannad mamma att vänta om de ger reservation på detta. Ungen är iaf olycksfallsförsäkrad

Jag pratade med Trygg-Hansa om det här idag! För jag har hört så olika från folk. De sa att du kan inte teckna försäkring så länge du är kvar på bb. Men så fort som möjligt när man har kommit hem ska man göra det.

Sen vet jag ju inte om bb och neo är olika saker i deras värld. På neo kan man ju ligga väldigt länge.

Gravidförsäkringen gäller förresten de första 6 månaderna men är inte samma sak som barnförsäkring. Därför det är så viktigt att teckna barnförsäkring fort så att det inte blir reservationer.

Jag pratade med Trygg-Hansa om det här idag! För jag har hört så olika från folk. De sa att du kan inte teckna försäkring så länge du är kvar på bb. Men så fort som möjligt när man har kommit hem ska man göra det.

Sen vet jag ju inte om bb och neo är olika saker i deras värld. På neo kan man ju ligga väldigt länge.

Gravidförsäkringen gäller förresten de första 6 månaderna men är inte samma sak som barnförsäkring. Därför det är så viktigt att teckna barnförsäkring fort så att det inte blir reservationer.
Det är därför jag blir så sur, för det står "har barnet varit inskrivet på annan vårdinrättning än BB?". Ja, vi låg ju på Neo, dit vi slussades redan på onsdagen, jag förlöstes på tisdag vid lunch. Frågan är då om de inte räknar att vi blev utskrivna från BB som att vi borde ha tecknat en barnförsäkring redan när vi skrevs in på Neo. Ger de oss reservation för detta så kommer jag bli vansinnig, tror de verkligen att den första tanken när man är nyförlöst och med ett sjukt barn är att teckna en barnförsäkring???
Som sagt, vi kanske inte får en reservation, men nånting säger mig att det är det de fiskar efter, därav kompletteringsuppgifterna...

Angående gravidförsäkring så är det också helt sjukt att den gäller i 6 månader men inte omfattar barnet (förstår jag dig rätt då?). Jag har ju egna försäkringar som går in och täcker efter förlossningen. Jag tecknade gravidförsäkringen för att säkerställa att både jag OCH bebis skulle vara skyddade i ett sånt läge.

Jag tror inte att man kan teckna barnförsäkringen hos Trygg hansa innan man lämnat BB i vilket fall. Stod i papperna att barnet skulle vara utskrivet därifrån och man fick fylla i fråga om det. Hur stor risk det är för reservation vet jag inte, men det verkar alltså inte gå att komma undan genom att anmäla direkt när barnet är fött.
Det låter helt sjukt oavsett; om vi skulle få reservation på detta innebär det krasst sett att mina FÖL är bättre försäkrade än mitt barn. Där gäller fosterförsäkringen i 30 dygn från födseln, även om de rekommenderar att man tecknar om från foster till föl rätt snart.

Vet inte om jag kan kalla det en regelrätt nattning, vi har ingen direkt rutin, men jag går och lägger mig med V runt kl 21-22. Då brukar han ha knorrat klart för kvällen och redo för sin nattsömn. Sen vaknar han Omkring varannan timma på natten och vill ha mat. Har aldrig behövt stiga upp med honom på morgonen eftersom storebror hittills alltid vaknat innan V.

Vilken dag! Lilleman vrålade sig igenom förmiddagens storhandling. Jag fick bevisa mina mama skills genom att ratta välfylld kundvagn med bebis på armen. Alla varor var väl inte helt genomtänkta - jag tog det som var lättast att plocka ;) Självscanning är en sån himla bra uppfinning, jag hade aldrig klarat det annars! :bow:
Bra jobbat :up:. Vad skulle man gjort utan självscanning? Hade aldrig pallat handla med barnen annars :rofl:

Vi brukar göra kväll runt 19 på kvällen. Byter till pyjamas, dämpar belysningen och bara myser framför Tv:n. Men sen lägger vi inte S förrän 22-23. Den senaste veckan har v
Han vaknat en gång vid 3-4 Och ätit och sen vaknat igen runt 7 för att somna om en stund till. Så får det gärna fortsätta för min del!

Vi dämpar också ner och tar på pyjamas vid 20-tiden, ibland somnar han i nästet eller famnen då, ibland inte. Vid 22-23 går vi och lägger oss och då får han mat och vi byter blöja, undviker att byta på skötbordet utan gör det i soffan om han inte bajsat för att han inte ska bli för pigg. Oftast somnar han under matningen, ibland inte men då brukar han somna 5-10 min efter man har lagt ner honom. De senaste veckorna har han sovit från ca 23 - ca 08 men ibland vaknar han och vill ha mat vid 04-06 ungefär. Han har lite tendens till att bli övertrött och hyperaktiv, viftar och sprattlar och tar inte flaskan, om man inte dämpar ner runt 20 men brukar somna ändå när han väl fått mat. Kan dock bli lite skrik och frustration i det läget innan man får honom att ta flaskan och tagga ner.

Yaay, hästarna utsläppta 04.30. Säger det mesta om den här natten... Knodden har dragit på sig en nästäppa men verkar pigg som en spigg i övrigt. Sköljde med bröstmjölk innan jag åkte så förhoppningsvis blir det bättre.

Vi tar på pyjamas samtidigt som storebror, kl.19 ungefär. Brukar amma ungefär samma tid.
Sen ligger M i babynestet eller Babysitter i soffan under kvällen. Han brukar ha en gnällperiod mellan 19-21 och vilja komma upp i famnen ofta.
Sen följer han med in i sovrummet när vi går och lägger oss..
Med storebror så började vi "natta" runt 3-4månader. Innan dess kändes det som att han var så oregelbunden med sömnen att det inte fanns nåt att gå efter..
Där vid 3månader började den bli mer regelbunden och förutsägbar.

Jag har haft sån hemsk migrän i natt så sömnen har varit typ obefintlig. Trött är bara förnamnet. Och stora sonen är ledig från fsk idag. Och har dragit på sig en dunder förkylning dessutom :(

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar